Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgjør av dødsbo av liten verdi

Oppgjør av dødsbo av liten verdi #2687305 02/11/2021 07:25
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Min siste forelder, mora mi, døde for kort tid tilbake. Hun har bodd på sykehjem ca 2 år. Jeg er blitt gitt såkalt fullmakt til privat oppgjør av dødsbo av liten verdi. Dvs hun hadde en konto med ca 150k på, som jeg er gitt tilgang til å betale for gravferd, gravstøtte samt for å holde graven 20 år. Etter dette er det ikke så mye penger igjen. Fikk i forrige uke en melding om vedtak fra kommmunen at de hadde feilberegnet hvor mye min mor skulle betale for opphold på sykehjemmet i 2020, og vil derfor få en faktura på i underkant av 10k. Spørsmålet er; kan kommunen kreve at jeg betaler denne summen? Kommunen mener jeg også må opprettholde kontoen et år til, slik at om det fattes et tilsvarende vedtak for neste år, kan jeg betale hennes aller sin siste gjeld...

Redigert av mpe; 02/11/2021 07:29.
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687306 02/11/2021 07:39
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg mener svaret er ja - jeg hadde akkurat samme greie med min egen far. Mye frem og tilbake da, fordi beregningen de gjorde var på ingen måte lett å forstå, men med en konsulent i kommunen forstod jeg det til slutt.

Kortversjon - siden betaling er avhengig av netto inntekt mener jeg å huske, og inntekt avhengig av skattenivå + annet, så blir det en etterberegning her. Dette blir ytterligere vanskelig når man dør "midt i året" som de aller fleste tross alt gjør. .

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687308 02/11/2021 07:49
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Men hvis det ikke er dekning på konto etter alle begravelsesutigifter er betalt, kan de vel ikke gå etter meg personlig, og de har vel heller ingen mulighet til å vite hvor mye min mor faktisk etterlot seg?

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687311 02/11/2021 08:09
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Da er du inne på jus, og der kommer jeg til kort, for da er du vel også inne på arv.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687316 02/11/2021 08:25
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det kommer etterberegning av oppholdet på sykehjemmet samt skatteberegning for inneværende år. Etterberegning av inneværende år kan ikke foretas før skatteberegningen er foretatt. Denne kan du be om å få gjennomført raskere.

Jeg gjorde alt dette ifm min far i fjor, men husker ikke alle detaljene. Kontakperson i kommunen var behjelpelig.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687325 02/11/2021 09:08
Bailey Offline
Medlem
Medlem
Sitat: mpe
Men hvis det ikke er dekning på konto etter alle begravelsesutigifter er betalt, kan de vel ikke gå etter meg personlig, og de har vel heller ingen mulighet til å vite hvor mye min mor faktisk etterlot seg?

Du kan ikke arve gjeld og dermed heller ikke din mors regning fra pleiehjem.
Jeg ville prioritert en anstendig gravferd og minnestein.

Fullmakten bør beskrive hvordan regninger skal prioriteres og arv fordeles.

Dette er en av de punktene som velferds Norge svikter på, her må det være mulig å lage krystallklare regler/retningslinjer som også sørger for at ubemidlede kan ordne en verdig avslutning på ett liv.

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: Bailey] #2687326 02/11/2021 09:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg mener at dersom du skal slippe unna å arve gjelden, så må du si fra deg hele arveoppgjøret.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: Bailey] #2687331 02/11/2021 09:22
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Bailey

Du kan ikke arve gjeld og dermed heller ikke din mors regning fra pleiehjem.

Jo, man kan arve gjeld,men man må ikke arve gjeld. Det er viktig å passe på at man ikke aksepterer arv av dødsbo som er i minus.

Redigert av appelsin2; 02/11/2021 09:23.
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687333 02/11/2021 09:29
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Dette står i fullmakts skjema som man fyller ut:

Orientering om fullmakt til privat oppgjør av dødsbo av liten verdi
Denne forenklede fremgangsmåten kan benyttes når verdien av dødsboets totale bruttoformue antas maksimalt
å være om lag tilsvarende størrelsen på grunnbeløpet i folketrygden med tillegg av nødvendige utgifter til
begravelse. Det er retten som bestemmer om boets verdi faller inn under bestemmelsen.
Fullmakten kan gis til arvinger etter avdøde, ektefelle, samboer, venn, den som har ordnet med begravelsen eller
en annen som har stått avdøde nær. Retten avgjør hvem som skal få midlene til disposisjon.
Den som får slik fullmakt må gjøre opp regningene etter beste skjønn, men står fritt til å velge hvilke regninger de
vil betale etter at utgiftene til begravelsen er dekket. Begravelsesutgifter skal dekkes før annen gjeld.
Fullmakten begrenser ikke arvingenes rett til å kreve offentlig skifte av boet.
Retten skal gi melding til landbruksmyndighetene om landbrukseiendommer eid av avdøde. Opplysning om
mulig landbrukseiendom må derfor alltid fylles ut. Om avdøde ikke eide slik eiendom, krysses det av i rubrikken
hvor det står «nei».
Retten plikter ikke å varsle arvingene om at det er utstedt fullmakt for dødsbo av liten verdi.

NB landbrukseiendom hadde hun ikke.

Redigert av mpe; 02/11/2021 09:31.
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: GeirK] #2687335 02/11/2021 09:43
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Jeg mener at dersom du skal slippe unna å arve gjelden, så må du si fra deg hele arveoppgjøret.

Det stemmer. Du kan velge å frasi deg arven, noe man typisk gjør hvis netto eiendeler/gjeld er mindre enn 0. Men man kan ikke ta i mot pengene uten å gjøre opp gjelden til avdøde først.

Er litt det samme som når en bedrift går konkurs, må gjøre opp med alle kreditorer før eierne kan få noe.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687338 02/11/2021 09:54
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Det står jo faktisk at begravelsesutgifter skal dekkes før annen gjeld og jeg kan bestemme hvem regninger jeg betaler etter at alle gravferdsutgifter er betalt.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687432 02/11/2021 22:16
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Synes kanskje det kan være greit å legge "de kan ikke vite hva hun hadde på konto" til side. Delvis fordi det jo i praksis vil være som å skjule penger i utlandet, delvis fordi jeg mistenker at de ganske lett kan finne ut hva som sto på den kontoen.

I så fall blir det jo som påpekt over her, slik at dødsboet skal ta seg av å betjene gjeld også. Er du døende er det ikke fritt frem å ta opp kredittkortgjeld og la arvingene sitt igjen med pengene men ikke gjelden. Selvfølgelig kjipt at kommunen ikke hadde sendt fakturaen tidligere, men har det noe å si? Det virker noe gnient av din mor (eller boet hennes for å være presis) å prøve å snylte seg unna husleien den siste måneden..

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687441 03/11/2021 06:09
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
For ordens skyld, det handler ikke bare om siste månedsleiee - men etterfakturering er også avhengig av disponibel inntekt i en %-sats. Stor baksmell f.eks. vil redusere dette, og visa versa.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: Gråstein] #2687444 03/11/2021 06:37
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Det virker noe gnient av din mor (eller boet hennes for å være presis) å prøve å snylte seg unna husleien den siste måneden..

Denne kunne du spart deg for

'...once more, and more intensity!'
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: Gråstein] #2687446 03/11/2021 06:50
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Gråstein
Synes kanskje det kan være greit å legge "de kan ikke vite hva hun hadde på konto" til side. Delvis fordi det jo i praksis vil være som å skjule penger i utlandet, delvis fordi jeg mistenker at de ganske lett kan finne ut hva som sto på den kontoen.

I så fall blir det jo som påpekt over her, slik at dødsboet skal ta seg av å betjene gjeld også. Er du døende er det ikke fritt frem å ta opp kredittkortgjeld og la arvingene sitt igjen med pengene men ikke gjelden. Selvfølgelig kjipt at kommunen ikke hadde sendt fakturaen tidligere, men har det noe å si? Det virker noe gnient av din mor (eller boet hennes for å være presis) å prøve å snylte seg unna husleien den siste måneden..

Det er ikke siste måneds husleie det er snakk om her. Den ble trukket fast av månedlig trygde utbetaling, og det finnes heller ingen penger i utlandet. Jeg er blitt gitt fullmakt av tingretten til å gjøre opp et dødsbo av liten verdi.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687484 03/11/2021 09:28
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Tror ikke det har vært noen vesentlige endringer på dette i ny arvelov, men slik det var tidligere var at for disse skiftene så er arvingen(e) kun ansvarlig for gjeld tilsvarende det beløpet som står på attesten. Det vil si at kommunen ikke kan kreve dette beløpet om verdiene allerede er benyttet til å betale annen gjeld.

Om det er noen midler til overs etter at gjeld er betalt skal dette fordeles på øvrige arvinger.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: Juffe] #2687515 03/11/2021 12:33
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Juffe

Denne kunne du spart deg for

Tar selvkritikk på den.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687517 03/11/2021 12:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg forstår fortsatt ikke helt hva som er problemstillingen, tydeligvis.

Det var litt penger på konto, som delvis har blitt brukt til å betale gravferd osv. Det som ble til overs har blitt betalt ut til arvingene?

Hvis din mor skyldte penger til et etterberegning, og det kan man jo gjøre uten å vite om det, så synes jo jeg at det høres fair ut at den gjelden gjøres opp med de pengene hun hadde på konto (implisitt: penger som står der fordi hun hadde fått for lav regning tidligere).

Hvis jeg har misforstått, og at det som var av midler ble brukt i sin helhet til gravferd osv, er jeg enig i at kommunen bør se langt etter de pengene.

Hvis spørsmålet er om det er mulig å avvise kravet fordi det har kommet inn for sent e.l., så får juristene ta seg av det. Mine betraktninger er kun rundt hva som høres fair ut.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687542 03/11/2021 18:54
M
mpe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Poenget, som jeg tydligvis ikke har fått godt frem, er at jeg har snakket i telefon med tingrettsdommer(hun ringte meg mens hun behandlet søknad), som har gitt meg fullmakt. Fullmakten er i postgang.
Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye som står på min mors konto, og jeg vet ikke nøyaktig hvor mye dødsboet må ut med ift. gravferden. Må ha gravsten, gravplass avgift samt betale begravelses byrået.
Dagen etter jeg snakket med dommerenm får jeg brev fra kommunen at de hadde feilberegnet, gjort vedtak, og vil kreve inn et beløp. (man kan jo begynne å lure på hvor tilfeldig det er at jeg får et slik vedtak i posten en knap måned etter at mora mi døde.)
Derfor er jeg ikke sikker på om det er nok penger i dødsbo til å dekke alt dette, og hvordan jeg bør/må prioritere.
Men som jeg skrev i tidligere post, etter å ha lest gjennom søknaden om fullmakt, ser det ut som det er ok å prioritere å betale gravferden først, og deretter kan kommunen få.

Redigert av mpe; 03/11/2021 19:00.
Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687544 03/11/2021 19:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke noe å lure på at kommunen har en slags rutine på dette. En betydelig andel av kommunens innbyggere har siste reis på kommunens sykehjem, så dette er business as usual. Men, på samme måte som kommuner ansetter flere parkeringsvakter for å spe på kommunebudsjettet, eller NAV forfølger folk på feil grunnlag, er det ingen grunn til å tro det er noe sutomatikk i at det kommunen sier er riktig eller etisk.
Jeg ville prøvd med å si du ikke finner dette riktig og bedt om lovhjemmel og underlag fra kommunens side.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687587 04/11/2021 06:50
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: mpe

Dagen etter jeg snakket med dommerenm får jeg brev fra kommunen at de hadde feilberegnet, gjort vedtak, og vil kreve inn et beløp. (man kan jo begynne å lure på hvor tilfeldig det er at jeg får et slik vedtak i posten en knap måned etter at mora mi døde.)

Ikke tilfeldig i det hele tatt, det er å anse som at de har startet et sluttoppgjør. Og som jeg har nenvt over, så skal dette være en prosentsats av disponibel inntekt, og når man dør midt i året så blir denne reberegnet. Med andre ord er det egentlig litt feil ordbruk av kommunen vil jeg tro, enn noe annet .

Dette er ganske rutine for en kommeune, og de er neppe feilfrie heller - men det er ikke ute etter "å ta noen".

Ellers er jeg helt enig med deg, dersom boet er tomt kan ikke kommunen komme etter deg - med mindre du aksepterer arv uten å ha det fulle bildet over formue og gjeld.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687590 04/11/2021 06:58
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg reagerte på at sykehjemmet "fakturerte" på etterskudd. Det er mulig det er ulik praksis på dette området. Altså vil arvingene alltid få en regning for siste måned (ofte del av måned) og minst en etterberegning.

Re: Oppgjør av dødsbo av liten verdi [Re: mpe] #2687615 04/11/2021 08:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bruk pengene til å dekke utgifter til begravelse, det som blir igjen fordeles til kreditorer med førstepri stat/kommune og deretter andre kreditorer. Blir det noe igjen etter det fordeles verdiene etter arvelovens regler.

Moderator  support