|
|
Zwift or die
|
Zwift or die
31/10/2021 10:48
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bare for å klargjøre en ting først. Havner jeg på Zwift så svelger jeg en del kameler, for jeg har i vennegjengen og ellers proklamert at Zwift er ikke noe jeg trenger, ønsker etc. På en annen side skulle jeg heller ikke barbere beina, kjøpe meg 29'er eller drikke hjemmebrent igjen. Har barbert beina siste 8 årene (sommerstid), kjøpte meg 29'er året etter jeg ikke skulle ha den....og drakk hjemmebrent i går for første gang på ca 25 år. Ikke bra. - "Fun is fast" sier reklamen som jeg akkurat nå ser på Eurosport, med MvdP som hakket mer inspirerende en i shampooreklamen som sikkert kommer senere i dag. Jeg trenger ikke å sykle ritt på vinteren. Er motivert for å trene og har ikke motivasjonvansker med å sette meg på rulla. Har alltid noe å se på, faktisk så sparer jeg opptak av feks sykkelritt (landevei, terreng, CX, bane etc) så både rolige økter og harde "gleder" jeg meg til. Synes gamingaspektet er totalt uinteressant, og det med å "oppnå"/tjene seg bedre sykkel, hjul, boost etc er ganske teit hvis det handler om realisme. Jeg er heller ikke noen gamerinteressert utover evt dette. - Treningseffekt. Tror ikke jeg blir noe bedre av Zwift. Jeg blir sliten av å sykle på vanlig rulle også, er bare å sykle hardt nok. Med andre ord er jeg ganske sikker på at jeg ikke må sykle Zwift for å bli en sterkere syklist i fremtiden. Ja, noen jeg kjenner har blitt i bedre form neste sesong etter en vinter med Zwift, men også noen som ikke har blitt det, eller fått toppform i april og det var den fremgangen. Så treningseffekt er ikke argument. Jeg blir så god som jeg er motivert for og så god som mitt noe begrensende talent tilsier. - Sosialt. Det har blitt et miljø lokalt, med crossover mellom E-sport klubben og den virkelige verden/sykkelklubben. De har møtepunkt på Zwift, og bygger lagfølelse. Jeg sykler jo med de i den virkelige verden, og kanskje hiver jeg meg med når det muligens blir satsing på feks Lillehammer-Oslo fra "Zwifterne". Jeg kan da fort være eneste på laget som ikke er på Zwift. Skulle jeg svelge en kamel så er dette argument 1 for min del. - Økonomi/kostnad. Jeg bruker heller 10 000 på 2 turer til Gran Canaria/Mallorca en 10 000 for å optimalisere rullesykling. 10 av 10 ganger. Så skulle jeg prøvd Zwift så er "lavbudsjett" stikkordet. Dvs sykle med det jeg har pr nå.
Og det er: - Min vanlige (dvs har 2 stk å velge mellom) racer. Den har ikke wattmåler. Har heller ikke pulsbelte. Har heller ingen interesse av pulsmåling (aldri brukt) eller investere i wattpedal/krank på sykkelen. Som dere skjønner er jeg ganske sær. - Rulle Elite Turno (ikke smartrulle), men som måler watt, men muligens er dette tegneseriewatt. Men virker ganske konstant i sin motstand lell.
Og her er mine egentlige eneste spørsmål som jeg kunne tenkt meg svar på, og da er av praktisk type. - Bruker noen her inne, eller kjenner noen som har en slik rulle (ikke smartrulle) ala Elite Turno (eller Elite Muin som min samboer har) på Zwift ? kan den kun brukes til trening/"turer", eller er det lov å bruke den på ritt også ? Har lest artikkelen på landevei.no om Zwift på budsjett og forstår at kanskje pulsmåler er ett krav for å delta på ritt ? Evt forskjell på ritt en får delta på og ikke får lov til. - Finnes det prøvesykling på Zwift ?
Angrer på hjemmebrenten i går og at flere på den sammenkomsten jeg var på utnyttet min sårbarhet med å selge inn Zwift for meg. Håper dere andre ikke klarer å selge det mer inn, for hater å svelge kameler. Men det er en stygg søndag, det er halloween så skal gi dere en sjanse.
Redigert av Oddefa; 31/10/2021 10:57.
|
|
|
Re: Zwift or die
[Re: Oddefa]
31/10/2021 12:08
|
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bruker elite turbo muin, har wattmåler på sykkelen som kobles mot zwift. Zwift kan ikke styre motstanden på rulla, men det plager ikke meg. Dette er godkjent oppsett for ritt sykling (mulig unntak for A+ løp).
Har zwift app på mobilen, får det opp på tv ved bruk av lightning til hdmi/lightning adapter
|
|
|
31/10/2021 14:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Bare å begynne å svelge kameler, så blir du en bedre syklist. :-P Jeg også har skrevet, gauka og ropt hvor sjukt håpløst Zwift er.
For min del hadde jeg ikke vært i nærheten av samme form i år (siste 2 år) uten Zwift. Form-fremgangen har vært enorm for min del. Enkelt og greit fordi jeg har såpass begrenset tid at måtte jeg ut hadde mye av tiden blitt brukt til transport, vasking,skifting osv. Øktene inne blir også hardere for min del. Bare det å kunne kjøre ritt hele vinteren gjør at formen er knall når sesongen starter. Vi er flere rundt meg som sier det samme. De klarer ikke like harde/effektive økter ute som inne. Ved bruk at Discord er det sosialt også. Feks bruke vi det når vi sykler lagtempo økter.
Nå med tvillinger og en 3 åring blir det lite trening, men i dag fikk jeg kastet meg med på 30 min ritt. Totalt 40 min brukt.
Jeg synes Zwift er mye kulere når man har utstyr man kan stole på, med andre ord en rulle som er nøyaktig og styrer motstand etter terreng + pulsmåler og vifte. Da kan du sykle alle ritt med god samvittighet.
Som sagt jeg var sjukt motstander av Zwift, men har nå flere timer i året på Zwift enn ute. Jeg synes det er kult å sykle på Zwift. Klubben sykler der, er med på et eget lag der + at vi er en gjeng med mosjonister som sykler lagtempo hver torsdag med 350-1000 andre kan fra hele verden. Eneste ulempen med Zwift er at det blir veldig lett å sette seg på Zwift og ikke gå ut når det er litt dårligere vær.
Gi det en kjangs, kommer ikke på noen som har gått skikkelig in for Zwift som har angret (selv om hatet rulle før de startet der).
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
31/10/2021 14:43
|
stosu
Besatt
|
Besatt
For min egen del er zwift konge, for jeg har funnet et treningsformat jeg blir godt motivert av. Det er lettvint å få trent etter at barna har lagt seg. Både ritt og predefinerte økter. 4*10 økter klarte jeg forsåvid delvist å motivere meg for tidligere også, men det blir mye lettere å motivere seg ved å ta igjen andre syklister i spillet. Ritt i zwift er også en fantastisk treningsform. Hvis jeg ender opp med å sykle ritt ute i sommer ender jeg sikkert opp med å være i kategorien som har best form i april, men det får ikke hjelpe. God form i april og dårlig form resten av sommeren er bedre enn dårlig form hele sommeren.
Gjennom hele pappapermen i sommer zwiftet jeg mens poden sov. Fantastisk for oss begge. Nå ramser jeg opp masse argumenter som er irrelevante for deg, men jeg tror du også kommer til å få en liten fascinasjon for både ritt og kanskje også de lengste turene i zwift. Everest i zwift er jo et dagsprosjekt som er galt nok til at du kunne funnet på å fullføre. Det samme med de lengste rutene og badgene. Jeg foreslår at du prøver zwift gjennom vinteren for å vise hele Elverum og omegn hvor ræva og unødvendig det er.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
31/10/2021 15:02
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
For å svare på ditt siste spørsmål - ja, Zwift har prøveperiode.
Zwift for min del handler om motivasjon, og som også OleChr er inne på så blir det fort slik at en heller setter seg der når været er litt dårlig - det har jeg begynt å gjøre selv også. Det er vel et tegn på at opplegget funker?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
31/10/2021 15:32
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Din innledning sier jo at du er lett å overtale. Ref. 29er og hjemmebrent. Bare å kjøpe smartrulle og Zwift abb. med en gang. P.S Hvor høy alkoholprosent var hjemmebrenten?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
31/10/2021 16:15
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Din innledning sier jo at du er lett å overtale. Ref. 29er og hjemmebrent. Bare å kjøpe smartrulle og Zwift abb. med en gang. P.S Hvor høy alkoholprosent var hjemmebrenten? Vannet ut til 60 % i følge eier. Smakte nesten godt. Men venter 25 år til neste gang. Da er jeg pensjonist. Gode argument fra dere alle. Men avventer litt. Granca både i november og mars, muligens alpetur februar, sesongkort Trysil, nye løssnøski etc, ikke rom for nye investeringer her. Men watt.n i Turno rullen er ikke anvendbar i Zwift ? obs at jeg nok er i B/C segmentet og ikke noen A rytter.
|
|
|
31/10/2021 16:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Jo det funker med Turno for å se om du liker det. Den vil ikke styre motstand etter løypa, men kjekt å bruke for å se om du liker Zwift.
Redigert av olechr; 31/10/2021 18:03.
|
|
|
31/10/2021 17:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Du er minst en B-rytter, Odd. Jeg er en dårlig B-rytter, og du er mye sterkere enn meg
|
|
|
31/10/2021 17:43
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Din innledning sier jo at du er lett å overtale. Ref. 29er og hjemmebrent. Bare å kjøpe smartrulle og Zwift abb. med en gang. P.S Hvor høy alkoholprosent var hjemmebrenten? Vannet ut til 60 % i følge eier. Smakte nesten godt. Men venter 25 år til neste gang. Da er jeg pensjonist. Gode argument fra dere alle. Men avventer litt. Granca både i november og mars, muligens alpetur februar, sesongkort Trysil, nye løssnøski etc, ikke rom for nye investeringer her. Men watt.n i Turno rullen er ikke anvendbar i Zwift ? obs at jeg nok er i B/C segmentet og ikke noen A rytter. Må ha hjemmebrenten i steikovn over natta på 40 grader, da blir fusellufta nesten borte. Husk, det finnes ikke vondt brennvin, må bare drikke det fortere.
|
|
|
31/10/2021 19:38
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Zwift satt opp riktig kan være bedre enn å sykle ute! Smak litt på den, flere er enige med meg! Hvis du ikke gidder å sørge for at du får en fin opplevelse på Zwift med et bra nok oppsett, er det større sannsynlighet for at du er uenig.
Du skriver: « - Treningseffekt. Tror ikke jeg blir noe bedre av Zwift.» Hvis du som Olechr og jeg blir mer motivert til å trene med Zwfit, kan det også bety følgende: Mer strukturert trening. Flere timer og større treningsbelastning. Evnen til å lure hjernen til å ta ut alt på ritt, det vil si å presse seg maks.
|
|
|
[Re: John_Harald]
31/10/2021 21:27
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Zwift satt opp riktig kan være bedre enn å sykle ute! Smak litt på den, flere er enige med meg! Hvis du ikke gidder å sørge for at du får en fin opplevelse på Zwift med et bra nok oppsett, er det større sannsynlighet for at du er uenig.
Du skriver: « - Treningseffekt. Tror ikke jeg blir noe bedre av Zwift.» Hvis du som Olechr og jeg blir mer motivert til å trene med Zwfit, kan det også bety følgende: Mer strukturert trening. Flere timer og større treningsbelastning. Evnen til å lure hjernen til å ta ut alt på ritt, det vil si å presse seg maks .
Gode argument. Men for en som digger å sitte og se på kart, finne nye veier, stier, runder etc så er nok utesykling som motiverer meg mest. Men liker jo ritt og være i god form også. Jeg klarer å presse meg bra på vanlige økter, men ser jo at en helt sikkert får tatt ut mer i rittsekvenser. Hovedmotivasjonen for vurdering Zwift er likevel som skrev i første innlegget å linke meg på klubbvenner og bidra til styrke felleskapet, ikke minst mot utesesong neste år. Men hva er evt billigste direct mount smartrulle ? Og en ting som irriterer meg litt. Strava. Feks når det var NC Zwift denne uken og en følger mange som deltar og folk ikke gjør oppvarming/nedsykling til privat, så blir det utrolig kjedelig på Strava. Stusser at ikke flere Zwiftere ser dette selv. Er da de som sykler ritt og ikke de som trener "økter" dette gjelder. Enig eller er dette et i-landsproblem ?
|
|
|
31/10/2021 22:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Finn en plankebit, en pensel og en boks maling. Dra et strøk maling over planken, sett deg på rulla og følg med på at malingen tørker. Det er omtrent like givende som Zwift Neida. Skjønner at mange digger Zwift, men jeg har aldri fått dreisen på det og inntar derfor en gretten, gammel gubbe-holdning til konseptet  Og til det siste du skriver: De som genererer tre aktiviteter på Strava for hvert Zwift-ritt, skulle hatt buksevann. Tror det er samme gjengen som legger ut "Morning ride" og "Afternoon ride" hver eneste dag uten å gjøre noe mer ut av det.
|
|
|
31/10/2021 22:44
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Strava ruller i disse tider ut en funksjon hvor man kan mute aktivitetene sine, sånn at følgere slipper å se pendling, timesøkter på Zwift og hva det måtte være av mindre interessante turer, så det problemet løser seg snart. Siden mange pendlere bruker jobbturen også til trening, er det litt upraktisk å sette denne til privat, da man i så fall ikke får segment-statistikken, men med mute-funksjonen vil de som plages av denne typen aktiviteter få en ting mindre å irritere seg over.
(Både DC Rainmaker og GP Lama har testet funksjonen, så sjekk kanalene deres for mer informasjon, men enn så lenge er den ikke tilgjengelig i Norge).
Redigert av torbus; 31/10/2021 22:55.
|
|
|
01/11/2021 05:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri oppfattet Odd-Erik som en negativ fyr tidligere, men der kom det litt negativitet. 2 økter på zwift pr ritt er et minimum. Økt 1: idioter som meg, som tror utstyr i spillet er viktig må spare opp mest mulig dråper og xp. XP for å få høyere level, og dråper for å handle hjul/sykkel i spillet. Derfor er det viktig å ha med all oppvarming over 10 minutter. Alt under synes jeg man kan gjøre i pen. Økt 2: ritt med nedkjøring. De som oppretter egen økt for nedkjøring skulle fått 1,5mill dråper i bot
|
|
|
01/11/2021 07:28
|
olechr
More than words
|
More than words
[quote=Oddefa]
Men hva er evt billigste direct mount smartrulle ?
[/quote ] Ikke billigst, men jeg ville ha kjøpt Kickr Core. På disse er bruktprisen såpass god at skulle du finne ut at det ikke er noe for deg så får du bra igjen for den. Kickr Core får man for ca 7500,-
Elite suito koster rundt 6000, Tacx flux s rundt 6000,
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/11/2021 07:51
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Finn en plankebit, en pensel og en boks maling. Dra et strøk maling over planken, sett deg på rulla og følg med på at malingen tørker. Det er omtrent like givende som Zwift Det er faktisk litt fasinerende hvor forskjellige folk oppfatter Zwift. Jeg startet med å kun bruke en PC, det ble kjedelig - men en gammel stor nok TV hjalp veldig. Men skal innrømme at lydbok eller film har bidratt i positiv retning for å sykle Zwift, utover at rittene alene krever mer enn sitt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
01/11/2021 08:00
|
Panda
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: torbus]
01/11/2021 09:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...)(Både DC Rainmaker og GP Lama har testet funksjonen, så sjekk kanalene deres for mer informasjon, men enn så lenge er den ikke tilgjengelig i Norge).
Jo da, jeg fått den. Nederst i appen ligger mute-knappen. Jeg prøver å mute ordinær pendling og oppvarming i Zwift. Spark meg på leggen om jeg ikke husker det. LarsB
|
|
|
[Re: eOpseth]
01/11/2021 09:56
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Finn en plankebit, en pensel og en boks maling. Dra et strøk maling over planken, sett deg på rulla og følg med på at malingen tørker. Det er omtrent like givende som Zwift Det er faktisk litt fasinerende hvor forskjellige folk oppfatter Zwift. Jeg startet med å kun bruke en PC, det ble kjedelig - men en gammel stor nok TV hjalp veldig. Vi også slå et slag for et stort bilde som dekker synsfeltet, det øker realismen. https://www.youtube.com/shorts/5qpC6VeLXsw
|
|
|
01/11/2021 09:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er litt i vippen på zwift selv. Jeg har det, og har hatt det i fjor og i år. Jeg kjører med en fin smartrulle, Elite Direto XR. Men jeg er ikke hekta. Jeg venter og håper, men det ser ikke ut til å skje.
Jeg samler tid og poeng, og får nye sokker når jeg oppnår ny level. Jeg har badger for hit og dit og alt mulig. Jeg har krysset Kalifornia og sykler tusener på tusener av virtuelle høydemeter Jeg har millioner av svettedråper jeg kan kjøpe stash for. Jeg har kjørt TO hele ritt Jeg har kjørt grupper, fritt og styrte intervaller. Jeg er nummer 164.172 av 917.380 på Sprint Forward-segmentet.
Men jeg kjenner ikke suget etter mer, mer, MER!!!
Sorry, men sånn er det bare. Godt å få det ut egentlig.
LarsB
Redigert av larsb; 01/11/2021 09:58.
|
|
|
[Re: larsb]
01/11/2021 10:14
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
(...)(Både DC Rainmaker og GP Lama har testet funksjonen, så sjekk kanalene deres for mer informasjon, men enn så lenge er den ikke tilgjengelig i Norge).
Jo da, jeg fått den. Nederst i appen ligger mute-knappen. Jeg prøver å mute ordinær pendling og oppvarming i Zwift. Spark meg på leggen om jeg ikke husker det. LarsB Flott. Ser at jeg har fått den nå jeg også.
|
|
|
01/11/2021 11:03
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Er man medlem på xxl. Så hat de Elite Zumo rulle til 4799.- denne uken
|
|
|
01/11/2021 11:51
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er litt i vippen på zwift selv. Jeg har det, og har hatt det i fjor og i år. Jeg kjører med en fin smartrulle, Elite Direto XR. Men jeg er ikke hekta. Jeg venter og håper, men det ser ikke ut til å skje.
Jeg samler tid og poeng, og får nye sokker når jeg oppnår ny level. Jeg har badger for hit og dit og alt mulig. Jeg har krysset Kalifornia og sykler tusener på tusener av virtuelle høydemeter Jeg har millioner av svettedråper jeg kan kjøpe stash for. Jeg har kjørt TO hele ritt Jeg har kjørt grupper, fritt og styrte intervaller. Jeg er nummer 164.172 av 917.380 på Sprint Forward-segmentet.
LarsB
Synes du da spinning på et treningssenter, ergometersykkel, eller balanserulle er bedre alternativer? Spørsmålet kunne også gått til Øyvind V
Redigert av Kjesk; 01/11/2021 11:53.
|
|
|
01/11/2021 12:22
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har brukt Trainerroad, Sufferfest og Zwift. Men, Zwift har rittmuligheten og fellesøkter.
|
|
|
[Re: Kjesk]
01/11/2021 12:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
LarsB
Synes du da spinning på et treningssenter, ergometersykkel, eller balanserulle er bedre alternativer? Spørsmålet kunne også gått til Øyvind V Spinning utgår med høye kneløft, ergometersykkel har jeg ikke tilgang på, ei heller balanserulle. Men nå var det egentlig ikke rulle-konseptet jeg ikke fikser, men Zwift. Jeg sykler to økter i uka på rulle og trives egentlig med det. Enten ser jeg film (på lange, litt roligere økter), eller så gjennomfører jeg en av øktene i The Sufferfest. Jeg synes grafikken i Zwift er kjip, og den spill-greia som fenger så mange andre synes jeg heller ikke noe om. Jeg orker ikke sitte og følge med på fjær eller ærohjelm eller hva det nå er man kan trykke på for å få et fortrinn i noen sekunder, og synes det er døllt at noen jeg kjører om kapp med kan stikke av gårde fordi de får et spøkelse og blir usynlig når de gir gass. Har null problem med å bli frakjørt, men synes hele greia ødelegges ved at det gjøres mer og mer om til et dataspill. Har en del Strava-kompiser som tar helt av på dette her og skjønner at det er en svær greie for mange, men til lags åt alle kan ingen gjera 
|
|
|
01/11/2021 13:31
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tror jeg er der Lars og Øyvind er. For hadde jeg syntes det hadde vært kjedelig (generelt) å sykle på rulla eller slitt med å finne opplegg hvor jeg får "effekt" eller tatt meg ut så hadde vært en ting. Forstår selvsagt som Ole, John Harald, Stian med flere sier at en opplever det som effektivt og ikke minst klarer å presse seg hardere en ved konvensjonell trening på rulle. Men vet jo at jeg klarer å kjøre hardt på rulla, men har også hatt (litt for mye) fokus på lavterskel økter, noe som har medført veldig god utholdenhet men dårlige toppnivå og svakere klatreegenskaper i år (reallife opplevelse) en årene før. Så nå kjører jeg 3 harde, men relativ korte økter i uken på rulla frem til jeg reiser til Gran Canaria (forsøk på litt topping av form). Jeg tror ikke jeg har god nok restitusjon til å kjøre hardere eller oftere så sånn sett skal det ikke gjøre stor forskjell på nivået mitt om jeg hadde tråkket Zwift eller ikke. Derfor er fortsatt "samsykling" det som jeg føler Zwift vil tilføre meg noe annet. Har mange venner som er "hekta" på Zwift, mens jeg sykler en god del mer ute en de. Har lært meg å like motvind og gjørme og det kommer jo godt med når vi sykler om kapp i den virkelige verden.
Hovedargumentet mitt for å ikke velge Zwift etter jeg startet tråden i går er fortsatt slik jeg ser det. 1) økonomi 2) fornøyd med tingens tilstand jevnt over slik jeg har det nå. Feks har jeg en rulle som er "lett" å bruke, god nok motstand, har alltid noe jeg har spart å se til rulleøktene (feks helgas CX ritt blir "Underholdning" i dag, holder meg unna resultatstråder/lister slik at det blir live, men er det et kult ritt kan jeg se det en gang) + bra soundtrack (akkurat nå går det i mye punk/hardcore/skatepunk fra 90 tallet + og litt metal). Når det gjelder økonomi så kan en feks det til slutt står mellom å kjøpe ny rulle bare for å sykle Zwift, og da feks Kickr Core til 7000 eller nye løssnøski. Har en rulle som er 3 år gammel og som funker fint, har 6 år gamle fete løssnø ski som glider veldig dårlig, og veier ett "tonn". Dette er ski jeg kun bruker 10 dager i året, avhengig av forhold eller om det blir al pene eller ikke. Rulle bruker jeg fort 100 dager i året. Men akkurat nå er lander jeg lett på det siste vil gi meg mest glede. Skal også si at jeg sykler en del ute på vinteren, og veldig glad i fatbikesykling, og ikke minst har gode forhold for det rett utenfor døra store deler av vinteren. Dermed har jeg gode argument for utesykling på vinteren også, selv om treningseffekten nok er litt mer begrenset.
Syntes jeg har fått gode innspill og argument på begge sider. Er nok litt mindre fordomsfull, og forstår at dette er faktisk mer en bare trening dette handler om. Mulig jeg tester ut med rulla jeg har for bare å prøve et ritt, skal si i fra her i såfall.
|
|
|
[Re: Kjesk]
01/11/2021 14:17
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
LarsB
Synes du da spinning på et treningssenter, ergometersykkel, eller balanserulle er bedre alternativer? Spørsmålet kunne også gått til Øyvind V Spinning utgår, men spinning med en sykkelinstruktør er ikke så ille. Det er mest tida det tar i tillegg til økta pluss pengene for treningssenter. Pluss litt å kunne kjøre sitt eget opplegg. Ergometerstkkel er bare en vits. Balanserulle har jeg flere vintre på, Før hadde jeg en Eliterulle med progressiv motstand og effektmåler på sykkelen. Det funka strålende. Det gikk forsåvidt på zwift også. Den registrerte effekt og fart og alt som er, men justerte altså ikke motstand etter terreng. Den direktemonterte smartrulla gjør det den dumme gjorde før, pluss litt til. Det jeg savner er fra den tida jeg kom i rulle-flyten. Da rulle og musikk og stirring på wattmåleren var nok til å holde meg i gang tre kvelder i uka uten at det var det minste kjedelig. Sånn har jeg det dessverre ikke nå, og det var der jeg håpet Zwift skulle gi en boost. ...men jeg synes jo du skulle teste et prøveabonnement Oddefa, for å henge med kompiser på liksom. LarsB
|
|
|
01/11/2021 14:25
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sa opp Zwiftabonnementet mitt for et knapt år siden, og har ikke savna det. Har noen ganger tenkt at det kunne vært kult å sykla et ritt en gang i blant, men ikke kobla meg opp igjen for det til tross for muligheten til 14 dager gratis.
Samtidig har jeg brukt rulla mer enn aldri før, nettopp fordi det er så tidseffektivt og lavterskel. Både ved at man kan være tilgjengelig for familien på kort varsel, samtidig som man kan kutte ut masse tid til sykkelvask.
Erkjenner at Zwift er rå på markedsføring og flinke til å trekke inn kjendiser (både fra sykkelverden og andre arenaer) og er gode på å fremstå som en attraktiv plattform. Men min hovedmotivasjon for å sitte på rulle er trening, ikke sosialt, og da fremstår andre plattformer mer attraktive.
For trådstarter virker det som at det sosiale er hovedargumentet for å gjøre Zwifter av seg, så da spørs det jo om det er et viktig nok argument opp mot alternativ(ene)?
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
01/11/2021 15:28
|
olechr
More than words
|
More than words
LarsB
Har du syklet sammen med andre venner/klubbkompiser eller liggende på Discord? Slik at man kan prate underveis. Jeg gleder meg faktisk til lagtemporittene hvor vi er en gjeng.
|
|
|
|
|