Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Buddy Elsykkel

Buddy Elsykkel #2687093 30/10/2021 16:45
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Så for meg endel teite valg som mange andre sykler som designes av folk fra bilindustrien, men når jeg leser dette, ser det faktisk ganske bra ut.

Kan leveres uten demper, gode valg av komponenter, flere valg mellom motorer der 85Nm Bosch CX hvertfall er det jeg har pekt meg ut som det jeg vil ha etc.

Hva tror folket?

https://www.tu.no/artikler/den-norskutviklede-elsykkelen-har-karbonfiberramme-med-pant/514594

Redigert av perbl; 30/10/2021 16:58.

Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2687122 31/10/2021 08:03
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Tommel ned, "one size fits none" conceptet har jeg null tro på. Ser at fruen på 165 cm har helt andre behov for en sykkel enn det jeg har som er 192 cm høy. Pendling eller ikke.

Ellers er det at man kan velge girsystem samt kjede eller belte en bra sak. Har selv en singlespeed beltedreven pendlersykkel og den har så langt gitt meg noen tusen km med vedlikeholdsfri sykling (dvs. en stk slange samt nye bremseklosser - i alt under 300 kr)


Lars-Erik
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2687123 31/10/2021 08:14
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Buddy Elsykkel [Re: Ugla] #2687135 31/10/2021 09:29
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: Ugla
Tommel ned, "one size fits none" conceptet har jeg null tro på. Ser at fruen på 165 cm har helt andre behov for en sykkel enn det jeg har som er 192 cm høy. Pendling eller ikke.


Jeg er litt usikker på det. Om du er godt over snitthøyden tipper jeg vel det er lite egna. Men etter å ha prøvesykla en Benno Remodemi som 183ish, synes jeg ikke nødvendigvis det er helt ubrukelig.

Og det er vesentlig forskjell om vi snakker elsykkel eller muskeldrevet sykkel vil jeg si. Så om singlespeeden din skal være referansegrunnlag, skjønner jeg skepsisen.


Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2687156 31/10/2021 16:09
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Singlespeeden til ugla er elektrisk...

Lekker sak.


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Buddy Elsykkel [Re: Garpen] #2687225 01/11/2021 09:59
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: Garpen
Singlespeeden til ugla er elektrisk...

Lekker sak.


Aha, da henger jeg med. Men jeg mener fortsatt at om man har en god elektrisk drivlinje, spiller ikke den perfekte geometri like stor rolle, såfremt man har en sykkel der man ikke blir sittende i en ukomfortabel stilling.

De one size-doningene jeg har testa har nå vært sånn at jeg gjerne ikke ville sett meg råd for en slik sittestilling om jeg skulle tråkket for egen maskin, men med skyvet fra en motor blir tråkkinga mer symbolsk. Men skal sies at jeg droppa handel av R&M-sykkel tidligere i høst fordi de ikke hadde den størrelsen jeg mente var best for meg, har jeg flere å velge blant vil jeg jo ha den perfekte ICON_TONGUE


Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2687302 02/11/2021 06:54
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: perbl
jeg droppa handel av R&M-sykkel tidligere i høst fordi de ikke hadde den størrelsen jeg mente var best for meg, har jeg flere å velge blant vil jeg jo ha den perfekte ICON_TONGUE


Bare et dumt spørsmål: Er det ikke forskjell på å kjøre på en dedikert one-size fits all, og en sykkel som er laget for å passe for en gitt høyde når man ikke er av den høyden? En dedikert one-size fits all er jo utviklet og testet mtp nettopp å kunne passe for personer av flere høyder. Det er nok lagt litt ressurser ned i dette, for å sjekke at det faktisk funker. Sykler laget for å passe spesifikt for personer med en gitt høyde, er ikke laget for å passe for folk med andre høyder. De er ikke i det hele tatt testet for å passe for andre enn de som de er laget for.

Re: Buddy Elsykkel [Re: baronKanon] #2687303 02/11/2021 06:56
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: baronKanon
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale.


Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel.

Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon?

Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene.

Re: Buddy Elsykkel [Re: mtbmaniac] #2687355 02/11/2021 10:47
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: mtbmaniac
Bare et dumt spørsmål: Er det ikke forskjell på å kjøre på en dedikert one-size fits all, og en sykkel som er laget for å passe for en gitt høyde når man ikke er av den høyden? En dedikert one-size fits all er jo utviklet og testet mtp nettopp å kunne passe for personer av flere høyder. Det er nok lagt litt ressurser ned i dette, for å sjekke at det faktisk funker. Sykler laget for å passe spesifikt for personer med en gitt høyde, er ikke laget for å passe for folk med andre høyder. De er ikke i det hele tatt testet for å passe for andre enn de som de er laget for.


Tja, jeg har inntrykk av at endel av modellene som selges med ulike rammestørrelser og gjerne er utvikla for å passe et bredt spekter. Mange butikker tar jo ikke inn flere størrelser nettopp pga at modellene kan passe ganske mange. Men det er nok først og fremst på de one-size-greiene du finner de særeste løsningene for å øke spennet videst mulig.


Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: mtbmaniac] #2687356 02/11/2021 10:50
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: mtbmaniac
Sitat: baronKanon
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale.


Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel.

Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon?

Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene.


Det er jo ikke akkurat som de er bygget med lite materiale endel av de andre elsyklene med lavt innsteg heller. Går man vekk fra de mer konvensjonelle triangel--formene ender man jo ofte opp med noe som ikke er superstivt med konvensjonelle materialer og. Men skal ikke si jeg har særlig peil på akkurat denne metoden for å lage karbonrammer, så skal ikke si noe bastant her. Skal vel sies at det var de øvrige valgene som overraska meg litt positivt angående denne sykkelen.


Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: mtbmaniac] #2687371 02/11/2021 12:06
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: mtbmaniac
Sitat: baronKanon
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale.


Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel.

Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon?

Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene.

Det er helt klart gode poenger. Styrke kan stort sett kompenseres for med materiale. Jeg har selv 3D-printet med karbonfiberarmert filament med korte fibre, og det er helt klart veldig mye styrke og stivhet tilført i de korte fibrene. Dette var små komponenter, så derfor er jeg skeptisk på en større ramme. Denne typen sykkel er jo ingen lettvekter, og det er heller ikke poenget.

Det hele spørs på hvor stor andel karbonfibre man har, hvilken polymer som brukes som bindemiddel og mekanisk konstruksjon. Magura og Brakeforce One bruker jo sprøytestøpt, karbonarmert polymer for hendler/reservoar på sine bremser, og det har ikke vært de mest solide konstruksjonene. Derav min skepsis. Vet ikke helt produksjonsprosessen på de gamle GT STS var, men de var i hvert fall karbonarmert plast. Det er vel heller ikke uten grunn at f.eks. Revel Wheels ikke resirkulerer Fusion fiber til annet enn (enn så lenge) dekkspaker på resirkulerte karbonfelger.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2687379 02/11/2021 12:55
Registrert: May 2011
Innlegg: 311
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: May 2011
Innlegg: 311
Synes TU-artikkelen og journalisten er noe uklar.
-- Målgruppen er de som pendler til jobb, altså de som hovedsakelig holder seg på asfalt.
-- Målinger har vist at med tråkkeffekt på 250 watt og 95 omdreininger/min stjeler et vanlig kjede 2.9 watt mens en rem stjeler 3.9 watt. Tapet er til å leve med.
Hva det siste har med saken å gjøre forstår jeg ikke. Ser ikke for meg målgruppen har en kadens på 95. Uansett, de ulike motorene har ulike kurver for hvor de yter maks. Ingen av dem jeg har sett ligger på maks med 95. Hvis jeg ikke husker helt feil så yter CX gen.4 maks rundt 86. Deretter går kurven nedover.

- Et nyutviklet adaptersystem gjør det mulig å bruke ulike motoralternativer i en og samme ramme.
Spent på hvordan de løser dette med adaptere da motorer både har ulik innfestning samt ulike batteripakker og hvor ikke minst lengden er ulik.
Hvordan vil dette estetisk se ut, og hvordan hensyntas kjølingen til de ulike motorene?

Re: Buddy Elsykkel [Re: Labbetuss] #2687382 02/11/2021 13:10
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Labbetuss
-- Målinger har vist at med tråkkeffekt på 250 watt og 95 omdreininger/min stjeler et vanlig kjede 2.9 watt mens en rem stjeler 3.9 watt. Tapet er til å leve med.

Hvor har du dette fra? Gjelder det også et kjede som er brukt ute? Spør for en venn ICON_SMILE

Redigert av baronKanon; 02/11/2021 13:11. Rediger grunn: Lese hva du skriver, ikke hva du skriver i en setning ;)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2709549 01/06/2022 11:56
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Ser ut til at denne kan bestilles nå. Med Rohloff kan man jo få den til en lavere pris enn en Riese&Muller med Enviolo. Skepsisen min vil være til å få rask hjelp ved problem med motoren, men om de kommer med løsning som lar deg kjøpe Bosch etc bør man jo kunne få service på lokale sjapper med kompetanse på de mer kjente merkene.

https://www.buddybike.no/buddy-bike-x1

Redigert av perbl; 01/06/2022 12:03.

Per B.
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2712404 30/06/2022 15:38
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Karbonvarianten av sykkelen lanseres nå.
Rammen er laget av resirkulert karbon fra bilbransjen.
Dvs litt BMW i3 og diverse, kunne man anta..

https://www.bike-eu.com/43141/buddys-x1-carbon-composite-e-bike-enters-market

Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2713530 13/07/2022 08:21
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Synes denne sykkelen ser veldig spennendene ut, men sitter litt på gjerdet.
Er det noen som har tatt sjansen og bestilt?

Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2715676 04/08/2022 21:53
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Noen som har prøvekjørt denne?

Re: Buddy Elsykkel [Re: Rakafisk] #2715962 08/08/2022 08:47
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Rakafisk
Noen som har prøvekjørt denne?
https://www.utemagasinet.no/sykkel/elsykkel/test-av-buddy-sx1-2022


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Buddy Elsykkel [Re: perbl] #2716090 09/08/2022 09:14
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Fin test dette!

Sykkelen virker til å komme bra ut i testen også. Det som frister meg med sykkelen er det lave vedlikeholdet den trenger, da jeg ikke er spesielt flink til mekking. Det som holder meg litt til tilbake er for meg litt ukjent firma som står bak, hvor sannsynlig er det at disse holder koken i fremtiden.....

Eller er sykkelen veldig pen etter mitt skjønn, men også spent på dempingen også, hvor godt dette oppleves på litt hølete grusvei.....

Men, veldig spennende, uten til! Tommel opp!

Re: Buddy Elsykkel [Re: Rakafisk] #2716101 09/08/2022 11:12
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Rakafisk
Fin test dette!

Sykkelen virker til å komme bra ut i testen også. Det som frister meg med sykkelen er det lave vedlikeholdet den trenger, da jeg ikke er spesielt flink til mekking. Det som holder meg litt til tilbake er for meg litt ukjent firma som står bak, hvor sannsynlig er det at disse holder koken i fremtiden.....
!

Buddy som bilmerke/produsent har jo holdt det gående i ganske mange år allerede. Med Bård Eker på laget på elsykkelfronten ser jeg for meg at dette vil kunne bli bra butikk dette også. Det er nok mer konkurranse på det internasjonale elsykkelmarkedet enn på det sære elmopedbil-markedet der Buddy jobber til vanlig, men denne satsingen bør ha gode vilkår for å kunne fungere også på sikt.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå