Buddy Elsykkel
|
Buddy Elsykkel
30/10/2021 16:45
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Så for meg endel teite valg som mange andre sykler som designes av folk fra bilindustrien, men når jeg leser dette, ser det faktisk ganske bra ut. Kan leveres uten demper, gode valg av komponenter, flere valg mellom motorer der 85Nm Bosch CX hvertfall er det jeg har pekt meg ut som det jeg vil ha etc. Hva tror folket? https://www.tu.no/artikler/den-norskutviklede-elsykkelen-har-karbonfiberramme-med-pant/514594
Redigert av perbl; 30/10/2021 16:58.
Per B.
|
|
|
Re: Buddy Elsykkel
[Re: perbl]
31/10/2021 08:03
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Tommel ned, "one size fits none" conceptet har jeg null tro på. Ser at fruen på 165 cm har helt andre behov for en sykkel enn det jeg har som er 192 cm høy. Pendling eller ikke.
Ellers er det at man kan velge girsystem samt kjede eller belte en bra sak. Har selv en singlespeed beltedreven pendlersykkel og den har så langt gitt meg noen tusen km med vedlikeholdsfri sykling (dvs. en stk slange samt nye bremseklosser - i alt under 300 kr)
Lars-Erik
|
|
|
31/10/2021 08:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale.
|
|
|
[Re: Ugla]
31/10/2021 09:29
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Tommel ned, "one size fits none" conceptet har jeg null tro på. Ser at fruen på 165 cm har helt andre behov for en sykkel enn det jeg har som er 192 cm høy. Pendling eller ikke.
Jeg er litt usikker på det. Om du er godt over snitthøyden tipper jeg vel det er lite egna. Men etter å ha prøvesykla en Benno Remodemi som 183ish, synes jeg ikke nødvendigvis det er helt ubrukelig. Og det er vesentlig forskjell om vi snakker elsykkel eller muskeldrevet sykkel vil jeg si. Så om singlespeeden din skal være referansegrunnlag, skjønner jeg skepsisen.
Per B.
|
|
|
31/10/2021 16:09
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Singlespeeden til ugla er elektrisk...
Lekker sak.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
01/11/2021 09:59
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Singlespeeden til ugla er elektrisk...
Lekker sak. Aha, da henger jeg med. Men jeg mener fortsatt at om man har en god elektrisk drivlinje, spiller ikke den perfekte geometri like stor rolle, såfremt man har en sykkel der man ikke blir sittende i en ukomfortabel stilling. De one size-doningene jeg har testa har nå vært sånn at jeg gjerne ikke ville sett meg råd for en slik sittestilling om jeg skulle tråkket for egen maskin, men med skyvet fra en motor blir tråkkinga mer symbolsk. Men skal sies at jeg droppa handel av R&M-sykkel tidligere i høst fordi de ikke hadde den størrelsen jeg mente var best for meg, har jeg flere å velge blant vil jeg jo ha den perfekte 
Per B.
|
|
|
02/11/2021 06:54
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg droppa handel av R&M-sykkel tidligere i høst fordi de ikke hadde den størrelsen jeg mente var best for meg, har jeg flere å velge blant vil jeg jo ha den perfekte  Bare et dumt spørsmål: Er det ikke forskjell på å kjøre på en dedikert one-size fits all, og en sykkel som er laget for å passe for en gitt høyde når man ikke er av den høyden? En dedikert one-size fits all er jo utviklet og testet mtp nettopp å kunne passe for personer av flere høyder. Det er nok lagt litt ressurser ned i dette, for å sjekke at det faktisk funker. Sykler laget for å passe spesifikt for personer med en gitt høyde, er ikke laget for å passe for folk med andre høyder. De er ikke i det hele tatt testet for å passe for andre enn de som de er laget for.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/11/2021 06:56
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale. Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel. Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon? Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
02/11/2021 10:47
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Bare et dumt spørsmål: Er det ikke forskjell på å kjøre på en dedikert one-size fits all, og en sykkel som er laget for å passe for en gitt høyde når man ikke er av den høyden? En dedikert one-size fits all er jo utviklet og testet mtp nettopp å kunne passe for personer av flere høyder. Det er nok lagt litt ressurser ned i dette, for å sjekke at det faktisk funker. Sykler laget for å passe spesifikt for personer med en gitt høyde, er ikke laget for å passe for folk med andre høyder. De er ikke i det hele tatt testet for å passe for andre enn de som de er laget for. Tja, jeg har inntrykk av at endel av modellene som selges med ulike rammestørrelser og gjerne er utvikla for å passe et bredt spekter. Mange butikker tar jo ikke inn flere størrelser nettopp pga at modellene kan passe ganske mange. Men det er nok først og fremst på de one-size-greiene du finner de særeste løsningene for å øke spennet videst mulig.
Per B.
|
|
|
02/11/2021 10:50
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale. Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel. Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon? Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene. Det er jo ikke akkurat som de er bygget med lite materiale endel av de andre elsyklene med lavt innsteg heller. Går man vekk fra de mer konvensjonelle triangel--formene ender man jo ofte opp med noe som ikke er superstivt med konvensjonelle materialer og. Men skal ikke si jeg har særlig peil på akkurat denne metoden for å lage karbonrammer, så skal ikke si noe bastant her. Skal vel sies at det var de øvrige valgene som overraska meg litt positivt angående denne sykkelen.
Per B.
|
|
|
02/11/2021 12:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er mer skeptisk til termoplastmaterialet med korte fibre til en sykkel. Stivhet og styrke vil nok bli lavere, eller må kompenseres for med mer materiale. Dette blir svært hypotetisk på en slik sykkel. Nå vet jeg ikke vekten, men fra hva jeg har hørt er dette svært konkurransedyktig teknologi. Har du mer kjennskap til det baronkanon? Selvom vekten er høyere, så er par hundre gram mer på en slik ramme for en slik sykkel, ikke mye. Dette er ikke stisykkel for entusiast, men transportsykkel for massene. Det er helt klart gode poenger. Styrke kan stort sett kompenseres for med materiale. Jeg har selv 3D-printet med karbonfiberarmert filament med korte fibre, og det er helt klart veldig mye styrke og stivhet tilført i de korte fibrene. Dette var små komponenter, så derfor er jeg skeptisk på en større ramme. Denne typen sykkel er jo ingen lettvekter, og det er heller ikke poenget. Det hele spørs på hvor stor andel karbonfibre man har, hvilken polymer som brukes som bindemiddel og mekanisk konstruksjon. Magura og Brakeforce One bruker jo sprøytestøpt, karbonarmert polymer for hendler/reservoar på sine bremser, og det har ikke vært de mest solide konstruksjonene. Derav min skepsis. Vet ikke helt produksjonsprosessen på de gamle GT STS var, men de var i hvert fall karbonarmert plast. Det er vel heller ikke uten grunn at f.eks. Revel Wheels ikke resirkulerer Fusion fiber til annet enn (enn så lenge) dekkspaker på resirkulerte karbonfelger.
|
|
|
02/11/2021 12:55
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Synes TU-artikkelen og journalisten er noe uklar. -- Målgruppen er de som pendler til jobb, altså de som hovedsakelig holder seg på asfalt. -- Målinger har vist at med tråkkeffekt på 250 watt og 95 omdreininger/min stjeler et vanlig kjede 2.9 watt mens en rem stjeler 3.9 watt. Tapet er til å leve med. Hva det siste har med saken å gjøre forstår jeg ikke. Ser ikke for meg målgruppen har en kadens på 95. Uansett, de ulike motorene har ulike kurver for hvor de yter maks. Ingen av dem jeg har sett ligger på maks med 95. Hvis jeg ikke husker helt feil så yter CX gen.4 maks rundt 86. Deretter går kurven nedover.
- Et nyutviklet adaptersystem gjør det mulig å bruke ulike motoralternativer i en og samme ramme. Spent på hvordan de løser dette med adaptere da motorer både har ulik innfestning samt ulike batteripakker og hvor ikke minst lengden er ulik. Hvordan vil dette estetisk se ut, og hvordan hensyntas kjølingen til de ulike motorene?
|
|
|
[Re: Labbetuss]
02/11/2021 13:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
-- Målinger har vist at med tråkkeffekt på 250 watt og 95 omdreininger/min stjeler et vanlig kjede 2.9 watt mens en rem stjeler 3.9 watt. Tapet er til å leve med.
Hvor har du dette fra? Gjelder det også et kjede som er brukt ute? Spør for en venn 
Redigert av baronKanon; 02/11/2021 13:11. Rediger grunn: Lese hva du skriver, ikke hva du skriver i en setning ;)
|
|
|
01/06/2022 11:56
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser ut til at denne kan bestilles nå. Med Rohloff kan man jo få den til en lavere pris enn en Riese&Muller med Enviolo. Skepsisen min vil være til å få rask hjelp ved problem med motoren, men om de kommer med løsning som lar deg kjøpe Bosch etc bør man jo kunne få service på lokale sjapper med kompetanse på de mer kjente merkene. https://www.buddybike.no/buddy-bike-x1
Redigert av perbl; 01/06/2022 12:03.
Per B.
|
|
|
13/07/2022 08:21
|
Rakafisk
Medlem
|
Medlem
Synes denne sykkelen ser veldig spennendene ut, men sitter litt på gjerdet. Er det noen som har tatt sjansen og bestilt?
|
|
|
04/08/2022 21:53
|
Rakafisk
Medlem
|
Medlem
Noen som har prøvekjørt denne?
|
|
|
[Re: Rakafisk]
08/08/2022 08:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
09/08/2022 09:14
|
Rakafisk
Medlem
|
Medlem
Fin test dette!
Sykkelen virker til å komme bra ut i testen også. Det som frister meg med sykkelen er det lave vedlikeholdet den trenger, da jeg ikke er spesielt flink til mekking. Det som holder meg litt til tilbake er for meg litt ukjent firma som står bak, hvor sannsynlig er det at disse holder koken i fremtiden.....
Eller er sykkelen veldig pen etter mitt skjønn, men også spent på dempingen også, hvor godt dette oppleves på litt hølete grusvei.....
Men, veldig spennende, uten til! Tommel opp!
|
|
|
[Re: Rakafisk]
09/08/2022 11:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Fin test dette!
Sykkelen virker til å komme bra ut i testen også. Det som frister meg med sykkelen er det lave vedlikeholdet den trenger, da jeg ikke er spesielt flink til mekking. Det som holder meg litt til tilbake er for meg litt ukjent firma som står bak, hvor sannsynlig er det at disse holder koken i fremtiden..... ! Buddy som bilmerke/produsent har jo holdt det gående i ganske mange år allerede. Med Bård Eker på laget på elsykkelfronten ser jeg for meg at dette vil kunne bli bra butikk dette også. Det er nok mer konkurranse på det internasjonale elsykkelmarkedet enn på det sære elmopedbil-markedet der Buddy jobber til vanlig, men denne satsingen bør ha gode vilkår for å kunne fungere også på sikt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|