Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger?

Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? #2686909 28/10/2021 20:58
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Strømmarkedet har blitt et villniss av tilbydere og masse kreativ markedsføring. Og leverandører som utnytter kundene. Motkraft (presentert bl.a. i NRK Dagsrevyen nylig) framstår som både redelige og nyskapende. Er det bare å bytte til dem, eller bør man tenke seg om?

Redigert av front biker; 28/10/2021 20:58.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2686922 29/10/2021 05:39
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
I følge noen av dem som har byttet er det en god idé, selv om jeg syns noen av tilbakemeldingene ser ut til å være kjøpt og betalt for:
https://www.bytt.no/erfaringer/strom/motkraft

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: ] #2686923 29/10/2021 05:47
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Byker
Hvis et tilbud er for godt til å være sant, så er det kanskje det? Lokkende tilbud, som så, utenfor kundens rekkevidde, etter en tid konverteres til dyrere strømavtaler. Mange slike klager til Forburkerrådet i disse tider.
Om det skjer er det nå bare å bytte igjen.

Tibber har nå eksistert på samme premiss (med en noe dyrere månedavgift) ganske lenge nå uten at smellen noen gang kom, så jeg ser det som relativt sannsynlig at det ikke nødvendigvis er noe tull med Motkraft.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2687030 29/10/2021 18:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Men forstår jeg det slik at Motkraft skal prøve å være Tibber, bare 20 kr billigere hver måned? Det er i så fall ikke nok til å få meg til å bytte. Tibber styrer smarttermostatene på varmekablene hjemme og vi har spart en god del på det nå som prisene har vært høye.
Personlig gidder jeg ikke å følge med på lokketilbud og hyppige bytter. Satser heller på spot + smart varmestyring.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: eirikbk] #2687068 30/10/2021 10:11
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: eirikbk
Men forstår jeg det slik at Motkraft skal prøve å være Tibber, bare 20 kr billigere hver måned? Det er i så fall ikke nok til å få meg til å bytte. Tibber styrer smarttermostatene på varmekablene hjemme og vi har spart en god del på det nå som prisene har vært høye.
Personlig gidder jeg ikke å følge med på lokketilbud og hyppige bytter. Satser heller på spot + smart varmestyring.
De er ikke prinsippielt annerledes enn Tibber nei. Motkraft har bare kuttet prisen på månedsavgiften, så jeg vil også holde meg til Tibber.

Men jeg synes det er positivt at vi nå har to aktører som har gitt oss mulighet til å velge billig strøm uten lokketilbud og bullshit.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Jacobsen] #2687096 30/10/2021 17:28
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Det finnes flere enn de to aktørene også, har selv hatt Hafslund webspot i flere år nå. Spot + 29 kr pr mnd plasserer vel webspot mellom motkraft og tibber.

Edit: webspot kommer faktisk billigere ut enn både motkraft og tibber på strømpris.no, de kan vel skyldes at de to sistnevnte har et bitte lite påslag på spotpris

Redigert av stalsan; 30/10/2021 17:39.

Ståle
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: stalsan] #2687172 31/10/2021 19:32
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: stalsan
Det finnes flere enn de to aktørene også, har selv hatt Hafslund webspot i flere år nå. Spot + 29 kr pr mnd plasserer vel webspot mellom motkraft og tibber.

Edit: webspot kommer faktisk billigere ut enn både motkraft og tibber på strømpris.no, de kan vel skyldes at de to sistnevnte har et bitte lite påslag på spotpris

Men dette Hafslundproduktet er noe helt annet enn Tibber (og tydeligvis Motkraft). Månedsavgiften til Tibber gir en tilgang til deres funksjonalitet som kan smartstyre oppvarming av hjemmet (varmekabler, varmepumpe), samt lading av elbil + annet, basert på strømprisen gjennom døgnet. Naturligvis hvis man har smarte ting som kan integreres med dette.
Verken Tibber eller Motkraft skal ha andre påslag enn lovpålagte som mva og elsertifikater (som alle strømleverandører skal ha).

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: eirikbk] #2687184 31/10/2021 22:10
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: eirikbk

Men dette Hafslundproduktet er noe helt annet enn Tibber (og tydeligvis Motkraft). Månedsavgiften til Tibber gir en tilgang til deres funksjonalitet som kan smartstyre oppvarming av hjemmet (varmekabler, varmepumpe), samt lading av elbil + annet, basert på strømprisen gjennom døgnet. Naturligvis hvis man har smarte ting som kan integreres med dette.
Verken Tibber eller Motkraft skal ha andre påslag enn lovpålagte som mva og elsertifikater (som alle strømleverandører skal ha).

«Noe helt annet» et det vel ikke… vi snakker om strømleverandør med spotpris, uten lokkepris og binding. Men at tibber tilbyr ytterligere funksjonalitet er sant. Så må man selv vurdere hvor viktig det er.

Når det gjelder påslag, støtter jeg meg bare til hva som er oppgitt på strømpris.no, der webspot kommer bedre ut enn de andre to, selv om motkraft har lavere «månedsavgift».

Ståle
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: stalsan] #2687255 01/11/2021 13:48
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stalsan

Det finnes mange aktører der ute som har avtaler som er billigere enn Tibber og Motkraft. Forskjellen ligger i hvorvidt det er det eneste tilbudet de har eller om det er noe du må lete deg frem til i blandt andre dårligere avtaler. Etter en kjapp titt på Hafslund sine sider kan jeg bekrefte at de på ingen måte tilhører samme kategori som Tibber og Motkraft.

Hafslund sender deg automatisk til "deres mest populære avtale" som er med påslag og høy månedsavgift. De har en god avtale også, men det er ikke den de prøver å pense deg inn på. Det er sånt tull Motkraft og Tibber vil bort fra. De tilbyr deg én avtale, og det er en god en. Ikke noe bullshit som "trygge" eller "stabile" avtaler heller. Du vet alltid hva du får og du vet alltid at det er en god avtale.

Det er lett å tenke at oppegående folk klarer å finne frem til de gode avtalene lett, men at Hafslund påstår at den dyre avtalen deres er den mest populære sier vel sitt. Jeg er i hvert fall ferdig med å gi pengene mine til selskaper som regelrett prøver å lure folk til å betale mer enn de burde.

Redigert av Jacobsen; 01/11/2021 15:27.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2689077 19/11/2021 07:36
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Er dårlig bizniz å bo på østlandet nå ja. Jeg hadde lavere forbruk enn i foreldrene mine i større og moderne hus (Trondheim). Ti ganger så høy regning, det er deilige saker gitt.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Ndreas] #2689082 19/11/2021 07:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ndreas
Er dårlig bizniz å bo på østlandet nå ja.

Det har det vel alltid vært ;-)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: ] #2689087 19/11/2021 08:00
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: anonymous
Sitat: Ndreas
Er dårlig bizniz å bo på østlandet nå ja. Jeg hadde lavere forbruk enn i foreldrene mine i større og moderne hus (Trondheim). Ti ganger så høy regning, det er deilige saker gitt.

Østlandet er jo koblet til EU via kabler, som ifølge beslutningsapparatet skulle gi billigere strøm...

Whatever:
Jeg sjekket fakturaen, den viser at forbruket i Oktober var på 1.536 kWh, noe som absolutt ikke er ille.

Månedlig fastbeløp: 49 kr
Snittpris 155 øre/Kwh (NB. Påslag ikke spesifisert!)
Nettleien var på 950 kroner.

Det som skurrer litt er at på Fjordkraft sin side så opererer de med 39kr i månedsbeløp og påslag på 3.90 øre/KWh.

https://www.fjordkraft.no/strom/str...uk_Sj9AIVEhl7Ch2AsgVcEAAYASAAEgJmsPD_BwE

Fakturaen viser 49 kr/mnd, og påslaget er mistenkelig nok ikke spesifisert, kan det være sannhetsgehalt i utsagnet om at eldre avtaler kan være svært dyre siden strømselskapene gradvis skrur opp prisene desto lenger du er kunde?

Til sammenligning; Jeg har tibber, som har "opp til" 1 øre påslag pr. kwh. Snittpris i Oktober hos meg er kr 123.20.

Redigert av Hillmar; 19/11/2021 08:01.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Hillmar] #2689125 19/11/2021 09:58
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hillmar
Til sammenligning; Jeg har tibber, som har "opp til" 1 øre påslag pr. kwh. Snittpris i Oktober hos meg er kr 123.20.
Dette er vel også et lovpålagt påslag som absolutt alle avtaler vil måtte ha.

Fjordkraft som nevnes er for øvrig nest verste jeg har vært borti. Norgesenergi er vanskelig å toppe, men Fjordkraft gjør en solid innsats. Dårlig app med konstant forsøk på mersalg av mobilabbonnement og en haug med ubrukelig fordeler. Jeg skal ha strøm til en fornuftig pris. Alt annet driter jeg i. Jeg var kjempehappy hos Eidsiva men etter at de ble solgt til Fjordkraft tok det en måned før jeg prøvde noe annet.

Derfor jeg mener Tibber og Motkraft er de eneste alternativene for meg. Du får strøm til en god pris. Ferdig.
TIbber har også en del smarte funksjoner og produkter relatert til strømstyring for de som ønsker det, men det er lagt opp på en måte hvor du aktivt må oppsøke dette selv. Har aldri fått mail fra Tibber om hvorvidt jeg vil kjøpe elbillader.

Redigert av Jacobsen; 19/11/2021 10:09.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Jacobsen] #2689132 19/11/2021 10:29
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: Jacobsen

Dette er vel også et lovpålagt påslag som absolutt alle avtaler vil måtte ha.

Tibber sitt påslag inkluderer elsertifikater (som er lovpålagt) og så langt det lar seg gjøre opprinnelsesgaranti på strømen. Om jeg har forstått det rett kan man velge leverandører som KUN legger på kostnad for elsertifikater (tror Motkraft gjør dette). Så påslaget til Tibber er litt høyere enn det som er lovpålagt, men altså et bevist valg for å så langt det lar seg gjøre kunne levere "garantert grønn strøm" (hvanåenn det skal bety...).

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: ] #2689140 19/11/2021 11:12
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Hillmar

Veldig bra, absolutt ikke værst når Norpool (sørøst-Norge) viser 120,14 øre/kWh for oktober 2021:
https://www.los.no/dagens-strompris/historiske-strompriser/

Fjordkraft sine 155 øre/kWh for oktober gir jo et påslag på 35 øre/kWh fra Norpools 120 øre/kWh, og siden Fjordkraft sier 3.90 øre/Kwh i påslag (for nye kunder) sitter man igjen med 31 øre/kWh i påslag for lovpålagte elsertifikater, noe jeg tviler på at stemmer, som gammel trofast kunde har de jekket opp prisen? Men det er det nå slutt på!

kWh-prisen du betaler på fakturaen (i hvert fall ved de fleste spotprisavtaler) er jo timesvektet, så hvis du har hatt høyere forbruk når prisen har vært over gjennomsnittet vil din timesvektede gjennomsnittspris bli høyere enn gjennomsnittlig timepris. Hadde selv 130,62 øre/kWh inkl påslag i oktober hos Fjordkraft.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2689141 19/11/2021 11:15
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Om jeg forstår det rett så har Klarkraft en avtale med fast 0,8 øre/kWh påslag + 35 kr/mnd. Sammenlignet med opp til 1 øre/kWh påslag + 19 kr/mnd hos Motkraft.
Om Motkraft holder det de sier om at de ikke skal slå på mer enn faktiske kostnader så vil jeg anta at de jevnt over vil matche Klarkraft på kWh-påslag (de har jo de samme faktiske kostnadene), og i tillegg ligge 16 kr under på månedspris...

Dette blir jo uansett småpenger. Om jeg skulle valgt mellom dem så ville jeg heller gått for den jeg har mest tro på at vil holde på avtalen og ikke prøvd å "lure meg" i fremtiden...
Jeg holder meg enn så lenge til Tibber. Litt dyrere, men har 4 års track record hos meg som viser at de holder seg til avtalen jeg inngikk i 2017.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2689142 19/11/2021 11:18
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Trondheim. Forbruk 1000 kwh i oktober. Liten besparelse å oppnå ved skifte når 2/3 av rekninga nesten er nettleie...

Strøm 370,50
Nettleie 661,05

Redigert av TrondAM; 19/11/2021 11:19.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2689170 19/11/2021 15:16
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hilsen fra Asker:

1709 kWh i oktober.

128 øre pr kWh + fastbeløp kr 59,90

Da ble det

Strøm: kr 2246
Nettleie: 880

Totalt: kr 3126

Spotpris, Hafslund.

Fyrer med gratis ved, men det går likevel litt strøm, bl.a til to elbiler.
På den annen side er det slutt på å kjøpe bensin, så vi kommer greit ut av det totalt, likevel.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: ] #2689171 19/11/2021 15:26
svegar Offline
Besatt
Besatt

Veldig bra, absolutt ikke værst når Norpool (sørøst-Norge) viser 120,14 øre/kWh for oktober 2021:
https://www.los.no/dagens-strompris/historiske-strompriser/

Husk at dette ikke nødvendigvis ikke er sammenlikning av epler-epler. Grunnen er at snittprisen din farges av når på dagen du har ditt forbruk. Særlig etter at heldigvis er påkoblet med større kapasitet mot utlandet så vil timeprisene ha større svingninger. Dersom ditt forbruk er litt høyere i de timene der prisen er høy vil jo også snittprisen din over en måned bli f.eks 5 øre høyere enn snittet for Nordpool spot selv om prisen din er Nordpool spot + 1 øre.

sv

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: ] #2689173 19/11/2021 16:00
svegar Offline
Besatt
Besatt
Østlandet er jo koblet til EU via kabler, som ifølge beslutningsapparatet skulle gi billigere strøm...

Nei, det har "beslutningsapparatet" aldri sagt. Det er ikke sånn dette funker. Over tid/i gjennomsnitt blir strømprisen høyere i Norge dersom de markedene vi kobler oss til har høyere snittpris. Det har de, siden Norge har Europas laveste strømpris. Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er likevel svært god, og det kommer i all hovedsak eierne til gode. Altså deg og meg. Økningen dette gir på verdien av norsk strøm omsettes til veier, skoler, lavere skatter osv osv. Men fordelingseffekten kan jo likevel være uheldig, og det bør det være fokus på.

Det er for øvrig ikke bare østlandet som er koblet til utlandet/EU. Kun ett av fem norske prisområder er ikke koblet til utlandet, og det femte er likevel påvirket av dette grunnet nærheten til utenlandsforbindelser.

Denne kommentaren er ikke til El Syklo, men en generell observasjon: Jeg deler oppfatningen om at mange av strømselskapene kødder med oss forbrukere. Alle disse "produktene" de selger er tåkelegging som det er utrolig at det ikke slås ned på fra forbrukermyndigheter. Dette er det en enkel løsning på, og det er å velge aktører som faktisk er helt transparente, f.eks Tibber (nei, jeg har ingen interesser i noen av disse). Om noen selger deg vaskemaskin med strøm på kjøpet - dropp det. MEN, når det gjelder systemet - kraftmarkedet, nettet, kraftprodusentene, utenlandsforbindelser - så har vi et veldig velfungerende og godt system. Det er dessverre et latterlig gap mellom folks engasjement for lave strømpriser og hva de faktisk har satt seg inn i rundt hvordan dette systemet funker. Nei, du blir ikke lurt, og nei, det er ikke en stor konspirasjon der ute. Men de som selger strømmen til forbrukerne bør straffes hardt gjennom at aktører som Tibber og Motkraft vinner massivt med kunder.

sv

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: svegar] #2689184 19/11/2021 17:15
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: svegar
Jeg deler oppfatningen om at mange av strømselskapene kødder med oss forbrukere. Alle disse "produktene" de selger er tåkelegging som det er utrolig at det ikke slås ned på fra forbrukermyndigheter. Dette er det en enkel løsning på, og det er å velge aktører som faktisk er helt transparente, f.eks Tibber (nei, jeg har ingen interesser i noen av disse). Om noen selger deg vaskemaskin med strøm på kjøpet - dropp det. MEN, når det gjelder systemet - kraftmarkedet, nettet, kraftprodusentene, utenlandsforbindelser - så har vi et veldig velfungerende og godt system. Det er dessverre et latterlig gap mellom folks engasjement for lave strømpriser og hva de faktisk har satt seg inn i rundt hvordan dette systemet funker. Nei, du blir ikke lurt, og nei, det er ikke en stor konspirasjon der ute. Men de som selger strømmen til forbrukerne bør straffes hardt gjennom at aktører som Tibber og Motkraft vinner massivt med kunder.

sv

Full støtte. Strømmarkedet er vel preget av - og profitterer på - det samme som gjelder bank, forsikring, alarmsystemer med mer. De som er slappe og ikke sjekker, belønnes med stadig dårligere vilkår og høyere kostnader.

De som tror det er _ille_ nå bør tenke seg godt om - vi skal ikke mange år tilbake før vi ga bort strømmen til vår nabo i øst, som så solgte den til danskene med et pent påslag....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: svegar] #2689185 19/11/2021 17:37
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er likevel svært god, og det kommer i all hovedsak eierne til gode. Altså deg og meg. Økningen dette gir på verdien av norsk strøm omsettes til veier, skoler, lavere skatter osv osv. Men fordelingseffekten kan jo likevel være uheldig, og det bør det være fokus på.

Jeg er ikke sikker på at du har feil, men hvor mye av denne finansprofitten vi tjener på å selge strøm taper vi på at eventuell kraftkrevende industri forsvinner? Tenker her på sikt og ved disse ekstra kablene, noen kabler har vi hatt lenge og de er helt klart nyttige.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2689197 19/11/2021 19:14
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nittedal her.
Oktober forbruk 1344 kWh
Snittpris 123,29 øre inkl avgifter
+ Tibbber 39 kr
Enebolig og 8 smarte termostater til varmekabler som styres av Tibber (alle rom i 1. Etg + et bad i 2.) og varmepumpe.
Litt lavere forbruk vs året før, som igjen var lavere enn okt 2019. Takket være de smarte termostatene.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: appelsin2] #2689296 21/11/2021 15:24
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: appelsin2
Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er likevel svært god, og det kommer i all hovedsak eierne til gode. Altså deg og meg. Økningen dette gir på verdien av norsk strøm omsettes til veier, skoler, lavere skatter osv osv. Men fordelingseffekten kan jo likevel være uheldig, og det bør det være fokus på.

Jeg er ikke sikker på at du har feil, men hvor mye av denne finansprofitten vi tjener på å selge strøm taper vi på at eventuell kraftkrevende industri forsvinner? Tenker her på sikt og ved disse ekstra kablene, noen kabler har vi hatt lenge og de er helt klart nyttige.

Husk at vi fortsatt har Europas laveste kraftpriser. Og det er ikke sånn at kraftkrevende industri rømmer landet, det er gode grunner til å bli, og det er gode grunner til å etablere mer. For eksempel batterifabrikker, der det er store initiativ flere steder i Norge.

Greia er at norsk kraft er en ressurs som storsamfunnet i all hovedsak eier. Denne ressursen bør vi utnytte til å skape verdier og arbeidsplasser.Den gir direkte inntekter til kommuner, fylkeskommuner og staten, og indirekte inntekter gjennom skatter og avgifter, ringvirkninger ovs. Det får vi ikke til ved å stenge grensene og i praksis subsidiere det som allerede er Europas billigste kraft.

Når argumentet om at strømmen er blitt så veldig dyr på grunn av disse tullete kablene og griske kraftselskapene som har mål om å tjene penger (gud forby!) så pleier jeg å spørre om folk mener det samme om fisk. Folk forstår ikke spørsmålet. Jo, mener du vi også skal stanse all eksport av fisk? Det hadde jo vært lurt, for da hadde vi fått altfor mye fisk, og da kunne du og jeg fått veldig billig fisk siden det ville vært overflod i det norske markedet? Laks til 10 kroner kiloen på Rema, det hadde jo vært veldig bra for oss? Eller? Eller er det bedre for AS Norge om vi åpner dette markedet, selger fisken der den er verdt mest, sånn at vi skaper arbeidsplasser, ringvirkninger, skatteinntekter og grunnlag for mer vekst? Og de som hyler om ACER (som er irrelevent i denne sammenhengen) og idiotiske utenlandskabler, hvorfor mener de ikke på samme måte at vi skulle hatt billig olje og gass, hadde vi hatt denne for oss sjøl så hadde vi jo fått nesten gratis bensin og diesel? Det hadde vel vært også vært bra for oss? Eller?

sv

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: svegar] #2689307 21/11/2021 19:25
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Husk at vi fortsatt har Europas laveste kraftpriser. Og det er ikke sånn at kraftkrevende industri rømmer landet, det er gode grunner til å bli, og det er gode grunner til å etablere mer. For eksempel batterifabrikker, der det er store initiativ flere steder i Norge.

Greia er at norsk kraft er en ressurs som storsamfunnet i all hovedsak eier. Denne ressursen bør vi utnytte til å skape verdier og arbeidsplasser.Den gir direkte inntekter til kommuner, fylkeskommuner og staten, og indirekte inntekter gjennom skatter og avgifter, ringvirkninger ovs. Det får vi ikke til ved å stenge grensene og i praksis subsidiere det som allerede er Europas billigste kraft.
Storindustrien har langsiktige gunstige strømavtaler, men de skal reforhandles i fremtiden, noe bla. Elkem ikke ser frem til. Myndighetene har strukket seg langt for å beholde norsk industri (tilskudd/subsidier, rimelige lån, til en viss grad renta), dermed ligger det i kortene at de får gode avtaler. Viktig å huske at lav strømpris var et av konkurransefortrinnene til norsk kraftkrevende industri. Utfordringen er større for mindre industri som ikke har de samme forhandlingsmulighetene. Hvis ikke kunden vil betale merkostnaden, må de få støtte/subsidier, ellers vil de flagge ut eller legge ned. Pros/cons ved internasjonal handel/tjenesteyting er komplisert.

Økte strømpriser vil uansett slå ut på bunnlinjen i industrien, og ingen bedrifter vil/kan ha negativ bunnlinje over tid. Det grønne skiftet med økt elektrifisering vil kreve at industrien får særs gode avtaler for at de skal opprettholde bærekraftig drift og ikke kun ha en luftig (midlertidig) finansverdi, ellers vil industri forsvinne utenlands. Det grønne skiftet i seg selv vil kreve mer strøm, og dermed økt strømpris sett ut ifra tilbud/etterspørsel, noe som vil øke behovet for effektiviseringen av vannkraftverkene, selv om det offentlige først må bli enige om hvem i eierstrukturen som skal ta regningen. Norge er i en kinkig situasjon siden økonomien er preget av at noen få sektorer er ekstremt innbringende, olje/gass/energi/fisk, noe som igjen slår ut i lønnsutviklingen (Frontfagsmodellen/Aukrust-modellen). Ellers er det offentlig sektor eller privat tjenesteyting/varehandel (hvor endel igjen kan direkte/indirekte kobles til offentlig forbruk). Det er derfor viktig for norsk økonomi å beholde/skape arbeidsplasser som knyttes til eksportsektoren, selv om nytten minker ved subsidier eller når man må importere arbeidskraft. For privatpersoner er det største problemet med økte strømpriser at det privatøkonomiske optimeringsproblemet endres, noe som slår mest ut hos fattige, lavtlønnede og de (hovedsakelig unge voksne) med maksimal gjeldsgrad.

Eksempelet med fisk er fint, men det drar jo opp fordelingseffekten du nevner, ref. Havbruksutvalget.. Når en næring er ekstremt innbringende, får de ofte for store fordeler. Debatten om slikt er som regel mer preget av ideologi og egeninteresser enn fornuft. En fin bok i høstmørket for de som er interessert i oppdrettslaksens historie er Den nye fisken av Simen Sætre og Kjetil Østli

Egentlig helt enig i det du skriver, alternativet til eksport er dårlig, men det er flere kommende utfordringer med strømeksport.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: svegar] #2689320 21/11/2021 21:24
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Når argumentet om at strømmen er blitt så veldig dyr på grunn av disse tullete kablene og griske kraftselskapene som har mål om å tjene penger (gud forby!) så pleier jeg å spørre om folk mener det samme om fisk. Folk forstår ikke spørsmålet. Jo, mener du vi også skal stanse all eksport av fisk? Det hadde jo vært lurt, for da hadde vi fått altfor mye fisk, og da kunne du og jeg fått veldig billig fisk siden det ville vært overflod i det norske markedet? Laks til 10 kroner kiloen på Rema, det hadde jo vært veldig bra for oss? Eller? Eller er det bedre for AS Norge om vi åpner dette markedet, selger fisken der den er verdt mest, sånn at vi skaper arbeidsplasser, ringvirkninger, skatteinntekter og grunnlag for mer vekst? Og de som hyler om ACER (som er irrelevent i denne sammenhengen) og idiotiske utenlandskabler, hvorfor mener de ikke på samme måte at vi skulle hatt billig olje og gass, hadde vi hatt denne for oss sjøl så hadde vi jo fått nesten gratis bensin og diesel? Det hadde vel vært også vært bra for oss? Eller?

Stenge grenser er en stråmann du konstruerer til tross for at jeg passet på å nevne at mitt spørsmål var om de siste kablene.

Angående fiskeeksempelet ditt. «Norwegian Gannet» har utfordret tingenes tilstand. Altså direkteeksport uten videreforedling (Slakting) i Norge. Sammenlignet med strøm så blir spørsmålet om vi skal eksportere strøm, eller om vi skal videreforedle i Norge. Om vi ikke har nok slaktekapasitet ville selvsagt prisen på hel laks gå til bunns, så med lask som med strøm blir det et spørsmål om totalbildet.

Olje og gass er for så vidt et greit eksempel, men hva skulle vi laget av industri? Sponse flyselskap med billig drivstoff får vi neppe lov til? Brenne gassen og lage aluminiumsverk som Hydro i Quatar er selvsagt en idé, men her mener jeg altså det er bedre å selge gassen og heller bruke strømmen vi har...

EØS har mye forbud mot statsstøtte. Hvorfor? Vel det må vel være fordi det fungerer? Fordi det favoriserer det landet som gir støtten? Så når Norge har mulighet til å snike seg til statsstøtte, hvorfor skal vi ikke gjøre dette?

Jeg vet ikke hvor mange kabler det det er bra for Norge å bygge til utlandet, men er temmelig sikker på at det er en grense, og lurer på om det er noe som viser at det fremdeles var samfunnsøkonomisk gunstig på sikt å bygge siste kabel. At det er gunstige effekter er klart, som mere inntekter frå eksport, mere energiøkonomisering for husholdinger mm. Spørsmålet er om de er større enn de negative, jeg er skeptisk. Ikke overbevist for eller mot.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2690997 08/12/2021 13:37
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
https://e24.no/naeringsliv/i/nWBO8J...troemselskaper-etter-billigst-paastander

«Forbrukertilsynet har varslet strømselskapene Nordlysenergi, Agva Kraft og Motkraft om tvangsmulkt og lovbruddsgebyr for villedende markedsføring»

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: jaknudsen] #2691005 08/12/2021 14:02
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jaknudsen
https://e24.no/naeringsliv/i/nWBO8J...troemselskaper-etter-billigst-paastander

«Forbrukertilsynet har varslet strømselskapene Nordlysenergi, Agva Kraft og Motkraft om tvangsmulkt og lovbruddsgebyr for villedende markedsføring»
Ser for meg at dette sikkert bunner ut i at flere selskaper har lokketilbud som er billigere, noe som sikkert er grunnen til at Motkraft sier de er billigst på sikt.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2691035 08/12/2021 17:59
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Alle sier de er billigst uten å dokumentere det.
Det at man ligger øverst ( billigst) på strømsammenligningssider er ikke god nok dokumentasjon

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2691042 08/12/2021 19:07
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg så påstanden om at Motkraft skulle være så fantastisk på pris. Så jeg sammelignet med min egen Hafslund Webspot. Dette var 20 oktober.

* Vilkår for min Hafslund Webspot var 0 øre/kWh påslag + 29,90 kr/måned

* Vilkår for Motkraft var 1 øre/kWh påslag + 19.90 kr/måned

* Jeg bruker ca 1000 kwh i måneden i snitt

Motkraft og Hafslund er da helt like i pris.

Jeg sendte henvendelse til Motkraft for å høre om det stemmer at de ikke er billigere, og det var de enig i.

Dersom jeg hadde hatt mer enn 1000 kWh i måneden i forbruk ville jeg tapt penger på å flytte til Motkraft.

La meg legge til at jeg misliker selskap som skal spille på det 'politisk korrekte' i markedsføringen. Det er et billig triks. 'Motkraft' som i 'Motvind' lissom.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå