Smitte, lockdown here we go again?
|
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
09/01/2022 15:27
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ja, hva skal vi med FHI og Helsedirektoratet og tullekompetansen der? Vi er på vårt beste når vi kan benytte google university og tar egne selvstendige valg. Det finnes et uttall zombie apokalyptiske filmer som viser hva som kan gå galt når alle vaksineres.
|
|
|
[Re: Bing]
09/01/2022 15:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her kan jeg bidra:
Mann, 57 år, barn 13 - 16 og 18 år. Alle trives med sunn livsstil. Dvs. regelmessig trening, magert og variert kosthold, tilstrekkelig med søvn og inntak av nødvendige vitaminer for å sikre at immunforsvaret er i form.
Alle 4 hadde et hurtig og problemfritt sykdomsforløp i november 2021. For min egen del gikk jeg et halvt år før til anskaffelse av legemidler som har vist seg å være effektive mot alle variantene av Covid 19, og tok disse slavisk etter en protokoll jeg hadde tro på.
Beslutningen om å la barna styre unna vaksiner fremsto som enkel og opplagt da vi personlig kjente et hundretalls tilfeller med totalt uproblematiske sykdomsforløp samtidig som statistikken for denne aldersgruppen var og er entydig.
Jeg er forøvrig ikke så opptatt andres vekt, vaksinestatus eller valg generelt sett. Men da har du i alle et svar fra en deltager i en etterhvert liten minoritet...
Jeg kjenner en som konsekvent kjører uten bilbelte. Gjennom et langt liv har dette ikke gitt ham så mye som et skrubbsår. Er det god grunn til å konkludere at det er like trygt å kjøte uten bilbelte som med?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Panda]
09/01/2022 15:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enig, når han covid ikke er en farlig sykdom for folk flest utenfor risikogruppene, og vaksinen faktisk er frivillig, så kan man vurdere selv og velge. Enig! Blir bare dumt om disse folkene plutselig skal stenges ute fra arrangementer og spisesteder plutselig. La alle ta en test og er den negativ er det lov å komme inn. Bli kvitt dette hysteri nå og gi barn og ungdommen livet tilbake. Tror du dem som behandler de syke, uvaksinerte ser på dette som et «hysteri»?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Panda]
09/01/2022 15:36
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Enig, når han covid ikke er en farlig sykdom for folk flest utenfor risikogruppene, og vaksinen faktisk er frivillig, så kan man vurdere selv og velge. Enig! Blir bare dumt om disse folkene plutselig skal stenges ute fra arrangementer og spisesteder plutselig. La alle ta en test og er den negativ er det lov å komme inn. Bli kvitt dette hysteri nå og gi barn og ungdommen livet tilbake. Hvis du virkelig ønsker å ta ansvar for barn og ungdom, er det bare å vaksinere deg. Da reduseres sjansen for at du blir innlagt med høy faktor. Du har vel sett at det er en sammenheng mellom vaksinestatus, risiko for innleggelse og nedstengning som følge av at man ikke ønsker å overbelaste helsevesenet?
|
|
|
[Re: GeirK]
09/01/2022 17:16
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Her kan jeg bidra:
Mann, 57 år, barn 13 - 16 og 18 år. Alle trives med sunn livsstil. Dvs. regelmessig trening, magert og variert kosthold, tilstrekkelig med søvn og inntak av nødvendige vitaminer for å sikre at immunforsvaret er i form.
Alle 4 hadde et hurtig og problemfritt sykdomsforløp i november 2021. For min egen del gikk jeg et halvt år før til anskaffelse av legemidler som har vist seg å være effektive mot alle variantene av Covid 19, og tok disse slavisk etter en protokoll jeg hadde tro på.
Beslutningen om å la barna styre unna vaksiner fremsto som enkel og opplagt da vi personlig kjente et hundretalls tilfeller med totalt uproblematiske sykdomsforløp samtidig som statistikken for denne aldersgruppen var og er entydig.
Jeg er forøvrig ikke så opptatt andres vekt, vaksinestatus eller valg generelt sett. Men da har du i alle et svar fra en deltager i en etterhvert liten minoritet...
Jeg kjenner en som konsekvent kjører uten bilbelte. Gjennom et langt liv har dette ikke gitt ham så mye som et skrubbsår. Er det god grunn til å konkludere at det er like trygt å kjøte uten bilbelte som med? Siden du stadig vekk bruker analogien om bilbelte: Mener du at bivirkningene ved bilbeltebruk og bivirkninger ved coronavaksine er sammenlignbare?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
09/01/2022 17:50
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Her kan jeg bidra:
Jeg kjenner en som konsekvent kjører uten bilbelte. Gjennom et langt liv har dette ikke gitt ham så mye som et skrubbsår. Er det god grunn til å konkludere at det er like trygt å kjøte uten bilbelte som med? Siden du stadig vekk bruker analogien om bilbelte: Mener du at bivirkningene ved bilbeltebruk og bivirkninger ved coronavaksine er sammenlignbare? Det finnes flere kilder på nettet som hevder at bilbelter er giftige. Trolig kan vedvarende bruk påvirke din forplantningsevne. Søkeord: seat belt pah toxic materials
|
|
|
09/01/2022 18:12
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har finansministeren (!) sagt fra at regjeringen vil oppheve nasjonal skjenkestopp, før de faglige rådene kommer. Statsministeren, helseministeren og næringsministeren vil imidlertid ikke uttale seg. Kaos og null forutsigbarhet for næringen.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
09/01/2022 20:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror omikron er så smittsomt att det ända man egentligan kan göra er att slippe det mesta fritt och hoppas att ikke de ovaksinerade er ett tillräckligt stort problem för helsevesenet. Karantän och isolations regler kommer antagligen medföra för många som ikke kan gå på jobb att de blir mer problem än smitten under en period.
Självklart kunde man försöka bremse lite genom att stänga ned restauranger och utelivet men det handlar så mycket om pengar att jag ikke tror det kommer göras.
|
|
|
09/01/2022 21:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Siden du stadig vekk bruker analogien om bilbelte: Mener du at bivirkningene ved bilbeltebruk og bivirkninger ved coronavaksine er sammenlignbare?
Ja. I enkelte tilfeller som feks dersom bilen havner i vannet eller begynner å brenne, kan beltet gjøre at man ikke kommer seg ut av bilen i tide.
|
|
|
10/01/2022 08:33
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Siden du stadig vekk bruker analogien om bilbelte: Mener du at bivirkningene ved bilbeltebruk og bivirkninger ved coronavaksine er sammenlignbare?
Ja. I enkelte tilfeller som feks dersom bilen havner i vannet eller begynner å brenne, kan beltet gjøre at man ikke kommer seg ut av bilen i tide. Må jo være en kraftig bias her er sted. Ingen ser ut til å bære opptatt av bivirkninger ved covid (longcovid). Veldig god tro på egen helse. Nå begynner vel snittalderen på uvaksinerte innlagte å nærme seg 50?
|
|
|
[Re: ]
10/01/2022 08:43
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Enig, når han covid ikke er en farlig sykdom for folk flest utenfor risikogruppene, og vaksinen faktisk er frivillig, så kan man vurdere selv og velge. Sånn du forstår det, hvilke faktorer plasserer folk i risikogrupper?
|
|
|
10/01/2022 09:06
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Ja. I enkelte tilfeller som feks dersom bilen havner i vannet eller begynner å brenne, kan beltet gjøre at man ikke kommer seg ut av bilen i tide. Jeg er fortsatt ikke enig i at bilbelte/vaksine nødvendigvis er den beste analogien, men jeg skal hvertfall innrømme at eksemplene du kom med var noe jeg ikke hadde tenkt på.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
10/01/2022 09:30
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ja. I enkelte tilfeller som feks dersom bilen havner i vannet eller begynner å brenne, kan beltet gjøre at man ikke kommer seg ut av bilen i tide. Jeg er fortsatt ikke enig i at bilbelte/vaksine nødvendigvis er den beste analogien, men jeg skal hvertfall innrømme at eksemplene du kom med var noe jeg ikke hadde tenkt på. Analogien er interessant. Man kan også se på skader som oppstår pga feil bruk. Eksempelvis dersom beltet ligger for høyt over magen ved en bråstopp kan det medføre indre skader. Spesielt hos barn. Det finnes jo også noen eksempler fra motorsport og 6-punkts belter (med to stropper opp mellom beina) som har gitt rimelig ubehagelige bivirkninger 
|
|
|
10/01/2022 13:33
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg etterlyser fakta bak tiltakene som blir lagt fram. Det innføres jo tiltak etter råd fra HDIR og FHI uten å begrunne for hvorfor akkurat disse er lagt fram. Det er f. eks. forskning som viser at sjenkestopp ikke har noen virkning. Det er studier som viser at stenging av skolen medfører mer smitte enn om skolene er åpne. Hvorfor blir ikke disse studiene fra 2020 hensyntatt? Jeg er svært kritisk til mange av tiltakene som ble innført før jul. Vi får håpe veien videre går gjennom faktabasert kunnskap og ikke gjetning.
|
|
|
[Re: erling]
10/01/2022 14:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er f. eks. forskning som viser at sjenkestopp ikke har noen virkning. Det er studier som viser at stenging av skolen medfører mer smitte enn om skolene er åpne. Du må nesten linke til disse studiene dersom du skal få et svar på dette.
|
|
|
10/01/2022 14:16
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Det er f. eks. forskning som viser at sjenkestopp ikke har noen virkning. Det er studier som viser at stenging av skolen medfører mer smitte enn om skolene er åpne. Du må nesten linke til disse studiene dersom du skal få et svar på dette. Mette Kalager, lege og professor ved UiO, forteller om dette i denne podcasten. Saklig og veldig nyansert om "smittevernstaten". Aner ikke om disse studiene er publisert eller ei, men hun forteller i alle fall om hvor vanskelig det er å utføre skikkelige studier på folkehelse og om Oslo kommunes motvillighet til å delta. Argumentet er at barn får utløp for sine sosiale behov under tryggere omgivelser når skolene er åpne, fremfor når de er hjemme og uansett henger med hverandre (i større, ukontrollerte grupper).
|
|
|
10/01/2022 14:22
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er f. eks. forskning som viser at sjenkestopp ikke har noen virkning. Det er studier som viser at stenging av skolen medfører mer smitte enn om skolene er åpne. Du må nesten linke til disse studiene dersom du skal få et svar på dette. Sjenkestopp: https://oem.bmj.com/content/79/1/46Studien viser at nedgangen i smitte mellom bartenderne i barer med full sjenkestopp og begrenset sjenkestopp er liten. Finner ikke den ang. smitte på skolen. Men det vi etter hvert har erfart er at det meste av smitten skjer hjemme.
Redigert av erling; 10/01/2022 14:22.
|
|
|
10/01/2022 14:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sjenkestopp: https://oem.bmj.com/content/79/1/46Studien viser at nedgangen i smitte mellom bartenderne i barer med full sjenkestopp og begrenset sjenkestopp er liten. Finner ikke den ang. smitte på skolen. Men det vi etter hvert har erfart er at det meste av smitten skjer hjemme. Ja - men vi innfører ikke sjenkestopp primært for å skåne serveringspersonalet. Det er i hovedsak for å hindre smitte mellom gjestene. Vi avsluttet skolestengningen i mai etter 2020, så dersom denne studien kom etter den tid, har du svaret på hvorfor den ikke ble hensyntatt. Den eksisterte ikke.
|
|
|
10/01/2022 14:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående skoler så er jag rimeligt sikker på att smittebland barn i skolen har blivit vanligare å vanligare med nya varianter. Med den första varianter var det nog ikke så mycket smitte i skolen men nu er det det helt klart som många skoler har opplevt med delta i höstas och omikron er ändå mer smittsom.
|
|
|
[Re: ]
10/01/2022 16:36
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg overlater til andre å definere risikogruppen, det er en god oppsummering her: Med risikogrupper menes personer med økt risiko for alvorlig forløp av koronasykdom. Det er:
- Beboere i sykehjem. - Alle som er 65 år eller eldre. - Personer 12–64 år med en eller flere definerte sykdommer/tilstander som gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp og død av covid-19. Se avsnittet under for spesifisering av ulike sykdommer/tilstander og aldersgrupper.
Personer med følgende sykdommer/tilstander er definert som medisinske risikogrupper:
- Organtransplantasjon* - Immunsvikt* - Hematologisk kreftsykdom siste fem år* - Annen aktiv kreftsykdom, pågående eller nylig avsluttet behandling mot kreft (spesielt immundempende behandling, strålebehandling mot lungene eller cellegift)* - Nevrologiske sykdommer eller muskelsykdommer som medfører nedsatt hostekraft eller lungefunksjon (for eks. ALS og cerebral parese)* - Downs syndrom* - Kronisk nyresykdom eller betydelig nedsatt nyrefunksjon* - Kronisk leversykdom eller betydelig nedsatt leverfunksjon - Immundempende behandling som ved autoimmune sykdommer - Diabetes - Kronisk lungesykdom, inkludert alvorlig astma som har medført bruk av høydose-inhalasjonssteroider eller steroidtabletter siste året - Fedme med kroppsmasseindeks (KMI) på 35 kg/m2 eller høyere - Demens - Kroniske hjerte- og karsykdommer (med unntak av høyt blodtrykk) - Hjerneslag
Annen svært alvorlig sykdom kan også gi økt risiko for alvorlig forløp av covid-19. Kilde: RisikogruppeLegg til psykiske lidelser og du har en relativt stor gruppe som blir hjulpet av at så mange som mulig er vaksinerte. Og merk, dette er risikogrupper for innleggelse/død. Vi vet lite om hva som vil vise seg å være risikogrupper mtp langtidseffekter.
|
|
|
10/01/2022 20:43
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Kunnskapen om langtidseffekter etter å ha vært smittet av Covid 19 er selvfølgelig begrenset, da viruset først dukket opp for drøyt 2 år siden. Men kan man rimeligvis påstå at man vet mer om langtidseffektene av de to vaksinene som fremdeles er i bruk i Norge? Historikken her er tross alt kortere.
|
|
|
10/01/2022 21:57
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
"– Risikoen for å havne på intensiv er 50 prosent lavere for alle vaksinerte, sier forsker Robert Whittaker ved FHI." Hentet fra denne artikkelen i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/norge/i/...iske-covid-pasienter-ble-lagt-inn-paa-inUtsagnet stemmer sann noenlunde overens med grafen i bunn av artikkelen også. Men - er det ikke veldig liten forskjell? Spesielt med tanke på at det gjelder alle uvaksinerte og vaksinerte, noe som gjør at den reelle forskjellen for folk flest vil være mye lavere da det er god grunn til å tro at det er overlapp mellom vaksinerate og forekomst av underliggende sykdommer?
|
|
|
[Re: fredriks]
10/01/2022 22:52
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Figur 9 på side 15 antyder jo grovt omtrentlig 50% reduksjon da, selv om figurteksten kanskje er noe merkelig? Det er forøvrig litt merkelig at det ikke er splittet opp på risikogrupper eller tilsvarende, og at vaksinestatus er satt såpasse langt bak i tid.
|
|
|
[Re: skiraffen]
10/01/2022 23:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker väl snarare att de två yngsta grupper visar en effekt mycket större än 50% men omöjligt att se eksakt med skalan då antal vaksinerade ser ut att vara nästan 0. Gruppen 65-74 ser ut att ha 25% för 2 doser och mycket mer för 3 doser. Den äldsta gruppen har väl kanske 30-35% mot 2 doser och väldigt mycket mot 3.
Tycker det visar mycket bättre än 50% i alla fall.
Når mindre av 10% ovaksinerade står för 56% av de innlagte och 72% av de på intensiven så må vaksinen medföra att risken går ned mycket mer än 50% för alla.
Tycker att datan visar att de äldre som har tagit 3 doser och de yngre som har tagit två doser har ett väldigt bra skydd mot riktigt alvarligt förlopp. De som får det tror jag nästan bara er folk som verkligen er i risikogrupper.
|
|
|
11/01/2022 07:28
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjenkestopp: https://oem.bmj.com/content/79/1/46Studien viser at nedgangen i smitte mellom bartenderne i barer med full sjenkestopp og begrenset sjenkestopp er liten. Finner ikke den ang. smitte på skolen. Men det vi etter hvert har erfart er at det meste av smitten skjer hjemme. Ja - men vi innfører ikke sjenkestopp primært for å skåne serveringspersonalet. Det er i hovedsak for å hindre smitte mellom gjestene. Vi avsluttet skolestengningen i mai etter 2020, så dersom denne studien kom etter den tid, har du svaret på hvorfor den ikke ble hensyntatt. Den eksisterte ikke. Resultatet blant gjestene vil jeg tror i stor grad blir som med serveringspersonalet. Trolig bedre i og med at man sitter med avstand og er i mindre kontakt med andre. Studien angående skolestegning er fra våren 2020.
|
|
|
11/01/2022 08:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Resultatet blant gjestene vil jeg tror i stor grad blir som med serveringspersonalet. Trolig bedre i og med at man sitter med avstand og er i mindre kontakt med andre.
Hva du tror om dette er ikke så fryktelig interessant siden det er hva som er fakta som teller.
|
|
|
11/01/2022 08:14
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
"– Risikoen for å havne på intensiv er 50 prosent lavere for alle vaksinerte, sier forsker Robert Whittaker ved FHI."
Men - er det ikke veldig liten forskjell? Spesielt med tanke på at det gjelder alle uvaksinerte og vaksinerte, noe som gjør at den reelle forskjellen for folk flest vil være mye lavere da det er god grunn til å tro at det er overlapp mellom vaksinerate og forekomst av underliggende sykdommer? Jeg tror det er lett å glemme hva dette faktisk innebærer for en person. Du kan ha det _veldig_ kjipt lenge før du blir lagt inn på sykehus, og du kan ha det VELDIG kjipt på sykehus før du blir lagt inn på intensiven. og 50% lavere risiko er vel ikke lavt i noen sammenheng, med mindre sjansen allerede er ekstremt lav.
|
|
|
[Re: Bing]
11/01/2022 08:20
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Kunnskapen om langtidseffekter etter å ha vært smittet av Covid 19 er selvfølgelig begrenset, da viruset først dukket opp for drøyt 2 år siden. Men kan man rimeligvis påstå at man vet mer om langtidseffektene av de to vaksinene som fremdeles er i bruk i Norge? Historikken her er tross alt kortere. Jeg har mye mer tro på at vaksinene har mindre ille langtidseffekter enn viruset... Uten at jeg er vaksineekspert så er ikke dette radikalt nye teknikker dratt ut av lufta
|
|
|
11/01/2022 08:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men - er det ikke veldig liten forskjell? Spesielt med tanke på at det gjelder alle uvaksinerte og vaksinerte, noe som gjør at den reelle forskjellen for folk flest vil være mye lavere da det er god grunn til å tro at det er overlapp mellom vaksinerate og forekomst av underliggende sykdommer?
Det er mer relevant her en bare sannsynlighet for å bli innlagt. Har du sett på gjennomstnittlig liggetid for de som blir innlagt?
|
|
|
|
|