Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tæpping vs telefon.

Re: Tæpping vs telefon. [Re: ML1] #2686861 28/10/2021 14:43
M
ML1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Nesten skyter ingen mann av hesten.

Noen som har sånn rent rfid kort "mikrokort"?, Kanskje det har bedre antenne/skjerming?

Re: Tæpping vs telefon. [Re: ML1] #2686879 28/10/2021 18:38
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: ML1
Nesten skyter ingen mann av hesten.

Noen som har sånn rent rfid kort "mikrokort"?, Kanskje det har bedre antenne/skjerming?

Bonus med Apple/Google Pay er litt økt sikkerhet og akkurat samme prosess om det du kjøper koster 50kr eller 10000kr. Hvis du har en tlf med moderne (rask) ansiktsgjenkjenning er det kun måten du fører hånda mot terminalen som må justeres litt.

Re: Tæpping vs telefon. [Re: jørgm] #2686887 28/10/2021 19:10
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: jørgm

Bonus med Apple/Google Pay er litt økt sikkerhet og akkurat samme prosess om det du kjøper koster 50kr eller 10000kr. Hvis du har en tlf med moderne (rask) ansiktsgjenkjenning er det kun måten du fører hånda mot terminalen som må justeres litt.

Men så har Apple/Goolge fått en ennå litt større bit av sjelen din

Re: Tæpping vs telefon. [Re: ML1] #2686927 29/10/2021 06:18
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
En annen grei ting med i alle fall Google Pay er at man har flere kort lagt inn, og så kan man bare velge om man vil bruke debet eller kreditt, alt etter hva man skal gjøre. I tillegg har man alle fordelskort liggende i stocard eller liknende, så får man scannet det i samme slengen. Har til og med coronasertifikatet i stocard.

Re: Tæpping vs telefon. [Re: appelsin2] #2687438 02/11/2021 23:32
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: appelsin2

Den biten som er igjen etter at du har kjøpt telefonen og akseptert vilkårene for icloud/google-kontoen tenker du på?

Re: Tæpping vs telefon. [Re: RazeFaze] #2687669 04/11/2021 12:39
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Det kan også bli ball om du har både telefon og kort i samme "stack". Da vil begge 2 eller eventuelt 2 kort trigges. Og du får klabb og babb i kommunikasjonen. Eller interferes om du vil.

Har kuttet ut å ha med meg kort for lenge siden. Google pay og garmin pay funker som fjell.. Helt til du skal kjøpe noe tull på nett og butikken trenger kortnummer og cvv.. Argh!

Re: Tæpping vs telefon. [Re: hansib] #2687681 04/11/2021 13:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hansib
Det kan også bli ball om du har både telefon og kort i samme "stack". Da vil begge 2 eller eventuelt 2 kort trigges. Og du får klabb og babb i kommunikasjonen. Eller interferes om du vil.

Har kuttet ut å ha med meg kort for lenge siden. Google pay og garmin pay funker som fjell.. Helt til du skal kjøpe noe tull på nett og butikken trenger kortnummer og cvv.. Argh!

Garmin pay og huske CVV?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tæpping vs telefon. [Re: ML1] #2687706 04/11/2021 19:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Kortet ligger i dekselet på telefonen. Ingen opplåsning, kode eller liknende. Derfor mener jeg at din løsning er dårligere enn det som fungerte før -for meg. ,😉

Kode må du jo fortsatt inn med innimellom med din "løsning". Når du går over bankens beløpsgrenser som er definert for kortet. Enten større sum eller etter gjentagende små summer.

Du kan jo lime fast kortet ditt rett på telefonen da så slipper du deksel som forstyrrer signalet.

Om du ønsker legge igjen kortet ditt hjemme og betale med et utvalg av digitale lommebøker, så er Apple-Pay det jeg synes er overlegent smidigst å betale med. Fordrer at butikken støtter visa/mastercard og kontaktløs betaling. Noe 95% (føles ihvertfall slik) av brukersteder gjør.
Dette fikk virkelig fart på seg med Corona'n. De få som ikke støtter det har gjerne muligheter for Vipps i terminalen.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Tæpping vs telefon. [Re: baronKanon] #2687707 04/11/2021 19:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: baronKanon
Ser av brrukerbeskrivelsen på google pay at telefonen må låses opp, stemmer det?

Ja, det er fordi du må autorisere bruk av kortet, så ingen skal tæppe lomma di. Fordelen er at du slipper å taste kode, siden du autoriserer ved å låse opp telefonen. Ulempen er at det er visa og ikke BankAxept NETS som brukes, så f.eks. Æ, Trumf osv må logges manuelt, siden det er linket mot NETS-delen BAX-delen av kortet.

Rettet for deg.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Tæpping vs telefon. [Re: ML1] #2687709 04/11/2021 19:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Men kortet hackes vel like enkelt? Jeg vil jo mene at å måtte låse opp telefonen er tungvint i forhold til å bare legge kortet(telefonen) på terminalen.

Nope.
Som flere har sagt. ApplePay i bruk. Ta opp telefon fra lomma og du dobbeltklikker på sideknapper mens du fører telefonen opp mot ansiktet. Da er ApplePay åpnet seg og ditt valgte standard kort klart for autentisering via biometri (ansikt eller fingeravtrykk). Går på et blunk og legger telefon inntil terminalen. Ikke kode uansett beløp.

#NBNL -

Re: Tæpping vs telefon. [Re: appelsin2] #2687710 04/11/2021 19:19
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: appelsin2
Sitat: jørgm

Har du Google/Android mobil så er du føkka uansett. Med iPhone så har du fortsatt klærne på.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Tæpping vs telefon. [Re: joje] #2687711 04/11/2021 19:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: joje
Sitat: sykkeloyvind
Bruker Apple-pay i de aller fleste sammenhenger her. Det er vel ganske likt Google-pay vil jeg tro.

For å betale må jeg dobbeltklikke på knappen på siden av telefonen - så gjøre ansiktet mitt tilgjengelig for telefonen, evt taste inn firesifret kode. Og så bare legge telefonen inntil terminalen. Fungerer på alle terminaler som tillater tæpping. Alternativt kan man jo bruke Vipps - scanne QR-kode på terminalen og betale på den måten, men det er jo et par hakk mer omstendelig. Fordelen med Vipps er at man kan trekke rett fra brukskonto. Med Apple-pay må man inn med et kredittkort i systemet.

Garmin-pay fungerer på samme måte - da med kun klokka som kort.

Kortet som registreres i Apple-pay kan da være et debet kort! Mitt kort i Apple-pay er et Mastercard DEBET kort fra Danske bank.

Det er Visa og Mastercardscheme som er nøkkelen her. Ikke om det er debet eller kreditkort.

#NBNL -

Re: Tæpping vs telefon. [Re: hbakken] #2687723 04/11/2021 20:46
M
ML1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: hbakken

Kortet ligger i dekselet på telefonen. Ingen opplåsning, kode eller liknende. Derfor mener jeg at din løsning er dårligere enn det som fungerte før -for meg. ,😉

Kode må du jo fortsatt inn med innimellom med din "løsning". Når du går over bankens beløpsgrenser som er definert for kortet. Enten større sum eller etter gjentagende små summer.

Du kan jo lime fast kortet ditt rett på telefonen da så slipper du deksel som forstyrrer signalet.

Om du ønsker legge igjen kortet ditt hjemme og betale med et utvalg av digitale lommebøker, så er Apple-Pay det jeg synes er overlegent smidigst å betale med. Fordrer at butikken støtter visa/mastercard og kontaktløs betaling. Noe 95% (føles ihvertfall slik) av brukersteder gjør.
Dette fikk virkelig fart på seg med Corona'n. De få som ikke støtter det har gjerne muligheter for Vipps i terminalen.

Kortet funker ikke så lenge det er i nærheten av telefonen mest sannsynlig pga metall(ref test med alufolien) i telefonen.

Grunnen til at jeg mener det er en svakere løsning med en eller annen "app" er at den er avhengig av strøm og funksjonalitet på telefon. Jeg ryker tom for strøm , vraker telefoner i støt og vann("fuktighet oppdaget"-alarmer) selfie kamera(ansiktsgjenkjenningen) er knust halvparten av tiden jeg eier en telefon (dekkes bare med 4K av jobben pr år) og oppbevarer kortet i dekselet på telefonen. Må uansett ha deksel på tlf da jeg noen ganger kun har en hånd tilgjengelig og gir/tar imot beskjeder, tar bilder, sjekker manualer og slenger fra meg tlf ,forhåpentligvis, på nærmeste tofte i båten / egnet plass i bilen eller rett på bakken. Fingeravtrykk fungerer sånn innimellom gitt at jeg ikke har olje /fuktighet kutt osv.
Har sær bruk skjønner jeg men det er derfor jeg lurer på hvordan jeg får RFID til å fungere selv om om brikke / antenne ligger inntil telefonen. Alt OT her om Garmin Apple Google whatever pay er uinteressant(for meg). Klokke er også uaktuelt med tau, løft og ønsket om å trekke til meg hånda når åfaen-øyeblikket oppstår.

Nå har jeg vent meg til å bare legge telefonen på leseren i butikken, og da er det et tilbakeslag å måtte sørge for å ha strøm på en telefon og låse den opp for å få betalt..
Jeg har imidlertid funnet ut at det er forskjell på firkantet og rund RFID antenne og rund fungerer inntil telefonen(i dekselet) og derfor tenkte jeg at sånn mikrokort i SIM-kort størrelse kanskje var løsningen på problemet mitt. Men må bytte bank(ork) for å få fatt på ett sånt..

Jeg har ekstra kort i bilen, men det er nødløsning.

Neste liv, da skal jeg vurdere Google pay ICON_WINK

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå