Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Pendlebil eller ikke?

Pendlebil eller ikke? #2686625 27/10/2021 10:40
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei, o'store forumorakel

Jeg tenker mye på hvordan vi skal best løse bil-situasjonen vår om dagen, og velger derfor å lufte dette her for å forhåpentligvis få innspill fra kloke hoder.

Vi er to voksne, to barn (hvorav ett i bakovervendt barnesete) og en stor hund (type labrador). I dag kjører vi en 2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4, og er veldig fornøyde med funksjonaliteten og plassen i denne. Jeg har fått ny jobb, og skal begynne å pendle ca. 16 mil noen dager i uken (ca. 8 mil hver vei, med en blanding av landevei og E6). Vi har p.t. ikke lademulighet hjemme, men sameiet vårt får dette i løpet av våren 2022 (forhåpentligvis). Jeg vil ha mulighet til å lade på jobben, men regner også med å måtte benytte hurtiglading på ladestasjoner langs E6 en del.

Slik jeg ser det har vi følgende alternativer, og jeg lurer på hva som vil være mest gunstig for oss:

1. Beholde Kodiaq'en og benytte denne til både pendling og ellers. Dette vil gå fint i praksis ettersom samboeren min ikke trenger bil til jobb. Kodiaq'en bruker 0,8 på mila i snitt, og med 16 mil med pendling ca. 50% av dagene i tillegg til det vi allerede kjører vil vi ende opp med omtrent 38000 km per år (18000 km til pendling og 20000 km til hytteturer, familieturer, småkjøring, etc.). Det gir drivstoffkostnader på ca. 54000 kr. i året med en bensinpris på 18 kroner. Verditapet vil også bli større ettersom kjørelengden blir høyere.

2. Kjøpe en pendlebil, f.eks. en Hyundai Ioniq til rundt kr. 150.000, og la Kodiaq'en "kun" være familiebil. Her må jeg også regne inn kostnader til lading på ladestasjoner. For å ta i litt blir dette kanskje ca. 60 minutter per uke til 2,5 kr per minutt = 150 kr. per uke --> 6-7000 kr. per år, samt kostnader som enhver annen bil medfører.

3. Kjøpe en elbil som kan fungere som både familiebil og pendlebil. Dette vil bli en dyrere bil, kanskje mellom 500 og 600.000. Den vil gå langt per år og dermed ha høyere slitasje og driftsutgifter, men kanskje de lave drivstoffutgiftene vil veie opp for dette? Og hvordan vil verditapet på en ny eller tilnærmet ny elbil være etter fem år?

Hm. Det dukker opp mange spørsmål. Jeg har nok absolutt ikke tenkt på alt her. Men er det noen som har tenkt kloke tanker om dette, og som har tips eller innspill?

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686626 27/10/2021 10:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har du mulighet til å lade gratis på jobb?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686630 27/10/2021 10:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville avklart to spørsmål:

Hva får du for Kodiaq'en hvis du selger den?
Er en Tesla Y stor nok og eller grei for for familiens behov?

I så fall:

Hvis du får rundt 400' for Skodaen og Y'en er stor nok, ville jeg vurdert å selge Skodaen og kjøpe en Y. Da slipper du unna med vel 100' i mellomlegg.

Med Y'en har du en utmerket pendlerbil.
Får du i stand hjemmelading, trenger du verken å lade underveis eller på jobb i forb. med pendlingen.

Det blir ganske mange kilometer per år med samlet kjøring, desto større grunn til å holde drivstoffkostnader nede. Der er elbil uslåelig.

Hilsen fornøyd Y-eier.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686631 27/10/2021 10:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex
Jeg ville avklart to spørsmål:

Hva får du for Kodiaq'en hvis du selger den?
Er en Tesla Y stor nok og eller grei for for deres behov?

I så fall:

Hvis du får rundt 400' for Skodaen og Y'en er stor nok, ville jeg vurdert å selge Skodaen og kjøpe en Y. Da slipper du unna med vel 100' i mellomlegg.

Med Y'en har du en utmerket pendlerbil.
Får du i stand hjemmelading, trenger du verken å lade underveis eller på jobb i forb. med pendlingen.

Det blir ganske mange kilometer per år med samlet kjøring, desto større grunn til å holde drivstoffkostnader nede. Der er elbil uslåelig.

Men med gratis lading på jobb kan han lade gratis der. Det utgjør ca 8000 kroner årlig litt avhengig av hva som skjer med strømprisene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686632 27/10/2021 11:00
Tex Offline
Besatt
Besatt
Absolutt. Gratis lading gjør regnestykket bare enda bedre.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686638 27/10/2021 11:33
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Gitt at man får ladekapasitet til å fylle på 16 mil ++ i løpet av en arbeidsdag, så er det egentlig en vurdering mellom komfort og økonomi som avgjør.

Dette blir jo en bil man legger mange km på, og det kommer reflekteres i bruktverdien når den skal selges. Med det i bakhodet, så kan man tenke at en brukt, billig elbil vil gjøre nytten. Men her kommer jo litt komfort inn i bildet. En bråkete skranglekasse uten i det minste adaptiv cruisekontroll, tapper i hvert fall meg for mye energi. Kjører jeg godbilen, så koster turen meg ca like mye energi som å sitte i sofaen å spille kabal.
Så det kommer litt an på hvordan en tåler ukomforten og hvordan ukomforten går utover f.eks arbeidsprestasjon/ambisjon/motivasjon.

En stund jeg måtte kjøre veldig mye, var det ett eller annet bilabonnement som hadde fri km jeg vurderte kraftig. Alternativt leasing på 40kkm i året. Det er ikke moro å selge en bruktbil som har fått 160k på telleren etter 3-4 år.

Edit: Imove.no er det som har biler med fri km.

Redigert av Tagelli; 27/10/2021 11:36.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tagelli] #2686641 27/10/2021 11:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er et godt poeng. Med 38000 km i året ligger det livskvalitet å hente i en god bil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: GeirK] #2686644 27/10/2021 11:52
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Dette er et godt poeng. Med 38000 km i året ligger det livskvalitet å hente i en god bil.

Ja, det kan føles som penger i dass, men ikke hvis man er flink til å legge merke til hva en faktisk får igjen. 38.000km i året med en snittfart på kanskje 50 km/t er 760 timer i bilen. Om det koster deg 100 eller 200 kroner timen må veies opp med hva det egentlig koster deg i velvære og produktivitet (hvis det er viktig for deg da).

Ser nå at Imove har Hyundai Ioniq med fri km for 6.000 i mnd. (Det står bare at forsikring er inkludert, men regner jo med at det er dekk og service også, eller så er det bare å levere inn før servicelampa lyser eller dekkene blir for slitt)

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686651 27/10/2021 12:44
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bare som ett innspill, første generasjon Ioniq (28 kwh batteri) vil nok ikke alltid klare 16 mil, avhengig av temperatur, fartsgrense og andre forhold. Hvis du allikevel går for en slik bil må du være sikker på at den har varmepumpe, noen er solgt uten.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686665 27/10/2021 13:44
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Takk for innspill!

@tex - Model Y er aktuell, men kona vil heller ha Skoda Enyaq - mest pga. plass og at den er mest lik en "konvensjonell" bil mtp. kontroller, etc. Men jeg får den ikke til mindre enn rundt 600k, etter hva jeg kan se?

@tagelli - Jeg ser poengene med videresalg av langkjørt bil og komfort underveis veldig godt. Mitt inntrykk er at Ioniq er relativt komfortabel, foruten en del hjulstøy? Regner med å bruke støydempende hodetelefoner uansett, så akkurat det er jeg ikke så bekymra for. Men det er nok som @storfe sier, at den har litt kort rekkevidde dersom vær og føreforhold er dårlig nok. Derfor er det nyttig at den lader relativt raskt, om jeg skulle måtte trenge det. Men finnes det en bedre pendle-elbil som samtidig er rimelig? En eldre Tesla Model S med oppgradert batteri og drive unit?

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686667 27/10/2021 13:53
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Rent personlig tror jeg ta jeg ville kjøpt en ny/nær ny Model 3 short range istedenfor en eldre Model S, garanti og enklere bil.

Alternativt kan du kjøpe en allerede langkjørt dieselbil av nyere årgang, jeg kjøpte en 3 år gammel Audi med 180k km og fikk >60% rabatt i forhold til nypris. Hvis jeg slipper unna de største problemene så blir det et billig bilhold av en kurant bil.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686669 27/10/2021 14:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det er en haug av pendlebiler som dekker behovene dine. 208 elektrisk, Corsa E, Zoe, Ioniq både med 28 og 38kwh batteri, Kona selv med lite batteri, ID3 med lite batteri osv. Alle disse bilene er forholdsvis komfortable såfremt man finner seg til rette i setene bilene har. Lite støy og vibrasjon har du uansett, om du sammenligner med eksempelvis en vanlig bensin golf fra noen år tilbake. Tror heller ikke Kodiaq er noen komfortkonge uansett heller, selv om det er en romslig og fin bil :-)

Dette handler mest om følelser, tror jeg. Hva har du lyst på? Du sparer selvfølgelig potensielt masse penger om du tåler å lade på en hurtiglader på dagene som er kjipest værmessig, evt. bruker den andre bilen da du kan velge typisk mindre attraktive biler. Kanskje eksempelvis en E-golf eller Kia Soul med 30kwh faktisk vil være nok?

Et annet spørsmål er om du faktisk gidder å ha to biler som du må ta service på, vedlikeholde, bytte dekk og betale forsikring på osv. når de allikevel ikke vil brukes samtidig.

Ut på tur!

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686691 27/10/2021 17:33
Tex Offline
Besatt
Besatt
Joda. Jeg ser du kan få en helt grei brukt Leaf, for eksempel, til 70-80 000 kr.
Da kan du gjøre pendlingen med den og beholde bilen du allerede har til øvrig kjøring.

Kan godt være det er den økonomisk mest lønnsomme, for ikke å si minst kostbare, løsningen

Men:
For min del ville jeg aldri kjøpt elbil hvis jeg ikke kunne lade hjemme, så jeg ville ikke gjort noe før det var avklart om det blir mulig.
Du kan kanskje klare deg med å bare lade den på jobb, men det blir garantert mer styr på den måten.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686719 27/10/2021 21:00
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
En leaf til 70 000 vil jo måtte lades uansett vær og føre? (Ut ifra det jeg har lest så har de rekkevidde på 100-120km?)
Ioniq er ikke ekstremt godt støyisolert, men med riktige dekk er det ikke så stor forskjell.
Vi har en 38kwh Ioniq nå, med Nexen jalla-sommerdekk, og den støyer vesentlig mer enn den gamle 28kwh med Continental sommerdekk. 38kwh har appstyring med forvarming, noe 28 ikke har. 28 har også latterlig dårlige fjernlys, men svært bra nærlys.
Som du har påpekt, så lader 28 som ett svin, sett i forhold til størrelsen på batteriet.
Prøvekjør alternativer, så vet dere hva dere sammenligner. Vi kjøpte Ioniq 28 som pendlebil, men det ble en dyr affære, da kona nektet å kjøre fossil-stasjonsvogna etter å ha fått elbil, så vi "måtte" kjøpe Tesla S i tillegg...

Ser forøvrig at du får Ioniq 38 2020 modell til 230 000. Disse har vel ganske lang kjørelengde på garanti tror jeg, og alle kommer med nytt batteri fra høsten 2021, da alle som er solgt i 2020 måtte bytte batteri pga produksjonsfeil.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686720 27/10/2021 21:08
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Roffan
Takk for innspill!

@tex - Model Y er aktuell, men kona vil heller ha Skoda Enyaq - mest pga. plass og at den er mest lik en "konvensjonell" bil mtp. kontroller, etc. Men jeg får den ikke til mindre enn rundt 600k, etter hva jeg kan se?

@tagelli - Jeg ser poengene med videresalg av langkjørt bil og komfort underveis veldig godt. Mitt inntrykk er at Ioniq er relativt komfortabel, foruten en del hjulstøy? Regner med å bruke støydempende hodetelefoner uansett, så akkurat det er jeg ikke så bekymra for. Men det er nok som @storfe sier, at den har litt kort rekkevidde dersom vær og føreforhold er dårlig nok. Derfor er det nyttig at den lader relativt raskt, om jeg skulle måtte trenge det. Men finnes det en bedre pendle-elbil som samtidig er rimelig? En eldre Tesla Model S med oppgradert batteri og drive unit?

Jeg tror du bør være entusiast som kan å skru litt selv før det blir ett bra valg med en gammel model S. Mye kan fikses rimelig med deler fra huggern, men det krever gjerne litt egeninnsats. Dette høres ikke ut som en idiotsikker "rimelig pendlerbil"-løsning. Men du kan jo være blant den andelen som aldri har trøbbel, det er noen av de og.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686723 27/10/2021 21:25
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
@supermann: Ja, det er mange biler på markedet nå, men jeg hadde ikke tenkt til å bruke mer enn ca. 200k på en evt. pendlebil - dersom det blir til at vi går for to biler. Jeg kan egentlig se for meg å eie to biler ettersom jeg liker å pusle med bilhold, men da heller jeg faktisk mot å bytte Kodiaq'en i en eldre Volvo XC70. Jeg har et stort hjerte for XC70, selv om den ikke er så romslig som Kodiaq. Et velholdt eksemplar til ca. 250k tror jeg vil være en trygg og driftssikker familiebil i mange år.

@tex: En førstegenerasjons Leaf hadde vært toppen om det ikke var såpass langt til den nye jobben (+160 km tur/retur). Jeg har forstått at disse er nærmest uslitelige - bortsett fra at batteriet etterhvert forringes.

@storfe: Hvordan oppleves forskjellen i ladehastighet på 28kw vs 38kw, og hvor mye lenger rekkevidde har 38kw i praksis? Og hvordan opplever du tilgang til lading langs veien med Hyundai'en vs. Teslaen?

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686798 28/10/2021 10:55
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Etter min mening har nyttelasten til model Y gjort at den fortjener en soleklar nei her.
390 kg inklusive fører og de må ro for harde livet for å si at det er ok da det i realiteten gjør at du faktisk må tenke over den i en del tilfeller.

Legg sammen vekt av 2 voksne, 2 barn, en stor hund, et hundebur, en barnestol, 2-3 sykler, sykkelstativet og litt bagasje og du begynner faktisk å måtte tenke deg om før du pakker bilen ferdig.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Kakachka] #2686802 28/10/2021 11:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kakachka

Etter min mening har nyttelasten til model Y gjort at den fortjener en soleklar nei her.
390 kg inklusive fører og de må ro for harde livet for å si at det er ok da det i realiteten gjør at du faktisk må tenke over den i en del tilfeller.

Legg sammen vekt av 2 voksne, 2 barn, en stor hund, et hundebur, en barnestol, 2-3 sykler, sykkelstativet og litt bagasje og du begynner faktisk å måtte tenke deg om før du pakker bilen ferdig.

Barn + voksne = ca 210kg
Stor hund = ca 30-40kg + bur 10kg
Barnestol, om man trenger det føler jeg at man kan trekke tilsvarende vekt fra "barn+voksne"
Sykkelstativ + 2 sykler = 40kg
2 x 20kg + 2 x 10kg bagasje = 60kg
Totalt 360kg

Ja, det høres lite ut, men jeg tror ikke det blir et problem. Det er klart at en familie på 4 kan veie alt fra 150kg til 300kg, så det er nok ikke mulig å komme med noen fasit. Men hadde jeg hatt en "stor" familie kan jeg tenke meg at det fort blir et problem og Y hadde nok ikke vært et alternativ.
At man må tenke over det er jeg enig i, ikke at det nødvendigvis blir et problem.

Redigert av Hoaas; 28/10/2021 11:08.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686870 28/10/2021 17:26
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
når du kjører så langt så er det ett par andre ting jeg vil anbefale at du sjekker ut:

har du lokalt verksted for bilen
driftsikkerhet

og ikke minst er den god og kjøre, med bra seter, lavt støynivå og godt lydanlegg

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686877 28/10/2021 18:18
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hvis du går for alternativ 1, dvs beholde Skodiaq en, tror jeg du kan bruke statens kilometergodtgjørelse på estimert kostnad av bilholdet.

Det er ca kr 4 pr km. Jeg antar at staten dekker verditap, forsikring, drivstoff, dekk, service/verkstedutgifter mm.

Rett meg hvis jeg er helt på jordet…

Ola
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: oladonk] #2686884 28/10/2021 18:57
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: oladonk
Hvis du går for alternativ 1, dvs beholde Skodiaq en, tror jeg du kan bruke statens kilometergodtgjørelse på estimert kostnad av bilholdet.

Det er ca kr 4 pr km. Jeg antar at staten dekker verditap, forsikring, drivstoff, dekk, service/verkstedutgifter mm.

Kan gjerne rette deg. Hvorfor skal staten betale for ditt bilhold? Statens satser er for de dom bruker privatbil i jobben, ikke for å komme deg på jobb ICON_SMILE

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686904 28/10/2021 20:31
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg tenkte at den satsen kan beskrive hva det vil koste deg å kjøre. Jobber du i stat feks får du hvis du skal på kurs eller noe dekt 4 kr pr km for å kjøre privat bil. Meeen, mulig ikke det beløpet kan overføres til real kostnad ved bruk av bil pr år

Ola
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686906 28/10/2021 20:42
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S

@storfe: Hvordan oppleves forskjellen i ladehastighet på 28kw vs 38kw, og hvor mye lenger rekkevidde har 38kw i praksis? Og hvordan opplever du tilgang til lading langs veien med Hyundai'en vs. Teslaen?

38 lader vel med ca halv fart kontra 28, gitt at 28 står på en lader som gir minimum 70 kw/h. 38 lader vel med ca 35 kw/.
Vi har nesten ikke hurtigladet disse bilene, da langtur gjøres med Tesla. Dette svarer tildels på det siste spørsmålet.
Det er ikke antallet ikke-tesla-ladere som er problemet, men det faktum at de er spredt over alle hauger og at man ikke har så god oversikt i bilen over plassering, ladefart og antall ledige plasser. Samt at betalingsmetoden er litt styrete. Tesla har ett latterlig forsprang her, med en haug ladere plassert sammen, med liveoversikt fra navi i bil over ledige plasser. Man slipper bomtur til en ladestasjon med 2 plasser som er opptatt. (Tesla har 12-20 plasser på en stasjon generelt). Tesla kan forøvrig lade på alle ikke-tesla ladestasjoner i tillegg.

Jeg regnet forøvrig på hvor langt du må kjøre med Ioniq 38, før den blir "tregere" pga dårlig ladefart, og kom frem til at de når ca 450 km likt, før dette kommer 38 først. Og for alle turer som går 8 mil lenger enn det 28 klarer uten lading, kommer 38 frem først, da den slipper å lade. 38 klarer garantert 16 mil uansett føre, vær osv. Når du hensyntar at det er nyere bil, oppdatert interiør, mulighet for fjernstyrt av varme mm, garanti mm, blir dette fort verdt noen kroner ekstra (for meg).

Leaf røk ut av våre vurderinger på manglende elektrisk sete med minne, manglende lengdejustering på rattstamme, og nå i ettertid har chademo hurtigladeplugg blitt litt som betamax videospiller, når VHS (ccs) helt klart har vunnet krigen.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: oladonk] #2686929 29/10/2021 06:52
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: oladonk

Jeg tror dessverre ikke jeg har rett på kilometergodtgjørelse når kjøringen gjelder til og fra jobb og når jobben er på min faste arbeidsplass. Det kalles da i stedet en "arbeidsreise." Det kan hende jeg kan forhandle fram at jeg har hjemmekontoret som fast arbeidsplass, og dermed at reiser til hovedkvarteret kvalifiserer som en "yrkesreise" og dermed berettiget til kjøregodtgjørelse.

Jeg vil imidlertid har rett på reisefradrag. I 2021 er grensen for å få freiseradrag 23.900 kroner. Med reising til hovedkvarteret ca. 50% av dagene (230/2=115 dager á 165 km) blir det 18.975 km i året. Det gir drivstoffutgifter (ved 0,8 liter per mil og 18 kroner literen) på 28.152 kroner, hvilket betyr at jeg har rett på reisefradrag. Fradraget er 1,56 kroner per kilometer, så med 18.975 km med reise i året blir resultatet 28.704 kroner i fradrag.

Redigert av Roffan; 29/10/2021 07:00.
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Storfe] #2686942 29/10/2021 07:59
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: Storfe

38 lader vel med ca halv fart kontra 28, gitt at 28 står på en lader som gir minimum 70 kw/h. 38 lader vel med ca 35 kw/.
Vi har nesten ikke hurtigladet disse bilene, da langtur gjøres med Tesla. Dette svarer tildels på det siste spørsmålet.
Det er ikke antallet ikke-tesla-ladere som er problemet, men det faktum at de er spredt over alle hauger og at man ikke har så god oversikt i bilen over plassering, ladefart og antall ledige plasser. Samt at betalingsmetoden er litt styrete. Tesla har ett latterlig forsprang her, med en haug ladere plassert sammen, med liveoversikt fra navi i bil over ledige plasser. Man slipper bomtur til en ladestasjon med 2 plasser som er opptatt. (Tesla har 12-20 plasser på en stasjon generelt). Tesla kan forøvrig lade på alle ikke-tesla ladestasjoner i tillegg.

Jeg regnet forøvrig på hvor langt du må kjøre med Ioniq 38, før den blir "tregere" pga dårlig ladefart, og kom frem til at de når ca 450 km likt, før dette kommer 38 først. Og for alle turer som går 8 mil lenger enn det 28 klarer uten lading, kommer 38 frem først, da den slipper å lade. 38 klarer garantert 16 mil uansett føre, vær osv. Når du hensyntar at det er nyere bil, oppdatert interiør, mulighet for fjernstyrt av varme mm, garanti mm, blir dette fort verdt noen kroner ekstra (for meg).

Leaf røk ut av våre vurderinger på manglende elektrisk sete med minne, manglende lengdejustering på rattstamme, og nå i ettertid har chademo hurtigladeplugg blitt litt som betamax videospiller, når VHS (ccs) helt klart har vunnet krigen.

Dette er et nydelig svar! Takk.

Den nye jobben - som jo er årsaken til hele denne problematikken for meg - er faktisk i Recharge: https://rechargeinfra.com/no/
Jeg lover at jeg skal gjøre mitt beste for at det blir enklere å leve med elbil i tiden fremover.

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Roffan] #2686947 29/10/2021 08:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Men herregud, mann!
Du kan da ikke komme kjørende i en dieselbil hvis du skal jobbe med elbil-ladere!
Her er det bare å bestille.

ICON_LAUGH

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686948 29/10/2021 08:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Men herregud, mann!
Du kan da ikke komme kjørende i en dieselbil hvis du skal jobbe med elbil-ladere!

ICON_LAUGH

hahahaha :-D

Og, hvem sier man må beholde en bil lenge? Med såpass mye km kan/bør det jo byttes regelmessig for å ha en bil du ikke har tapt for mye på hele tiden... hvert/annethvert år, funker jo flott på bruktbiler.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686949 29/10/2021 08:22
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Men herregud, mann!

ICON_LAUGH

Jeg syns du burde kjøpe en stor RAM pickup, bare for å se hva de nye kollegene sier ICON_WINK

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686956 29/10/2021 08:57
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Men herregud, mann!

ICON_LAUGH

Haha. Den mest vesentlige informasjonen kom altså her mot slutten.

Trådstarter har ikke så mye valg her nei. Lademulighetene på jobb virker jo å være lovende...

Selv om noe amerikansk som antydet over sannsynligvis ville fått fram noen morsomme reaksjoner. I den sammenheng stemmer jeg for en Chevy Suburban med slitne kromdetaljer og stor V8 fra begynnelsen av 2000-tallet. Om bilen har noen mindre rustskader som er forsøkt utedret(ikke faktisk utbedret) fra "tidligere eier" og noen "detaljer" hengende fra speilet så er det bare plusspoeng.

Skoda Kodiaq vil naturligvis aldri gjøre nytten her. Det framstår litt åpenbart. Hvordan ble temaet håndtert i jobbintervjuet? :-D

Ut på tur!

Re: Pendlebil eller ikke? [Re: Tex] #2686988 29/10/2021 11:27
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Men herregud, mann!

ICON_LAUGH

Haha! Ja, du har i grunnen rett. Det er bare å kjøre på med en elbil. Selv om det også hadde vært ustyrtelig morsomt å dukke opp med et dråg av en amerikaner.

Det hadde vært digg å bare lease en bil og ikke måtte tenke på å skulle selge den igjen etter 3-4 år. Sjekket pris på en Enyaq nå, og får en godt utstyrt modell med 40k km i kjørelengde per år inkl. serviceavtale til 8252 kr. per måned.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support