I gamle dager syklet vi jo lenge og mye på alu rammer (til og med med alu pinne og alu stem/styre), var det så ille?
Absolutt ikke ille. Jeg sykler fortsatt en del på min gamle Caad9. Den føles bare skarpere, sprøere og mer skranglete enn moderne karbonracere. Mye av opplevelsen av økt komfort kommer også av hvor mye mer stillegående moderne karbonrammer er enn litt eldre alu-rammer. Ingen vaiere som slår mot under- eller overrør, ingen lyd fra kjede mot kjedestag osv. Mangelen av lyd oppleves gjerne som økt komfort, selv om det egentlig ikke er mindre/færre slag man kjenner.
Mallorca 1999. To titan-Serottaer, en Bianchi Ti Megatubo (min) og 2 CAAD3 eller kanskje CAAD4. Inn på oppsprukket og kantete asfalt i lett medvind, 40 km/t bortover flata mellom steingjerdene.
- Faen da!!! fra en av CAADene. - Hvilken dårlig vei?! kontret en Serrotta.
Jeg lo så jeg nesten veltet.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Re: Anskaffelse av ramme med felgbrems
[Re: Panda]
#268662327/10/202110:29
Jeg hadde en Serotta Concours TI og angrer på at jeg solgte den. Men den Trek Madonen (før aero) som jeg hadde etterpå var ikke mindre komfortabel, tvert imot.
[Re: hinault]
#268663427/10/202111:10
[quote=hinault]Jeg vet om en caad12 i den sprelske rødoransje fargen med Da 9100 som skal selges 😉. Tilhørte rytter på 181 ( setehøyde 75cm tror jeg)
Ligger ikke på finn denne?!
Redigert av Panda; 27/10/202111:21.
#268664527/10/202112:09
Anbefaler å følge med på Merlin - de oppdaterer med nye tilbudsrammer med jevne mellomrom, og har naturligvis en del highend felgbrems på tilbud.
Ellers synes jeg å huske at CAAD12 med skivebrems hadde stivere gaffel enn felgbremsvarianten og dermed dårligere komfort (var i alle fall det jeg leste i anmeldelsene når jeg kjøpte min egen CAAD12 i gamledager) - de dyrere variantene kom også med en ganske myk karbonsetepinne som jo sikkert hjalp litt på.
Personlig synes jeg CAAD'en var mer enn komfortabel nok, men med mine 80kg var det største problemet at baktriangelet var litt for fleksibelt, så bakbremsene subbet ved spurt, uansett hvilke hjulsett jeg prøvde (aksium, unaas 55 team, DA c24)
#268667527/10/202114:51
Til trådstarter: Hvis du er heldig finner du en CAAD10. Den har BB30, ikke BB30A. Det gjør at man kan presse inn en adapter og så montere vanlig BSA-kranklager. Tipp topp.
#268668027/10/202115:37
Bare slår meg at gaffelen på den filippinske CAAD12 ser veldig uorginal ut? Kan jo selvfølgelig være en god gaffel fordetom.
Ellers har jeg hatt en 56cm CAAD12 felgbrems som jeg solgte (argh!) fordi jeg trodde den var for stor, og har nå en 54cm CAAD12 disc som viser seg å være for liten (argh). Men alt dette glemmes snart, da det er omtrent ett døgn til jeg får slått mine fingre i min nyinnkjøpte 56 cm CAAD10 Track
K
[Re: ktodnem]
#268669927/10/202118:21
Kanskje det er den! Men uten Thomson og Zipp, heller ikke det setet. Og rimelige hjul med bremsebane som gjorde den tilgjengelig for mitt budsjett, jeg antar selger har byttet litt rundt på utstyr mellom flere banesykler, så slik ut på andre sykler i bakgrunnen av annonsebildene. Og den har hatt Ellipse-hjul på et tidspunkt, men det var jo originslt på denne.
Men nå vandrer vi bort fra trådstarters tema her. Er en meget pen rødblå Merida Reacto med direktemonterte felgbremser på XXL i Stavanger nå, med stadig nedadgående pris... Tenker litt på den også...
Redigert av ktodnem; 28/10/202120:04.
[Re: ktodnem]
#268690828/10/202120:55
Ifølge kona har jeg en SuperSix HiMod i str 56 med flegbremser som snart skal selges. Rett nok i sort matt, som ikke akkurat er så utspjåket som TS vil ha. Akkurat nå står den pent på rulla, men det er jo litt råflott...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
[Re: ohjelm]
#268696829/10/202109:37
Ifølge kona har jeg en SuperSix HiMod i str 56 med flegbremser som snart skal selges. Rett nok i sort matt, som ikke akkurat er så utspjåket som TS vil ha. Akkurat nå står den pent på rulla, men det er jo litt råflott...
Om du kan putte den i vaskemaskin på kokeprogram, da kan den passe for meg
Pleier å bruke 54 i størrelse hos Cannondale (og med slammed -stem) Kanskje kanskje kan jeg gå opp en størrelse, men bike fitteren blir nok ikke glad (eller han blir jo glad for ekstra jobb)
Finnes det bilder av denne saken ohjelm?
#268698729/10/202111:10
Om du kan putte den i vaskemaskin på kokeprogram, da kan den passe for meg
Pleier å bruke 54 i størrelse hos Cannondale (og med slammed -stem) Kanskje kanskje kan jeg gå opp en størrelse, men bike fitteren blir nok ikke glad (eller han blir jo glad for ekstra jobb)
Finnes det bilder av denne saken ohjelm?
Fryktelig dårlig på å ta bilder når jeg er ute på tur, særlig av sykkelen. Så det eneste jeg fant i farta var sykkelen ved giga-snøfonn på Gausta, og da var selvfølgelig snøfonna det viktigste... Også var jeg rigga for solo-langtur.
Bare slår meg at gaffelen på den filippinske CAAD12 ser veldig uorginal ut? Kan jo selvfølgelig være en god gaffel fordetom.
Ellers har jeg hatt en 56cm CAAD12 felgbrems som jeg solgte (argh!) fordi jeg trodde den var for stor, og har nå en 54cm CAAD12 disc som viser seg å være for liten (argh). Men alt dette glemmes snart, da det er omtrent ett døgn til jeg får slått mine fingre i min nyinnkjøpte 56 cm CAAD10 Track
K
Er vel stor sannsynlighet for at den ramma ikke er original?
#268714631/10/202112:49