Viggo gjør ting han ikke kan; bygge sykkel?
|
Viggo gjør ting han ikke kan; bygge sykkel?
25/10/2021 20:04
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann, Jeg har jo en white gx-ramme/gaffel fra 2018 som jeg ikke har fått solgt. Så nå tenker jeg å bygge en reservesykkel av den. Jeg har aldri gjort noe sånt før, det mest avanserte jeg gjør selv er å bytte kjede/kassett. Jeg har kjøpt et Sensah SRX gruppesett som inkluderer alt man trenger, hendler, bakgir, kassett, Halvhydrauliske bremser, krank m lager osv... Dette har nå ankommet så hvor begynner jeg? Trenger et fornuftig verktøy for å montere kranken som er gjenget bsa, hva kjøper jeg? Noen tips for en med kun tommeltotter? Tips? Kan bli byggetråd av dette.. Viggo
|
|
|
Re: Viggo gjør ting han ikke kan; bygge sykkel?
[Re: sun flyer]
26/10/2021 09:28
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Ser Tor allerede har dekket kranken, der er det også viktig å få litt paste / fett først så ikke ting henger / oksiderer. Har en BBT-9 du kan låne forresten Anbefaler også GCN sine bygge-videoer på Youtube, jeg har lært mye der. Min noenlunde anbefalte rekkefølge er krank, hendler, for og bakgir, bremser og så wire/kabler til slutt før man avslutter med kjede. Og vær forberedt på en del etterjusteringer / etterstramming.
// Too many roads, too little time
|
|
|
26/10/2021 20:06
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du alt har utstyr for å bytte kjede og kassett så trenger du vel kun et verktøy til kranken. Det meste ellers er slik som umbrako, skiftnøkkel, avbitertang, fett, stjerne/flatskrujern ... Ingenting annet spesifikt sykkelverktøy er nødvending. Det mest 'avanserte' blir å justere girene. Kablene blir ofte også litt slakk etter første, og andre tur, så da blir det å stramme kablene, og justere på nytt, men dette trenger du som regel kun å gjøre etter første turen. Denne videoen vil hjelpe deg mye: https://youtu.be/UkZxPIZ1ngYDet blir spennende å se hvordan det settet virker.
|
|
|
26/10/2021 20:50
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tips folkens, da er det bare å kjøpe krankverktøy, bremsewire/strømpe og girwirestrømpe så skal resten være greit. Spør mer hvis det er noe.
|
|
|
27/10/2021 06:56
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om det er intern kabelføring på denne, men anbefaler at du prøver å få lånt verktøy for det. Er ganske dyrt så litt unødvendig å kjøpe bare for å bruke en gang i blant da det finnes DIY løsninger, men om du får lånt kan det spare deg for mye frustrasjon. https://www.sykkelkomponenter.no/products/park-tool-ir-12-intern-kabelforing-verktoy
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
28/10/2021 11:08
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg ville startet med det folk alt har nevnt her, finn en god videoserie som går gjennom bygging av en hel sykkel. Da får du et greit innblikk i hvor man kan starte, hvilke deler som har godt av litt fett på seg, verktøy du trenger etc. GMBN/GCN har noen, Park Tool har også endel bra. Bike Teacher mener jeg også har en sånn hel serie der han bygger opp mye av en en Ibis Hakka. Kom også over en kanalen Syd Fixes Bikes her om dagen, ei dame som har sykla mye men ikke mekka all verden som lærer seg nye ting og lager bra videoer av det (litt usikker på hvor urutinert hun er da, for hun virker nå å være ganske flink  ).
Redigert av perbl; 28/10/2021 11:08.
Per B.
|
|
|
17/11/2021 23:52
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan går det med byggeprosjektet?
|
|
|
[Re: olip]
18/11/2021 10:17
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan går det med byggeprosjektet? Vel, har blitt mye helgejobbing i det siste. Så i stedet for å utsette gjorde jeg bare det kjappe selv og satte bort resten til min Lbs. Hentet sykkel i går, men har ikke prøvekjørt skikkelig enda. Sånn ser den ut nå: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121318&filename=white gx comeback1 (2).Jpg) Det er en del korrodering på ramma foran. Lurer på om jeg bør gjøre noe her. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121319&filename=white gx korrosjon.jpg) Ellers bød gruppesettet på etpar overraskelser. Bremsekaliperne er sånne bastardgreier med hydrauliske kalipere aktivert av wire. Men de har dessverre en utforming som gjør at når man bruker adapter for 160mm går det ikke an å sette inn den ene skruen. Så da må jeg bruke de medfølgende 140mm skivene. Disse er igjen 6 bolt, sånn at forhjulet som har centerlock måtte ha nby skive. Prøvde også med adapter, men da tok skiven i gaffelen. Så endte med å måtte kjøpe en ny 140mm CL skive. Siden det med wirebrems blir dårligere enn full hydraulisk så var akkurat dèt litt nedtur. Tenkte jo å kompensere ved større skiver om behovet melder seg. Ellers virker gruppesettet helt ok. Hendlene funker som på sram. Bakgiret takler diger kassett; den medfølgende er 11-46. Drevet er 42t, men kan kjøpe flere størrelser om jeg vil. Kjedelinjen er veldig skjev på det letteste giret. Det må jeg nok bare finne meg i.
|
|
|
18/11/2021 17:04
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Så i stedet for å utsette gjorde jeg bare det kjappe selv og satte bort resten til min Lbs.
Hvordan gikk dette? Jeg har problemer med lbs og Campa, så jeg vet ikke hvordan de ville reagert hvis man dukket opp med Sensah. Det er en del korrodering på ramma foran. Lurer på om jeg bør gjøre noe her.
Fjern alle tegn til rust, la det tørke skikkelig. Finn en lakk som er bortimot samme farge som resten av rammen, og 'fargelegg'. La tørke. Så går du over med klarlakk. Det burde holde. Bremsekaliperne er sånne bastardgreier med hydrauliske kalipere aktivert av wire. Men de har dessverre en utforming som gjør at når man bruker adapter for 160mm går det ikke an å sette inn den ene skruen. Så da må jeg bruke de medfølgende 140mm skivene. Disse er igjen 6 bolt, sånn at forhjulet som har centerlock måtte ha nby skive. Prøvde også med adapter, men da tok skiven i gaffelen. Så endte med å måtte kjøpe en ny 140mm CL skive. Siden det med wirebrems blir dårligere enn full hydraulisk så var akkurat dèt litt nedtur. Tenkte jo å kompensere ved større skiver om behovet melder seg.
Bastard er nok flere hakk bedre en rene mekaniske, så med mindre du planlegger å satse på terrengsykling med denne så tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg over. Hvis det bekymrer deg så kan du jo skifte til keramiske klosser når det ikke er helt tørre forhold ute.
|
|
|
[Re: olip]
18/11/2021 20:14
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
[quote=sun flyer]Så i stedet for å utsette gjorde jeg bare det kjappe selv og satte bort resten til min Lbs.
Hvordan gikk dette? Jeg har problemer med lbs og Campa, så jeg vet ikke hvordan de ville reagert hvis man dukket opp med Sensah. Jeg sjekket med dem på forhånd. Begrunnet det med at de uansett ikke klarer å skaffe shimano grx nå for tiden. De forstod det og var positive. Takk for tips om lakken. Får se hva jeg gjør. Hvis det går hull får jeg jo en god grunn til å bestille titanramma jeg drømmer om.
|
|
|
|
|