Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Om å sykle med lykt på sti.

Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: Håvard.] #2687862 06/11/2021 07:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Håvard.
Montaro, i hvertfall den utgaven jeg bruker har klikk feste for gopro. Mulig det passer på andre giro hjelmer også? https://www.bikeinn.com/sykkel/giro...AOtG1kB9jYaAlyHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Flere andre hjelmer har det også - bl.a. tidligere modell av MET Parachute og en tilsvarende Bluegrass uten hakebeskytter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: detandrenamnet] #2687960 07/11/2021 10:15
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt delvis suksess med å spenne fast hodelykta i hjelmens skjerm. Det er en MS Mj900, altså ikke så veldig stor lykt, så det har gått bra. Lett å justere opp og ned :-D

Bruker skjøteledning og oppbevarer batteriet i lomma/sekken.
Har med en liten usb pendlerlykt som nødlys.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: anderfo] #2688016 08/11/2021 08:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo
Kan være kjekt med nødlykt, men hvis du har to lykter er det lite sannsynlig at begge slukker samtidig. Så jeg har vent meg til å dimme ned den gjenværende lykta hvis én går tom. Og det har vel kun skjedd et par ganger på 10 år ICON_WINK Har altså én på hjelmen og én på styret.

Yes, da fikk jeg hvertfall bekrefta hvor viktig det er med 2 lykter...
Den ene forsvant i ei nerroverkneik i går... veeeeeldig glad for at den på hodet ikke forsvant samtidig.

Dog kjører jeg uten reserve i sekken... ennå?? :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: anderfo] #2688279 10/11/2021 09:48
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Skumleste mørkesyklingsepisode var før jeg fikk lykt og sykla opp mot Tomåsan i lysløypa på Nesodden. Så slukka lyset brått. Da ble det mørkt da!
Og dytting ut av skogen mens jeg var veldig glad for at det skjedde på vei oppover og ikke nedover. Etter dette har alltid en liten nødlykt vært med i sekken.

LarsB
Kan være kjekt med nødlykt, men hvis du har to lykter er det lite sannsynlig at begge slukker samtidig. Så jeg har vent meg til å dimme ned den gjenværende lykta hvis én går tom. Og det har vel kun skjedd et par ganger på 10 år ICON_WINK Har altså én på hjelmen og én på styret.

En liten avsporing: Det skjer betydelig oftere at lykta sitt GoPro-feste på hjelmen knekker eller ramler av. Da ender det med at jeg må stappe den i sekken og klare meg med lyset på styret...
Jeg har en Moonlight-lykt jeg gjerne skulle hatt på hjelmen, og den festes som GoPro, men jeg har prøvd 8-10 ulike fester som alle har enten ramlet av (dårlig tape?) eller knekt. Tar gjerne imot tips om hva som funker her!
Jeg vet at det er mulig med sånn borrelåsfeste tredd gjennom hjelmen, men det er ganske ubehagelig ettersom jeg har nøyaktig null hår på hodet og får kraftig borrelås-avtrykk i hodebunnen når jeg prøver denslags feste...

Kan det være at Moonlight-lykta rett og slett er for tung, og at det trykket den da skaper på toppen av hodet er synderen? Jeg har selv kjørt med lykt på hodet i mange år, har nå en Blika som er festet med borrelås gjennom hjelmen og kan ikke si at det skaper noen problemer for min del og det lille jeg har av hår på toppen av hodet er vel å sidestille med ingenting.

Lars-Erik
Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: anderfo] #2688302 10/11/2021 12:29
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg har en Moonlight-lykt jeg gjerne skulle hatt på hjelmen, og den festes som GoPro, men jeg har prøvd 8-10 ulike fester som alle har enten ramlet av (dårlig tape?) eller knekt. Tar gjerne imot tips om hva som funker her!
Jeg vet at det er mulig med sånn borrelåsfeste tredd gjennom hjelmen, men det er ganske ubehagelig ettersom jeg har nøyaktig null hår på hodet og får kraftig borrelås-avtrykk i hodebunnen når jeg prøver denslags feste...

Jeg bruker et de vanlige plastfestene fra borrelås-saken som følger med Magicshine. Klipper av stroppene, og stripser plastdingsen på hjelmen. Funker knall, sitter dønn, og dersom man har lykt som sitter med strikk på festet kan man fortsatt justere opp/ned i fart.

Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: detandrenamnet] #2688314 10/11/2021 13:47
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg stripser også fast GoPro-festet.
Lykt og GoPro brukes om hverandre på samme feste, men selve festet flyttes litt fram og tilbake på hjelmen pga vektforskjellen på de. Enkelt og endre posisjon ved bruk av åpningsbare strips.

Slik gjør jeg det:
DIY gopro hjelmfeste

Re: Om å sykle med lykt på sti. [Re: detandrenamnet] #2688762 15/11/2021 20:29
D
detandrenamnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Ville bare si at jeg endelig kom meg ut og fikk testa en tur i kveldsmørket. Og det var sjukt gøy! Føltes helt trygt, og som det ble nevnt i tråden så er man enda mer fokusert og skjerpa og det er ingen distraksjoner utenfor lyset. Herlig å være helt aleine i skogen og.
Dette blir det mere av!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support