|
|
Om å sykle med lykt på sti.
|
Om å sykle med lykt på sti.
25/10/2021 13:48
|
detandrenamnet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg anskaffet meg nylig min første stisykkel og har hatt det utrolig gøy i skogen etter det. Da det allerede er slutten av oktober ser jeg at det dessverre ikke blir mulig med så mange turer som ønskelig på grunn av lite lys etter arbeidstid.
Men, har fått med meg at mange forlenger sesongen med bruk av lykt(er). Det jeg lurer på er hvor bra dette er/føles i forhold til dagslys. Skjønner at valg av lykt spiller inn, men med utgangspunkt i en som er bra, (ser Gemini Titan går igjen) hvor oversiktlig og trygt oppleves det?
|
|
|
Re: Om å sykle med lykt på sti.
[Re: detandrenamnet]
25/10/2021 13:53
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det oppleves ganske trygt etter litt innkjøring. En fin opplevelse.
Noen ganger føles det til og med tryggere for du tvinges til å fokusere på stien foran deg i stedet for stupet/steinen/elgen til venstre.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/10/2021 14:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ganske fint å sykle med lykt i skogen du kommer til å digge det og ja følelsen er helt annerledes. Gemini Titan er knall. Natt til lørdag syklet jeg grus 12 timer i måneskinn til solen sto opp stort sett i minusgrader, mest på 10% av max på nyinnkjøpt Gemini Titan 4.000. Nedover skrudde jeg opp lysstyrken. På morgenkvisten hadde jeg fortsatt 12 timer tilgjengelig på 10% iflg det utmerkede displayet. På sti ville jeg selvsagt hatt behov for mer lys for å se konturer, steiner, røtter osv. Mange (spesielt de som sykler fort nedover) har lykt på hjelmen i tillegg. Titanlykta virker bunnsolid og du kan i tillegg lade garmin + iphone om du handler ekstra ledninger til noen hundrelapper.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
25/10/2021 14:22
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Finfint å sykle sti i mørket. Det gir litt mer fartsfølelse enn på dagtid, særlig hvis du sykler i tett skog  Anbefaler to framlykter; én på hjelmen og én på styret. Den på hjelmen er viktigst fordi den lyser dit du ønsker å se (f.eks. "rundt svingen"  ), mens den på styret gir litt skygger som hjelper til for å få bedre 3D-syn (pluss at den er påbudt hvis du kommer ut på vei). Da har du også en i backup hvis den andre går tom. Også er det lurt med ei lita baklykt hvis du må sykle via vei/trafikk til og fra skogen. Husk å vedlikeholdslade batteriet på våren, så varer det i mange år.
|
|
|
25/10/2021 14:42
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Morsomt med lykter på sti, og støtter absolutt forslaget om én lykt på styret og én på hjelmen. Jeg har to ganske billige Magicshine med 1600 lumen. Nedover kjører jeg med 1600 på styret og 800 på hjelmen, og oppover og bortover holder det med 800 på styret og 400 på hjelmen.
Grunnen til at jeg kjører lavere styrke på hjelmen er at jeg syns det blir for lite kontraster om begge er like kraftige.
|
|
|
25/10/2021 15:00
|
detandrenamnet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Topp, takk for tilbakemeldinger. Gleder meg til å prøve! Mulig jeg går for de Trygg-lyktene fra bikeshop for å holde kostnadene litt nede og teste ut om jeg liker det i første omgang.
Et nærliggende spørsmål er dekk. Har nå Maxis Assegai 2.5. Holder dette frem til det blir skikkelig isete/snø, eller går folk for pigg så fort det er minusgrader på natta?
|
|
|
25/10/2021 16:55
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et nærliggende spørsmål er dekk. Har nå Maxis Assegai 2.5. Holder dette frem til det blir skikkelig isete/snø, eller går folk for pigg så fort det er minusgrader på natta? Kort svar: ja det holder i massevis. Litt lenger svar: når frosten kommer tørker skogen opp på magisk vis, og om vi er heldige får vi noen uker med barfrost før snøen kommer. Dette er kanskje den fineste tiden i året å sykle på, det er ikke glatt bortsett fra de få vanndammene som ikke har skrumpet helt inn som selvfølgelig er glatte. Det er ikke verdt å bruke piggdekk på slikt føre. Det griper dårligere enn dekk uten gummi og du sliter vekk pigger som du gjerne vi ha når føret blir slik: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121212&filename=glatt.jpg)
Redigert av Garpen; 25/10/2021 16:56.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/10/2021 17:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lyktesykling er nydelige saker, selvfølgelig aller best når snøen har kommet, hundefolket har vært i arbeid og det er bare å flyte av gårde på de smale sporene. Høstsykling kan også være veldig gøy, men vil anbefale deg å holde deg til kjente stier til og å begynne med. Ikke så digg å havne ute i skogen og ikke ane hvor du er med kun ei tynn lyskjegle foran deg 
|
|
|
25/10/2021 19:55
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Mørkesynet mitt er ikke lenger hva det var og jeg lider av at jeg ikke har bra nok lykter og gangsyn til å være ute på stier i mørket, når alt stemmer så er stisykling om kvelden sent på høsten noe av det jeg setter mest pris på
En god lykt er undervurdert
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
25/10/2021 19:55
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Mørkesynet mitt er ikke lenger hva det var og jeg lider av at jeg ikke har bra nok lykter og gangsyn til å være ute på stier i mørket, når alt stemmer så er stisykling om kvelden sent på høsten noe av det jeg setter mest pris på
En god lykt er undervurdert
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Garpen]
25/10/2021 20:46
|
detandrenamnet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Dette høres jo veldig veldig fint ut! Mange fine opplevelser i mørket og kulden å se frem til høres det ut som.
|
|
|
26/10/2021 06:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Topp, takk for tilbakemeldinger. Gleder meg til å prøve! Mulig jeg går for de Trygg-lyktene fra bikeshop for å holde kostnadene litt nede og teste ut om jeg liker det i første omgang. Trygg-lyktene fra Bikeshop har overrasket. Har et par av de små på 2000 lumen, og de går inn i sin fjerde sesong nå. Batteri holder lenge, lyser ok, bra kabler og koblinger, Relativt nett og brukervennlig pakke. Ikke noe tull (som jeg har opplevd på samtlige Magicshine jeg har kjøpt). For meg som begynner å bli voksen med dertil forsvinnende mørkesyn holder Trygg-lyset bra på styret. Har en noe kraftigere lampe på hodet når det er skikkelig mørkt. Skal mye til før jeg bruker masse penger på grommere lys.
|
|
|
26/10/2021 06:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er det meste sagt, men hiver meg på: Lyktesykling er ikek bare greit, men rette og slett kjempemoro. Veldig fint å oppleve kjnete stier og steder "på nytt" i mørket.
Når det kommer til lykter så anbefaler jeg kvalitet først som sist. Det er mange som får billige lykter til å funke. Og mange som ser ut til å bruke like mye tid på reklamasjoner som sykling. Jeg har selv Lupine, men synes vel at det er Gemini som treffer balansen mellom kvalitet og pris best. Jeg kan også skrive under på at med alderen setter man pris på godt lys. Da jeg begynte å sykle sti i mørket hadde jeg vel omtrent 1000 lumen på styret og noe rundt 500 på hjelmen, i dag som 41 år gammel så er jeg red for at jeg hadde syntes det var lite.
|
|
|
26/10/2021 15:25
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Gjerne ha med en mini hodelykt i sekken. Har et par ganger glemt å lade lyktene, og gått tom for strøm langt inne i mørk skog. En liten hodelykt er fin nødløsning for å komme seg hjem. Er du nøye med lading er det ikke et problem.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
26/10/2021 17:19
|
JoPro
Medlem
|
Medlem
Greit hvis man har to forskjellige lykter, at man har en som lyser opp et smalere punkt fastmontert på hjelmen (spotlight), og en som viser et større område på styret (floodlight). Da hjelper det kraftige lyset på styret med å lyse opp hele løypa ganske bredt, og med et lys med smalere stråle på hjelmen, vil man lettere få fokusert på de detaljene som kanskje er viktige i terrenget.
Viktigste er jo dog likevel som nevnt tidligere å gjøre seg vant med å sykle i mørket kun med medbrakt lyskilde, og gjerne på stier man er komfortabel med, og kjenner godt. Smart tips også å sykle med en venn dersom ulykken skulle være ute, i og med at det ikke er like mange turgåere om kvelden/natten som kan komme til unnsetning.
|
|
|
27/10/2021 06:23
|
detandrenamnet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk igjen for alle tips og råd. Lykter er på vei i posten, så nå gleder jeg meg til å komme meg ut for å teste. Har jo ikke rukket å blitt så kjent på stiene der jeg bor enda, men får ta utgangspunkt i noe enkelt og trygt å starte der,
|
|
|
27/10/2021 07:13
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Tempoet begrenser seg jo egentlig litt selv, men hold litt ekstra tilbake i starten, og ikke kjør med lyktene på maks bortover/oppover, du sparer mye batteri på å tilpasse lysstyrken.
|
|
|
[Re: erikskon]
27/10/2021 09:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Når det kommer til lykter så anbefaler jeg kvalitet først som sist. Det er mange som får billige lykter til å funke. Og mange som ser ut til å bruke like mye tid på reklamasjoner som sykling.
Touche. Rakk jo å poste her om billiglykter jeg anbefaler. Kompis debuterte med nye lykter fra nevnte merke på turen vår i går, og der døde primærlykta hans etter en knapp time på laveste styrke når den skulle klare 3 på max. Til mitt forsvar kjøpte han en større og nyere variant av de jeg har. Litt roulette å kjøpe billiglykter generelt, gjelder kke bare Magicshine 
|
|
|
27/10/2021 09:54
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Fordelen med to lykter, er at man har backup hvis en går i stykker. Hvis man ikke har en på hjelmen er det lurt å ha en enkel hodelykt i sekken. Også lurt å ha med ekstra batteri, samt å sjekke status på batterier før man drar. Kjedelig når batteri du skal bytte til også er flatt.
|
|
|
28/10/2021 09:06
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg fikk en feeling her av at man vurderer mørkesykling som spesielt risikabelt. Risiko på sykkel blir i stor grad avgjort av hvordan man er som type. Dersom man har for vane å gønne på langt utover evne, terreng og sykkel i dagslys så vil selvsagt også mørkesykling også være høy risiko, men dersom man har noe som helst forhold til fornuftig risikovurdering, og evnen til å ta det med ro når det er riktig, så er jo ikke mørkesykling noe farligere enn vanlig sykling. Håper bare at ingen er "redde" for mørkesykling. Du kjenner deg selv best.
|
|
|
28/10/2021 09:17
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er en av de med billiglykter. Med min manglende evne til vedlikeholdslading, er jeg nå tom for batteri etter kort tid. Har tidligere kommet ut av skogen ved hjelp av mobiltelefonlyset...
Å være ute alene i mørket alene er ikke noe problem for meg. Hva er sjansen for at TO psykopater er ute på samme stien liksom :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: erikskon]
28/10/2021 10:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg fikk en feeling her av at man vurderer mørkesykling som spesielt risikabelt. Risiko på sykkel blir i stor grad avgjort av hvordan man er som type. Dersom man har for vane å gønne på langt utover evne, terreng og sykkel i dagslys så vil selvsagt også mørkesykling også være høy risiko, men dersom man har noe som helst forhold til fornuftig risikovurdering, og evnen til å ta det med ro når det er riktig, så er jo ikke mørkesykling noe farligere enn vanlig sykling. Håper bare at ingen er "redde" for mørkesykling. Du kjenner deg selv best. Mine mest risikable episoder med mørkesykling har vel begrensa seg til én nestentrynings på sti da jeg ikke husket designet av elementet øverst i Rotmo rett, og kun sykla med lykt på hodet som ikke ga meg det beste lyset for konturer i terrenget. Ellers er det vel tryninger som stort sett også kunne skjedd på dagtid, som skjulte lommer under snø etc som har velta meg. Risikoen sånn jeg opplever den er primært episoder i trafikken til og fra skogen, der bilister ikke engang ser meg når jeg er dekorert med 3xLupine-lykter (selvsagt dimma ned til fornuftig "bli sett"-nivå) og reflekser fra topp til tå.
Per B.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/10/2021 10:51
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Å være ute alene i mørket alene er ikke noe problem for meg. Hva er sjansen for at TO psykopater er ute på samme stien liksom :-D
hahahahah
|
|
|
[Re: perbl]
28/10/2021 10:55
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg fikk en feeling her av at man vurderer mørkesykling som spesielt risikabelt. Risiko på sykkel blir i stor grad avgjort av hvordan man er som type. Dersom man har for vane å gønne på langt utover evne, terreng og sykkel i dagslys så vil selvsagt også mørkesykling også være høy risiko, men dersom man har noe som helst forhold til fornuftig risikovurdering, og evnen til å ta det med ro når det er riktig, så er jo ikke mørkesykling noe farligere enn vanlig sykling. Håper bare at ingen er "redde" for mørkesykling. Du kjenner deg selv best. Mine mest risikable episoder med mørkesykling har vel begrensa seg til én nestentrynings på sti da jeg ikke husket designet av elementet øverst i Rotmo rett, og kun sykla med lykt på hodet som ikke ga meg det beste lyset for konturer i terrenget. Ellers er det vel tryninger som stort sett også kunne skjedd på dagtid, som skjulte lommer under snø etc som har velta meg. Risikoen sånn jeg opplever den er primært episoder i trafikken til og fra skogen, der bilister ikke engang ser meg når jeg er dekorert med 3xLupine-lykter (selvsagt dimma ned til fornuftig "bli sett"-nivå) og reflekser fra topp til tå. Mest redd for å se rundt et tre og rett inn i en elg :-D Rent sykkelmessig er det 98% som på dagtid, såfremt man kjenner stien... 95% om man sykler "blindt". Aldri sett på det som økt risiko.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/10/2021 10:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Skumleste mørkesyklingsepisode var før jeg fikk lykt og sykla opp mot Tomåsan i lysløypa på Nesodden. Så slukka lyset brått. Da ble det mørkt da! Og dytting ut av skogen mens jeg var veldig glad for at det skjedde på vei oppover og ikke nedover. Etter dette har alltid en liten nødlykt vært med i sekken.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
05/11/2021 13:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Skumleste mørkesyklingsepisode var før jeg fikk lykt og sykla opp mot Tomåsan i lysløypa på Nesodden. Så slukka lyset brått. Da ble det mørkt da! Og dytting ut av skogen mens jeg var veldig glad for at det skjedde på vei oppover og ikke nedover. Etter dette har alltid en liten nødlykt vært med i sekken.
LarsB Kan være kjekt med nødlykt, men hvis du har to lykter er det lite sannsynlig at begge slukker samtidig. Så jeg har vent meg til å dimme ned den gjenværende lykta hvis én går tom. Og det har vel kun skjedd et par ganger på 10 år  Har altså én på hjelmen og én på styret. En liten avsporing: Det skjer betydelig oftere at lykta sitt GoPro-feste på hjelmen knekker eller ramler av. Da ender det med at jeg må stappe den i sekken og klare meg med lyset på styret... Jeg har en Moonlight-lykt jeg gjerne skulle hatt på hjelmen, og den festes som GoPro, men jeg har prøvd 8-10 ulike fester som alle har enten ramlet av (dårlig tape?) eller knekt. Tar gjerne imot tips om hva som funker her! Jeg vet at det er mulig med sånn borrelåsfeste tredd gjennom hjelmen, men det er ganske ubehagelig ettersom jeg har nøyaktig null hår på hodet og får kraftig borrelås-avtrykk i hodebunnen når jeg prøver denslags feste...
|
|
|
[Re: anderfo]
05/11/2021 13:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg vet at det er mulig med sånn borrelåsfeste tredd gjennom hjelmen, men det er ganske ubehagelig ettersom jeg har nøyaktig null hår på hodet og får kraftig borrelås-avtrykk i hodebunnen når jeg prøver denslags feste...
Strips istedenfor borrelås?
|
|
|
05/11/2021 13:12
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
anderfo: Jeg har samme "sveis" som deg, og har alltid funnet en måte å tre borrelås-remsene gjennom hjelmen på en slik måte at de ikke tar borti hodet. Det har vært både med gamle MS-lykter, og nå klikk-festet til en Blika. Har alltid brukt Giro-hjelmer (Xen, Xar og nå en Montaro).
Redigert av DesmoSkier; 05/11/2021 13:14.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/11/2021 13:20
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
anderfo: Jeg har samme "sveis" som deg, og har alltid funnet en måte å tre borrelås-remsene gjennom hjelmen på en slik måte at de ikke tar borti hodet. Det har vært både med gamle MS-lykter, og nå klikk-festet til en Blika. Har alltid brukt Giro-hjelmer (Xen, Xar og nå en Montaro). Jeg har Giro Xen og har endt opp med å bruke MS-lykta med borrelåsfeste, men jeg synes det "gnager" på hodebunnen likevel (avtrykket forsvinner ikke før neste dag). Så jeg håpte det gikk an å feste Moonlight-lykta med GoPro-feste og få en veldig kjapp, enkel og mer behagelig sak. Men det har altså ikke vært noen stor suksess hittil...
|
|
|
|
|