Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Internett (med fiber) uten TV - hva nå?

Internett (med fiber) uten TV - hva nå? #2686250 25/10/2021 11:57
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sameiet har kastet ut Telenor, som leverte alt i en pakke.
Nå har vi bare internett med fiber rett inn - uten noe annet - med Obos Open Net.
Valget er gjort og spist er spist, så den må vi leve med uansett.

Det kjennes ganske befriende å kunne velge og tilpasse det helt på egenhånd, men jeg kjenner ikke markedet godt nok.
Hva finnes der ute, som kan tilfredsstille en sannsynligvis gjennomsnittlig mediekonsumerende familie på fire (51+39+7+4 år)?

Av teknisk utstyr har vi i dag AppleTV, en ganske moderne Samsung TV (Frame 42") og diverse iPad's, Macer og telefoner.

Abonnerer i dag på Netflix, HBO Nordic, AppleTV+ og Spotify.
NRK er helt strøkent på AppleTV.
Kommer kanskje til å savne TV2 tilbudet (Sumo etc...), Viaplay og Eurosport innimellom. Bare unntaksvis, men fint å kunne ha muligheten.
Har så vidt vært innom Disney+, og den er nå savnet av barna.
Barna vet knapt hva lineær TV er, og synes det er veldig morsomt (som er kuriositet) hver gang vi er et sted uten 'TV on demand' - "haha...her må vi se på det som er - uten å velge selv! Litt koselig egentlig..." (i ca en halvtime....).

Har du samme løsning med kun internett?
Hva er ditt oppsett og hva fungerer bra/dårlig?

Stig

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686269 25/10/2021 12:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Vi har hatt OpenNet hos oss i et par års tid. Har et abonnement på RiksTV, og det er først og fremst fordi vi betaler en gang og kan bruke flere steder. Det vil for vår del si på hytta også, så da gir det en form for logikk.

Når det er sagt er jeg mer og mer klar for å kutte RiksTV også. Vi har HBO, Netflix og Disney+ og ser ikke veldig ofte vanlig TV lenger utover nyheter på NRK og den har vi jo tilgang til uansett.

Lars-Erik
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686274 25/10/2021 13:19
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Her i huset har det ikke vært en dekoder på minst 5 år, og vi har to etasjer med hver sin TV og AppleTV. Fiber levert av Telenor, stabilt og kjapt nok for vår husholdning (500/100 mbs). Kona får dekket internett-kostnaden av jobben. Telenor prøver seg hvert år på å skru opp prisen, men da ringer vi bare og sier opp, og signer opp igjen for ny 12 mnd "kampanjeperiode". Har GET / Telia lurende i buskene som potensiell konkurrent dersom Telenor slår seg vrange - på 11 år har det ikke vært noen issue. Abonnerer på Netflix, HBO osv, men etter at TV2 Sumo plutselig forlangte over 800 kr i mnd for å se noen løpe rundt etter en ball, så ble veien kort til IPTV. Fantastisk kanalutvalg (absolutt alt av sport og underholdning fra hele verden), HD som er bedre enn TV2 sine påståtte 4K-sendinger. Slipper også å lide meg gjennom en god fotballkamp med Jesper Mathisen og Nils Johan Semb i ørene, noe som alene er verdt de ca 1400 kr det koster i året.

Redigert av Heliboy; 25/10/2021 13:22.

Løvsteika
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686287 25/10/2021 14:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Abonnerer på det meste her og har Apple TV på kjøkkenTV-en og til prosjektøren i hjemmekinoen. TV-en i stua er en nyere Samsung, så den kjører vi apper på.

Vi har også en Apple TV til TV-en i Åre, og det betyr at alt vi abonnerer på hjemmefra, tar vi med dit når vi er der.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686346 26/10/2021 06:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har ikke hatt leverandør av tv-kanaler på mange år. Har kun kjørt streaming gjennom apple tv. Har nå 1 nede, 1 oppe og 1 på hytta. Hvorfor man skal gidde å se på reklame mer vet jeg ikke, de få gangene jeg er nødt til å se på reklame er når tv2 sender direkte fra TdF, Giroen osv. Det er også befriende å bare kunne si opp abonnement på f.eks Netflix uten oppsigelsestid. Nå har vi TV2 play, Disney+, Discovery+, Netflix, Prime og Viaplay. Man ser hva man vil, når man vil, reklamefritt. Ofte til en billigere penge enn de gammeldagse kanalpakkene.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686350 26/10/2021 07:01
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Som flere av de over har ikke vi heller hatt normale TV-kanaler siden vi flyttet ut av borettslag, tja, i 2014 eller noe sånt.

Har også Samsung The Frame, og synes appene på den stort sett funker så bra at vi har sluttet å bruke ATV.

Abonnerer vel på HBO, Netflix, Apple TV+, Eurosport Player og Disney+. Så kjører jeg en måned med Viaplay/TV2 osv. hvis det f.eks. er sykkel-VM utenfor de kanalene jeg normalt sett har. Har i tillegg NRK og NRK Super.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686354 26/10/2021 07:16
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har kun abb på netflix og tidal. Kjærringa må se reklamene på tv2, så hun har kjøpt seg tv2 sumo. Nyheter ser vi på youtube og nrk. For meg frister det ikke å abonnere på en kanalpakke. Men kjærringa klarer seg ikke uten tv2, så den må vi ha uansett.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686513 26/10/2021 18:25
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Da vi flyttet til hus for fire år siden gikk vi over til kun å streame. Har ikke sett oss tilbake. Det blir fort dyrt med lineær-TV, så da er det bedre å velge tjenester selv. Mange av dem ville man kjøpt likevel...
Det eneste kjipe er å måtte bytte mellom apper når man skal bytte "kanal". Men det er strengt tatt ikke et problem. Vanligvis er det bare fra én tjeneste man ser på kvelden.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686531 26/10/2021 19:52
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Allente (viasat + canal digital) tilbyr streaming av kanalpakker m/netflix+hbo hvis ønskelig.
Nå vet jeg ikke helt om det krever at du har parabol + tuner, eller tv gjennom fiber hos de eller ikke.
Tjenesten lar deg streame på flere enheter som om det skulle være direkte-tv, med 7 dagers historikk på det meste.
Enkelte serier, og filmer er konstant tilgjengelige.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: eirikbk] #2686569 27/10/2021 07:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eirikbk

Det eneste kjipe er å måtte bytte mellom apper når man skal bytte "kanal". Men det er strengt tatt ikke et problem. Vanligvis er det bare fra én tjeneste man ser på kvelden.

Tips: Apple-TV. Der kan man legge inn alle de man abonnerer på og ha én inngangsportal til alt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Knirkekne] #2686573 27/10/2021 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne

Tips: Apple-TV. Der kan man legge inn alle de man abonnerer på og ha én inngangsportal til alt.

Jepp. Man kan feks søke på en serie og den vil forklare i hvilke apper denne er tilgjengelig.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Knirkekne] #2686689 27/10/2021 17:25
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Knirkekne

Du mistet meg på "Apple"... :-D
Men fra spøk, skal jammen sjekke om det er noe tilsvarende for mine plattformer!

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686954 29/10/2021 08:53
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Er havnet i nesten samme situasjon, men bor i enebolig og vurderer å kutte lineær tv for å spare noen kroner.
Gikk fra lokal koppertråd ADSL løsning og liten kanalpakke til Homenet fiber for et par år siden.
Da fulgte Rikstv med på lasset med deres største kanalpakke og begge deler til kampanje pris.

Siden den gang har eldste datteren flytta på hybel(så vi er en bruker mindre av lineær tv) og kampanjene er over hos både Homenet og Riks tv og alt er blitt dyrere.

Den store riks tv pakka koster nå 619kr måneden for noe vi nesten ikke bruker og i tillegg har vi Netflix, Viaplay og TV2 Play
Netflix koster 109kr/mnd
Viaplay koster 129kr/mnd
TV2 Play koster 139kr/mnd

Ser at Rikstv har et tilbud som heter Strim hvor noen av pakkene har integrert Viaplay, TV2 Play, HBO og Paramount+ i tillegg til en masse forskjellige kanaler.

Er det noen som har prøvd Strim og er det noen ulemper her som jeg ikke ser??
Ser for meg at jeg må kjøpe noen Apple Tver, men de varer jo lenge og kan også brukes til Zwift.

AG

40+ and still climbing......
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2686959 29/10/2021 09:01
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt fiber fra Homenet i godt og vel et halvt år nå, det raser avgårde med kvalitet og fart vi (selvsagt) aldri var i nærheten av med internett fra Get/Telia.
Ifm overgangen beholdt vi TV-abo fra Telia og bruker Telia Box som strømmeboks i tillegg til lineær TV, og vi opplever det som en veldig god løsning for oss.
Telia boksen er god, har omtrent alt av aktuelle apper tilgjengelig via Google Play (Android boks), den er også knyttet til Google Home.
Digg å ha alt i en boks og fjernkontroll, vi kan også caste til boksen om vi skulle trenge det, men det har vi vel ennå til gode å gjøre.

Så det er jo en mulighet om man ikke vil bruke kun strømmetjenester.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687289 01/11/2021 19:12
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Vi har riktignok telenor T-We, men både dekoderen og appen til telenor er så håpløs at dekoderen har havnet på loftet og appen brukes knapt. Vi bruker apple tv til å se HBO max, Disney+ og NRK - og vi kjøper/leier i tillegg en del filmer gjennom Apple hvis det ikke er tilgjengelig på strømmetjenestene. Gjennom telenor har vi også innlogging på Viaplay. Vi har droppet netflix for en stund, kanskje vi starter et abonnement der igjen en gang - men savner det ikke akkurat nå.

Har knapt sett på lineær-tv på mange år, og savner det ikke. Men ingen i familien ser mye på sport. Det lille behovet vi har for det får vi dekket gjennom NRK og evt. TV2/Eurosport. Jeg hadde nok kjøpt månedsabonnement på en sportskanal under TdF hvis vi ikke hadde hatt muligheten til å dra frem T-We appen for den anledningen.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687445 03/11/2021 06:47
Dan Offline
More than words
More than words
Hvilken hastighet trengs for å streame tv gjennom Samsung-apper? Klarer man seg med 150/150 (som ellers vil holde helt fint for våre hjemmekontorbehov)?

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Dan] #2687449 03/11/2021 07:18
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Hvilken hastighet trengs for å streame tv gjennom Samsung-apper? Klarer man seg med 150/150 (som ellers vil holde helt fint for våre hjemmekontorbehov)?

Hvor mange skal se tv via samsung samtidig?

Men ja, 150 skal holde til ganske mange personer... med samtidig streaming.

https://www.gvec.net/streaming-video-data-usage/

"Ultra HD Streaming Video Data Usage
Also known as 4K (2160p), this resolution uses five times more data than HD video and requires at least 25 Mbps of bandwidth."

Redigert av RazeFaze; 03/11/2021 07:20.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687493 03/11/2021 10:33
Dan Offline
More than words
More than words
Takk for svar! Vi skal sitte foran den samme tv-skjermen så da skal det gå bra. ICON_SMILE

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Dan] #2687502 03/11/2021 11:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Takk for svar! Vi skal sitte foran den samme tv-skjermen så da skal det gå bra. ICON_SMILE

150Mbps for to personer på hjemmekontor er jo også mildt sagt overdrevet :-D
(hilsen en med 250... men potensielt sitter vi 4stk å streamer 4k samtidig... OG dealen fra Telia gir oss en "klasse" opp som pakkepris)

Leverandører har fremdeles en stor tendens å overdrive behovene for hastighet...

Denne var ganske ok, edruelig, med tanke på faktisk behov også.
https://www.bytt.no/bredband/sa-raskt-bredband-trenger-du

Man bør såklart "oppskalere" litt, siden det aldri skader med litt ekstra med tanke evnt overhead som kan forekomme.

Redigert av RazeFaze; 03/11/2021 11:26.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687503 03/11/2021 11:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
For å svare på tråden.

Jeg hadde tenkt å droppe TV, snakka med GET/Telia om dette. De kunne da gi meg en så bra pakke at det ikke ble så aktuelt å si opp TV.
Prisen for bare Internett gikk så kraftig opp at det kun er en 100lapp dyrere å beholde TV, og i tillegg få med HBOMax... og jeg kan se en Rosenborg-kamp når jeg gidder. Skal innrømme at det er ekstremt sjelden vi ser lineær tv at fra et rent bruksståsted kunne vi fint vært uten.
Bruker kun Telia app via AppleTV, ikke hatt tv-boks på 3-4 år...

Vi har i tillegg Netflix(ubestridt førstevalg hos barna), Disney(overaskende mye bra), samt HBOMax som del av pakka(og enkeltmåneder med Amazon prime når de gamle TopGear-gutta slipper en episode).
Og Spotify familie...vipps er det jo en solid sum penger per måned(og mobilabb for 3 stk...) man bruker på "data".

Vi betaler 960kr per måned med 250/250 fiber.
Fra Telia: "Internett: Med TV: 699,-. Uten TV: 849,-/md."

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687540 03/11/2021 18:29
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Takker så mye for gode innspill til opplegg.
Ser det spriker en del, men tolker det som at det er mange forskjellige behov der ute.
Jeg har i hvertfall lært mye av dere. Det blir lettere å ta et kvalifisert valg.
Så langt har vi nå i snart to uker klart oss fint uten lineær TV, men det kunne nok vært greit å ha tilgang på arkivet til TV2 og TV Norge.

Redigert av Furu; 03/11/2021 18:30.

Stig

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: RazeFaze] #2687571 03/11/2021 22:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
150Mbps for to personer på hjemmekontor er jo også mildt sagt overdrevet :-D

Det er det minste som tilbys i området. ICON_SMILE

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: RazeFaze] #2687646 04/11/2021 09:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
For å svare på tråden.

Jeg hadde tenkt å droppe TV, snakka med GET/Telia om dette. De kunne da gi meg en så bra pakke at det ikke ble så aktuelt å si opp TV.
Prisen for bare Internett gikk så kraftig opp at det kun er en 100lapp dyrere å beholde TV, og i tillegg få med HBOMax... og jeg kan se en Rosenborg-kamp når jeg gidder. Skal innrømme at det er ekstremt sjelden vi ser lineær tv at fra et rent bruksståsted kunne vi fint vært uten.
Bruker kun Telia app via AppleTV, ikke hatt tv-boks på 3-4 år...

Vi har i tillegg Netflix(ubestridt førstevalg hos barna), Disney(overaskende mye bra), samt HBOMax som del av pakka(og enkeltmåneder med Amazon prime når de gamle TopGear-gutta slipper en episode).
Og Spotify familie...vipps er det jo en solid sum penger per måned(og mobilabb for 3 stk...) man bruker på "data".

Vi betaler 960kr per måned med 250/250 fiber.
Fra Telia: "Internett: Med TV: 699,-. Uten TV: 849,-/md."

Jeg oppfatter at de etablerte aktørene med Telia/Telenor i spissen melker bredbånd/TV-markedet for alt det er verdt. For egen del har jeg 1000/1000 og betaler 219 kr i måneden. Flyttet inn i nybygg i 2016 med Get og vi tok opp med dem umiddelbart at de var alt for dyre. De var ikke interessert i å gjøre noe med det, så vi ventet i tre år til bindingstiden som utbygger hadde gitt oss utløp og sa dem opp. Først da var de for øvrig villig til å komme ned i pris, men da var det for sent.

Lars-Erik
Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Gullars] #2687650 04/11/2021 10:55
T
Tassen83 Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Gullars
Er havnet i nesten samme situasjon, men bor i enebolig og vurderer å kutte lineær tv for å spare noen kroner.
Gikk fra lokal koppertråd ADSL løsning og liten kanalpakke til Homenet fiber for et par år siden.
Da fulgte Rikstv med på lasset med deres største kanalpakke og begge deler til kampanje pris.

Siden den gang har eldste datteren flytta på hybel(så vi er en bruker mindre av lineær tv) og kampanjene er over hos både Homenet og Riks tv og alt er blitt dyrere.

Den store riks tv pakka koster nå 619kr måneden for noe vi nesten ikke bruker og i tillegg har vi Netflix, Viaplay og TV2 Play
Netflix koster 109kr/mnd
Viaplay koster 129kr/mnd
TV2 Play koster 139kr/mnd

Ser at Rikstv har et tilbud som heter Strim hvor noen av pakkene har integrert Viaplay, TV2 Play, HBO og Paramount+ i tillegg til en masse forskjellige kanaler.

Er det noen som har prøvd Strim og er det noen ulemper her som jeg ikke ser??
Ser for meg at jeg må kjøpe noen Apple Tver, men de varer jo lenge og kan også brukes til Zwift.

AG

Jeg har kjørt Rikstv på Apple TV en stund da jeg fant ut at det var det beste tilbudet for meg. Har nå sagt opp Riks-TV og bytter til Strim som gir meg noe mer valuta for pengene. Regner med at Strim i praksis er helt likt som Riks-TV på Apple-TV, bare uten at de tvinger på deg en boks eller kortleser for å registrere. Riks-TV app har for øvrig fungert smertefritt og har vært veldig stabil. Største irritasjonsmomentet er at det ikke bare er å bytte til Strim da du fortsatt må gjennom oppsigelsestiden på Riks-TV før du kan avslutte selv om de er innenfor samme konsern. Av det jeg kan se så er Riks-TV/Strim den gunstigste måten å få Eurosport og Viasportkanaler for de som er glade i sånt.

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Tassen83] #2687651 04/11/2021 11:10
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Tassen83
Av det jeg kan se så er Riks-TV/Strim den gunstigste måten å få Eurosport og Viasportkanaler for de som er glade i sånt.
Strim er 100% eid av Riks TV, bare sånn til info...

https://www.proff.no/roller/strim-as/oslo/telekommunikasjon/IF7V9CE01PE/

Stig

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687659 04/11/2021 11:54
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Men hva er greia med HBO nå? Nordic vs Max...?

Stig

Re: Internett (med fiber) uten TV - hva nå? [Re: Furu] #2687661 04/11/2021 11:56
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Furu
Men hva er greia med HBO nå? Nordic vs Max...?

OK. Nordic er blitt Max....tror jeg.

Stig

Moderator  support