Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Dieselfyring av bolig?

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Tagelli] #2694772 11/01/2022 15:02
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tagelli
16kWh varme for en liter diesel høres ut som god butikk.

Er det ikke 10,7 kWh pr. liter diesel?

Gi noe som varer, gi fan
Re: Dieselfyring av bolig? [Re: KjellMa] #2694773 11/01/2022 15:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: KjellMa

Jo det har du rett i :-). Det var jeg som delte en liter opp i maks forbruk (0.26l/t) med makseffekt (4kW) og) = 16kWh, som jo vil være et entropisk trolldom.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Tagelli] #2694784 11/01/2022 15:55
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Jo det har du rett i :-). Det var jeg som delte en liter opp i maks forbruk (0.26l/t) med makseffekt (4kW) og) = 16kWh, som jo vil være et entropisk trolldom.

Tror også det er naivt å tro at man vil få all den energien som varme i boligen også. Har liksom ikke helt tro på at man klarer å få forbrenningsgassene(les: Eksos) til å være kald i det de forlater den delen av huset man ønsker å varme opp. Om inneklima ikke er viktig så kan man jo selvfølgelig la eksosen gå ut i rommet man ønsker å varme opp uten å åpne vinduer, men det er lite som tyder på at det vil være en god løsning...

Og så kommer selvfølgelig utfordringene knyttet til håndtering av olje/diesel og forbrenningsanlegg. Ingen av delene gjør regnestykket bedre.

Ut på tur!

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Supermann] #2694789 11/01/2022 16:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Supermann

Tror også det er naivt å tro at man vil få all den energien som varme i boligen også. Har liksom ikke helt tro på at man klarer å få forbrenningsgassene(les: Eksos) til å være kald i det de forlater den delen av huset man ønsker å varme opp. Om inneklima ikke er viktig så kan man jo selvfølgelig la eksosen gå ut i rommet man ønsker å varme opp uten å åpne vinduer, men det er lite som tyder på at det vil være en god løsning...

Og så kommer selvfølgelig utfordringene knyttet til håndtering av olje/diesel og forbrenningsanlegg. Ingen av delene gjør regnestykket bedre.

Nei, men man slipper på et vis å bli med hver gang krafleverandører og netteiere byr opp til dans. Det har sin egen, ikkem-monetære verdi.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694792 11/01/2022 16:56
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Litt naive data? Min båtvarmer er særs effektiv og bruker 0,5 liter diesel i timen når den gir 4 kW varme. Så man må ha en strømpris på mer en 1,60,- hvis det skal lønne seg å brenne anleggsdiesel til ca 12-13 kr literen.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694796 11/01/2022 17:49
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg vil kaste inn et forslag om den spennende teknologien vedfyring, denne burde gi samme ikke-monetære verdi som dieselvarmer, til en lavere pris, men litt mere manuelt arbeid.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: appelsin2] #2694816 11/01/2022 21:17
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: appelsin2
Jeg vil kaste inn et forslag om den spennende teknologien vedfyring, denne burde gi samme ikke-monetære verdi som dieselvarmer, til en lavere pris, men litt mere manuelt arbeid.

Selv med dagens etterspørsel på ved har jeg ved hjelp av litt innsats på internettet i dag fått meg 40x40l Balkansk kvalitetsbjørk til den nette sum av kroner 58.95 sekken på lokale byggsjappa. Fint lite å lure på, resten av sesongen er berga.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: JoachimV] #2694848 12/01/2022 07:54
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV
[quote=appelsin2]

Selv med dagens etterspørsel på ved har jeg ved hjelp av litt innsats på internettet i dag fått meg 40x40l Balkansk kvalitetsbjørk til den nette sum av kroner 58.95 sekken på lokale byggsjappa. Fint lite å lure på, resten av sesongen er berga.

Bjørk fra Baltikum vokser raskere enn norsk bjørk i høyden og inneholder mer luft og dermed mindre energi, vet ikke om det er tilfellet med bjørk fra Balkan også, men kan nesten tenke meg det siden det er rimelig varmt der i forhold til Norge.
Fant egentlig ikke noe på internettet om forskning på dette, kanskje det er en myte og forskjellen er marginal. Noen sir 30% dårligere brennegenskap (hva det så enn betyr).

Redigert av Panda; 12/01/2022 08:03.
Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Panda] #2694861 12/01/2022 08:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: anonymous
Klarte det nesten igår da Byggmax fikk inn 2.000 40 liters sekker, dro 14:00 fra jobben, men da jeg kom fram ble jeg møtt med "tomt for ved"! Kjipt.
Har 7 stykk 40l sekker igjen så krisen er ennu ikke et faktum...
Med planlegging går dette bra, neste høst så...
Diesel er lettere å få tak i, fri tilgang uavhengig av både strømkrise og vedkrise som ofte henger sammen.

Høres ut som de jeg fikk fra. Halvparten var borte før jeg fikk somla meg dit, og når jeg leverte lånetilhenger var skiltet satt opp... Antar du har sett de får in ni Kongsberg i dag.

Sitat: Panda

Bjørk fra Baltikum vokser raskere enn norsk bjørk i høyden og inneholder mer luft og dermed mindre energi, vet ikke om det er tilfellet med bjørk fra Balkan også, men kan nesten tenke meg det siden det er rimelig varmt der i forhold til Norge.
Fant egentlig ikke noe på internettet om forskning på dette, kanskje det er en myte og forskjellen er marginal. Noen sir 30% dårligere brennegenskap (hva det så enn betyr).

Tok litt tid før denne kom men der kom den, like sikkert som mildværet i januar. Da er det jo godt da at den Øst-europeiske mafian pusher bjørka si på kg, ikke volum sånn de norske bønda gjør der du aldri får to like leveringer ikke sant? Norske bønder har prisa seg ut og jeg skal se an kvalitet før jeg kjøper noe mer. Sist så kjøpte jeg den dyreste ved'en i distriktet fra ASVO og halvparten av kubbene var for lange til å gå inn i ovnen min. Overhodet ingen kvalitetskontroll whats so f. ever. Med mugg i enedeved'enn er det jo bare flaks, hell og lykke at den er tørr.
Balkanbjørka har vært jevn kvalitet nå i to vintere her. Noen kubber er litt grove men jeg tar heller øksa på de verste enn å måtte fyre motorsaga for å kutte 5cm.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694862 12/01/2022 08:30
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jo forresten så før det kommer flere varianter om mafia'n så oppgir Balkangutta samme brennverdig pr kg. https://www.cleanflame.no/products/cleanflame-bjorkeved

Det er og dagens tips om du er på jakt etter ved så er forhandlerlista på den linken. ICON_SMILE

Redigert av JoachimV; 12/01/2022 08:40.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694906 12/01/2022 10:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
89,- på Plantasjen. Er nok bare å forvente en viss prisoppgang.
Ser ut som det går litt roligere i Kongsberg. Det gikk jo 2-3 timer her i går før det var tomt. Jeg fryktet nesten å komme dit til kaos men det var rolig, Ett par biler som henter jevnt og trutt så er ikke 2000 sekker så mye.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694913 12/01/2022 11:01
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Må si jeg syns det er direkte trist å se hvordan vedmafian skrur opp prisene. På Finn ligger det storsekker til 2500,- Jeg betaler vanligvis 850-1000 for en storsekk avhengig av type ved
Vi brenner vanligvis 4 storsekker (hvis de ikke er ASVO som fort er litt slunkne), så det er godt å vite vedskjulet er fullt ICON_SMILE

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: johannessen] #2694920 12/01/2022 11:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: johannessen
Må si jeg syns det er direkte trist å se hvordan vedmafian skrur opp prisene. På Finn ligger det storsekker til 2500,- Jeg betaler vanligvis 850-1000 for en storsekk avhengig av type ved

Lite visste vi at Tysklands drømmer om atom- og kullfri energimiks innbar kjøring av ved fra Balkan til Norge og at det skulle bli mer penger i å produsere ved enn mat :-)

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694926 12/01/2022 11:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg leste skriften på veggen i sommer, som i følge noen ikke var der, og valgte å bestilte like mye ved som vanlig.
Jeg kunne klart meg med å bare bestille halvparten av vanlig mengde i år.
Jeg hadde nesten halve vedskulet igjen etter forrige sesong (2020-2021) pga. av mye hjemmekontor. Så nå sitter jeg med like mye ved i januar som jeg vanligvis har på starten av sesongen (ca. oktober). Nesten fult vedskul.
Jeg vet at det er dyrt å fyre med ved, men synes det er betryggende å vite at hovedfyringskostnadene i år også ligger på ca. 4000,-.

Hmm, jeg er jo rimelig sikker på at jeg har mer enn nok ved igjen. Kanskje jeg skal stable et par paller med ved og legge de ut for 2000,- p/pall på Finn.
Da blir det gratis varme på meg i år.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Tange] #2694929 12/01/2022 11:34
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Hmm, jeg er jo rimelig sikker på at jeg har mer enn nok ved igjen. Kanskje jeg skal stable et par paller med ved og legge de ut for 2000,- p/pall på Finn.

Nå snakker du som en ekte kraftmegler :-). Kjøp terminerkontrakter du enten kan bruke selv eller har kjøper til, og så legger du hele eller deler av denne ut på nordpool når prisene blir attraktive.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: JoachimV] #2694931 12/01/2022 11:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Folk er jo blitt helt idioter. På Tibbergruppa på face så var det flere nå som fyrte med gass i stua på trass. Uten ventilkasjon eller andre tiltak hverken for luftkvalitet eller sikkerhet. Det der har jeg prøvd og også noe skikkelig dritt for inneklima.

Jeg har også en slik gassovn. Den har ikke vært brukt på mange år nå etter en del etterisolering av huset.
Vi brukte den de kaldeste ukene for å få på varme frem til vedovnen hadde fått driftstemperatur, typisk ca. halvtime.
Sånt sett var det greit med 4 kW momentant. Og med en del trekk var lufting ikke et veldig stort problem ICON_SMILE.
Brukte mellom 5-10 kg i løpet av en vinter.

Men jeg har også hørt om folk som 'fyrer' med gass nå i nyere boliger. Nok ikke bra for inneklimaet nei.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Tagelli] #2694933 12/01/2022 11:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Nå snakker du som en ekte kraftmegler :-). Kjøp terminerkontrakter du enten kan bruke selv eller har kjøper til, og så legger du hele eller deler av denne ut på nordpool når prisene blir attraktive.

Klart, alltid greit med lettvinte penger.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: JoachimV] #2694945 12/01/2022 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Folk er jo blitt helt idioter. På Tibbergruppa på face så var det flere nå som fyrte med gass i stua på trass. Uten ventilkasjon eller andre tiltak hverken for luftkvalitet eller sikkerhet. Det der har jeg prøvd og også noe skikkelig dritt for inneklima.

Kanskje jeg skal ta kamadogrillen inn slik at får utnyttet varmen den avgir når jeg lager mat. 5 kg Änglamark grillkull på Obs! Bygg koster 49.90 og har ca 43 kWh brennverdi. Trenger bare en kanarifugl som CO-detektor så er jeg good.

Pizzaovnen avgir for mye røyk, men det går kanskje an å koble en slange fra pipa til avsuget på kjøkkenet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselfyring av bolig? [Re: GeirK] #2694949 12/01/2022 12:22
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Kanskje jeg skal ta kamadogrillen inn slik at får utnyttet varmen den avgir når jeg lager mat. 5 kg Änglamark grillkull på Obs! Bygg koster 49.90 og har ca 43 kWh brennverdi. Trenger bare en kanarifugl som CO-detektor så er jeg good.

Jeg hadde ikke tenkt over vedlagret mitt, siden jeg har spist av de over flere år, så da gikk jeg tom for litt siden. Så gjorde jeg samme tanken som deg og begynte på mitt betydelige lager av grillkull som jeg kjøpte billig i sommer. Så nå er halvparten brent opp i peisovnen sammen med litt vedkubber som helst skulle hatt en sesong til med tørking (jeg er ikke en som gidder bruke fine vårdager til å klyve ved, det har man elendige høstdager til).

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694954 12/01/2022 12:35
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: anonymous
Jeg forsøker i det lengste å unngå kraftoverføring, har satset på å klare meg med lokal baltisk bjørkeved.
Men, hvis det skulle knipe blir det pulkoverført bjørkeved fra hytta, her har jeg personlig hugget og kløyvd nok ved til hele vinteren og starten av neste vinter.
Hvis jeg tjuvlåner/spekulerer i ved fra hyttemarkedet så må jeg erstatte dette effektuttaket til våren, det vil gå hardere utover bjørkeskogen.
Men, pytt-pytt, feller jeg èn bjørk så ligger det allerede 1000 skudd i bakken, og når storbjørka er borte vokser disse skuddene med superfart slik at CO2 opptaket blir det samme.

Hehe, litt utilsiktede bivirkninger av trevirke som fornybar der altså. Deler av Baltikum er vel mer eller mindre ferdig barbert. ICON_WINK

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ML1] #2694963 12/01/2022 12:51
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ML1
Deler av Baltikum er vel mer eller mindre ferdig barbert. ICON_WINK

Det var heller ikke det Merkel tenkte som konsekvens. Det er sjelden politikere legger fram konsekvensene av tiltakene sine på oppriktig måte. De kan maks strekke seg til et par floskler eller noe som likner på talen fra Independence Day. Men aldri

"Jeg tenkte vi skulle skru av kull og atomkraft og bruke vår fremskutte posisjon til å vise verden at det går an. Det kommer jo til å bli barberte skoger rundt om i Europa, det blir krangling på terrensykkelforum, dyrt å være fattig i Norge også og dessuten så blir vi bitchen til Putin.Godt valg!"

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694970 12/01/2022 13:06
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sawing the planet😁

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694973 12/01/2022 13:23
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Et tips til neste vinter; snakk med lokale arborister/trefellere om du kan få trestokker av dem.

Ofte leverer de det gratis hvis man bor i området de jobber, fordi de uansett må kvitte seg med avfallet hvis det er i kontrakten. Win-win for begge parter. Med enkelte kan man også si hvilke type trær man ønsker, ref. tabellen under. Klart, det å komme hjem til et par tonn trestokker i innkjørselen er en litt brutal avslutning på dagen. Med en huggestabbe i ergonomisk høyde og en bra kløyvøks kommer man gjennom overraskende mengder ved på en kveld. Har du en kompis eller venninne som har litt utfordringer hjemme eller på jobb, har man gratis arbeidskraft og terapi i et. Husk å la øksa gjøre jobben, man trenger ikke jobbe så hardt. Gjenbruksstasjonene i Oslo har også ofte stubber i Hageavfall-Stubbe avdeling. Jeg har av og til dratt med meg full henger med bjørkestubber hjem når jeg har levert avfall.
[Linket bilde fra ved.no] Kilde
Angående sanering av oljetank så fremstår det som en farse, og f.eks. Oslo Kommune har liten oversikt inntil det blir rapportert lekkasje, da er de raskt på ballen og saneringskostnadene kan bli høye. Det pleier inngå i nye byggesaker nå, at man må undersøke forurenset grunn. Min erfaring når jeg skulle sanere 2stk 1200L glassfibertanker var at Vann og Avløpsetaten i Oslo ba meg skaffe kvittering fra gjenbruksstasjonen om at de var levert, firmaet som tømte og renset tanken sa det var viktig at jeg hadde med gass-sertifikat som beviste at tanken var renset. Gjenbruksstasjonen brydde seg ikke om gass-sertifikatet, de krevde at jeg måtte dele de i to selv (selv om de har store anleggsmaskiner som hadde knust de lett) og det å gi ut kvittering ved innlevering av tank hadde de aldri hørt om. Enden på historien var at når jeg tok kontakt med VoA i Oslo, var at kvitteringen ikke så viktig allikevel. De skulle ta med seg min erfaring videre sa de, uten at jeg vet om det har skjedd endringer.

Vet mange renser tankene selv ved oljefat og pumpesystem. Hadde droppet det da det ikke var spesielt dyrt å få en sugebil til å tømme/rense tanken, tror jeg betalte kr 3000 u/mva i 2014. I enkelte tanker må man borre/sage tilgang, og det er jo ganske lett antennelige stoffer i disse tankene, så det er litt risikabelt. Pga. designet til tankene ligger det gjerne 100L olje/parafin-slush igjen i bunnen.

Har man en glassfibertank er det ganske lett å fjerne de selv, spesielt om de er installert korrekt, dvs. i sand. Da er det bare å få den tømt/renset, grave lett rundt og bruke et taljesystem for å jekke den opp fra bakken. Tror jeg brukte 2-4 timer på en tank. Selve tanken veier ikke spesielt mye, 70-100kg. Er de montert i leire, slik som den ene jeg fjernet, må man grave dypere, til midtpunktet på tanken. Rørene til tanken i leire var ganske rustne og hadde neppe overlevd 5 år til, rørene til tanken i sand var ikke rustne, begge montert på 80-tallet. Har man tank i stål er ting annerledes og neppe lønnsomt(mtp. tid) å fjerne selv. Har bekjente som har gjort det selv da tanken lå umulig til og de fikk ikke lov til å bare fylle igjen med pukk. De fikk den renset før de delte den opp i biter med kappesag. Vinkelsliper blir tregt siden det er mye som skal kappes. Selv med kappesag tok det endel tid og man måtte følge med på at alt var trygt. Skal sies at dette var nerdete akademikere så det var ganske stor grad av selvrealisering og selvtillitsbygging å stå med en kappesag.
[Linket bilde fra static.stihl.com]Kilde

Det var ikke vrient å levere oppkappet ståltank på gjenbruksstasjonen. Kanskje det er annerledes med innvendige tanker i fyrrom, de kan kanskje inneholde asbest eller annet som gjør jobben dyrere.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ML1] #2694978 12/01/2022 13:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Deler av Baltikum er vel mer eller mindre ferdig barbert. ICON_WINK

Estland og Latvia har fortsatt en del skog igjen, og at Litauen er snauklippet skyldes andre ting enn de få storsekkene med baltisk vi vi fyrer her i Norge.
Og vedfyring er heller ikke hot i Tyskland.
Uten å ha sjekket er oppvarming i Tyskland basert på gass, og pipeløpene er ikke egnet til vedfyring.
Det man finner av vedfyring tipper jeg finnes stort sett sør for Køln og det vil overraske om det kommer særlig over 15% av totalen

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ] #2694987 12/01/2022 14:06
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Er nok pellets til kraftverkene som drar mest. CO2 nøytralt må vite..

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: ML1] #2694992 12/01/2022 14:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er nok pellets til kraftverkene som drar mest. CO2 nøytralt må vite..

Ikke nøytralt må vite, men som sagt i en annen tråd.
Vi startet ikke på 0 i fjor, men for mange hundre år siden.
Og det fører til at, som i Norge, også andre deler av Europa har sett en netto vekst av biomasse de siste tiårene (var det tregangeren for Norge siden WW II?).

Trusselen ligger vel lengst sør i Europa, og ja, det kan potensielt bli en trussel for vekst i nord også om man ønsker å satse full skala på trepellets.

Re: Dieselfyring av bolig? [Re: Andreas83] #2695065 12/01/2022 20:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83
Et tips til neste vinter; snakk med lokale arborister/trefellere om du kan få trestokker av dem.

Ofte leverer de det gratis hvis man bor i området de jobber, fordi de uansett må kvitte seg med avfallet hvis det er i kontrakten. Win-win for begge parter. Med enkelte kan man også si hvilke type trær man ønsker, ref. tabellen under. Klart, det å komme hjem til et par tonn trestokker i innkjørselen er en litt brutal avslutning på dagen. Med en huggestabbe i ergonomisk høyde og en bra kløyvøks kommer man gjennom overraskende mengder ved på en kveld. Har du en kompis eller venninne som har litt utfordringer hjemme eller på jobb, har man gratis arbeidskraft og terapi i et. Husk å la øksa gjøre jobben, man trenger ikke jobbe så hardt. Gjenbruksstasjonene i Oslo har også ofte stubber i Hageavfall-Stubbe avdeling. Jeg har av og til dratt med meg full henger med bjørkestubber hjem når jeg har levert avfall.
[Linket bilde fra ved.no] Kilde
Angående sanering av oljetank så fremstår det som en farse, og f.eks. Oslo Kommune har liten oversikt inntil det blir rapportert lekkasje, da er de raskt på ballen og saneringskostnadene kan bli høye. Det pleier inngå i nye byggesaker nå, at man må undersøke forurenset grunn. Min erfaring når jeg skulle sanere 2stk 1200L glassfibertanker var at Vann og Avløpsetaten i Oslo ba meg skaffe kvittering fra gjenbruksstasjonen om at de var levert, firmaet som tømte og renset tanken sa det var viktig at jeg hadde med gass-sertifikat som beviste at tanken var renset. Gjenbruksstasjonen brydde seg ikke om gass-sertifikatet, de krevde at jeg måtte dele de i to selv (selv om de har store anleggsmaskiner som hadde knust de lett) og det å gi ut kvittering ved innlevering av tank hadde de aldri hørt om. Enden på historien var at når jeg tok kontakt med VoA i Oslo, var at kvitteringen ikke så viktig allikevel. De skulle ta med seg min erfaring videre sa de, uten at jeg vet om det har skjedd endringer.

Vet mange renser tankene selv ved oljefat og pumpesystem. Hadde droppet det da det ikke var spesielt dyrt å få en sugebil til å tømme/rense tanken, tror jeg betalte kr 3000 u/mva i 2014. I enkelte tanker må man borre/sage tilgang, og det er jo ganske lett antennelige stoffer i disse tankene, så det er litt risikabelt. Pga. designet til tankene ligger det gjerne 100L olje/parafin-slush igjen i bunnen.

Har man en glassfibertank er det ganske lett å fjerne de selv, spesielt om de er installert korrekt, dvs. i sand. Da er det bare å få den tømt/renset, grave lett rundt og bruke et taljTreeesystem for å jekke den opp fra bakken. Tror jeg brukte 2-4 timer på en tank. Selve tanken veier ikke spesielt mye, 70-100kg. Er de montert i leire, slik som den ene jeg fjernet, må man grave dypere, til midtpunktet på tanken. Rørene til tanken i leire var ganske rustne og hadde neppe overlevd 5 år til, rørene til tanken i sand var ikke rustne, begge montert på 80-tallet. Har man tank i stål er ting annerledes og neppe lønnsomt(mtp. tid) å fjerne selv. Har bekjente som har gjort det selv da tanken lå umulig til og de fikk ikke lov til å bare fylle igjen med pukk. De fikk den renset før de delte den opp i biter med kappesag. Vinkelsliper blir tregt siden det er mye som skal kappes. Selv med kappesag tok det endel tid og man måtte følge med på at alt var trygt. Skal sies at dette var nerdete akademikere så det var ganske stor grad av selvrealisering og selvtillitsbygging å stå med en kappesag.
[Linket bilde fra static.stihl.com]Kilde

Det var ikke vrient å levere oppkappet ståltank på gjenbruksstasjonen. Kanskje det er annerledes med innvendige tanker i fyrrom, de kan kanskje inneholde asbest eller annet som gjør jobben dyrere.

Kan hende du må overbevise trefellere om at du er kapabel og seriøs da du ikke er den første som spør. Mange luringer som har tenkt på dette men trekker seg når de ser at det innebærer fysisk arbeid de ikke kan trene på i ett treningsstudio. Har jobbet med trefelling og dette er litt utfordring så en løsning er å kubbe det i 30cm på stedet å ikke pådra seg noe mer hassel. Folk flest evner bare ikke å håndtere stokker.

Det er faktisk folk som kommer med pumpe og tank som betaler deg for parafin. I beste fall mot jobben. Søk på finn.no

At gjenvinningstasjonen ikke destruer tanker på stedet er vel ganske forståelig av sikkerhetshensyn da det også er åpent for folk.

For sanering er det bare ABSOL som gjelder av hva jeg klarte finne ut. Må ikke finne på å bruke noe fra Biltema. Absol virker.

Jeg valgte Bajonettsag fremfor sirkel/kappsag da den ikke går som vame arbeider. Ikke bare pga tanken men innomhus.

Nei ikke vrient å levere ferdig hugget stål. Du kan til og med få betalt for stålet. Det er veien dit som kan være litt utfordrende. Når jeg hadde tappa tanken hadde jeg noen cm med rustgjørme i bunn. Da var det bare å helle på Absol å la det stå for så å spa det opp.

Ventilasjon er viktig når man holder på både mtf brann/eksplosjon men parafindamp er noe skikkelig svineri for helsa. Husk riktig filter i pustemaske.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support