Jeg har behov for å gjøre noen styrkeøvelser og har lyst til å utfordre forumet litt.
Kroppen sier ifra med stivhet og vondter her og der. Etter min erfaring så er dette stort sett manglende/ubalansert styrke. Middelaldrende småbarnsfar med rund mage, dårlige/ustabile skuldre og spagettiarmer som til daglig jobber foran PC. Jeg er ikke voldsomt redd for å legge på meg vekt, men tenker ikke å bygge kropp.
Jeg har tilgang til et ok utstyrt styrkerom på jobb men finner sjelden tid til å bruke det. Hjemme har jeg noen kettlebells, et par lette manualer og noen strikk. Tror også det ligger en slynge i et skap. I tillegg så ville det vært suverent å kunne gjøre noen øvelser på hytta, uten utstyr. Sannsynligvis kan jeg få til en økt i styrkerommet på jobb og en til to hjemme/hytta ila uken.
Da jeg syslet litt med styrketrening under en livstilsendring før i tida så fikk jeg gode resultater med RYP program/progresjon, men det er ikke aktuelt for meg å bruke 3 økter i uka på styrkerommet nå for tida. Jeg ser heller ikke for meg at jeg finner tid til to økter.
Hvis jeg tenker for enkelhets skyld å holde meg sånn ca til øvelsene som var i RYP programmet, i styrkerommet på jobb en gang i uka.
Knebøy. Grunnet dårlig bevegelighet og stabilitet i skuldre så kan jeg ikke ha stang på ryggen. Kettlebell foran, eller benpressmaskin
Markløft
Skråbenk
Nedtrekk
Roing. Denne gjør jeg enklest med strikk.
Arnoldpress
Biceps curl
Tricepspress
Hvordan kan jeg gjøre lignende øvelser hjemme?
Knebøy. Kettlebell foran. Eventuelt enbeins?
Markløft. Bruke de to kettlebell jeg har, men det blir fort for lett.
Skråbenk. Erstatte med pushups, Kansje i slynge
Nedtrekk. Har ikke peil på hvordan jeg kan løse denne.
Roing. Denne gjør jeg enklest med strikk.
Arnoldpress
Biceps curl. Bruke Kettlebell, evt strikk
Tricepspress. Bruke Kettlebell, evt strikk
Noen som har forslag til øvelser, forenklinger eller nødvendige forvanskninger?
Jeg vil jo gjerne bli en bedre terrengsyklist av dette også