Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå?

Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? #2685574 20/10/2021 09:56
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Noen som har vært borti klageopplegget på Aliexpress når en pakke blir borte? Hvem befrakter pakkene i Norge? Noen som har kontaktdata til befrakteren kanskje? Har en ordre nå som ifølge trackingen ble levert for 1 uke siden. Jeg har ikke mottatt noe pakke. Sendte inn klage på sidene til Aliexpress for noen dager siden. Fikk så tilbakemelding om at de trenger bevis på at pakken ikke er levert. Hvordan bevise det? Bilde av tom postkasse kanskje? Jeg ba de sende meg kontaktdata på lokal befrakter, ikke noe respons på det. Den trackingsiden de har med Cainaio er lite å finne på. Fikk så i dag mail om at saken er "henlagt" siden jeg ikke har sendt de beviser…. Jeg har nå startet en "appeal" på avgjørelsen med nytt spørsmål om hvem jeg kan kontakte lokalt for å etterlyse pakken. Forventer vel å få nada svar men bare ny henleggelse. Denne gang gjelder det vare noen tannhjul til $19, så ingen krise økonomisk. Men litt irriterende at det skal være så vanskelig å finne mer info fra de som frakta pakken.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685576 20/10/2021 10:18
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Tror du må smøre deg med tålmodighet. Hvis den blir sendt med båt tar det fort 30-40 dager, om ikke mer i disse utfordrende logistikktider.
Sporing på pakker fra østen, har jeg varierende erfaring med

Harald D

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685578 20/10/2021 10:20
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Når de ber deg om sånne ing må du jo bare si til dem at det er umulig for deg å bevise at noe ikke er levert.

En gang ba de om å få et ødelagt produkt sendt tilbake før jeg kunne få refund. Da ga jeg bare beskjed om at det var helt uaktuelt på grunn av prisen, og så ga de meg refund likevel.

At de er kranglete på noe så billig er rart.

Redigert av Jacobsen; 20/10/2021 10:21.
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685583 20/10/2021 10:41
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Har svart til de i anken på klagen at det ikke er mulig å sende de noe bevis. Så får avvente å se hva de skriver på den. Skulle uansett hatt mulighet til å kontakte de som hadde oppdraget med å levere den i postkassa mi.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685585 20/10/2021 11:02
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg har faktisk fått igjen pengene hver gang jeg har klaget på ting som ikke har kommet frem fra Aliexpress, men det er to og et halvt år siden sist, så de kan jo ha endret policy siden da

mvh Helge
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685593 20/10/2021 11:30
Furu Offline
/Stig
/Stig
Har ikke ofte trøbbel med dette , men det er ikke lenge siden sist på Aliexpress.
Trackingen til Ali viste at den var levert, men ved å grave litt mer i fraktinfo var den ikke det.
Det virker som om Ali nå markerer den som levert automatisk etter en viss tid...?

Tok kontakt med selger direkte (via Ali sitt opplegg). De forsøkte å fraskive seg mulighet/ansvar for å følge opp forsendeslen.
Med en høflig og bestemt dialog som "Dear seller" og sånt, tok de til slutt ansvar og sendte varen på nytt. Heldigvis, for jeg fant ikke denne varen noen andre steder (refractometer med skala opp til kun 5 brix).
Hadde de ikke besvart etterlysningen min i det hele tatt, hadde jeg ansett det som tapte penger - men også gitt de dårlig rating/kommentar.

Stig

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685598 20/10/2021 11:49
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har opplevd det samme, og også da ba selger om dokumentasjon på at jeg ikke har fått den...

Etter et par meldinger fram og tilbake sendte de en ny. Men det gjaldt noe som kosta under 200, så hvis det er dyrere varer kan det kanskje være vanskeligere å nå fram. Men selgerne er utrolig opptatt av ikke å få dårlig reviews, så alle klager jeg har hatt, har gått gjennom uten problemer.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685599 20/10/2021 11:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tracking med AliExpress er ikke noe å ta så tungt på. Det trackingnummeret du får til å begynne med er ikke det du får i posten.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685613 20/10/2021 12:59
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har sikkert minst hundre handler, på Aliexpress, verst sto det på da jeg holdt på med bygging av CNC-maskin og deltaprinter.

Om sporingsnummeret gjelder på posten sin sporing er høyst variabelt.

To ganger har jeg mottatt pakker som ikke skulle til meg, fra en eller annen selger på Ali. Typisk små kretskort, for f.eks. temperatursensor.

Etpar ganger har jeg merket pakken som ikke mottatt etter fristen for mottak har gått ut, og da har selger vært rask med å ta kontakt, og be meg revurdere, og sendt på nytt.

En gang var et LCD-display knust, og da fikk jeg ny pakke uten spørsmål.

En annen gang sendte selger på nytt, og så kom jo pakken jeg etterlyste, to dager etter, lå den i postkassen, etter besøk i Kazakstan.

Dvs jeg har aldri brukt penger på noe jeg ikke har fått, på Aliexpress.

MItt inntrykk er at om kunder klager, så er Aliexpress ganske lumpne mot selgerene, så det er litt rart at de trøbler, her.

På Ebay, derimot, har det vært etpar tilfeller der selger har gått under jorden, og klaging og refundering har tatt litt tid.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685614 20/10/2021 12:59
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare å vente. Det kommer kanskje etterhvert.

Jeg hadde en (billig)vare som i trackingen var merket som "levert postkasse, Litauen".
Avskrev hele greia.

Etter tre måneder dukka konvolutten opp i postkassa. Marginalt tregere enn PostNord :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: simson] #2685621 20/10/2021 13:42
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: simson
Har opplevd det samme, og også da ba selger om dokumentasjon på at jeg ikke har fått den...
Sende bilde av en tom postkasse... ICON_WINK

Stig

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685642 20/10/2021 17:17
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Opplevde at en pakke sto som levert. Men, ikke hos meg iallefall. Tok kontakt med selger, de kom med en litt tullegrunn. Leverte da inn klage til aliexpress, og fikk penga igjen.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685743 21/10/2021 14:35
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Har du betalt med kredittkort?
Da er det bare å klage via bank/kortselskap og da pleier ting å ordne seg kjapt.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685752 21/10/2021 15:27
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Har betalt med kredittkort ja. Tenker vente et par dager til «anken» min er behandlet av Aliexpress. Om jeg får negativt svar da så kontakter jeg selger. Om de ikke vil hjelpe så blir det å kontakte kreditkortselskapet.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685755 21/10/2021 15:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Selger får ikke penger før pakken er mottatt på Aliexpress, så derfor er de veldig interessert i at pakken kommer vel frem ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685764 21/10/2021 16:52
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg opplevde dette to ganger i fjor når jeg bestilte noen batterier.
De kom ikke, og selger sa kun at de var sent, og han ikke viste mer.

- Gang 1:
Jeg tok så kontakt med Aliexpress, og de bad meg vente til det var gått 90 dager.
Kontaktet igjen etter 95 dager, hvor jeg fortsatt ikke hadde mottatt noe. De brukte så tre dager før de refunderte summen til meg.

- Gang 2:
Jeg tok så kontakt med Aliexpress, og de spurte om jeg hadde noe bevis på at jeg ikke hadde mottatt noe.
Sporingen min viste at pakken hadde gått til Nederland, så blitt returnert til avsender.
Dette godtok de, og refunderte summen noen dager etterpå.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2685844 22/10/2021 10:58
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Har opplevd AliExpress som relativt ryddige på dette.
Hadde en situasjon tidligere i år der en pakke ble returnert til avsender av posten i Norge pga feil adresse.
Det var altså jeg som ikke hadde lagt merke til at det var en gammel adresse som ble stående. Vet ikke helt hvordan det skjedde, men det var nok en kombinasjon av litt klønete brukergrensesnitt og litt sløvt av meg.
Posten har policy på å bare returnere pakker de ikke får levert, og sporingen på denne type pakker gir utrolig lite informasjon.

Jeg tok kontakt med selger for å høre hvordan vi skulle løse dette. Det var jo ikke selgers feil, men jeg håpet at det gikk an å få til en løsning, feks at han sendte på nytt til riktig adresse når den kom i retur.
Selger ga utrolig lite nyttige svar, og jeg mistenker at han ikke helt forsto situasjonen.

Endte med å sende klage til AliExpress der jeg forklarte situasjonen, og forventet ikke egentlig så mye, men plutselig var pengene på konto ICON_SMILE

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2686295 25/10/2021 15:37
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Så anken min ga Aliexpress blaffen i, den ble avsluttet uten noe nytt. Jeg kontaktet selger i helga og de skriver tilbake at de skal undersøke med befrakter om hva som er levert hvor. Spent på å se hva de finner ut.

Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2686315 25/10/2021 18:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker Parcelsapp.com til sporing av pakker - den er mye mer detaljert enn de fleste andre og gir f.eks flere eventer pr pakke enn mange andre. Det hjelper litt å se hvor pakkene er, men ikke mye..

Har fått mange pakker fra Aliexpress opp gjennom, og ved et par anledninger har jeg fått feil vare opp mot beskrivelse eller pakken har aldri dukket opp. Har klaget og fått medhold i nesten alle tilfellene. Jeg har vel ett tilfelle der jeg har vært misfornøyd med klagebehandlingen ellers har ting stort sett løst seg med litt tålmodighet.

Redigert av Anders A-R; 25/10/2021 18:48.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Aliexpress - pakke forsvunnet, hva nå? [Re: svene] #2689791 26/11/2021 17:14
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Oppdatert status her. Etter kort korrespondanse med selger så har de ikke klart å finne noe mer om pakken min. Ifølge alle «sporinger» er den levert i min postkasse. Jeg kan ikke klandre hverken selger eller Aliexpress siden pakken etter alle spor er rotet bort av siste transportør (som vist er umulig å få kontakt med). Så denne saken får gå som tap, var ikke mye pengene.

Moderator  support