Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Julebord og firma arrangement

Julebord og firma arrangement #2685439 19/10/2021 09:15
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Nå er det julebordtid igjen og jeg er iinvitert til festlig lag med kolleger som jeg heldigvis ikke har sett på ett drøyt år takket være covid-19
I hvilken grad bør man stille opp på slike arrangement, smile, drikke og spise med folk man utelukkende omgås fordi de er ansatt på samme sted ?

Tre timers reisevei og ett par hundre kroner til offentlig komunikasjon for en middag med fri bar.
Hører at sykkelen roper fra boden nå

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685444 19/10/2021 09:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er flere innfallsvinkler. Den minst konfronterende er å plutselig ikke få barne/foreldre/hundevakt. Da kan du bare jatte med og si du gleder deg og slippe billigst unna.

Alternativt kan du si det som det er :-)

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685445 19/10/2021 09:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
jeg er klar på at jeg ikke gidder å bli med på julebord selv, da jeg stort sett har divergerende preferanser på hva som er "gøy" i forhold til julebordskomiteen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685451 19/10/2021 10:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har aldri jobbet et sted der det er 100% oppmøte. Som du er inne på, lang reisevei var alltid mer enn god nok forklaring.

At det er litt spesielt i år, kanskje, men det er uansett fort glemt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685456 19/10/2021 10:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Får et inntrykk av at "julebord" i denne sammenheng er en eneste stor rølpefest? Er det ingen bedrifter som legger opp julebordet til å handle om en sosial aktivitet etterfulgt av f.eks middag?
Vi har jo alle et ansvar i å bidra til et godt arbeidsmiljø, tenker jeg. Om man aldri gidder å stille opp på noe, og "alle" tenker sånn, så skjønner jeg jo at arbeidsmiljøet kanskje ikke er det beste. Jeg har dog forståelse for at rølp med kolleger er noe en kan klare seg fint uten.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685464 19/10/2021 11:09
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Når det gjelder arbeidsmiljø, er det nettopp på jobb det skal bygges.Jeg føler ingen som helst trang til å omgås mine gode og hyggelige kolleger på fritiden. Jeg takker som regel høflig nei på direkte forespørsel, eller lar ganske enkelt være å melde meg på. Strengt tatt synes jeg sosiale sammenkomster, uansett om det er julebord, fredagspils, blåtur osv. i jobbsammenheng en uting.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685469 19/10/2021 11:30
front biker Offline
Besatt
Besatt
Trodde rølpejulebord (sånn med drikkeviser, klining med sekretæren osv osv klisjeer) var gått litt av moten til fordel for stilig middag med tale fra sjefen, god mat, og drikke iht. statens regelverk (2 enheter?).

De som ytrer seg her var stort sett negative - er stisyklister hardbarka individualister (det kan jeg jo finne mange erfaringer som gir støtte for....)?

Om man vil være med å bygge godt arbeidsmiljø, herunder å bli kjent på tvers av avdelinger, så kan en firmamiddag/julebord være et godt bidrag. Synes det er helt ok å gå når middagen er avsluttet + litt tid til.

Man gjør jo som man vil. Julebord er frivillig. Men er det ikke LITT ok å bidra sosialt i jobbsammenheng?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685470 19/10/2021 11:32
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Gleder meg til høstfest om 1,5 uke. Har vært lenge siden nå. Jeg har mange hyggelige kolleger som jeg liker å tilbrunge litt tid sammen med, også med en god rødvinsbuzz.
Blir det for mye tull på andre så drar jeg bare hjem.
Blir det for mye tull på meg så er jo det fordi jeg har det gøy ICON_SMILE

- Stefan
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685473 19/10/2021 11:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
Nå er det julebordtid igjen og jeg er iinvitert til festlig lag med kolleger som jeg heldigvis ikke har sett på ett drøyt år takket være covid-19
I hvilken grad bør man stille opp på slike arrangement, smile, drikke og spise med folk man utelukkende omgås fordi de er ansatt på samme sted ?

Tre timers reisevei og ett par hundre kroner til offentlig komunikasjon for en middag med fri bar.
Hører at sykkelen roper fra boden nå

Gikk den holdninga og lysten din er du sikkert ikke savnet om du blir hjemme heller :-)

Sånn litt seriøst, hvis det er så kjipt med kollegene dine, eller den innadvente i deg ikke liker tilstelninger, da er det jo bare å holde seg unna.

Personlig har jeg opp gjennom årene hatt såpass gode kolleger at det har vært fint med en sosial happening i ny og ne. Jeg er av typen som synes det er fint å endelig få dra på kontoret noen dager i uka. Jeg tenderer nok mot ekstrovert uansett, og lader i sosiale lag, men det må være folk jeg får noe fra...

Men, rølpejulebord(misliker jeg sterkt) har jeg opplevd hos kun en arbeidsgiver... og da var vi 4-5 stk som tok siste 1/3 av julebordet et annet sted, så fikk rølpen få holde på for seg sjøl.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Stefan77] #2685474 19/10/2021 11:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stefan77
Gleder meg til høstfest om 1,5 uke. Har vært lenge siden nå. Jeg har mange hyggelige kolleger som jeg liker å tilbrunge litt tid sammen med, også med en god rødvinsbuzz.
Blir det for mye tull på andre så drar jeg bare hjem.
Blir det for mye tull på meg så er jo det fordi jeg har det gøy ICON_SMILE

Samme her.
Nå har jeg i tillegg ny arbeidsgiver, og de virker å være ganske så kurrante og oppegående folk hele gjengen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685475 19/10/2021 11:49
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det høres ut som å være lite tiltrekkende miljøer flere jobber i her, når man ikke har lyst til å ha en hyggelig kveld sammen, etter koronaåret. Så trist tenker jeg.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685477 19/10/2021 11:55
S
Saxen Offline
Fersking
Fersking
S
Ingen vits å dra på fest hvis man ikke synes det er gøy selv, har man det kjipt bidrar man vertfall ikke til god stemning.

Her jeg jobber er julebordet en sosial happening alle (minus noen med krevende familiesituasjoner) er med på,
jeg personlig gleder meg flere måneder i forveien.
Men ikke umulig jeg går under kategorien "rølp" som nevnes over her... ICON_WINK
(Og opplegget er litt mer enn bare middag og bar).

Redigert av Saxen; 19/10/2021 11:56.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685479 19/10/2021 12:12
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner at jeg har det bra på jobben når jeg leser innlegg her, jeg har flere gode venner på jobben og jeg gleder meg til hver eneste sosiale sammenkomst.
Våre julebord er blant årets absolutte høydepunkter.

På våre julebord har det vært temaer på dagen, vi har dratt til steder der det er museum eller guidede turer hvor vi får innblikk i forskjellige deler av norsk industrihistorie og historie generelt. Lærerikt og interessant.
Maten står også i sentrum, det er gjerne en god lunsj på historisk grunn og god middag på kvelden.
Vi får også invitere med våre bedre halvdeler, jeg føler at det gjør det ekstra fint.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685480 19/10/2021 12:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Vi hadde høstfest som jeg stod over på fredag. Min dårlige hørsel tåler ikke alt for høy musikk i lokaler med dødelig etterklang. Jeg synes ikke kjempelange ølkøer er festlig, og liker ofte ikke det som serveres når det er liksom-tysk pølsemat. Derfor stod jeg av den anledningen. Når det blir julemiddag mot slutten av november derimot har jeg tenkt til å pusse skoene og stille med åpent sinn og ekte smil.

Med andre ord er det litt avhengig av type og forhold ellers.
Om det er et press for å stille er det bare å frembringe noen luftveissymptomer og li hjemme for sikkkerhets skyld. Da slipper man jo unna de påfølgende dagenes oppsummering også ICON_SMILE

God jul
LarsB

Redigert av larsb; 19/10/2021 12:13.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685483 19/10/2021 12:33
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sosiale aktiviteter på jobb er vel hva man gjør det til. Her hos oss pleier det å være 50/50 arbeidstid/fritid, på den måten "stjeler" man ikke bare av de ansattes fritid, samtidig er det vanskelig å ikke stille opp på selve teambuildinga/aktiviteten. De siste aktivitetene har vært klatrepark med påfølgende hike til en fjellhytte hvor vi spiste særdeles god mat og litt godt i glasset, 2 dagers musikkfestival, isfisketur ispedd teambuildingsaktiviteter osv. I år ser det ut til at "julebordet" bli parvis hundekjøring med litt historiefortellinger av lokale guider, etterfulgt av 3-retters fra det lokale sesongmatfatet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685523 19/10/2021 18:03
Panda Offline
Besatt
Besatt
De siste 10 årene har julebordet hos kona mi vært noe jeg gledet meg til, julebordet der jeg jobber har jeg ofte meldt avbud til!
Tror det har noe å gjøre med størrelsen på selskapet for min del, kona jobber i liten bedrift (10 stykk), jeg jobber i større firma (120).
Noen ganger møtes vi også på tvers av landene i Skandinavia, da snakker vi 300 personer. Syns det er pyton.
Pleier ofte å bli med allikevel for å "bli sett" bare, men tipper det kanskje ikke har noe å si.

Dessuten ser jeg på det som jeg går glipp av 1-2 sykkelturer, det er knall hard prioritering!!!

Redigert av Panda; 19/10/2021 18:04.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685526 19/10/2021 18:37
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Hæ! Gleder meg alltid til årets rølpefest/julebord,det har vi godt av en gang i året. God Jul.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685529 19/10/2021 19:05
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Er vel ganske lik som Ripen, hvis det er et 'tema' på dagene så har jeg ingenting mot å delta, men jeg trekker meg tilbake ganske kort tid etter at middagen er over.
Hvis det kun er snakk om middag, spesielt hvis det ikke er 'skikkelig' mat, så ser jeg ikke behovet for å komme.

Har folk helt glemt hvordan alkohol påvirker treningseffekten?

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685530 19/10/2021 19:20
Iselilja Offline
Det var større oppmøte på julebordet før. Nå har vi alle blitt eldre og de fleste drar hjem tidlig. Jobber i staten og julebordet er på et møterom

Julebordet med bryteklubben derimot. Der er det fest og morro, men er ute på en ordendtlig restaurant.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685546 20/10/2021 04:37
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror jeg gikk glipp av en jobb for noen år siden pga dette temaet.

På intervjuet ble det snakk om at de en gang i året (liten avdeling 10-15 stk eller noe) dro på ski-tur til Alpene.

Jeg sa som sant var, at et sånt opplegg ikke var noe for meg. Intervjuet gikk ellers bra. De var veldig fornøyd med referanser, kompetanse osv... men nente jeg ikke ville passe inn.

Jobba i 20 år, både i små og store bedrifter... kun to julebord. Ellers ingen andre opplegg i regi av jobb, men vært på noen fotballmatcher med kolleger.

Tenker å joine årets... liten bedrift. Diggeste jobben jeg har hatt. "Voksent og modent" personell.
Men jeg er nok første som drar.

Kan jo legge til at jeg aldri har drukket noe med alkohyler, (eller alko-frie varianter for den saks skyld)..noe som er en faktor slik jeg ser det.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Iselilja] #2685550 20/10/2021 06:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Iselilja
Det var større oppmøte på julebordet før. Nå har vi alle blitt eldre og de fleste drar hjem tidlig. Jobber i staten og julebordet er på et møterom

Julebordet med bryteklubben derimot. Der er det fest og morro, men er ute på en ordendtlig restaurant.

Da jobber i annen "staten" enn jeg gjorde siste to årene :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Julebord og firma arrangement [Re: RazeFaze] #2685580 20/10/2021 10:34
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: RazeFaze
Sitat: Iselilja

Da jobber i annen "staten" enn jeg gjorde siste to årene :-D

Og i en annen enn meg. Vi har ikke julebord, men en julelunsj der vi får servert julemat i kantina.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685635 20/10/2021 14:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Julebord er vel i stor grad hva du gjør det til selv. Kan jo hende at du ender opp med en trivelig kveld hvis man går inn på tilbudssiden.

Hvis du virkelig ikke har lyst til å treffe kollegaene dine til en fest en gang i året, så tror jeg hadde vurdert å finne meg et annet sted å jobbe.

Er du leder så føler jeg du er forpliktet til å møte opp (og holde deg relativt edru).
Som vanlig ansatt så er det vel ingen forpliktelse til å møte opp, og en liten hvit løgn får deg av kroken.

Når det gjelder rølpefaktoren så synes jeg det bør være rom for begge deler. Ingen skam i å krabbe hjem fra julebord en gang i blant. Hvis du ikke ønsker å omgås fulle folk så drar du hjem litt tidligere, eller hvis du blir dust i fylla så hold deg også edru.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685637 20/10/2021 14:48
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Tror det er ganske normalt å bli med på litt gratis mat og drikke, prate shit uten å bruke interntid og bli kjent i andre rammer.

Man blir nok fort sett på som litt sær, men ikke savnet heller hvis man dropper å møte opp.

Jeg tror det kan være viktig å reflektere rundt hvordan man oppleves hvilke dører man evt stenger med å bli han sære.

Det kan nok koste mye i både potensielle mulighet å lønn kontra å bruke en kveld i året på pjatt.

Til oss har vi ofte mulighet til å påvirke hva vi gjør eller drar, det er stort sett bare å rekke opp ei hand.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Stupfull] #2685641 20/10/2021 17:14
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stupfull
Tror det er ganske normalt å bli med på litt gratis mat og drikke

Jobber ikke i helsevesenet du da. Der må vi betale gilde selv. I år igjen faller julebordet på min arbeidshelg. Julebord/rølpebord blir til hva man selv ønsker. På jobb har vi tøffe hverdager, godt å treffe kollegaer i andre rammer enn jobb også.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: NjuK] #2685647 20/10/2021 17:46
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: NjuK

Jobber ikke i helsevesenet du da. Der må vi betale gilde selv. I år igjen faller julebordet på min arbeidshelg. Julebord/rølpebord blir til hva man selv ønsker. På jobb har vi tøffe hverdager, godt å treffe kollegaer i andre rammer enn jobb også.

At ikke det offentlige og andre steder har kan bruke en en halv til en promille av årslønnen til å betale en middag fremstår så alt for smålig (La gjerne folk betale drikken selv, men tilskudd til mat burde vere mulig). Hører folk ikke får kaffi heller...
Stortingsgruppene gir seg selv festpenger, rusk til offentlig ansatte brude vere mulig uten at folk protesterer.

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Stupfull] #2685656 20/10/2021 19:33
Panda Offline
Besatt
Besatt

Man blir nok fort sett på som litt sær, men ikke savnet heller hvis man dropper å møte opp.

Jeg tror det kan være viktig å reflektere rundt hvordan man oppleves hvilke dører man evt stenger med å bli han sære.

Det kan nok koste mye i både potensielle mulighet å lønn kontra å bruke en kveld i året på pjatt.

Tror du at om man dropper julebordet så blir det mindre lønnsøkning året etter og færre muligheter jobbmessig?
Det er nok ikke utenkelig, men også litt feil (at det er sånn)

Re: Julebord og firma arrangement [Re: Flamini] #2685663 20/10/2021 20:57
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jojaneitja, opplever vel alt ting ikke alltid er så ryddig som det burde vært.

Jeg tror ikke et julebord fra eller til spiller så stor rolle. Men er man aldri med på noe, sitter ved egen skjerm eller tviholder på hjemmekontoret kan man jo bli oppfattet som snål og sær.

Om man får gjennomslag under lønnsforhandlinger eller får mulighet i et prosjekt / ny stilling blir jo ofte avgjort på marginer og trynefaktor.

Marbeidsgivere er flinke nok til å skille snørr og bart.

Man kan jo tenke seg til et scenario der det pågår en intern rekrutteringsprosess hvor man har søkt. Det skal være sommerfest med teambuilding. En kandidat dropper å bli med, å sier rett ut at han synes sånt ikke er så viktig.

Hadde dette hatt noe å si på din arbeidsplass?

Redigert av Stupfull; 20/10/2021 20:58.
Re: Julebord og firma arrangement [Re: Stupfull] #2685674 21/10/2021 06:19
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Man kan jo tenke seg til et scenario der det pågår en intern rekrutteringsprosess hvor man har søkt. Det skal være sommerfest med teambuilding. En kandidat dropper å bli med, å sier rett ut at han synes sånt ikke er så viktig.

Hadde dette hatt noe å si på din arbeidsplass?

Isolert sett så er svaret nei, men jobber også på en mer teknisk/fagtung arbeidsplass.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support