Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elkraft/elektronikkfolk i salen?

Elkraft/elektronikkfolk i salen? #2685354 18/10/2021 11:35
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er nok et enkelt spørsmål for fagfolkene her inne, så jeg gleder meg litt til å bli klokere ICON_SMILE

Jeg har kjøpt en avdanket vertikal sentrifugalvannpumpe med en motor fra Grundfos, som jeg hadde tenkt å gjennopplive - enten som restaurert vannpumpe eller til andre prosjekter.

Det er en 2.2kW 3-fase motor, og jeg har demontert den og plugget opp mot en billig VFD. Men ved start, så har den trøbbel med å snurre i gang. Den ender bare opp med å "fryse" akslingen og det er først dersom jeg hjelper den med en liten snurr før jeg starter den via VFD'n, at den drar i gang som normalt. Er det VFD som må brukes litt annerledes for å få dette til å snurre som det skal? Klarer den ikke snu magnetisering riktig slik at den starter å rotere? Er det noe sånn kryptisk pulsbreddemodulasjon her som motoren ikke forstår seg på? Må jeg opp på en industriell kvalitet på VFD'n? Er jeg en gnom med motor og utstyr jeg ikke forstår meg på? (Det siste visste jeg fra før av)

Explain to me like I am 5!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685360 18/10/2021 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er dette en induksjonsmotor eller en BLDC?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685367 18/10/2021 13:39
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Siden dette er et stort svart hull i min kompetanse så er jeg ikke sikker, men jeg tror det er en induksjonsmotor. (Det ser i hvert fall sånn ut fra andre produkter i samme produktrange.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685380 18/10/2021 15:46
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Er det en innstilling for startstrøm av noe slag som du kan øke på? Eventuelt (mere?) forsiktig oppramping av frekvens i starten.

Du kan lese deg opp på "sakking" eller "slip". Poenget er at du må ha en del strøm i starten slik at du for nok moment til å starte før frekvensen stiger og momentet synker på grunn av for mye sakking. (Sakking er for induksjonsmaskin som du trolig har, men høyere startstrøm vil hjelpe uansett motor)

Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685392 18/10/2021 17:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Enig med siste taler. Dersom du ikke begynner riktig, får du ingen bevegelse og derigjennom ingen induksjon av strøm i rotoren og så kommer vekselvirkningen rotor/stator aldri i gang.

Forøvrig er det er mye som skal klaffe for å få dette optimalt og ofte er det en bråte parametre som må justeres for å få driften optimal med en gitt motor.

Har motordriveren ingen justeringmuligheter?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685396 18/10/2021 18:05
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
Regner med at du har tatt motoren av pumpa. Og da bør’n rotere selv ved lav hastighet (si 5Hz). Hvis ikke er det bare å gå igjennom menyen i VFD’en, normalt er det ikke så mye trykking for å få en motor til å gå. Man bruker jo VFD’er som mykstartere, så det skal være mulig å få action uten for mye juice.

Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: appelsin2] #2685428 19/10/2021 07:55
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: appelsin2
Er det en innstilling for startstrøm av noe slag som du kan øke på? Eventuelt (mere?) forsiktig oppramping av frekvens i starten.

Du kan lese deg opp på "sakking" eller "slip". Poenget er at du må ha en del strøm i starten slik at du for nok moment til å starte før frekvensen stiger og momentet synker på grunn av for mye sakking. (Sakking er for induksjonsmaskin som du trolig har, men høyere startstrøm vil hjelpe uansett motor)

Stemmer, det høres ut som problemet her. Jeg ser at den får strøm og det blir noen små rykk og så fryser akslingen fast i stasjonær stilling.

Da får jeg gå inn og klå litt i VFD'n og se om jeg kan få endret startstrøm. Er det noe fra motorskiltet som indikerer karakteristikkene her eller er det like greit å prøve/feile? Jeg kan sikkert klare å finne eksakte spesifikasjoner om jeg leter litt. (Hele pumpe-motor enheten kostet meg 300 kr så terskelen for å ødelegge noe er ikke skyhøy)

Redigert av Anders A-R; 19/10/2021 07:56.

Re: Elkraft/elektronikkfolk i salen? [Re: Anders A-R] #2685440 19/10/2021 09:21
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Vanlig at VFD bytter styremetode når de har fått litt fart. Så om du ikke skal kjøre mye på lav hastighet er det bare å gi på med startstrøm. Opererer du på noenlunde strømnivå motoren er laget for kan jeg ikke tenke meg ting blir varmt på de få sekundene det tar å få start uansett hva du gjør.

Generelt er det ofte info i VFD om hva den ønsker seg av informasjon om motoren.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå