|
Liten hodelykt
|
Liten hodelykt
18/10/2021 11:16
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Hei, Jeg har hatt en en fin liten hodelykt fra Led Lenser som har tatt kvelden. Trolig etter et kort, men ufrivillig bad i en vannbøtte. Jeg trenger en ny med Lykta skal gjøre tjeneste til disse tingene. -Reservelys på sykkeltur så jeg kommer meg ut av skauen om noe skjer. -Ski fra parkering til hytta. -Mekke på sykkeltur/hytte under bilen. -Gå på tur i mørket. Altså ikke noe skikkelig "ekstremsport" med pålitelig backup/lettbrukslys. Jeg ønsker dette: -Liten, bør komme med en transportdings som passer i en litt stor ytterjakkelomme/går lett ned i sekken, type appelsinstørrelse -Bruker utbyttbare batterier. Gjerne AAA. Vi kan ikke lade på hytta. -Alt i ett, ikke løsbatteripakke med ledning. -Justerbar lysstyrke fra blass til lanterne -Justerbar fokus fra smal til bred -Vannsikker -Ikke blinkemodus!! Jeg finner ikke modellen jeg har hatt hos ledlenser bare mange mye mer avanserte og større modeller. Noen som har en de vil anbefale? Ps. det siste kravet er ikke absolutt  LarsB
Redigert av larsb; 18/10/2021 11:19.
|
|
|
Re: Liten hodelykt
[Re: larsb]
18/10/2021 11:22
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
|
|
|
18/10/2021 11:52
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøpte nylig en Petzl Actic Core, til noenlunde samme bruksområde som du nevner, etter at min oppladbare Silva ikke ville lade lenger. Det fine med den er at den kommer med oppladbart batteri (lades med Micro-USB kabel) - men du kan ta ut det oppladbare batteriet og bruke tre AAA-celler isteden. Da kan man lade til vanlig bruk, og ha med ekstra batterier i backup ved behov. Det den ikke kan, er å kunne veksle fra bred til smal stråle, slik som den LedLenser'en. Jeg har også en LedLenser som ser ganske lik ut som den du har avbildet. Ledlenseren har nok noe lengre rekkevidde på strålen når man har fokusert den til smaleste lyskjegle. Actic core har to LED-lys med hhv. en smal og en bred linse, men begge lyser samtidig, bortsett fra i svakeste modus.
Petzl-lykten har tre lysnivåer hvorav den laveste er for svak til noe særlig aktivitet utendørs - men jeg fant den tilstrekkelig som belysning inne i fjelltelt. Den har også rødt lys. Den har blinkemodus på rødt, men ikke på hvitt lys.
|
|
|
18/10/2021 15:56
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til denne bruken er Zebralight perfekt for deg. Der kan du velge farge og spredning selv. Varm hvit og "flood" er min optimale hodelykt til alt annet enn foil gass på stisykkelen. Jeg har har både den med 1860 batteri og AA batteri. Den med AA er den mest anvendelige. For eksempel: http://zebralight.com/H53w-AA-Headlamp-Neutral-White_p_197.html
Redigert av erikskon; 18/10/2021 15:58.
|
|
|
19/10/2021 12:26
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Da tar jeg erikskon på ordet. Jeg fant en sjappe i Eindhoven i nederland med nettbutikk for brukere utenfor eu og alt. FRakta var grei også i motsetning til den jeg fant på ebay.
Det blir spennende å se hvordan den er. Takk for tips.
LarsB
|
|
|
19/10/2021 13:11
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
oioioi! Ja jeg skal ikke nekte for at det er litt nervøst å gi råd til en sånn feinschmecker med en viss track record for å ødelegge ting, men denne gangen føler jeg meg ganske trygg 
|
|
|
19/10/2021 13:44
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da tar jeg erikskon på ordet. Jeg fant en sjappe i Eindhoven i nederland med nettbutikk for brukere utenfor eu og alt. FRakta var grei også i motsetning til den jeg fant på ebay.
LarsB
Lyst til å dele link til nettbutikken? Visste ikke at jeg trengte en ny lykt, men kjente plutselig en akutt kløe!
|
|
|
19/10/2021 19:25
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Zebralight har veldig gode produkter, så den anbefalingen støtter jeg erikskon  (De har vel å merke et ganske høyt prisnivå sammenlignet med andre produsenter, men mange av deres modeller setter standarden!) Zebralight sluttet med nyåret å selge direkte til personer utenfor usa, så du må se etter forhandlere andre steder. Eksempler er nkon.nl, og fenixtorch.co.uk. De har mange modeller, så du kan velge mellom både 18650, og aa modeller. Bare for AA så har de jo: H53c - 4000K fargetemperatur - 93-95 CRI - 12 grader hotspot - 80 grader spill H53Fc - 4000K fargetemperatur - 93-95 CRI - 90 grader flood H53w - 4500K fargetemperatur - 80 CRI - 12 grader hotspot - 80 grader spill H53Fw - 4500K fargetemperatur - 80 CRI - 90 grader flood F - lyser veldig kort, men fryktelig bredt, og jevnt, godt til arbeidslys på relativt korte avstander c - litt svakere lumen, men bedre farge, så du ser detaljer mye bedre w - litt høyere lumen, men dårligere farge, så detaljer blir litt mere uklar (Når det skal sies så er 80 CRI tilstrekkelig til nesten alle formål, foruten foto-lys i mørket, og som arbeidslys hvis du holder på med småting som inneholder mange forskjellige farger. f.eks. elektronikk med 8 forskjellige farger på ledninger, og bittesmå biter)
|
|
|
[Re: Hillmar]
20/10/2021 14:32
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
LarsB
Lyst til å dele link til nettbutikken? Visste ikke at jeg trengte en ny lykt, men kjente plutselig en akutt kløe! Det var ikke meningen å holde det hemmelig  Butikken heter www.nkon.nl De ser ut til å være store på oppladbare batterier. LarsB
Redigert av larsb; 20/10/2021 14:33.
|
|
|
21/10/2021 05:24
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Kikket litt på Zebralight, men feiget ut og kjøpte Trail runner fra Silva påFjellsport. De kostet ferdig levert kr 900 etter rabatt, og jeg regner med at de vil gjøre jobben vel så bra som Zebralighten som ville kostet omlag det samme med alle påslag. Jeg lurer litt på om dere som handler Zebralight-ene fra utlandet får noe mer enn det jeg har fått gjennom Silva-hodelykta? Noen som kan hjelpe meg her?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
21/10/2021 12:34
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lurer litt på om dere som handler Zebralight-ene fra utlandet får noe mer enn det jeg har fått gjennom Silva-hodelykta? Noen som kan hjelpe meg her? Ja her snakker vi vel om nyanser mellom to kvalitetsprodusenter med litt ulike løsninger. Så selv om jeg er Zebra fan så skal ikke jeg si at de leverer utrolig mye mer enn Silva. Det spørs jo også hva du gidder å bry deg om, men her er noen punkter: - Muligheten til å velge fargetone og spredning etter ditt ønske. Jeg elsker for eksempel den med max spredning som er helt utrolig bra til å bruke inni telt osv. Også veldig bra som arbeidslys f. eks. når en ligger under en bil. - Muligheten til å bytte batteri. Nydelig når du har glemt å lade. Jeg tror at batteriet er det som vil gå først på en full integrert lykt der det ikke kan byttes og sånn set kan en spekulere i at du kan ha en zebralight lengre. - Vekt. Antar at an AA zebra er bar mye mindre enn den fra Silva, men kanskje mer rettferdig å sammenligne med en av 18560 lyktene som fortsatt er mindre. - Enklere. Ingen ledninger som kan hekte seg. - Regulering. Her vet jeg ikke hvordan den Silva lykta du lenker til er, men Zebra har i alle fall et svært god variasjon i de nivåene regulatoren dekker. Dette er jo et punkt som skiller gode fra dårlige lykter. Billig lykter har ofte kun små variasjoner av full pupp, men kvalitet kan regulere hele veien fra tilnærmet null til full pupp. Zebra regulerer også mht temperatur, det er sikkert kun relevant for 18560 lyktene.
|
|
|
21/10/2021 12:56
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde samme hodelykt som larsb mistet i bøtta. Min gikk i stykker i vippingen, det vil si at lykten endte opp med alltid å lyse kun ned på skotuppene. Kunne limt den fast, men det er kjekt å ha muligheten for å justere også. Kjøpte derfor denne fra Nitecore, og mener det er en knallbra lykt til den prisen. Mye kraftigere enn Led Lenser lykta, men med mulighet for å dimme selvsagt. I tillegg har den et lite rødt lys man kan sette på, slik at nattsynet ikke ødelegges. Fint hvis du kun trenger å finne noe i teltet før man skal ut i nattemørket e.l. Oppladbart med 18650 batteri, men man kan også bytte ut batteriet hvis nødvendig eller til og med supplere med 2 stk. CR123A. Et stort minus er at det er veldig kronglete å skifte mellom de forskjellige nivåene med lys, blink, rødt, osv. Det er forskjellige varianter av trykk, eller trykk og hold, eller trykk og hold i x antall sekunder, trykk kun halvveis inn, osv. Har aldri lært meg det utenat, så det blir prøving og feiling (og dermed har jeg garantert vært innom ganske mange lumen med hvitt lys før jeg finner det røde). Ungdommene lærer seg sikkert dette etter første forsøk.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: erikskon]
21/10/2021 17:28
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
I tillegg har den et lite rødt lys man kan sette på, slik at nattsynet ikke ødelegges. Fint hvis du kun trenger å finne noe i teltet før man skal ut i nattemørket e.l. Dette er egentlig fra gammelt av. Hvis lyset er svakt nok så spiller det ingen rolle hvilken farge det er, det vil ikke ødelegge nattesynet ditt. Jeg har noen lykter hvor jeg kan slå de direkte på 'nattmodus' som er 1 lumen. Dette er mere enn tilstrekkelig til å famle rundt etter noe i mørket, og jeg har enda ikke ødelagt nattesynet mitt ved bruke av dette. Bonus er jo også at mitt 1 lumen lys har en CRI på 95, mot min røde lampe med rent rødt lys som har -1 CRI (ja, negativt!  ). Til sammenligning så har normal lysarmatur du finner i de fleste bygg en CRI på 80. Med min røde lampe så klarer jeg ikke å se forskjell på farger  Jeg lurer litt på om dere som handler Zebralight-ene fra utlandet får noe mer enn det jeg har fått gjennom Silva-hodelykta? Noen som kan hjelpe meg her? - Muligheten til å bytte batteri. Nydelig når du har glemt å lade. Jeg tror at batteriet er det som vil gå først på en full integrert lykt der det ikke kan byttes og sånn set kan en spekulere i at du kan ha en zebralight lengre. - Regulering. Her vet jeg ikke hvordan den Silva lykta du lenker til er, men Zebra har i alle fall et svært god variasjon i de nivåene regulatoren dekker. Dette er jo et punkt som skiller gode fra dårlige lykter. Billig lykter har ofte kun små variasjoner av full pupp, men kvalitet kan regulere hele veien fra tilnærmet null til full pupp. Zebra regulerer også mht temperatur, det er sikkert kun relevant for 18560 lyktene. Silva bruker jo batteripakke, som du enten kan skifte oppladbare liion batteri i, eller benytte deg av AAA-batterier til. Dette er vel også et minus til Zebra'n, 'hvis' du benytter alkaline-batterier, siden de kan eire og ødelegge lykten hvis du bare lar batteriet bli liggende inni lykten til all tid (du unngår dette ved å benytte lithium-batterier). Denne Silva'n har vel kun tre steg med 50, 200, og 400 lumen. Du kan ikke gå gradvis opp og bestemme selv når du har nok lys (dette finner du veldig sjelden i ferdigproduserte lykter, det er mer entusiastlykter som har dette). Alle Silva lykter har varmeregulering som stopper ned lysstyrken hvis dioden inni lykten blir for varm. Dette gjøres for å unngå at du svir den, og den ødelegges. De er vel å merke veldig 'aggressive' med nedtrappingen etter min smak. Det er ikke snakk om så mye på full pupp før de demper lyset. Det positive med den Silva'n over Zebra'n er at vekten er fordelt på lykten framme, og batteriet bak, den blir ikke framtung som Zebra'n. Silva'n er en ren hodelykt, og har veldig få bruksområder utenom på hodet. Zebra'n har en 90-graders design, og har ganske mange bruksområder pga dette designet. Du kan klippe den i en jakkelomme, feste den i en skistav/et tre og sette rundt campen, sette den oppreist på et bord/en flate og den lyser fint hvor du vil. Det åpnes opp enda flere bruksområder hvis lykten har dette designet, og samtidig har en magnet i bunnen. Dette er et design jeg virkelig liker til et arbeidslys. Det negative med dette designet er at det er ganske så lite effektivt til å lede bort varme, så det er ikke mulig å lage gode lykter i dette designet som har mye lumen.
|
|
|
[Re: olip]
21/10/2021 20:15
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Her er det to gode svar fra Erikskon og olip. Det virker som Olip kjenner Silvaen bedre enn meg, Alt i alt ser det ut til at jeg kjøpte riktig produkt, da hovedformålet er løping i mørket.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
|
|