Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knirk i SPD-sko?

Knirk i SPD-sko? #2685161 16/10/2021 19:17
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Er lat og gidder ikke google i kveld ICON_SMILE

Nå som jeg sykler både grus og XC i tillegg til sti blir jeg smårar når jeg får knirk i skoene/pedalene ved tråkk. Skjer med alle sko, noen mer enn andre. Shimano SPD både med og uten plattform. Kan endre litt på stilling eller klikke ut og inn igjen for å få en pause.
Har dusja på med diverse (teflonspray, tynn olje, WD40) før tur, og det funker jo litt en kort periode.

Finnes det noen gubberåd for noe som holder knirk unna mer enn en kort stund? Type voks eller impregnering?

Re: Knirk i SPD-sko? [Re: knutspeed] #2685165 16/10/2021 19:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Har aldri opplevd knirk i sko/cleats hverken fra meg selv eller noen jeg sykler med.
Men jeg har absolutt opplevd knirk i:
* pedal
* drivverk
* oppheng
Tipper kilden er en av de, og ikke sko/cleats.

Kuriosa: Jeg har gått ganske mange toppturer med superknirk i Rottefella Super Telemark i gamle dager. Da snakker vi skikkelig KNIRK altså.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Knirk i SPD-sko? [Re: DesmoSkier] #2685168 16/10/2021 20:07
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: DesmoSkier

Tipper kilden er en av de, og ikke sko/cleats.

Garantert sko, siden det skjer på alle 5 syklene jeg bruker for tiden ICON_WINK Varierer. Noen av skoene knirker mer enn andre, og det kan ta en stund før det begynner. I regn er det null lyd, tipper naturlig smøring. Lyden er også litt typisk plastisk, ikke type "klikk", og ikke konstant, dvs det ene knirket er ikke likt det andre, om det gir mening. Jeg kan provosere det frem til en viss grad ved å slutte å trå, og vri foten på pedalen. De skoa som nesten aldri knirker er 3 år gamle og veldig godt brukte stisko (2FO). Slitne cleats og spor/såler..

Re: Knirk i SPD-sko? [Re: knutspeed] #2685169 16/10/2021 20:15
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Dette høres veldig rart ut. Jeg har 3 sykler og 4-5 par sko jeg bruker med SPD. Cleats er i varierende grad av alder/slitasje. Jeg har aldri opplevd noe lignende som det du beskriver. Bortsett fra med Asolo sko og Rottefella Super Telemark som sagt ICON_WINK

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Knirk i SPD-sko? [Re: knutspeed] #2685180 16/10/2021 20:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker crankbros riktignok, men de knirker som dine. For CB sin del tror jeg det handler om at etterhvert så gnager bøyla på pedalen seg inn i carbonet på skoa og lager seg en liten seng der. Knirket blir da litt som bærekuler på bil, det blir ørlite slark mellom kontaktpunktene. Hvis du ikke har satt på den lille plastplata så vil det kanskje gjøre susen for å bygge avstand mellom såle og innresting/pedal. Det (hender) hjelper ihvertfall på CB. Nye sko funker alltid ICON_WINK

Redigert av sanouka; 16/10/2021 20:47.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Knirk i SPD-sko? [Re: sanouka] #2685258 17/10/2021 18:42
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: sanouka
Jeg bruker crankbros riktignok, men de knirker som dine. For CB sin del tror jeg det handler om at etterhvert så gnager bøyla på pedalen seg inn i carbonet på skoa og lager seg en liten seng der. Knirket blir da litt som bærekuler på bil, det blir ørlite slark mellom kontaktpunktene. Hvis du ikke har satt på den lille plastplata så vil det kanskje gjøre susen for å bygge avstand mellom såle og innresting/pedal. Det (hender) hjelper ihvertfall på CB. Nye sko funker alltid ICON_WINK

Ah, ja den plastplata har jeg aldri montert tror jeg. Verd å prøve. Det er nok akkurat det du beskriver som skjer.
Får fortsette å søke etter lurium til å søle på cleats'ene som holder litt lenger.

Moderator  support