Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Schwalbe Marathon slangeløst?

Schwalbe Marathon slangeløst? #2685145 16/10/2021 17:17
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tør jeg montere et par gamle Schwalbe Marathon Plus piggdekk slangeløst på blandeveisykkelen? De er 40mm og trykket blir vel ca 40-45 psi. Er ikke faren ved ikke-tlr landeveisdekk at kanttråden blir for svak ved høyt trykk? Felgen er tlr, dt swiss c1850 tror jeg de heter.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Schwalbe Marathon slangeløst? [Re: H.Iversen] #2685151 16/10/2021 18:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Ikke første gang det spørsmålet er oppe.

Jeg tror svaret er det samme som før:

Schwalbe advarer mot det og minner om at slikt oppsett medfører bortfall av garantier. Dekkene er ikke designet for slangeløst oppsett.

I kommentarfeltet kan man lese om hvordan en kar først valgte å se bort fra det, og siden opplevde at dekket blåste av felgen.

Samtidig har flere, også på forumet, satt opp Marathon Winter slangeløst uten problemer. Kan gjerne avhenge av både felg, lufttrykk, det spesifikke dekket og andre omstendigheter.

Så enhver får velge selv.

Jeg er sikkert godtroende og naiv, men mistenker at produsentene som regel har bedre greie på hva de selger enn kunder som mener at det bare er industrien som er overdrevent forsiktig i frykt for søksmål. Så jeg bruker ikke slangedekk slangeløst.

Og siden vi er på racer-forumet: Kommentarene over gjelder altså 40 mm dekk med ståltråd og forholdsvis lavt lufttrykk. Sett for all del ikke opp slangeversjon av landeveisdekk med dertil hørende landeveistrykk slangeløst!

Re: Schwalbe Marathon slangeløst? [Re: H.Iversen] #2685154 16/10/2021 18:19
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Notert!

Tenkte meg på grustur i mårra, men det har vært voldsom nattefrost de siste nettene så jeg er usikker på om jeg tørre å sykle med kun G-One'ene. Mulig jeg bytter fremdekk og har Marathon foran med latexslange og beholder G-One bak for lavere rullemotstand. Skal over et lite eide hvor det fort kan være en del is på veien på nedkjøringa.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7

Moderator  support, Valentino