Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobbsykling og trening utenom

Jobbsykling og trening utenom #2685064 15/10/2021 19:34
Oeyvind Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Heisann ICON_SMILE

Mulig dette er diskutert opp og i mente her tidligere, i så fall setter jeg pris på pekepinn til tråd.

Jeg sykler til jobb, og spesielt hjem er det mye oppoverbakker. Dersom jeg prøver å sykle så rolig jeg klarer, går det så sakte at jeg ikke har det særlig bra underveis. Så det blir som regel sone 3-ish, en grøtete greie, daglig.

Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan dette påvirker mine "vanlige" økter. Men har begynt å tenke på dette i det siste.

Det er ikke en lang pendlevei det er snakk om, det er kanskje rundt 20 minutter effort totalt pr dag, resten trilling eller tråkk uten særlig watt.

Kan man restitueres fullt ut fra økt til økt med disse daglige 20 minuttene med grøt-belastning? Noen som vil dele erfaringer fra pendling kombinert med "vanlig" sykkeltrening med økter på 45-60 minutter noen ganger i uken utenom?

Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685067 15/10/2021 19:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke mye erfaring med dette, men tenker at om du ellers trener mye vil dette ha lite å si om du ikke konkurrerer på toppnivå og må ha stålkontroll.

Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685094 16/10/2021 08:02
olechr Offline
More than words
More than words
Min erfaring er at mye jobbsykling er drepen for form og restitusjon. Jeg har ca 30 min til jobben med en bakke på ca 7 min. Fort kort til at det ble bra intervall og veldig lett for at det går litt for fort. Greit med en tur nå og da, men for min del ble beina bare dårlig med mange turer på rad. Beina ble bare seige uten noe fart..

Det som funker greit var å sykle rolig til jobb og en lengre treningstur hjem.

Ellers er elsykkel helt genialt til og fra jobb synes jeg.

Til sommeren blir det nok mer jobbsykling da tiden til trening er så begrenset at litt bevegelse er bedre enn ingen ting.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685099 16/10/2021 08:14
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvorfor ikke gjøre hjemturen til en treningsøkt et par ganger i uka? Kjøre noen av bakkene flere ganger som intervalløkter, eventuelt ta en omvei som olechr gjør.

Ketil
Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685110 16/10/2021 10:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sykla innimellom til min forrige jobb. Kunne ha sykla nå også, må bare gidde å stå opp tidligere. Hadde 45-50 min til jobben før. Rolig til jobb, før frokost. Og 1,5 time med valler hjem på eftan. Kom på at jeg fsktisk har hatt en del turer til nye jobben også, da når jeg har kveldsvakt.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685237 17/10/2021 14:03
Oeyvind Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svar, folkens! Jeg har kjent litt det samme du du beskriver olechr. Og når det gjelder forslaget om treningsturer i forbindelse med jobbsyklingen, så pleier jeg å gjøre det de fleste måneder i året. Men nå har jeg puttet den sykkelen på rullen, og bruker en gammel og sleten sykkel til jobbsyklingen. Snart blir det piggdekk også. Lite inspirerende. Men, det går jo an å sykle på den, så er jo ingenting som direkte hindrer meg i å bruke den til trening i tillegg til jobbsykling. Men har bare ikke så lyst ICON_TONGUE

Kan virke som første tiltak bør være å bare konstrere meg om å sykle rolig!

Redigert av Oeyvind; 17/10/2021 14:03.
Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685587 20/10/2021 11:10
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Oeyvind
Kan virke som første tiltak bør være å bare konstrere meg om å sykle rolig!
Vanskelig det der.... ICON_WINK
Jeg har en liten mil hver vei og sykler i kontorklær (jeans/chinos).
Men så tar jeg igjen en elsyklist eller en landeveissyklist med treningsklær jeg vil holde bak meg, og vipps ble det ikke helt rolig alikevel...

Ja, jeg vet...barnslig ICON_LAUGH

Redigert av Furu; 20/10/2021 12:02.

Stig

Re: Jobbsykling og trening utenom [Re: Oeyvind] #2685700 21/10/2021 08:45
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Er også stadig vekk i tenkeboksen på dette temaet. Trikset er vel som ved annen trening å klare å skille mellom rolig og hardt, og rolig er sannsynligvis roligere enn du tror/ønsker/liker.

Har funka brukbart tidligere å sykle dønn rolig til jobb, og gjerne legge inn intervaller hjem, ad omveier om behov.

I dag sykla jeg til jobb (17,5 km) med 98 i snittpuls, så forholdsvis rolig. SKal prøve å holde det rolig hjemover også, men litt mer intensitet blir det sannsynligvis siden hjem har mer motbakker. Siden jeg nylig har startet et rullebasert treningsprogram setter jeg meg på rulla og tar en 45 min økt på direkten når jeg kommer hjem.

Med andre ord har jeg falt ned på at alle kvalitetsøkter kjøres som egne økter på rulla. Har jeg tid til rolig pendlesykling gjør jeg det i tillegg (alternativet blir å kjøre frown ), er det restitusjonsøkter på programmet så erstatter jeg dem med rolig pendlesykling.

Men som sagt, noen ganger utfordrende å få det rolig nok, så her må man være disiplinert for at det ikke skal gå ut over kvalitetsøktene.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes

Moderator  support