Trikset med varmt vann er ikke dumt, men det betyr at man må ha en termos med varmt vann i drikkestativet på vei til/fra jobb, helst en termos med sprutefunksjon (sic!). Nytter lite å fylle en flaske med varmt vann på vei til jobb midt på vinteren....

Jeg har syklet flere vintre gjennom på samme gruppesett uten å oppleve noen problemer med bremser eller gir, eller måtte bytte noen av komponentene utover alminnelig kjedeskifte. Spyler sykkelen, særlig drivverk og bremser, grundig i varmt vann ved hjemkomst hver dag med
bærbar vasker og lar sykkelen tørke godt innendørs natten over.
Men merket meg baronens tips om spruteflaske med varmt vann. På dager i ekstra ille saltsøle skal jeg jagge meg vurdere å fylle opp en spruteflaske eller lignende med varmt vann på jobben og skylle av drivverk og bremser etter ankomst på morgenkvisten. En bøtte varmt vann burde også gjøre nytten. Forutsatt at sykkelen kan parkeres på et tilstrekkelig varmt sted til at fuktigheten fordamper før hjemreise.
Å ha med en termos med varmt vann i drikkestativet til/fra jobb burde være unødvendig

Om man er på langtur vinterstid, kan man jo alltid leke med tanken på å ta med varmt vann i egnet termos, eventuelt helle den over i spruteflaske, og skylle av salt fra drivverk og bremser. Men det lyder litt snodig å skylle av komponenter med vann ute på tur i minusgrader. Det vil kunne fryse til om man ikke har tilgang til varme. Og har man tilgang til varme, snakker man gjerne om et sted med tilgang til varmt vann eller mulighet for å varme opp vann

Uansett: Å sykle i saltsøle uten å skylle av saltet etter tur er en grei måte å ødelegge komponentene på. Om man dertil lar sykkelen overnatte et fuktig eller kaldt sted, er man enda sikrere.