Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano MT201 kalipper - vits å fikse?

Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? #2684909 14/10/2021 19:12
B
Bjørn Møller Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Kjøpte en ny Orbea Alma H20 fra Unaas i fjor sommer. Sykkelen har Shimano BL-MT201 skivebremser:

https://braasport.no/produkter/bl-mt-201-skivebrems-fram/70810/bl-mt201-1000-mm

Har problemer med at det ene stemplet i kalipperen på bakbremsen henger. Stemplet kommer "ut" når bremsen aktiveres, men det er ingen fleks, og stemplet blir hengende "ute". Det resulterer naturlig nok i bremserubb og svekket framdrift. Har luftet bremsene, skiftet bremseklosser og renset selve stemplet til ingen nytte.

Har ikke kjørt sykkelen spesielt hardt, men den har vært både på sti og grus, og blitt brukt til jobbsykling i vinter.

Spørsmålet er om det er vits å levere inn kalipperen til service, eller om det bare er å bite i det sure eplet og bytte hele kalipperen? Ser også at diverse nettfora foreslår å poppe ut hele stemplet og forsøke å rense stemplet og "sealen", men jeg er veldig usikker på om det er lurt.

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2684911 14/10/2021 20:32
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Du har vel 2 valg:
* Reklamere hos Unaas og prøve deres kundeservice-lotteri.
* Kjøpe ny brems

Ellers så er vintersykling i salt en dreper for bremsekalipere og egentlig alle deler en sykkel består av, så kanskje jeg kan foreslå en litt mer egnet jobbpendler? Veldig gjerne med skjermer á la SKS Bluemels og skvettlapper
Jeg bygde meg en jobbpendler for 5-ish år siden med 26"ramme og deler jeg fant her inne og på Finn, samt noe fra delekassa og internett-tilbud. Total kost var vel 6-7000 og den funker fremdeles uten at jeg har gjort noe annet enn å vaske og bytte kjede. Den har skikkelige skjermer....

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2684918 14/10/2021 21:03
B
Bjørn Møller Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Takk for svar.

Kan alltid kontakte Unaas og høre hva de sier, men jeg antar at problemet ihvertfall delvis skyldes at sykkelen har vært i bruk. Skit og søle har trengt seg inn i kalipperen og blokkert stemplet. Ellers er det bare å oppgradere - ser at MT201 er en innstegsmodell som sikkert ikke er den beste kvaliteten.

Når det gjelder bygging av pendlersykkel er det kun tiden og evnene det står på....

Redigert av Bjørn Møller; 14/10/2021 21:03.
Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2684920 14/10/2021 21:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
En sykkel skal jo tåle å brukes, siden sykkelen er såpass ny så kan du absolutt kreve garanti/reklamasjonsrett. Men siden Unaas har et *noe* frynsete rykte så får du vurdere om du gidder. Du kan evt. prøve og se hva som skjer, og så kjøpe noe annet om det blir for trøblete.

Det kommer forresten til å skje mer greier med sykkelen din om du fortsetter å sykle den i saltsørpe uten (?) skikkelige skjermer, så tipset om å bygge en pendler var veldig velment ICON_SMILE ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 14/10/2021 21:28.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2684949 15/10/2021 07:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Saltbruk dekkes nok ikke av reklamasjonsretten. Det som skjer er at saltet størkner og lager et lag som bare ikke vil vekk. Jeg har byttet MANGE shimanokalipere på våre sykler opp gjennom årene pga. salt. I forfjor fant vi ut at hvis vi hadde med en flaske varmt vann og spylte vekk salt fra kalipere og skiver ved destinasjon, varte bremsene mye lenger. De har faktisk vart siden ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2685065 15/10/2021 19:39
B
Bjørn Møller Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Jeg setter selvsagt skjermer på sykkelen når den konverteres til pendlersykkel, men det er type "lett-skjermer" (ikke heldekkende, avtagbare plastskjermer) som har begrenset effekt på salt og sørpe.

Burde kanskje vurdere en vintersykkel i stallen, men har dårlig med plass i boden til flere sykler.

Trikset med varmt vann er ikke dumt, men det betyr at man må ha en termos med varmt vann i drikkestativet på vei til/fra jobb, helst en termos med sprutefunksjon (sic!). Nytter lite å fylle en flaske med varmt vann på vei til jobb midt på vinteren....

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2685068 15/10/2021 19:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Bjørn Møller
Trikset med varmt vann er ikke dumt, men det betyr at man må ha en termos med varmt vann i drikkestativet på vei til/fra jobb, helst en termos med sprutefunksjon (sic!). Nytter lite å fylle en flaske med varmt vann på vei til jobb midt på vinteren....

ICON_SMILE

Jeg har syklet flere vintre gjennom på samme gruppesett uten å oppleve noen problemer med bremser eller gir, eller måtte bytte noen av komponentene utover alminnelig kjedeskifte. Spyler sykkelen, særlig drivverk og bremser, grundig i varmt vann ved hjemkomst hver dag med bærbar vasker og lar sykkelen tørke godt innendørs natten over.

Men merket meg baronens tips om spruteflaske med varmt vann. På dager i ekstra ille saltsøle skal jeg jagge meg vurdere å fylle opp en spruteflaske eller lignende med varmt vann på jobben og skylle av drivverk og bremser etter ankomst på morgenkvisten. En bøtte varmt vann burde også gjøre nytten. Forutsatt at sykkelen kan parkeres på et tilstrekkelig varmt sted til at fuktigheten fordamper før hjemreise.

Å ha med en termos med varmt vann i drikkestativet til/fra jobb burde være unødvendig ICON_SMILE

Om man er på langtur vinterstid, kan man jo alltid leke med tanken på å ta med varmt vann i egnet termos, eventuelt helle den over i spruteflaske, og skylle av salt fra drivverk og bremser. Men det lyder litt snodig å skylle av komponenter med vann ute på tur i minusgrader. Det vil kunne fryse til om man ikke har tilgang til varme. Og har man tilgang til varme, snakker man gjerne om et sted med tilgang til varmt vann eller mulighet for å varme opp vann ICON_SMILE

Uansett: Å sykle i saltsøle uten å skylle av saltet etter tur er en grei måte å ødelegge komponentene på. Om man dertil lar sykkelen overnatte et fuktig eller kaldt sted, er man enda sikrere.

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2685345 18/10/2021 11:10
B
Bjørn Møller Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Er i den paradoksale situasjon at jeg kan lagre sykkelen tørt (og varmt) på jobb, men kun tørt og kaldt (og relativt fuktig) i en uisolert bod hjemme. Tror nok at sykkelen vil tørke opp tilstrekkelig i boden hjemme, men hadde selvsagt vært en fordel hvis den også kunne stå varmt.

Takker uansett for tipset (tipsene) fra baronen og Sepeda om å vaske/skylle bremser og drivverk om vinteren.

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2685457 19/10/2021 10:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Bjørn Møller
Er i den paradoksale situasjon at jeg kan lagre sykkelen tørt (og varmt) på jobb, men kun tørt og kaldt (og relativt fuktig) i en uisolert bod hjemme.

Da har du tre alternativer:

1. Flytt inn på jobben.

2. Flytt til annet hjem.

3. Fjern grunnen til at du ikke kan oppbevare sykkelen hjemme.

Hvis du ikke tror meg, sjekk reglene:

[Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2685528 19/10/2021 19:02
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det er vel bare å forbedre luftingen av boden så blir korrosjonsproblemet mye mindre…

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2686098 24/10/2021 17:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Hadde helt glemt denne, som i sin tid sto på min handleliste. Må se på den igjen. Vet ikke hvordan den fungerer sammen med f.eks. kjedeolje, særlig voks. Noen som har erfaring?

Sykkelkomponenter: DSALT saltfjerner.

Re: Shimano MT201 kalipper - vits å fikse? [Re: Bjørn Møller] #2686119 24/10/2021 18:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har brukt DSalt. Kan ikke si at jeg fikk en wow-følelse. Kan ha noe med inntørka årgangssaltkaker.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support