Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arbeidskrav Birkenrittet

Arbeidskrav Birkenrittet #2684880 14/10/2021 12:56
S
Sector Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei,

Jeg har meldt meg på Birkenrittet 22, etter å ha funnet motivasjon til å sykle litt igjen. Sist gang jeg dro over fjellet var i 2014, og da syklet jeg på 3:14. Nå vet jeg løypa er gjort om siden da, men målet(drømmen) er å komme seg under 3 timer..

Så kommer følgende spørsmål opp. Hvilke arbeidskrav stiller Birken som jeg bør trene på for at målet skal være oppnåelig?

Det enkle svaret i mitt hode, er at her trenger man å kunne holde høy watt over tid. Dvs at det blir en form for temposykling over fjellet.
I tillegg så har løypa enkelte elementer som jeg mener må hensyntaes, men noen er vel mere viktige enn andre.

Hvilke erfaringer har dere med diverse partier?Noen som er mere kritiske enn andre? og hvilke egenskaper bør det trenes mest på for å komme seg under 3 timer?

1. Start til Skramstad, ca 26-28 min motbakke---> 25-30 min W/kg som gjelder(Definert som kritisk)
2. Terrengpartiet, ca 10 min hvor 3-6 er løping--> Kanskje teknisk sykling er viktigere enn løping
3. Slutt Terrengpartiet-Rosinbakken-->Henge med i rulla
4. Rosinbakken--> 8 min W/kg(Kritisk)
5. Partiet fra topp Rosinbakken-Storåsen-->Henge med gruppa
6. Utfor partiet fra Storåsen-Skistadion--> Er dette så krevende at man kan tape pga manglende ferdigheter utfor?
7. Partiet fra Skistadion-Toppen Ballettbakken--> Dette er mere et posisjoneringsstrekke/kamp om plassering?
8. Ballettbakken--> Teknisk krevende litt avhengig av forhold, men år etter år avgjøres det her..Hva skyldes dette? Ferdigheter vs utstyr?
9. Ballettbakken-Mål-->?

Med vennlig hilsen

-Ronny-
Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2684887 14/10/2021 13:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ser ut som en skikkelig gjennomgang av rittet der. Jeg har noen spredte kommentarer i uprioritert rekkefølge.

I tillegg til å yte mye over tid er det veldig viktig å ha evnen til å kjøre over terskel og restituere for å kunne lukk luker, hoppe på en annen gruppe eller angripe selv.
Ja, fart til Skramstad er kritisk. Mister du gruppe der er det mye å tape.
Utforpartiet, Det kan være kritisk kan være om man kommer bak en eller flere mindre raske syklister. Da kan det komme an på om man er i stand til/tør å passere på løsere grus på skulder av stien om man henger med i gruppa.
Ballettbakken. Spiller liten til ingen rolle for sluttiden, viktig i kamp om posisjoner (tetstrid). Det samme gjelder strekket ballettbakken-mål. Det er gøy å passere folk foran alle tilskurerene, men tidsmessing liten til ingen betydning for sluttiden. (Bortsett fra det året jeg måtte løpe fra toppen av bellettbakken og til mål)

Lykke til med kravene og målet.

LarsB

Redigert av larsb; 14/10/2021 13:46.
Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2684895 14/10/2021 15:47
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg er ingen ekspert på dette men har noen Birkenritt. Klarer ikke under 3 timer men ligger på ca 3.30 (60+ nå). LarsB oppsummerte godt. Du er en god syklist og vil ikke tape mange sek./min. i gåpartiet eller utforkjøring . Nok timer/mil i sadelen så går dette. Lykke til .

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2685208 17/10/2021 07:48
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er gjort forskning på birkebeinerrittet som viser at bakkene er det som skiller de raskeste og de nest raskeste.
Opp til skramstad er viktig, men jeg tror også det er viktig å kjøre med hodet. Ikke noe vits å kjøre på seg masse syre opp til skramstad bare for å komme under 30min. Det kan du få igjen for senere. Karer du under 30 og er under terskel så har du et bra utgangspunkt.
Pass også på taktikken, det kan være motvind, grusen kan være sugende, alt dette påvirker tiden selv om du tråkker det du er god for.
Husk at det litt stigning etter passering på skramstad før det bikker nedover.
Kommer du deg vel over Skramstad, med futt i beina og ut fra siste terrengparti i en gruppe så er grusbanking,rullekjøring, spising og å kjøre jevnt som gjelder.
Man skal også ha litt flaks med hvem man kommer i gruppe med, helst noen som kan rullekjøring, gjerne litt større og bedre på gamping enn deg og som du kan holde i motbakker.
Du har kanskje syklet andre ritt siden 2014?
Hvis ikke, så er jo såklart seeding viktig. Kjør ritt i løpet av våren/sommer og august.
Personlig har jeg funnet ut at god oppvarming er viktig. Det kan være kaldt på rena og birken starter hardt og bratt.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2685216 17/10/2021 08:29
olechr Offline
More than words
More than words
Skal du under 3 timer er du avhengig av en god gruppe. Sånn sett kan du nesten sette mål ett par km etter første stiparti. Opp til Skramstad og tidlig inn i stipartiet er alfa omega. Kan være lurt å finne noen i gruppa de som du vet er stabile på den tiden du tenker +/-. Da kan du ligge sammen med de til Skramstad uten å stresse. Trikset er å bruke så lite krefter du klarer, men komme i riktig gruppe. Ned til Djuposet og inn i sti/gåparti er viktig. Jo lengre frem jo mindre må du stresse for å komme i riktig gruppe ut. Det kjipeste er når du er noen 100 meter bak gruppa ut av stipartiet. De 100 meterne kan fort bli til minutter i mål.

Har du dårlig seeding blir det viktig å gjøre noe med.

Å trene på og tåle litt rykk og napp. Man kan ha høy terskel, men hvis man stivner så fort man må litt over har man ett problem. Vil alltid være rykk og napp i ett ritt som Birken

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: olechr] #2685236 17/10/2021 13:43
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: olechr
Skal du under 3 timer er du avhengig av en god gruppe. Sånn sett kan du nesten sette mål ett par km etter første stiparti. Opp til Skramstad og tidlig inn i stipartiet er alfa omega. Kan være lurt å finne noen i gruppa de som du vet er stabile på den tiden du tenker +/-. Da kan du ligge sammen med de til Skramstad uten å stresse. Trikset er å bruke så lite krefter du klarer, men komme i riktig gruppe. Ned til Djuposet og inn i sti/gåparti er viktig. Jo lengre frem jo mindre må du stresse for å komme i riktig gruppe ut. Det kjipeste er når du er noen 100 meter bak gruppa ut av stipartiet. De 100 meterne kan fort bli til minutter i mål.

Har du dårlig seeding blir det viktig å gjøre noe med.

Avhengig av god gruppe for å komme under 3 timer er ikke nødvendigvis helt riktig å si.
Nå bommet undertegnede med 25 sekunder. Har i så måte ingen grunn til å argumentere mot.
Men vet med sikkerhet hvor jeg tapte 2 min underveis uten å møte hammeren.

Man er avhengig av 1-2 og samarbeide med. Kjørestyrke er naturligvis viktig i denne sammenhengen slik at alle disponerer krefter uten at farten går ned.
Jevnt på flatene slik at man har nødvendig overskudd opp Skramstad og Rosinbakken.
Jeg og kompanjongen tapte 3 min opp rosinbakken vs. Pulje 1 ved å kjøre jevnt.
Hadde jeg visst dette skulle jeg nok klart å skviset sitronen litt til opp der.

Ingen regel uten unntak, men avhengig av god seeding er jeg ikke enig i for sub 3…
Kjøre gjennom løypa 2-3 ganger i forkant der i mot. Der henter man sekunder/minutter.

Ja det er forskjeller på nivåer og mål etc, men fra useedet pulje hvor tid er målet mener iallfall jeg at seeding er oppskrytt…

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2685299 18/10/2021 07:30
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Kunne omformulert svaret mitt til følgende ser jeg:

Jevnt kjør i fellesskap gir gode muligheter for sub 3 vs. ujevn fart med mye pådrag på enkeltsteder i løypa hvor det kan være mulig å få kollaps.

Eksempel Skramstad: Hvis vedkommende sin form tilsier 32 min, men gruppen har 29 som fart. Da kan de 3 minuttene ødelegge resten av rittet hvis syra setter seg for vedkommende.
Tåle mye arbeidstid over terskel ved jevnt kjør kan vise seg å være vel så effektivt på en løype som birken, men ikke alene naturlig nok.

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Skogsmann] #2685310 18/10/2021 08:05
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Med din fysikk (arvet fra faderen? Han vant og slo meg på "Det militære skimerket- 30 km med forsvarets ski, 11 kg sekk og skyting da vi jobbet sammen på Terningmoen, mener han gikk under på under 2 timer) og tilgang på så gode treningskamerater som du har ( ganske mange som er langt under 3 timer på Birken, Anders, Kjell, Daniel, Martin blant annet) regner jeg med at med den seedingen du får neste år sannsynligvis kjører Birken på 2.50 eller under.
Ellers kan du jo sjekke opp tidene på Birken til Stian oppe hos oss. Han var vel omtrent i den situasjonen du var i forhold til vekt og trening.
Et par år med seriøs trening gjorde underverker (startet Birken på 4.50 i 2009, 3.05 i 2013 og 2.47 i 2014. Han har begynt å trene skikkelig igjen og kan være en bra målestokk for deg neste år). I tillegg har du jo Steffan her som vet det meste om hva som kreves for å nå de målene du setter deg.

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: kaiost] #2685315 18/10/2021 08:27
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Hei Kai,

Besvarelsen min var hvorvidt under 3 var mulig uten seeding eller ikke, som olechr var inne på.
Jeg mener sub 3 uten seeding sammen med 1-2 personer er mulig. (Mulig, men ikke enkelt).

< 2:50 må man ha seeding og god pulje for å oppnå. Sykler langt på 10 minutter..

Personlig er ikke tid ett stort mål i seg selv for min del.
Men vil snakke med flere av de du nevner for å trene mer på terrengsykling generelt neste år.
Takk for tips.

Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Skogsmann] #2685363 18/10/2021 12:52
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Skogsmann
Hei Kai,

Besvarelsen min var hvorvidt under 3 var mulig uten seeding eller ikke, som olechr var inne på.
Jeg mener sub 3 uten seeding sammen med 1-2 personer er mulig. (Mulig, men ikke enkelt).

< 2:50 må man ha seeding og god pulje for å oppnå. Sykler langt på 10 minutter..

Personlig er ikke tid ett stort mål i seg selv for min del.
Men vil snakke med flere av de du nevner for å trene mer på terrengsykling generelt neste år.
Takk for tips.

Sub 3 er mulig, men da er man god for en del bedre enn 3 timer eller de få man sykler med er veldig samarbeidsvillig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Arbeidskrav Birkenrittet [Re: Sector] #2685366 18/10/2021 13:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
For å si deg på en annen måte..
Er du i stand til å kjøre sub3 med dårlig seeding bør det ikke være tema og gjøre det.
Da skaffer du deg seeding og starter der du er god nok til, får det mye morsommere og samtidig kommer du langt under tre timer.

Moderator  support