Forskjells-Norge
|
Re: Forskjells-Norge
[Re: HeavyDude]
14/10/2021 07:50
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Får man mange nok renteøkninger er det vel bare å kjøre på med avdragsfrihet? Banken er jo interessert i gode kunder, altså høy inntekt og høy gjeld.
|
|
|
[Re: Lunix]
14/10/2021 08:08
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ser man litt tilbake kan det være de som har gått bananas som har sittet med størst gevinst. Jeg er en av de, Elektriker og sykepleier passer bra. Startet på 0. Har tidligere lånt opp det jeg kunne og byttet bolig og hytte oppover når muligheten har vært der. Jobbet utenlands under bankkrisen i 90, og fikk mulighet til å ta ganske opp mye lån når bolig og hyttemarkedet her lå lavt, men lånemulighetene i Norge var små. Var litt trangt til tider selvfølgelig og har tidvis jobbet mer enn mange andre, men var gjeldfri før 50, hus i Bærum og Hytte på Norefjell. Nesten alt er finansiert av prisstigning, lure grep og flaks. Når man så senere arver litt penger er det ganske greit å videreføre det til barna slik at de får en vei inn også.
Du har jo da vunnet i lotteriet hva angår når du kom deg inn på markedet! Økonomene her har kanskje noe synsbart, men tror man at vi unge som kjøper hus nå kommer til å ha 6-7 ganger verdistigning slik som foreldregenerasjonen vår? Foreldrene mine kjøpte sitt hus for 850.000 i 93 og det er nå taksert til rundt 6,5 mil! Riktignok Oslonært dette.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/10/2021 08:14
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
6 mill over 30 år med 3% rente gir månedlige avdrag på 25 362 ifølge DNB sin boliglånskalkulator. Dette er mindre enn hva en sykepleier får utbetalt i måneden (gift med en). Så har man to slike inntekter og er villig til å prioritere pengebruken til nedbetaling av lån fremfor forbruk så er ikke det noe problem å håndtere.