|
SRAM Flight Attendant
|
SRAM Flight Attendant
10/10/2021 07:54
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Noen som skal ha? Noen som har trua? Virker jo ganske kult, men klarer likevel ikke å bli helt gira. https://m.pinkbike.com/news/review-rockshox-flight-attendant.html
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM Flight Attendant
[Re: olechr]
10/10/2021 08:33
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Virker kult og på papiret gir det jo mening at hjelpe en «dum» kompresjonsstack med input fra det ytre. Ytterst få som har prøvd det men virker jo som det funker noenlunde. Betyr det mere vandring framover?
Klarer ikke heller at bli noe særlig gira, men kanskje fordi sykler på 80K+ ikke er mitt marked i det hele tatt…
|
|
|
10/10/2021 08:41
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis det ikke koster noe ekstra så er det sikkert knall. Lapierre har jo hatt noe sånn for 8-9 år siden eller mer. Tok vel ikke av da, og jeg tviler på det er så mye mer relevant nå. Men har inntrykk av at pengene sitter løsere i dag når det gjelder investeringer i krimskrams. Så mulig dette blir en suksess.
|
|
|
[Re: jsdk]
10/10/2021 09:26
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Virker kult og på papiret gir det jo mening at hjelpe en «dum» kompresjonsstack med input fra det ytre. Ytterst få som har prøvd det men virker jo som det funker noenlunde. Betyr det mere vandring framover?
Klarer ikke heller at bli noe særlig gira, men kanskje fordi sykler på 80K+ ikke er mitt marked i det hele tatt… Hørte på podcasten til pinkbike og etter hva jeg skjønte så ble selv Specialized sin Enduro bra å tråkke. Prisen som du sier skremmer vel fort de fleste.
|
|
|
10/10/2021 13:53
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenker at det åpner for å designe sykler med mindre anti-squat/pedal-kickback, og da gjerne med "high idler"? Og dermed få dempere som fungerer like bra som på en sykkel uten kjede og likevel få dem til å bli tråkkeeffektive der det trenges. Det har jo vært testet at "chain-less" gir dempere med bedre veigrep?
Men før det evnt skjer så kan man få dagens relativt effektive enduro-sykkel til å bli enda mer allsidig, noe for alle som kun har en sykkel i stallen.
(Beklager all engelsken i første avsnitt)
Redigert av vids; 10/10/2021 13:55.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
10/10/2021 14:31
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tenker at det åpner for å designe sykler med mindre anti-squat/pedal-kickback, og da gjerne med "high idler"? Og dermed få dempere som fungerer like bra som på en sykkel uten kjede og likevel få dem til å bli tråkkeeffektive der det trenges. Det har jo vært testet at "chain-less" gir dempere med bedre veigrep?
Men før det evnt skjer så kan man få dagens relativt effektive enduro-sykkel til å bli enda mer allsidig, noe for alle som kun har en sykkel i stallen.
(Beklager all engelsken i første avsnitt)
Ja det er først når man designer sykler/oppheng med dette systemet i tankene jeg tror det virkelig kommer til sin rett. Blir gøy å se.
|
|
|
10/10/2021 15:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Digger at det skjer noe, men må se hvordan demperen de styrer er bygd opp først. Charger 2 og 2.1 har ganske kjip komresjonsdemper, der charger 2 har en LSC som ikke lukker skikkelig, og HSC på begge er ganske enkel, da den åpner først etter at den har gitt for mye motstand, og så åpner den veldig mye. Dette har gjort at det blir vanligere å kjøre veldig lite sag på Rockshox, og lite kompresjon. Snakker RC2-versjonene av disse nå. Håper det er ny Charger i FA, i hvert fall, hvis det skal bli bra. Da vil man kunne kjøre mer sag og la demperen gjøre mer av jobben.
|
|
|
11/10/2021 06:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har dog veldig lyst på det på bakdemperen! Ikke så gira på å ha det i gaffelen, egentlig. Dessverre sitter hovedhjernen i gaffelen, så man må ha hele systemet.
Det som derimot er skikkelig kult, er jo Buttercups! Det håper jeg/regner jeg med kommer til rent mekaniske gafler også, men det krever nye ytterbein for å få det på dempersiden, da det nemlig er et spor i ytterbeina som den skal sitte i. Det er ikke spor på fjærsiden, så det er muligens mulig å bytte ut "foten" på luftfjæra mot en Buttercup. Antar at grunnen til at det er spor på dempersiden og ikke i fjærsiden, er at man ikke får samme motstanden fra en fylt luftfjær når man skal dra til på dempersiden. Dette trengs, da Buttercups ikke sitte så hardt fast i staget. Liker konseptet med at man får litt dekobling fra underlaget på vibrasjoner, og at ytterbeina får startet begynnelsen med fravær av friksjon fra luftfjæra.
Som noen sikkert vil se, så er det også lufteventiler på ytterbeina til Pike, Lyrik og Zeb (tilsvarende som på Fox og BOS og DVO Onyx og Manitou etc), og det er da helt nye ytterbein. Andre vil også legge merke til at kronene på Lyrik og Pike er slankere og høyere i overgangen mellom innerbein og krone, for større overflate for innpresset og dermed muligens mindre risk for knirk. Dette kommer helt sikkert også på ny mekanisk modell.
Så for meg og min bruk er det mekaniske det mest spennende med Flight Attendant, selv om det er kult at det kommer bedre elektronikkstyrt demping.
Det som også er verdt å merke seg, er at denne teknologien er åpen som standard, og lukker når den ser behovet, i motsetning til Live Valve, som er lukket som standard og åpner ved behov.
Så får de lage en versjon av kranksensoren som sitter i eeWings. Eller kombinerer den med en Quarq-kraftmåler!
|
|
|
21/10/2021 15:27
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har lagt inn ordre på Spectral med flight attendant enda?? Canyon er vel så vidt jeg har fått med meg første ute som har åpnet for bestillinger med estimert leveringstid til forbruker..
|
|
|
|
|