Har hylekoret tatt feil?
|
Har hylekoret tatt feil?
07/10/2021 18:37
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
Re: Har hylekoret tatt feil?
[Re: Hogg75]
07/10/2021 19:56
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå karakteriserer jeg meg ikke som en del av de hardeste motstanderne (jeg har to elsykler i garasjen men holder meg til kjøttdrevet på sti enn så lenge), men det vel fortsatt tidlig å si. Uansett er det vel fortsatt overvekt av fotfolk som følge av de siste to "rare" årene.
BYMs Trond Enkerud har i alle år vært en rolig røst når det kommer til konflikter i Marka. Han har en nøktern tilnærming til det aller meste og evner å se ting i langt perspektiv. Bra mann som har vært svært positiv å samarbeide med for sykkelmiljøet så vidt jeg kjenner det.
Redigert av Anders A-R; 07/10/2021 19:56.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/10/2021 09:05
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Det ser ut til at el-syklene bidrar til at en del folk får oppleve områder i marka som de kanskje ikke ellers ville ha opplevd. El-syklene ser ut til å brukes både som et redskap for å komme seg lenger inn i marka på sykkel, men også som et effektivt transportredskap for å komme seg inn i marka, for så å ta beina fatt på fottur."
Har hørt flere historier om syke, eldre og andre som har fått et nytt og bedre liv med elsykkel, de kommer seg ut på tur og opplever økt livskvalitet. Min påstand er at friske mennesker som går rundt og skal bestemme at andre brukergrupper ikke skal ha tilgang på de samme veiene og stiene som de selv bruker, de er egoister.
Når Oslo Kommune og Bymiljøetaten ikke klarer å ta riktige vurderinger så er det godt at vi har regjering og storting som fungerer og kan påvirke og overstyre populistene som støtt velger side i saker med mange sider de ikke ser eller forstår. Vi må få flere brukere ut i marka, og det må lages plass til dem. Man kan heller ikke bosette seg I Oslo og forvente at man skal kunne tusle rundt i fred og ro og nesten ikke møte andre mennesker når man er nærmere enn 1-2 km fra markagrensa, hvis det er så viktig så flytter man ut på bygda.
På Nesodden "mister" vi nå noen kilometer med sti pga det skal tilrettelegges for at flere kan bruke det som tursti uten at man må være stisyklist. Det blir antagelig partier som blir gruset og barket alt ettersom. Men selv om jeg bruker stien med stisykkel selv så klarer jeg ikke å se noe annet enn positivt i dette, siden det kan få flere til å ta turen gjennom skogene våre.
Det burde være plass nok til alle som vil ut i skogen på en eller annen måte.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
08/10/2021 09:51
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Har jeg sett syke eller eldre på el-sykkel på grusvei: Ja, ekstremt mange Har jeg sett syke eller eldre med el-sykkel på sti: Nei Har jeg sett spreke folk med el-sykkel på sti: Ja Har jeg sett fotgjengere skremt av hensynsløse el-syklister på sti: Ja Har jeg sett el-syklister harve opp stier: Ja Er el-syklister på sti et stort problem: Nei Var det riktig å åpne for el-sykling på sti: For tidlig å si. Burde all bruk av marka som kan gi enkelte bedre livskvalitet tillates: Nei
|
|
|
08/10/2021 10:03
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Burde all bruk av marka som kan gi enkelte bedre livskvalitet tillates: Nei" Sant..kvifor skal grensa for kva eldre/syke får lov til stoppe ved elsykkel isåfall... Sånn generelt kan man, eller bør ikkje, gjere alle "punkt av interesse" i marka rullestolvennleg eller elsparkesykkelvennleg heller. For min del betyr eit underlag av grus ein innskrenking av følelsen av å vere i marka / naturen. Det å kjenne ujevnt underlag er ein viktig del av heilheita (og fantastisk trening for bein). Synes bruken av grus er ein stor uting  Men forstår det er billeg og enkel løsning...
Redigert av TrondAM; 08/10/2021 10:10.
|
|
|
[Re: TrondAM]
02/11/2021 13:11
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
"Burde all bruk av marka som kan gi enkelte bedre livskvalitet tillates: Nei" Sant..kvifor skal grensa for kva eldre/syke får lov til stoppe ved elsykkel isåfall... Sånn generelt kan man, eller bør ikkje, gjere alle "punkt av interesse" i marka rullestolvennleg eller elsparkesykkelvennleg heller. For min del betyr eit underlag av grus ein innskrenking av følelsen av å vere i marka / naturen. Det å kjenne ujevnt underlag er ein viktig del av heilheita (og fantastisk trening for bein). Synes bruken av grus er ein stor uting  Men forstår det er billeg og enkel løsning... Jeg synes det er veldig fint med noen stier med litt grus som kan fungere som inngangsbilett til nybegynnere for intro til Stisykling. Da kan jo Herr & Fru Lik Joggedress få prøvd seg litt i skogen på sine EL sykler og uten fare for lårhalsbrudd og andre skader. Tror virkelig ikke at grusing av enkelte stier/runder blir noe stort problem her i Norge med så mye skog og sti som gror igjen, og utallige andre muligheter. Synes det er bare positivt at flere benytter seg av skog/fjell/marka og kommer seg ut. Jeg tenker at hvis vi klarer å gjøre noen slike runder rullestolvennlige så er jo det også meget bra. Finnes nok av andre naturlige stier vi kommer oss til som byr på nok av tekniske utfordringer som ligger mer eller mindre uberørt hvis vi gidder å utforske/rydde litt. Dersom du ser lyset med tanke på å kjøpe emtb så er ikke litt ekstra transport til andre områder heller en uting.
|
|
|
02/11/2021 14:52
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Tror ikke en gang olje-norge har råd til å gruslegge alt av stier i Oslomarka i alle fall 
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
02/11/2021 21:45
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
02/11/2021 22:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fantastisk bra illustrasjon! Det er farlig og trist at så mange tror at vi bare kan fortsette å gruse og bygge ned natur uten at det får konsekvenser. Man må jo være litt blind for å gå glipp av det kontinuerlige angrepet som pågår mot norsk natur. Grusveier, tomter, motorveier, vindmøller... Kortslutningen i å bygge ned natur for å lure ut de som ikke vil/gidder å oppleve natur på naturens premisser er så åpenbar at en må være ganske blind for å ikke se den.
|
|
|
[Re: erikskon]
03/11/2021 07:23
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Kortslutningen i å bygge ned natur for å lure ut de som ikke vil/gidder å oppleve natur på naturens premisser er så åpenbar at en må være ganske blind for å ikke se den. Hvis du henviser til kartene som ble gjengitt så igjenspeiler ikke de det -- "å lure ut de som ikke vil/gidder å oppleve natur på naturens premisser". Jeg vil tro at de aller fleste av veiene/endeveier som illustrasjonene viser er anlagt for uttak av tømmer samt dambygging i forbindelse med det. Og mange er igjengrodd. Her er kartet fra Løvenskiold som viser veiene. Et brøytekart for vinteren som var riktignok, men som viser hva som betraktes som grusveier i dag. https://static1.squarespace.com/static/56a7557442f552f59fe399aa/t/5fca24563ff94c207e11d017/1607083097643/Br%C3%B8ytekart+20_21.pdf Tilgangen inn til veiene er stengt med bommer. Derfor er grusveiene et eldorado for både gående og syklister og jeg vil tro mange byer og distrikter misunner Oslo og nærheten til nettopp disse veiene - som åpner for ulike aktiviteter - for så mange.
|
|
|
[Re: erikskon]
03/11/2021 09:13
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kortslutningen i å bygge ned natur for å lure ut de som ikke vil/gidder å oppleve natur på naturens premisser er så åpenbar at en må være ganske blind for å ikke se den. Ganske langt unna opprinnelig tråd fra stier til at vi nå snakker om opparbeiding av grus VEIER til transport med bil/lastebil-tømmerbiler. Det er jo en helt annen diskusjon, men interessant nok. Tror ikke det finnes nok frivillighet eller ildsjeler til å opprettholde kulturlandskapet uten næring, eller mener du erikskon at vi skal bare la naturen stå urørt og få uberørt ur-skog som tilslutt blir ufremkommelig og råtner på rot, barkbiller+++? Altså på naturens premisser…. Er nok heller ikke noen som vil sage tømmer for hånd og trekke ut med hest som i gamledager. Naturvern/skogforvaltning uten denne typen næring som vi har i dag kan jeg ikke helt se for meg at er noe annet enn en illusjon i dagens samfunn. Men det gir avtrykk, det er helt klart, en million ganger større enn forskjellen på EMTB vs Analog på stier som er HELT neglisjerbart og et IKKE problem i tråd med artikkelen/intervjuet i denne tråden.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
03/11/2021 12:14
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kortslutningen i å bygge ned natur for å lure ut de som ikke vil/gidder å oppleve natur på naturens premisser er så åpenbar at en må være ganske blind for å ikke se den. Tilgangen inn til veiene er stengt med bommer. Derfor er grusveiene et eldorado for både gående og syklister og jeg vil tro mange byer og distrikter misunner Oslo og nærheten til nettopp disse veiene - som åpner for ulike aktiviteter - for så mange. Tilganen inn til Oslo Kommune eller Løvenskjolds veier er stengt med bommer. Men mange av grusveiene i nordlige deler av Marka styres av allmenninger, og da er det bare å løse billett for å kjøre. Du kommer deg helt inn til foten av Pershusfjellet med bil, og det diskuteres åpning av flere veier i Marka også. Så godt som samtlige grusveier der det er hytteområder er også åpne for biltrafikk. Det er i hovedsak veiene ved Oslo, Nittedal og til dels Bærum som oppleves avstengt, det er andre tilstander lenger nord. Ellers er det vel bare å gjenta kortslutningen som mennesker ofte bærer med seg - vi er mot sykling på sti fordi det ødelegger naturen, men ser på flatehogst som forvaltning.
Redigert av Alpers; 03/11/2021 12:14.
|
|
|
|
|