Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gaming-pc?

Gaming-pc? #2684018 07/10/2021 09:05
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Guttungen på 10 er ganske gaming-interessert, som unger flest på den alderen antar jeg, men spiller i dag på iPad og fruens laptop (jeg har pc via jobb som ikke kan installeres noe særlig annen programvare på). Men det blir mer og mer laptopspilling og av den grunn har han lyst til å spare til en skikkelig gaming-pc. Da er spørsmålet: Er disse såkalte gaming-laptop'ene brukbare? Og hvor mye må/bør man legge i en gaming-pc i dag for at den skal fungere greit til det meste?

Lurer på at en laptop er veien å gå, da kan han evnt ta den med til kompiser slik at de skal spille sammen med hverandre. Men det er vel fortsatt slik at en stasjonær maskin gir deg mest for pengene?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Gaming-pc? [Re: H.Iversen] #2684021 07/10/2021 09:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stasjonær gir mest bæng får de bøks, uten tvil. Komponenter som må komprimeres inn i en bærbar er fordyrende, og må oftest strupes litt for å hindre varmgang osv.
Men ja, mange av de dedikerte gaminglaptopene er veldig gode i dag. Skal man ha litt skjerm av betydning, typ 17", så blir de fort litt drassbar heller enn bærbar.
Et annet aspekt ved stasjonær er at de er veldig enkle å oppgradere etterhvert som behovene melder seg.

Hvilke spill er det som skal spilles? Minecraft, rocket league og fortnite f eks er ikke veldig krevende. Jeg bygde om en eldre Dell maskin, satte inn SSD og 2gb skjermkort. Det var mer enn nok til å kjøre de nevnte spillene godt. Skal man kjøpe en maskin for fremtiden og mer krevende spill etterhvert som han eldes bør man selvsagt kjøre på med litt bedre komponenter.

Man får komplett sine P9 gaminglaptoper på demosalg nå, de skulle duge ganske bra til det meste i dag og koster rundt 12k.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Gaming-pc? [Re: H.Iversen] #2684028 07/10/2021 09:52
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Laptop fungerer ikke i lengden, de makser ganske raskt hva den er i stand til å prestere. Vært i samme situasjonen. Ikke kjøp billigste stasjonær heller, sjekk at kabinettet kan bygges videre på og at komponenter kan byttes senere.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gaming-pc? [Re: H.Iversen] #2684035 07/10/2021 10:11
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for tips. Satser på noe stasjonært da mao.

Per nå får han ikke spille skytespill så det er mer Minecraft o.l. det går i, men jeg må jo tenke litt fremover og ja.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Gaming-pc? [Re: H.Iversen] #2684067 07/10/2021 15:08
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hvor mye vil du legge i den? Jeg ville lagt litt ekstra i CPU og strømforsyning, og heller kjøpe et rimeligere grafikkort, med mulighet for å oppgradere dette når det blir for dårlig. F.eks Ryzen 5600 CPU og 650W strømforsyning. 16GB RAM holder foreløpig til spill. Med et rimelig grafikkort til rundt 2k bør du havne under 10k totalt (uten skjerm).

Jeg har blitt kresen på framerate med årene, men spilte jo på nittitallet på sikkert 15-20 fps. Nå blir jeg irritert når jeg dropper under 100, så det er billigst å ikke bli for godt vant.

Moderator  support