Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løvblåser

Løvblåser #2683929 06/10/2021 07:22
BjornS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En dings jeg tror jeg trenger. Noen som har erfaring?
Funker det med kun blåsefunksjon (og plukke opp løv i poser) eller bør jeg ha sugefunksjon?

Utvalget er som på mye annet ganske stort, enten strøm eller bensindrevet.
Skal plukke opp løv på ca ett mål stort område.

(fant merkelig nok ingen gamle tråder på dette temaet)

Bjørn

Re: Løvblåser [Re: BjornS] #2683936 06/10/2021 08:08
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har selv en billig blåser/suger fra Biltema. Fungerer helt greit så lenge den brukes på underlag som IKKE er grus. Skal man blåse hardt nok til å flytte løvet, flytter man også grusen. Spesielt når det er vått ute.

Sugefunksjonen er grei, men den plukker også opp steiner om man ikke er forsiktig, og de kan lett ta knekken på viftene inni (som også kværner løvet før det går i posen)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Løvblåser [Re: BjornS] #2683942 06/10/2021 09:05
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: BjornS
En dings jeg tror jeg trenger. Noen som har erfaring?
Funker det med kun blåsefunksjon (og plukke opp løv i poser) eller bør jeg ha sugefunksjon?

Utvalget er som på mye annet ganske stort, enten strøm eller bensindrevet.
Skal plukke opp løv på ca ett mål stort område.

(fant merkelig nok ingen gamle tråder på dette temaet)

Bjørn

Ett mål er ganske mye, så jeg ville vurdert hvor ofte dette skal gjøre. En rimelig fra CO eller BT gjør jo biffen, men det går jo endel fortere med kraftige bensindrevne. Men så er det jo sånn, skal man bare gjøre det én gang i året kan man like gjerne leie en kraftig en istedenfor å kjøpe noe crap.

Jeg bruker jo løvblåseren til mye mer enn løvforvaltning, f.eks blåse ren terrasse og gårsplass, tørke bilen etter vask, få fort fyr i forbrenningsovnen. Så jeg tenkte supplere den billige elektriske med en litt ok batteridrevet til de mindre jobbenen. Men de koster da 10x så mye som de med ledning.

Re: Løvblåser [Re: BjornS] #2683970 06/10/2021 14:28
jag Offline
Ringrev
Ringrev

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Løvblåser [Re: BjornS] #2683995 07/10/2021 06:04
BjornS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Via danske hageforum kom jeg over en test av løvblåsere. liker dansker. Valget falt på en Gardena Ergojet 3000 (måtte bare kjøpe med et slikt navn) med strømkabel. På tilbud på Plantasjen til 1200 kr. Den både blåser løvet til himmels eller til h... evt over til naboen. Og suger opp og kverner i sekkevis. Som antydet, holde seg unna småstein. Enkleste var å blåse løvet over på plena evt plattingen evt steinlagte områder. Det gikk raskere enn jeg trodde.

God dag i går, ny kul dings som bråker. Fornøyd. Kona fornøyd siden løvet er borte. Og tid til skogstur med stisykkelen fordi jeg unngikk biltur til fyllinga med 15 sekker løv. Kan teoretisk strø finhakket løv tilbake på plena, som gjødsel. Hittil havnet alt i kompostbingen, blir uansett bra matjord.

Moderator  support