Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

På tida med å legge inn 'årene'`?

På tida med å legge inn 'årene'`? #2683477 03/10/2021 08:29
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
https://www.vg.no/nyheter/i/47mGlR/to-lamaer-skutt-og-drept-paa-hjortejakt

Husker en episode langt bak på nittitallet da en jeger skjøt hest etter hest i morgentåket i trua at det var hjort som krysset et beiteområde. For noen år siden skjøt en jeger kronhjort (bukken) i den lokale stammen og påsto at han trodde det var rådyr. Nylig skjøt en jeger et rådyr på mindre enn 100 meter fra huset mitt med en vinkel på anslagsvis mindre enn 10 grader mot huset. Om noen ønsker kan jeg nok rekonstruere skuddet (Vet hvor rådyret falt og vet hvor jegeren befant seg siden jeg observerte ham rett etter skuddet mens han ventet litt før han gikk for å sjekke rådyret). Han fortalte at han hadde full kontrol. Jadda. Han har hatt viltkamera her i mange måneder, og skjøt revirbukken isf. en haltende énhjørning som går rund i samme flokken (4 voksne dyr).

På tida å legge rifflene på hylla i Norge? Åpenbart har alt for mange kommet for langt borte fra jeger/sanker-opprinnelsen til nordboere til at det er forsvarlig å la de springe rundt i skogen med våpen. 'Bønder'.
Eller må vi kanskje innføre bedre testing? Teste om folk ser forskjellen på hest, lama og hjort. Kanskje VR hvor de blir utsatt for 'stresset under jakta og se om de beholder roen.

Skytte i spiss vinkel mot et bolighus? Jeg kjenner bare én idrett hvor man sikter med våpen på målområdet mens 'officials' springer rundt i målområdet samtidig. Og det er spydkasting.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683479 03/10/2021 08:57
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Med tanke på hvor mange jegere som Norge tross alt har, og som bedriver jakt hver høst, så faller det på sin egen urimelighet å straffe alle på bakgrunn av noen få kan finne på for noe. At utfallet kan være katastrofalt trekker jo opplagt i skjerpende retning, men det blir litt som å straffe alle bilførere fordi noen få kjører i ruset tilstand.

Forslaget om bedre testing, gjerne med testing av egnethet også, burde absolutt være på sin plass. Våpenloven strammes stadig inn i Norge, så det er ikke umulig vi er på vei til et scenario slik du beskriver uansett, men det tar tid. Å bli fradømt retten til jakt for en tilstrekkelig lang periode burde egentlig være prevantivt nok, men det holder ikke med 6-24 måneder.

Og ja - jeg har sett mye rart på jakt selv. God våpen- og sikkerhetsopplæring er alfa & omega, og jeg skal innrømme at det har reddet meg fra uhell også. Terpinga sitter i ryggraden, og det skal den gjøre.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683486 03/10/2021 09:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ganske sikker på at den alvorlige feilen den jegeren gjorde, var å skyte på "noe" han trodde var skuddbart, at han ikke så hele dyret, kanskje bare skimtet det ? Hvis han har sett hele dyret og skutt, er han farlig for omgivelsene.
Heldigvis er hører slike episoder til et bittelite mindretall av jaktepisoder om høsten. Norske jegere holder en høy standard er min erfaring.
Og heldigvis er vi ennå jegere og sankere, som setter pris på kortreist mat.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683519 03/10/2021 14:27
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Å sammenligne jakt med bilkjøring tror jeg er å sammenligne epler og pærer. Bilkjøring er noe samfunnet er sterkt avhengig av og noe bortimot alle over 18 driver med nesten hver dag. Jakt er noe svært få drive rmed fordi de må. Det er noe bortimot alle jegere gjør ut av hobby, fornøyelse, lyst or whatever i en svært begrenset periode. Og med 1 av 10 nordmenn registrert som jeger (ikke nødvendigvis aktiv) er de ikke i ærheten av å være like mange som de som har sertifikat.

Vet ikke hvilken jeger det er snakk om her men mener du (Heavydude) at en jeger som skytter på et dyr som han ikke se helt er mindre farlig enn en som skytter på et dyr som han ser i sin helhet?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683530 03/10/2021 15:23
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan ser du for deg regulering av viltbestander uten jakt?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683541 03/10/2021 16:45
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
På samme måte som det skjedde før i tida.

Her er det forøvrig en del interessant om jakt og spesielt drivkraften bak å lese:

https://www.nina.no/archive/nina/pppbasepdf/temahefte/040.pdf

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683548 03/10/2021 17:52
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Vet ikke hvilken jeger det er snakk om her men mener du (Heavydude) at en jeger som skytter på et dyr som han ikke se helt er mindre farlig enn en som skytter på et dyr som han ser i sin helhet?

Som jeger skal man ikke skyte på noe man ikke er sikker på er skuddbart. Men dessverre finnes det unntaksvis jegere som ikke følger den viktige regelen. Når man ser et dyr i sin helhet, vurderer man fort om det er et dyr som man har lov til å skyte.
Jeg er på elgjakt om dagen. Jeg hadde en elgokse i går, som først lå på bakken , hvor jeg bare så ørene. Så reiser den seg og står lenge og ser på meg , litt på skrå. Ut fra hodet/ den delen av geviret som jeg kunne se, kunne den være skuddbar,men jeg var litt usikker. Så snur den bredsiden til meg og står helt rolig. Og jeg ser at den er for stor, og lar den gå. Punktum finale. En mindre erfaren jeger, som hadde skimtet den i noe buskas, ville kanskje vært dum nok til å smelle på.

Redigert av HeavyDude; 03/10/2021 17:53.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683567 03/10/2021 20:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683571 03/10/2021 20:53
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Før i tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=m2EEzbqXP2U
Det virker dog heldigvis som skikken med å kombinere alkohol og jakt er sterkt utrydningstruet.

Karbonbasert livsform.
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683588 04/10/2021 06:59
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Bilkjøring er noe samfunnet er sterkt avhengig av og noe bortimot alle over 18 driver med nesten hver dag. Jakt er noe svært få drive rmed fordi de må.

Stadig ferre 18-åringer tar førerkort, og andelen som gjør dette er fallende.

Men klart, det er epler og pærer selvsagt, men prinsippet er allikevel gyldig når du ønsker å straffe mange for hva noen få gjør. Det er tross alt registert over 500000 jeger i Norge, og nærmere 200000 løste lisens mens nesten 10000 person tok jegerprøven for første gang i 2020-21. Så det er ikke akkurat en liten subkultur.

Konsekvensreaksjoner og enda større fokus på sikkerhet- og våpenopplæring. Mulig jeg stigmatiserer, men jeg tror en del av den eldre andelen jegere aldri fikk dette på samme måte som en må ha i dag.

Redigert av eOpseth; 04/10/2021 08:02.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683599 04/10/2021 07:55
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev

Her er det forøvrig en del interessant om jakt og spesielt drivkraften bak å lese:

Hvor langt tilbake er du når du snakker om "før i tiden" da? Snakker vi såpass langt at rovdyr tok seg av jobben liksom? For det er jo ikke så veldig aktuelt i dagens samfunn akkurat.

Redigert av Jacobsen; 04/10/2021 08:05.
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: eOpseth] #2683607 04/10/2021 09:24
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: eOpseth
Bilkjøring er noe samfunnet er sterkt avhengig av og noe bortimot alle over 18 driver med nesten hver dag. Jakt er noe svært få drive rmed fordi de må.

Stadig ferre 18-åringer tar førerkort, og andelen som gjør dette er fallende.

Men klart, det er epler og pærer selvsagt, men prinsippet er allikevel gyldig når du ønsker å straffe mange for hva noen få gjør. Det er tross alt registert over 500000 jeger i Norge, og nærmere 200000 løste lisens mens nesten 10000 person tok jegerprøven for første gang i 2020-21. Så det er ikke akkurat en liten subkultur.

Konsekvensreaksjoner og enda større fokus på sikkerhet- og våpenopplæring. Mulig jeg stigmatiserer, men jeg tror en del av den eldre andelen jegere aldri fikk dette på samme måte som en må ha i dag.

Ja, mine over 18 hadde ikke hast med å ta førerkortet heller. Men allikevel er lappen noe helt annet enn jakt.
Jegerne følger ikke normalfordelingen i befolkningen på noen som helst måtte:

https://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/artikler-og-publikasjoner/hvem-er-jeger

Og med kun én av tre registrerte jegere som kommer seg ut på jaktmarkene er det en aktivitet for relativt få interesserte, i en stort sett svært begrenset periode, og ikke hvermansen. 'Vi' er kanskje sankere (1,6 mill. nordmenn plukker bær), men ikke jegere.

Er for øvrig ingen som har reagert på rådyrjegeren som jeg nevnte. Synes dere som er jegere det er greit å skyte med spiss vinkel (antatt foreløpig ca. 10 grader) mot et bolighus? Og om dere hadde sett en stor revirbukk og en bukk med bare et gevir som halter. Hadde dere skudd revirbukken eller det åpenbart svake dyret?

Prinsippet at vi 'straffer' alle for noe som bare få gjør er velakseptert i samfunnet hvor det gjelder ting som ikke har spesielt stor betydning for de fleste.
Bare å se hva som er inkludert i våpenloven av tulleting som er forbudt og som ikke har og aldri har hatt noe særlig betydning for hvermansen.
Kan bare ta frem nunchaku. Drittkult å gjøre og se på, men om jeg må velge nunchaku eller gardinstang i en reell kamp velger jeg gardinstanga 99 av 100 ganger. Eller ta macheten som er forbudt. Kjøpte fiskars ryddekniv etter anbefalinger her på TS. Kjekt verktøy som fint tar 5-10 cm bjørk på et hogg.

Det fine med gardinstenger og ryddekniver er at faren for å skade seg selv under bruk er vesentlig mindre enn nunchaku og machete, vinn-vinn.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Jacobsen] #2683608 04/10/2021 09:29
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Jacobsen

Hvor langt tilbake er du når du snakker om "før i tiden" da? Snakker vi såpass langt at rovdyr tok seg av jobben liksom? For det er jo ikke så veldig aktuelt i dagens samfunn akkurat.

Fordi vi mennesker er så utrolig mye flinkere til å forvalte naturen. Rapporten starter jo alt bra:

Vi har alle hørt det: de gamle veidekulturene levde alltid i pakt med naturen rundt seg. De tok ikke mer enn det
de trengte, og knapt nok det. Glem det med en gang. Det finnes ikke et eneste eksempel på at veidekulturer
levde, eller lever i harmoni med sine naturressurser.

Den som tror at vi klarer det nå er i mine øyne naiv.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683618 04/10/2021 10:30
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Fordi vi mennesker er så utrolig mye flinkere til å forvalte naturen. Rapporten starter jo alt bra:

Vi har alle hørt det: de gamle veidekulturene levde alltid i pakt med naturen rundt seg. De tok ikke mer enn det
de trengte, og knapt nok det. Glem det med en gang. Det finnes ikke et eneste eksempel på at veidekulturer
levde, eller lever i harmoni med sine naturressurser.

Den som tror at vi klarer det nå er i mine øyne naiv.
Hvordan er dette et svar på det jeg lurte på? Jeg lurer på hvordan du mener vi skal gjøre bestandregulering i praksis. Det virker jo som du har tenkt nok på dette til at det burde være grei skuring å svare på.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683624 04/10/2021 10:58
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Manglet et spørsmålstegn der.
Mennesket har aldri klart å regulere naturen fornuftig (Grunnen er nok åpenbar, men i tilfelle: mennesket er ikke interessert i å gjøre naturen vel, mennesket er interessert i sitt eget vel) så bare la det gå fritt.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Jacobsen] #2683647 04/10/2021 13:21
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Uten jakt blir det ikke regulering. Da blir det naturlig / 'naturlig' frafall. Om du ønsker å kalle det for regulering er det helt greit, men jeg tror ikke jorduglen tenker regulering når den tar mus.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683648 04/10/2021 13:22
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Hmm, slettet du et innlegg?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683657 04/10/2021 14:19
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
https://www.vg.no/nyheter/i/47mGlR/to-lamaer-skutt-og-drept-paa-hjortejakt

Husker en episode langt bak på nittitallet da en jeger skjøt hest etter hest i morgentåket i trua at det var hjort som krysset et beiteområde. For noen år siden skjøt en jeger kronhjort (bukken) i den lokale stammen og påsto at han trodde det var rådyr. Nylig skjøt en jeger et rådyr på mindre enn 100 meter fra huset mitt med en vinkel på anslagsvis mindre enn 10 grader mot huset. Om noen ønsker kan jeg nok rekonstruere skuddet (Vet hvor rådyret falt og vet hvor jegeren befant seg siden jeg observerte ham rett etter skuddet mens han ventet litt før han gikk for å sjekke rådyret). Han fortalte at han hadde full kontrol. Jadda. Han har hatt viltkamera her i mange måneder, og skjøt revirbukken isf. en haltende énhjørning som går rund i samme flokken (4 voksne dyr).

På tida å legge rifflene på hylla i Norge? Åpenbart har alt for mange kommet for langt borte fra jeger/sanker-opprinnelsen til nordboere til at det er forsvarlig å la de springe rundt i skogen med våpen. 'Bønder'.
Eller må vi kanskje innføre bedre testing? Teste om folk ser forskjellen på hest, lama og hjort. Kanskje VR hvor de blir utsatt for 'stresset under jakta og se om de beholder roen.

Skytte i spiss vinkel mot et bolighus? Jeg kjenner bare én idrett hvor man sikter med våpen på målområdet mens 'officials' springer rundt i målområdet samtidig. Og det er spydkasting.

Føler vel at dette innlegget er skrevet i affekt etter å ha kranglet med jegeren. Min oppfatning av "jeger bestanden" i Norge er at de er ganske flinke. Lite vådeskudd og skadeskyting.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Dexter] #2683663 04/10/2021 14:41
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Er for øvrig ingen som har reagert på rådyrjegeren som jeg nevnte. Synes dere som er jegere det er greit å skyte med spiss vinkel (antatt foreløpig ca. 10 grader) mot et bolighus? Og om dere hadde sett en stor revirbukk og en bukk med bare et gevir som halter. Hadde dere skudd revirbukken eller det åpenbart svake dyret?

Absolutt reagerte jeg på det, dersom det ikke kom godt frem, derav min hentydning til strengere straffer for slikt. Dette skal sitte i ryggraden på enhver jeger at slik risiko tar en bare ikke, og med så liten vinkel er ikke bakgrunnen til å vurdere som tilstrekkelig sikker. Selv om jeg personlig vet at dette burde gå helt fint for meg basert på mine ferdigheter, så er risikoen altfor stor dersom noe faktisk går galt. Og da lar man viltet gå! Jeg ville aldri skutt i retning av privathus om vinklen var under 45 grader, og selv da ville jeg ikke vært komfortabel med det fordi det føles bare feil.

Sitat: Dexter
Min oppfatning av "jeger bestanden" i Norge er at de er ganske flinke. Lite vådeskudd og skadeskyting.

Helt enig i dette - skal en se på statistikk på dette, så bør en se på antall vådeskudd og ulikker sammenlignet med antall skudd løsnet. Antall vilt felt hvert år burde være en indikasjon på dette. Ulykker skjer, og det er ikke veldig mange av disse.

Covid-19 har muligens også brakt jegertallet noe ned i 2020/21 uten at jeg har sjekket nøye, men ferre kurs og vanskeligere å være en del av at jaktlag.

Argumentet om at jegere ikke representerer normalfordelingen av befolkningen kjøper jeg ikke som argument for noe som helst. Manndominert interesse, det er det riktignok.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683664 04/10/2021 14:44
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Uten jakt blir det ikke regulering. Da blir det naturlig / 'naturlig' frafall. Om du ønsker å kalle det for regulering er det helt greit, men jeg tror ikke jorduglen tenker regulering når den tar mus.

Men viltkjøtt er en ressurs, økologisk sådan. Mindre vilt, mer industrikjøtt => vanskelig å argumentere for at det er ønskelig, det være seg i MDG-ånd eller fra noe menneskelig helseaspekt og dyrevelferd.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Dexter] #2683668 04/10/2021 15:26
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Føler vel at dette innlegget er skrevet i affekt etter å ha kranglet med jegeren. Min oppfatning av "jeger bestanden" i Norge er at de er ganske flinke. Lite vådeskudd og skadeskyting.

Hva du føler er vel ikke så relevant. Lite skadeskytting?

Har du fått med at noen typer vilt regner man med flere blir skadeskutt enn dør?

file:///C:/Users/AMAROC~1.AMA/AppData/Local/Temp/Sm%C3%A5viltprosjektet%20rapport%202015.pdf

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Dexter] #2683672 04/10/2021 15:52
espenta Online
Ringrev
Ringrev

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...nt&utm_content=hovedlopet_row13_pos1

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: eOpseth] #2683675 04/10/2021 16:11
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Men viltkjøtt er en ressurs, økologisk sådan. Mindre vilt, mer industrikjøtt => vanskelig å argumentere for at det er ønskelig, det være seg i MDG-ånd eller fra noe menneskelig helseaspekt og dyrevelferd.

Nordmennesker spiser 50 kilo kjøtt i året, derav 1 kilo jaktvilt. Ikke akkurat en betydelig andel. (Sikkert vesentlig mer for noen, men det styrker bare min påstand at jakt ikke er noe for hvernansen, men for en liten gruppe i samfunnet). Om alle nordmennesker velger bort kjøtt en dag i uken vil det gikk 5 ganger så stor 'besparelse' på dyrevelferd........... om det siste er så viktig.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: eOpseth] #2683678 04/10/2021 16:17
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Absolutt reagerte jeg på det, dersom det ikke kom godt frem, derav min hentydning til strengere straffer for slikt. Dette skal sitte i ryggraden på enhver jeger at slik risiko tar en bare ikke, og med så liten vinkel er ikke bakgrunnen til å vurdere som tilstrekkelig sikker. Selv om jeg personlig vet at dette burde gå helt fint for meg basert på mine ferdigheter, så er risikoen altfor stor dersom noe faktisk går galt. Og da lar man viltet gå! Jeg ville aldri skutt i retning av privathus om vinklen var under 45 grader, og selv da ville jeg ikke vært komfortabel med det fordi det føles bare feil.

Beklager at jeg ikke fikk med meg den. Skyter rifle pistol og pil og bue, og anser meg selv også teknisk i stand til å ta et slikt skudd. Men det er en grunn hvorfor vi har strenge regler på standplass under skytestevner, som er de mest kontrolerte forhold man kan tenke seg under skyting. Ute i marka, og skogen er det helt andre forhold og mye mer man må ta hensyn til.

Andre jegere som synes at det var greit allikevel?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683680 04/10/2021 16:27
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Nordmennesker spiser 50 kilo kjøtt i året, derav 1 kilo jaktvilt. Ikke akkurat en betydelig andel. (Sikkert vesentlig mer for noen, men det styrker bare min påstand at jakt ikke er noe for hvernansen, men for en liten gruppe i samfunnet). Om alle nordmennesker velger bort kjøtt en dag i uken vil det gikk 5 ganger så stor 'besparelse' på dyrevelferd........... om det siste er så viktig.

Selvsagt er ikke vilt i størrelse med industrielt kjøtt. Men enda bedre er det dersom vi kutter industrielt kjøtt den ene dagen, og beholder viltkjøttet i miksen.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683681 04/10/2021 16:29
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Ute i marka, og skogen er det helt andre forhold og mye mer man må ta hensyn til.

Definitivt. En kvist man ikke så, eller noen strå litt tidlig i kulebanen, kan bevege en kule vesentlig. Nå jakter jeg stort sett kun med hagle selv for tiden, men når jeg har med meg i rifle vil jeg at kula skal gå vekk fra folk og hus - det er vinkelen jeg legger til grunn på jakt.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: eOpseth] #2683683 04/10/2021 16:52
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Selvsagt er ikke vilt i størrelse med industrielt kjøtt. Men enda bedre er det dersom vi kutter industrielt kjøtt den ene dagen, og beholder viltkjøttet i miksen.

Enda bedre? Igjen, andel vilt på totalen av kjøttkonsumet er neglisjerbart i Norge
Nei, enda bedre om vi hadde begynt å handle insekter/larver på Meny, om vi virkelig er opptatt av dyrevelferd, økologi, helse og miljø.

https://meny.no/tema/bakst/brod/larvebrod/

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683687 04/10/2021 17:36
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=Tange

Og med kun én av tre registrerte jegere som kommer seg ut på jaktmarkene er det en aktivitet for relativt få interesserte, i en stort sett svært begrenset periode, og ikke hvermansen. 'Vi' er kanskje sankere (1,6 mill. nordmenn plukker bær), men ikke jegere.

[/quote]

Ang jegere er hvermansen eller ikke ? Jeg lever i et fylke og distrikt hvor det er å jakte definitivt er noe hvermansen gjør. Det er noe av kjernekulturen på bygda her. Hadde det vært mulig å for flere å jakte . hadde de gjort det.

ang rådyrjegeren : Spørsmålet du stiller er viser jo at du ikke er kjent med elementær jegeretikk. Det skal aldri skytes mot hus. Aldri.
Spørsmål2 : hadde skutt det skadete dyret først. Elementært.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683690 04/10/2021 17:51
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Feilslutning. Jo det er en betydelig andel for de som har tilgang til det, rimelig. Og : vilkjøtt er sunt: det er dyr som har spist naturlig mat, ikke kraftfor.og den er kortreist. Alternativt må man fore opp og slakte lokalt storfe, (eller sau). eventuelt importere stprfe og sau fra andre land.
Så å spise norsk viltkjøtt, er sunt, og økologisk bra i ft alternativet.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: HeavyDude] #2683693 04/10/2021 18:26
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: HeavyDude

ang rådyrjegeren : Spørsmålet du stiller er viser jo at du ikke er kjent med elementær jegeretikk. Det skal aldri skytes mot hus. Aldri.
Spørsmål2 : hadde skutt det skadete dyret først. Elementært.

Har du lest hva jeg skrev litt lenger opp?
Jeg beskrev inisiell fire tabber. Tre som gjelder feil dyr, og én som er en generaltabbe for en jeger.
Merkelig nok må jeg faktisk presse litt på å få 'svar'/reaksjon på den.
Jeg kunne ha vært fullsetdnig uvintede, og da kunne noen ha bekreftet eller avkreftet jegerens påstand om full kontroll med en gang. som tilsynelatende kun eOpseth tok seg tid til. Mer opptatt av 'dyrenes velferd' kanskje?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support