Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift?

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683097 30/09/2021 10:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Nå som har kull har blitt et «fy» ord så skal kull ut med det grønne skiftet, og kull som energi skal erstattes med diesel-drift…

Det hadde vært en ubetinget forhold om du leste artiklene FØR du delte dem.

Gruven er ikke drivverdig så når man ikke lenger har tilgang på kull, er diesel et bedre alternativ. Men diesel er en overgansløsning til fornybar energiproduksjon er på plass.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: GeirK] #2683106 30/09/2021 10:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
Sitat: anonymous

Nå som har kull har blitt et «fy» ord så skal kull ut med det grønne skiftet, og kull som energi skal erstattes med diesel-drift…

Det hadde vært en ubetinget forhold om du leste artiklene FØR du delte dem.

Gruven er ikke drivverdig så når man ikke lenger har tilgang på kull, er diesel et bedre alternativ. Men diesel er en overgansløsning til fornybar energiproduksjon er på plass.

Läste och förstod du artikeln?

Gruven er alltså ikke drivverdig för att man ska fyre med diesel istället för kull.

"– Vi har tatt en beslutning om å avslutte gruvedrifta når energiverket i Longyearbyen ikke lenger trenger kull, sier Ertsaas.

Det er Longyearbyen lokalstyre som har sagt opp avtalen med gruveselskapet fordi energiverket skal fyres med diesel. Dermed faller grunnlaget for kulldriften bort."

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: fredriks] #2683129 30/09/2021 11:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Gruven er alltså ikke drivverdig för att man ska fyre med diesel istället för kull.

Den er ikke drivverdig selv om man fyrer med kull.

---

– Etter at energiverket har fått det de trenger, selger vi overskuddskull til Europa. Det er med på å gjøre det mindre dyrt, men med normale kullpriser koster det mellom 40 og 60 millioner kroner i året å drive gruva, sier Store Norske-direktøren.

– Det er negativ kontantstrøm.

---

Og i 2017 vedtok Stortinget å stenge gruvene i Svea og Lunckefjell på grunn av lave kullpriser.

Nå er kullprisene imidlertid historisk høye slik at de øker den årlige produksjonen fra rundt 90.000 tonn til over 125.000.

Det er likevel ikke nok for å holde liv i Gruve 7, som fortsatt er avhengig av statlige midler for å dekke driftsunderskuddet.

Redigert av GeirK; 30/09/2021 11:42.

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683135 30/09/2021 11:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Byker

Hva slags fornybar energiproduksjon tenker du deg på Svarbard?

Det er det ikke min jobb å tenke ut. Disse folka her, derimot:

https://www.miljodirektoratet.no/tj...raft-med-fornybar-energi-i-longyearbyen/

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683142 30/09/2021 12:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Hva slags fornybar energiproduksjon tenker du deg på Svarbard?

Det er det ikke min jobb å tenke ut.

Her feiger du ut!
Du brakte temaet opp, og det kan vel ikke stå dårligere til enn at du klarer å si B når du har sagt A?
Dette står til stryk igjen, det Geir.

Har tro på at du kan bedre enn å feige ut slik. Ta deg sammen.

Feige ut?

Jeg skriver at artikkelen forklarer at diesel er en overgangsløsning som skal brukes frem til fornybare løsninger overtar. Så nei - det var ikke jeg som "brakte opp" det temaet.

Er det da min jobb å utrede hvilke former for fornybar energi som skal brukes?

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683147 30/09/2021 12:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du er jo ellers raskt frempå med å be om forklaringer fra andre om mange tema.
.

Ikke nødvendigvis. Jeg er raskt frempå for å be folk underbygge påstander de kommer med slik at jeg kan ta stilling til om jeg skal tro på påstanden eller ikke.

Har jeg kommet med noen påstander om fornybar energi på Svalbard som jeg ikke har underbygget?

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683148 30/09/2021 12:23
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pust med magen folkens . Linken GeirK viser jo til at den nye energikilden på Longyearbyen blir trepellets.
GeirK behøver ikke stå til ansvar for det.
Men hyggelig at de den fornybare nye energikilden er ved ICON_WINK

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: HeavyDude] #2683149 30/09/2021 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HeavyDude
Pust med magen folkens . Linken GeirK viser jo til at den nye energikilden på Longyearbyen blir trepellets.
GeirK behøver ikke stå til ansvar for det.

Den fikk du på sølvfat!

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683150 30/09/2021 12:27
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
He he ja, takket være deg ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683188 30/09/2021 15:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Lo høyt av en krangletråd. Det er ikke for ofte.

LarsB

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: HeavyDude] #2683222 30/09/2021 19:45
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: HeavyDude

Haha, jeg dæver!

Lenin hadde rett i noe; alt henger sammen med alt.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683242 30/09/2021 20:43
Loki Offline
Besatt
Besatt
Altså. Vi har, tilsynelatende, tilregnelig folk gående på lønn fra Staten som bruker dagene på å finne ut at Svalbard skal fyre med ved? Hva for noe tullesamfunn er dette?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683293 01/10/2021 08:20
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Den 101 år gamle traktaten om norsk eierskap til Svalbard utfordres stadig, spesielt av Russland. Svalbard ligger mellom Nord-Amerika og Russland og er dermed strategisk viktig, spesielt i en eventuell konflikt. Norsk aktiv tilstedeværelse er derfor viktig, og turisme kan være én måte å være til stede på. Men at Norge opprettholder et samfunnet på Svalbard på grunn av turismen (eller gruvedriften), blir å snu det på hodet.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: Tgabriel] #2683302 01/10/2021 09:29
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Tgabriel
Norsk aktiv tilstedeværelse er derfor viktig [...]

Viktig for hvem?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: eOpseth] #2683304 01/10/2021 09:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Norsk aktiv tilstedeværelse er derfor viktig [...]

Viktig for hvem?

For nasjonen Norge.
For eksempel:
https://ung.forskning.no/politikk-svalbard/hvorfor-er-det-norge-som-styrer-over-svalbard/1916440

Redigert av RazeFaze; 01/10/2021 09:37.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: eOpseth] #2683320 01/10/2021 10:30
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Vet ikke på hvilket nivå du legger deg med ordet "hvem". Ut fra spørsmålet tipper jeg det ikke er viktig for deg, men jeg vil si det er viktig for Norge.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: Tgabriel] #2683337 01/10/2021 11:13
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vet ikke på hvilket nivå du legger deg med ordet "hvem". Ut fra spørsmålet tipper jeg det ikke er viktig for deg, men jeg vil si det er viktig for Norge.

Jeg tolket det dithen at Svalbard var mest viktig for USA og/eller Russland, særlig strategisk for begge to - derav spørsmålet.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: eOpseth] #2683348 01/10/2021 11:52
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eOpseth
Jeg tolket det dithen at Svalbard var mest viktig for USA og/eller Russland, særlig strategisk for begge to - derav spørsmålet.

Skjønner. Lenken i innlegget til RazeFaze beskriver godt hvorfor Svalbard er viktig for Norge, og den strategiske delen av dette forsterkes av vårt medlemskap i NATO.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683921 06/10/2021 05:59
I
Ignifer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Med fare for å skape ny amper diskusjon kniper jeg sammen øynene og kaster inn en brannfakkel:
Atomkraftverk.
Null utslipp, billig energi.
Med barenshavet som nabo er kjøling neppe ett problem.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2683935 06/10/2021 08:05
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Ignifer
Med fare for å skape ny amper diskusjon kniper jeg sammen øynene og kaster inn en brannfakkel:
Atomkraftverk.Null utslipp, billig energi.
Med barenshavet som nabo er kjøling neppe ett problem.

Med tomkraft tenker mange på Chernobyl, Fukushima eller Three Mile Island. Og visse avvik ved våre to reaktorer i Halden og Kjeller.

Kjøling er ikke den største utfordringen, avfall derimot.
Men atomkraft har også store fordeler.

Noen hevder at avfall ikke er så stort problem:

"Alle energiformer gir giftig avfall, og mengden som kommer fra kjernekraftindustrien er svært liten."
...
"Finland har gjort en skikkelig beregning på dette, og funnet ut av hva som skjer hvis de lagrer avfallet fra de finske kjernekraftverkene i bakken (som de planlegger å gjøre), og dette begynner å sive ut:
Hvis et menneske bor hele livet over et sånt område, med radioaktivt avfall under seg, hun drikker kun vann fra dette stedet, og hun spiser kun mat som er dyrket i jorden over dette radioaktive lageret, da får hun en ekstra stråledose hvert år som tilsvarer den stråledosen man får ved å spise to bananer.
Ja, bananer er bitte litt radioaktive fordi de ha mye radioaktivt kalium i seg. Nei, det er ikke farlig å spise bananer allikevel."
...
"Når vi innser at all energiproduksjon gir avfall, kan det være lurt å i alle fall vurdere den energiformen som gir minst farlig avfall. Ikke velg bort kjernekraft på grunn av det radioaktive avfallet."

https://www.nrk.no/ytring/ikke-velg-bort-kjernekraft-pa-grunn-av-avfallet-1.15160250

Se også:
https://www.aftenposten.no/meninger...kke-ha-et-groent-skifte-uten-kjernekraft

"Minst avfall
Men hva med avfall, da? Kjernekraft produserer faktisk suverent minst avfall av alle energikilder, men en liten andel er jo potensielt farlig. Vel, all energiproduksjon gir avfall, og vi unngår ikke farlig avfall ved å velge vekk kjernekraft.

Solkraft, for eksempel, har historisk produsert bare 3 prosent så mye strøm som det kjernekraft har, men de to energikildene har allikevel produsert omtrent like mye avfall (250.000 tonn hver). Fremover vil forskjellene imidlertid øke, og det anerkjente energibyrået IRENA mener mengden avfall fra solkraftindustrien kan bli hele 78 millioner tonn innen 2050.

Siden andelen som klassifiseres som farlig avfall (indium, gallium, selen, kadmium, tellur, bly med mer) er høyere enn for kjernekraft, blir det fort store mengder helseskadelig avfall som må håndteres forsvarlig.

Vindkraft har også høyt materialbehov. Utfordringen kan illustreres ved Europas største vindprosjekt, Fosen Vind. Den består av 277 vindturbiner og 221 km anleggsvei i Trønderland. Etter endt levetid på 25 år vil den ikke ha produsert mer energi enn det verden bruker på fem timer.

Det betyr at hvis vi skal dekke verdens energiforbruk med vindkraft, må vi bygge og kaste avfall fra tilsvarende fem Fosen Vind hver eneste dag – til evig tid. Mye av avfallet er turbinblader av komposittmateriale som pr. nå ikke kan resirkuleres."

Trygt:
"Kjernekraft har også det klart laveste materialforbruket, og det er minst like trygt som fornybare energikilder (*). For å sette det i perspektiv: Hver dag dør det like mange i trafikken som det totalt har dødd av stråling fra alle kjernekraftulykker så langt – uten at vi slutter å bevege oss i trafikken av den grunn."

* https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652615009877

Anbefaler også denne gruppen:

https://www.facebook.com/groups/kjernesnakk/

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: Duck] #2684006 07/10/2021 07:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Duck
Etter endt levetid på 25 år vil den ikke ha produsert mer energi enn det verden bruker på fem timer.

Hvordan regner du den fossile delen av verdens energiforbruk her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2684011 07/10/2021 08:31
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Atomkraft er interessant, men : investeringskostnadene på atomkraftverk til Svalbards energibehov, blir kanskje vanskelige å gjøre konkurransedyktig mot alt energi ?
Og risiki med avfallet er alltid tilstede ved atomkraftverk : https://www.reuters.com/article/us-usa-nuclear-environment-idUSKBN18M2OP

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2684017 07/10/2021 08:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Slik jeg leser reuters siktes det i stor grad inn på lagring av eksisterende atomavfall (fra eldre type reaktorer).
Nyere reaktorer (gen IV) er i stand til å bruke avfallet som brensel og om denne utviklingen går rett vei stilles det 'avfallsproblemet' i et helt annet lys.

https://nautil.us/issue/7/waste/our-nuclear-waste-is-a-goldmine

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: Tange] #2684037 07/10/2021 10:19
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har du rett i. Atomavfall har vært , og er vel tildels ennå, risiki av kategorien lav sannsynlighet, men kan få katastrofale følger. Bra at verden går fremover . Men tilstrekkelig ? Kategori IV er vel bare på tegnebrettet ennå, med definerte systemkrav, som bl.a. det du nevner.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2684064 07/10/2021 13:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det vet vi ikke før om noen tiår (ikke med sikkerhet i hvert fall), men de første skal være i gang om 4-5 år. Som regel kan man nok plusse på noen år pga. uforutsette problemer. Det er i hvert fall ,lite tvil om at 'katastrofe'-reaktorne og de som bygges nå og forskes på fremover ikke kan sammenlignes.

Når det er sagt, ser ikke helt for meg betydningen dette kommer til å ha for Svalbard i nærmeste fremtid.

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: ] #2684076 07/10/2021 18:25
Panda Offline
Besatt
Besatt
Leste en artikkel på NRK om akkurat dette.
Fasit var at Norge ikke har kompetente fagfolk på å drive atomkraftverk rett og slett og at vi faktisk ikke trenger atomkraft (i Norge) heller p.t.

https://www.nrk.no/vestland/her-vil-han-ha-to-atomkraftverk-1.15673536

Re: Svalbard – kulldrevet, eller dieseldrift? [Re: Panda] #2684090 07/10/2021 21:19
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Panda
Leste en artikkel på NRK om akkurat dette.
Fasit var at Norge ikke har kompetente fagfolk på å drive atomkraftverk rett og slett og at vi faktisk ikke trenger atomkraft (i Norge) heller p.t.

https://www.nrk.no/vestland/her-vil-han-ha-to-atomkraftverk-1.15673536

Intressante betraktninger i artikkelen, og "fasit" kan jo endre seg etterhvert (som vel også ble påpekt). Mht kompetanse så manglet Norge i sin tid også dette når vi startet opp med oljeproduksjonen i Nordsjøen. Løsningen ble vel innleie av ekspertise og for utenlandsk arbeidskraft ganske gunstige skatteregler mv., om jeg da ikke husker helt feil. Jeg merket meg også at Linnerud (Professor i fornybar energi ved Noregs miljø- og biovitskaplege universitet (NMBU) uttalte;

"-Eg ser for meg at kjernekraft blir ein viktig del av global energiforsyning, men Noreg har komparative fortrinn på andre område, og spennande moglegheiter på havet, seier ho."

Videre at Huseby (administrerande direktør ved Institutt for energiteknikk (IFE), som tidlegare drev atomreaktoren i Halden) uttalte:

"– Diskusjonen om kjernekraft globalt er interessant og relevant..."

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support