Det er helt sjukt. Jeg sitter og irriterer meg over at jeg ikke kan kjøpe en Element. Har så sinnsykt lyst på den, men lommebok og plass i boden er inkompatible. Samme er samboer (n+1 er ikke aktuelt)
Bare å selge hardtail så holder du antall sykler stabilt
Det har vært oppe "til diskusjon" i hodet mitt. Men det er noe å ha en hardtail, men den får jo kjørt seg skikkelig. I praksis har jeg ikke plass i tiden til to gode fulldempere.
Det er helt sjukt. Jeg sitter og irriterer meg over at jeg ikke kan kjøpe en Element. Har så sinnsykt lyst på den, men lommebok og plass i boden er inkompatible. Samme er samboer (n+1 er ikke aktuelt)
Bare å selge hardtail så holder du antall sykler stabilt
Det har vært oppe "til diskusjon" i hodet mitt. Men det er noe å ha en hardtail, men den får jo kjørt seg skikkelig. I praksis har jeg ikke plass i tiden til to gode fulldempere.
Ser den altså, av erfaring brukte jeg en av fulldemperne mine mye mer enn den andre når jeg hadde to. Med hardtail og fulldemper blir det mer forskjell og mer jevn bruk.
Reach på Ripleyen må vel være feil, regner med at den og er i Large?
(nei jaggu stemmer det, jeg måtte sjekke)
Det var ikke noe uvanlig reach det der "før i tiden". hvis du ser på setevinkelen på 73 som jo er ekstremt slækt i dagens contekst så tenker jeg at den føles helt fin ut på sti og ut fra hva både eiere og pressen skrev om sykkelen den gang, så var dette blant de bedre til sitt formål med datidens geo.
Har selv en Ripley V4 i dag med 500 mm i XL som er to år gammel og den er moderne og fin.
Hvilken bruk ser dere for dere med denne? Er egentlig ute etter en litt grovere en som «alroundsykkel» i Oslo og omegn, men Element så jo sjukt nais ut med den geometrien
Hvis det er meg du spør, så er svaret det meste unntatt heisbasert. Perfekt for Oslomarka. Jeg har brukt 120-130 mm.-sykler siden 2015 til alt fra enduroritt via TSR til Offroad Valdres og markene rundt Oslo på sti (lang tur!). Mye smil per mil. Sykkelkompisene mine har vært på Hightower LT o.l., men jeg synes det blir for grovt. Klart, Ripley'n føltes litt sped i Nesbyen, men med Assegai og mye sag gikk det fint det òg.
Takk for svar! Har hatt god erfaring med 130/140 og fått litt smaken på at det går an å ha det gøy på hele turen (ikke bare ned igjen). Så den går definitivt inn på shortlisten, må bare vurdere om jeg klarer å være uten stisykkel helt til våren, da min nåværende NS Snabb tydeligvis ble for fristende for noen tyver i blokka 😤
Hvilken bruk ser dere for dere med denne? Er egentlig ute etter en litt grovere en som «alroundsykkel» i Oslo og omegn, men Element så jo sjukt nais ut med den geometrien
Alt i fra rundbane til lettere enduro tipper jeg. Utifra geometrien bør det være en ganske så perfekt sykkel for Østmarka hvis man er litt teknisk god. (Og liker at bortover/oppover også kan sykles med fart)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
For min del, i Drammensmarka og omegn, blir det denne sikkert 90% av turene da jeg som regel tar turer innover marka og vil ha det mest mulig gøy også på bortoversti. Skal brukes da til stiturer generelt, ritt som feks offroad valdres ect, snørekjøring med bikkja og muligens et enduro ritt eller to.
For min del, i Drammensmarka og omegn, blir det denne sikkert 90% av turene da jeg som regel tar turer innover marka og vil ha det mest mulig gøy også på bortoversti. Skal brukes da til stiturer generelt, ritt som feks offroad valdres ect, snørekjøring med bikkja og muligens et enduro ritt eller to.
Grovere er ikke alltid bedre. :-)
Med 30 års erfaring og smidighet som en katt så har du ikke behov for grov sykkel, Fjeldheim.
Downcountry-geometri etc. Men det som slo meg var underrøret og plass til to flasker. Fikk nesten lyst til å bestille en alloy 50 og ditche hardtailen. Men tok meg i det
Ja fått med meg denne og bestilt. Tror denne blir en sikkelig fet rakett.
Slår egentlig et slag for kortvandret morro for de som bor i områder der det ikke er bratt bratt og grovt grovt. Tror mange generelt sykler rundt på alt for grovt utstyr egentlig. :-) Leken sykkel på bortoversti er gøy!
Downcountry-geometri etc. Men det som slo meg var underrøret og plass til to flasker. Fikk nesten lyst til å bestille en alloy 50 og ditche hardtailen. Men tok meg i det
Slår egentlig et slag for kortvandret morro for de som bor i områder der det ikke er bratt bratt og grovt grovt. Tror mange generelt sykler rundt på alt for grovt utstyr egentlig. :-) Leken sykkel på bortoversti er gøy!
Jeg sykler privat på en Tallboy 3 - den er også gammeldags i geometrien.
Neida, det var ikke ment så bokstavlig. Dog, om man både hadde kjøpt en størrelse for stor satt på et angle-set så ville det nærmet seg (men ikke nødvendigvis med sittestillingen).
Men sykkelen blir jo faktisk bittelitt lenger, selv om reach blir bittelitt kortere.
Et angle-set kan nok likevel gi noe av den nedoverstabiliteten man er ute etter. Og for noen, som meg, er en noe korter slack sykkel litt som å få i pose og sekk, den kan smashes gjennom røft terreng men er fortsatt lett å kaste rundt på. For andre vil lengden gi godstog-følelsen man vil ha, og lekenheten kommer nok uansett med kortvandret sykkel?
La det være sagt at hadde jeg hatt samvittighet og (konetillatelse) til enda en sykkel så hadde jeg helt klart kjøpt den nye RM element!
Jeg sykler privat på en Tallboy 3 - den er også gammeldags i geometrien.
Neida, det var ikke ment så bokstavlig. Dog, om man både hadde kjøpt en størrelse for stor satt på et angle-set så ville det nærmet seg (men ikke nødvendigvis med sittestillingen).
Men sykkelen blir jo faktisk bittelitt lenger, selv om reach blir bittelitt kortere.
Et angle-set kan nok likevel gi noe av den nedoverstabiliteten man er ute etter. Og for noen, som meg, er en noe korter slack sykkel litt som å få i pose og sekk, den kan smashes gjennom røft terreng men er fortsatt lett å kaste rundt på. For andre vil lengden gi godstog-følelsen man vil ha, og lekenheten kommer nok uansett med kortvandret sykkel?
La det være sagt at hadde jeg hatt samvittighet og (konetillatelse) til enda en sykkel så hadde jeg helt klart kjøpt den nye RM element!
Det er jo interessant å se at Tallboy 3 i XL ville gitt meg tilnærmet det reach-tallet som mer moderne sykler i tilsvarende kategori har i large, uten at overrør eller fronten er særlig mye høyere. Samtidig går det helt fint å både sitte godt og føle seg trygg utfor med en sykkel med en grad brattere styrevinkel og et par cm kortere reach enn dagens standard.
Heisann! Må nesten fiske opp denne tråden igjen da jeg er veldig fysen på en 2022 Element. Står mellom A50 og C50, men for lommeboka og tilgjengelighetens skyld heller jeg mot alu.
Sykler nå på en Orbea Occam M30, med 150 foran og 140 og det funker godt til så og si alt. Men føler jeg er litt overbiked når det er mye bortover og oppover. Og kommer til å bytte ut denne om jeg kjøper en element.
Sykler mest rundt Oslo, med hint av mer eksotiske steder som Hallingdal og Sogndal. Og har litt lyst til å begynne å teste ut ultrabirken og andre stiritt i tillegg.
Ser her og andre steder på nett at mange har bestilt karbon-utgaver, noe som sannsynligvis er litt naturlig med tanke på at det skal være en lett og rask downcountry-sykkel. Står på RM sine nettsider at A50 veier 14kg og C50 veier 12,5kg.
Er dette vektforskjell som er relevant nok til å rettferdiggjøre prisen til karbon, eller bør man heller gå for en alu og investere det man sparer på lettere hjul osv?
Vil gjerne høre om det er noen som har bestilt en alu? Og hva dere tenker om sykkelkjøp i mitt tilfelle? Kan det være andre sykler som vil passe meg bedre?
Jeg ville sett på totalpakka. Aluramme med lettere hjul og sånn er jo fint. Men jeg ville sett på dempere også. Går det an å få like gode dempere på alu? Kjenner ikke specen, men hvis det bare er å bytte innmat, kan det være en ide også. Spesielt hvis Hallingdal og Sogndal er aktuelt.
Sykler nå på en Orbea Occam M30, med 150 foran og 140 og det funker godt til så og si alt. Men føler jeg er litt overbiked når det er mye bortover og oppover. Og kommer til å bytte ut denne om jeg kjøper en element.
Er ikke Occam 140/140? Har du byttet ut gaffelen til en 150 selv? Jeg har selv en M30 og hvis man hadde satt på noen lette rittvennlige dekk så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å sykle UB på denne såfremt man har ben til det og målet bare er å gjennomføre. Raske dekk kan utgjøre veldig mye. Du nevner andre stiritt også, og om du ønsker å hevde deg er vel en rendyrket rittfulldemper det du burde vurdere (og beholde Occam-en til Sogndal m.m.)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Sørg for at du ikke bruker for lang tid, hvis du virkelig vil ha. Jeg tror den kommer til å selges raskt ut. Og løse rammer er langt unna, det snakkes allerede om 2024 (!).