Wahoo Kickr Bike - Tyngre enn andre ruller?
|
Wahoo Kickr Bike - Tyngre enn andre ruller?
29/09/2021 07:46
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ny tråd om rulletrening sier du? Eller en generell tråd om trening inne vs. ute?
Kall det hva dere vil, men her er litt info etterfulgt av problemstillingen:
Har syklet på Zwift i snart 2 år. Startet i det små med "wheel on" trainer. Tacx bushido mener jeg det var. Oppgraderte ganske raskt til Wahoo kickr core etterfulgt av Wahoo 2018. På de rullene har jeg hatt dual recording med stages før jeg i "innesesongen 20/21" gikk over til dual recording med Favero Assioma Duo (sinnsyke pedaler. Terningkast 6).
Den siste tiden hadde jeg da en egen sykkel dedikert for rullebruk på Kickr2018. Zwift rittene var morsomme i A puljenes øvre sikte.
Med denne innledningen prøver jeg å få frem at det ikke er noe feil på erfaring og den slags.
Så til selve "issuet". Gikk til innkjøp av kickr bike helt spontant i Mai når jeg fikk solgt unna rullesykkelen og kickr core. Første turen opplevde jeg at watt var betydelig lavere enn Kickr2018 (med dual recording).
Har som dere skjønner nå Favero pedalene på Kickr bike men allikevel er watten merkbart lavere. Pedaler og sykkel viser det samme. Kroppen vil rett og slett ikke hente ut det samme som tidligere.
Hva jeg tror og erfarer er at tråkket og feelingen på Kickr2018 og landeveissykkel er ganske likt ute. FTP inne og ute på det utstyret er ganske identisk. Henter kanskje ut 5-10 watt mer ute på 20 min. Men det er ikke forskjeller og snakke om.
På Kickr bike føles 320 watt like tungt som 350 på Kickr2018. Noen som kan forklare hvorfor?
Jeg håper svaret er så enkelt som at Kickr bike (og andre "innesykler") har en magnetisk/elektrisk måte å bremse på slik at selve sykkelopplevelsen i starten er annerledes enn når man har kjede og drev som spiller inn. (Har ikke syklet inne siden Mai). Men at dette vil gradvis tilvennes kroppen ved bruk. Og til slutt gjør innesyklingen like morsom som tidligere..?
Jeg er inneforstått med at etter en ramp test i forkant av sesongoppkjøringen skal gi meg 20-30 watt lavere FTP enn jeg forventer, men dette er helt OK så lenge man kjører ERG programmer og trener i henhold til en plan.
Det som ikke er like morsomt er at rittene nå oppleves vanskeligere (kjedeligere) enn i Mai. Og at motivasjonen for zwift av den grunn er redusert. Noe som igjen er litt dumt ettersom vinteren er lang.
Du spør kanskje: Formen din. Den er sikkert dårligere nå enn i Juni! Ja kanskje den er det. Kanskje maks watten og "punchen" er litt svakere nå etter en lang sesong med mange ritt i August og September. Det vet jeg ikke helt svaret på selv. Har ikke testet maks watt ute på lenge. Men opplevelsen i ritt er at jeg er der jeg tror jeg skulle vært. 300 NP over 2 timer føltes ikke tungt sist helg.
Flere med samme erfaringer inne?
|
|
|
Re: Wahoo Kickr Bike - Tyngre enn andre ruller?
[Re: Skogsmann]
29/09/2021 10:00
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Opplever at det å begynne å sykle inne krever tilvenning i større grad enn ute. Min teori er at det skyldes tilvenning til en helt annen varme inne enn ute.
|
|
|
29/09/2021 10:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg tror det er rulletilvenningen. Jeg tror også at det kommer til å gå seg til om en stund. Ikke stress for mye med "hva du burde ha" men kjør en fornuftig dose innkjøring.
Jeg startet rullesesongen med en Ramptest i går. Resultatet ble helt som forventet dårligere enn "det burde være". Det kommer til å ta litt tid før jeg kommer opp på et "rullplatå" der jeg yter fornuftig på rulla.
Og så kan de være at du ikke har fått Kicr Bike 100% matchende med utesykkel. På det nivået du har vil det nok påvirke resultatet og følelsene i en viss grad. Dog ikke som en subjektiv 30 watts forskjell.
spekulasjonshilsen LarsB
|
|
|
29/09/2021 10:42
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for tilbakemeldinger Torrdal og larsb.
Da går vi for rulletilvenning som en god forklaring. Har lest fra flere som mener dette har en innvirkning. Bare vanskelig å akseptere (forstå) når man har holdt det gående.
Innkjøp (?) av flere vifter og tilrettelegging i paincaven generelt sekundært for bedre inneklima.
Hvor mye watt "bommet" ramp testen med ut fra hva du trodde på forhånd larsb?
|
|
|
29/09/2021 10:59
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du ikke tall å sammenligne med fra forrige overgang til rullesesong, da?
|
|
|
[Re: kjerts]
29/09/2021 11:06
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har du ikke tall å sammenligne med fra forrige overgang til rullesesong, da? Jo det har jeg. De verdiene var satt med annet utstyr. Og høsten 20 var jeg (subjektivt) i dårligere form enn nå. Tallene i Oktober i fjor var for øvrig lavere enn nå. Kan være du er inne på noe. Hele problemstillingen er satt opp med sammenligning og følelse/verdier mot rulletrening i Mai.
|
|
|
30/09/2021 09:29
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har med vilje syklet rulle minst en dag i uka hele sommeren - det har gjort at overgangen til rulle på høsten har vært fullstendig sømløs, og jeg starter med bedre mølleform nå enn der jeg sluttet i april.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
01/10/2021 07:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvor mye watt "bommet" ramp testen med ut fra hva du trodde på forhånd larsb?
For tiden estimerer Strava FTPen min til 296, det er skyhøyt for høyt. Tallet baserer seg på 30 minutter opp til Skramstad på Birken. "Subjektivt" ligger jeg på ca 280. Ramptesten nå ga meg 269 og siste ramp test før våren 270. På testen forleden dag hadde jeg skikkelig fokus på å kjøre ut 360 watt minuttet, og da poffa jeg på 380. Jeg skylder det halvveis på hodet, og halvveis på manglende rulletilvenning. I tillegg kjørte jeg testen på racer. Og den sykkelen har ikke vært ute mer enn to ganger i sommer. Effekten som måles på min Elite samsvarer fint med eksterne effektmålere, så det er ikke der det ligger. jeg planlegger testing oftere for rett og slett å bli bedre på testing. det ligger en hel del å hente på det. Om det er "juks" eller ikke. Se det er et annet spørsmål  LarsB
|
|
|
[Re: eOpseth]
01/10/2021 07:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har med vilje syklet rulle minst en dag i uka hele sommeren - det har gjort at overgangen til rulle på høsten har vært fullstendig sømløs, og jeg starter med bedre mølleform nå enn der jeg sluttet i april. Så hard er jeg ikke i hodet at jeg klarer det der. LarsB
|
|
|
03/10/2021 11:28
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Opplever at overgangen fra utesykling til innesykling er helt jævlig og demotiverende. Sweetspot er lett ute, og inne tungt som fy. Ja, har justert watt ute og inne etter tester både ute og inne. Opplever at jeg har ca.10% forskjell på watt ute og inne. Svetter som en gris, tror at med bedre vifte ville det hjulpet på litt. Noen som har erfaring med Wahoo vifta? Eller kanskje jeg bare ikke er hard nok i hodet?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
04/10/2021 10:03
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Opplever at overgangen fra utesykling til innesykling er helt jævlig og demotiverende. Sweetspot er lett ute, og inne tungt som fy. Ja, har justert watt ute og inne etter tester både ute og inne. Opplever at jeg har ca.10% forskjell på watt ute og inne. Svetter som en gris, tror at med bedre vifte ville det hjulpet på litt. Noen som har erfaring med Wahoo vifta? Eller kanskje jeg bare ikke er hard nok i hodet? Vanlige vifter hjelper svært lite. Kjøpte meg en sånn, som er noe helt annet. Litt lyd, men det overdøves av stereoen. https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/eLumen8-Windstorm-Wind-Machine/23YM
iq
|
|
|
[Re: NjuK]
04/10/2021 12:35
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Opplever at overgangen fra utesykling til innesykling er helt jævlig og demotiverende. Sweetspot er lett ute, og inne tungt som fy. Ja, har justert watt ute og inne etter tester både ute og inne. Opplever at jeg har ca.10% forskjell på watt ute og inne. Svetter som en gris, tror at med bedre vifte ville det hjulpet på litt. Noen som har erfaring med Wahoo vifta? Eller kanskje jeg bare ikke er hard nok i hodet? En god vifte vil nok bidra til at du yter bedre inne. Wahoo sin vifte opplever jeg som nyttig i bruk. Jeg opplever dog det samme som deg at jeg ikke tråkker like mye watt inne som ute. Jeg har en Tacx Neo rulle.
|
|
|
04/10/2021 13:09
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
En god vifte hjelper mye, men ikke om det er veldig varmt i rommet fra før. Kjøpte meg en aircondition fra Biltema for å få ned tempen til ca. 16-17 grader i rommet. Det er som natt og dag i forskjell
|
|
|
04/10/2021 15:57
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg opplever alltid å føle meg watt-svak når jeg går over til innesykling. Tror ikke det bare er fordi det er varmt, men også fordi ute så er det massevis av små mikropauser og coasting, sånn at den konstante pushingen man ofte gjør inne oppleves litt tungt og uvant.
Det er ikke rart at det er variasjon watt-messig fra en dings til en annen. Men pedalene burde jo hatt fasiten. Har du brukt de pedalene ute? Og er de kalibrert og med riktig kranklengde etc?
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
04/10/2021 18:42
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Opplever at overgangen fra utesykling til innesykling er helt jævlig og demotiverende. Sweetspot er lett ute, og inne tungt som fy. Ja, har justert watt ute og inne etter tester både ute og inne. Opplever at jeg har ca.10% forskjell på watt ute og inne. Svetter som en gris, tror at med bedre vifte ville det hjulpet på litt. Noen som har erfaring med Wahoo vifta? Eller kanskje jeg bare ikke er hard nok i hodet? Vanlige vifter hjelper svært lite. Kjøpte meg en sånn, som er noe helt annet. Litt lyd, men det overdøves av stereoen. https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/eLumen8-Windstorm-Wind-Machine/23YM Samme pris som Wahoo vifte. Men, skal vurdere denne også. Kan jo ha Wind machine i stua ved festlige anledninger i tillegg.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
04/10/2021 19:30
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg opplever alltid å føle meg watt-svak når jeg går over til innesykling. Tror ikke det bare er fordi det er varmt, men også fordi ute så er det massevis av små mikropauser og coasting, sånn at den konstante pushingen man ofte gjør inne oppleves litt tungt og uvant.
Det er ikke rart at det er variasjon watt-messig fra en dings til en annen. Men pedalene burde jo hatt fasiten. Har du brukt de pedalene ute? Og er de kalibrert og med riktig kranklengde etc?
Har du forskjell inne og ute også når du måler på pedaler?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
04/10/2021 21:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du forskjell inne og ute også når du måler på pedaler? Det har jeg hvertfall. Særlig maks watt er stor forskjell. 200-300 watt forskjell. På 20 min ca 20 watt
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: TonyN]
05/10/2021 06:48
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Opplever at overgangen fra utesykling til innesykling er helt jævlig og demotiverende. Sweetspot er lett ute, og inne tungt som fy. Ja, har justert watt ute og inne etter tester både ute og inne. Opplever at jeg har ca.10% forskjell på watt ute og inne. Svetter som en gris, tror at med bedre vifte ville det hjulpet på litt. Noen som har erfaring med Wahoo vifta? Eller kanskje jeg bare ikke er hard nok i hodet? En god vifte vil nok bidra til at du yter bedre inne. Wahoo sin vifte opplever jeg som nyttig i bruk. Jeg opplever dog det samme som deg at jeg ikke tråkker like mye watt inne som ute. Jeg har en Tacx Neo rulle. Da er Wahoo headwind bestillt. Kommer til å tråkke watt som ett lokomotiv i boden i vinter 
|
|
|
05/10/2021 06:54
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antar dere som snakker om vifte ikke har vindu i boden/treningsrommet, eller bruker dere vifte lell. Ellers som en ikke wattbasert (ute i den virkelige verden) mosjonist så har denne tråden gitt meg gode tilbakemeldinger at jeg fint dropper watten ute i fortsettelsen også. Mye penger å bruke for påført psykisk lidelse he he. Nei da, kjør på (bruker dog watt'n på rulla i treningsarbeidet der som hjelp til intensitet, men kun i sammenligning med meg selv da jeg ikke sykler Swift eller har noen tanker om dette er min virkelige watt).
Og til Bjørnar, stol på resultatene dine fra en virkelige verden som viser god fremgang. Som flere sier så er det jo en liten overgang til rulla som jeg som ikke sykler wattbasert også merker. Bruker derfor også å starte forsiktig, med mye lavterskel(SS) første ukene for bare å kjøre meg inn. Håper dog å drøye innesyklingen til nærmere november.
Redigert av Oddefa; 05/10/2021 06:59.
|
|
|
05/10/2021 08:33
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Har du forskjell inne og ute også når du måler på pedaler? Jeg har (stort sett) forskjellige pedaler inne og ute., Ute har jeg UNO på terreng, og venstre siden er også min dårlige side, så litt vanskelig å sammenligne. En utesyklingsøkt er for meg alltid lavere snitt watt, fordi jeg sykler i terreng og ikke sjeldent avslutter jeg intervaller med laaaange morsomme nedkjøringer  Men 20-10-5-1 min PRene når jeg går for det er cirka det samme. Spurt er 100 watt bedre inne. tror det er fordi jeg har perfeksjonert det inne, og at terrengspurt ikke sjeldent blir mye sladding og feil utveksling og sånn.
|
|
|
[Re: Oddefa]
05/10/2021 17:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Antar dere som snakker om vifte ikke har vindu i boden/treningsrommet, eller bruker dere vifte lell. Ellers som en ikke wattbasert (ute i den virkelige verden) mosjonist så har denne tråden gitt meg gode tilbakemeldinger at jeg fint dropper watten ute i fortsettelsen også. Mye penger å bruke for påført psykisk lidelse he he. Nei da, kjør på (bruker dog watt'n på rulla i treningsarbeidet der som hjelp til intensitet, men kun i sammenligning med meg selv da jeg ikke sykler Swift eller har noen tanker om dette er min virkelige watt).
Og til Bjørnar, stol på resultatene dine fra en virkelige verden som viser god fremgang. Som flere sier så er det jo en liten overgang til rulla som jeg som ikke sykler wattbasert også merker. Bruker derfor også å starte forsiktig, med mye lavterskel(SS) første ukene for bare å kjøre meg inn. Håper dog å drøye innesyklingen til nærmere november. Bruker vifte + vindu/dør åpen. Uten vifte har jeg ikke kjangs til samme watt som med. Særlig etter 20 min dropper watten veldig uten vifte. Zwift konkurranser med og uten vifte er enorm.
|
|
|
05/10/2021 20:26
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
En liten avsporing. Varmetrening skal jo gi en økt treningseffekt, liknende høydetrening. Med trening i et varmere miljø inne på rulla, selv om en klarer lavere watt, kan dette ha en positiv treningseffekt for den kommende utesesongen? Noen som vet noe om dette, og selvsagt ikke relevant for de som vil gjøre det bra på Zwift konkurranser.
Selv kjører jeg rulletreningen med en Dyson vifte på gulvet mot kroppen og en mindre bordvifte direkte mot hodet og åpent vindu. Synes det gir god nok kjøling.
|
|
|
[Re: altitude]
05/10/2021 20:34
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
En liten avsporing. Varmetrening skal jo gi en økt treningseffekt, liknende høydetrening. Med trening i et varmere miljø inne på rulla, selv om en klarer lavere watt, kan dette ha en positiv treningseffekt for den kommende utesesongen? Noen som vet noe om dette, og selvsagt ikke relevant for de som vil gjøre det bra på Zwift konkurranser.
Selv kjører jeg rulletreningen med en Dyson vifte på gulvet mot kroppen og en mindre bordvifte direkte mot hodet og åpent vindu. Synes det gir god nok kjøling. Varmetrening krever vel en temperatur opp mot 40+ og flere lag med klær. Ikke akkurat intervall vennlig. Men, helt sikkert god trening. Kan ikke du være pasient nummer 1 på den oppgaven 
|
|
|
[Re: SiljeKH]
06/10/2021 09:45
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Pedalene er brukt ute og inne. Samme måling som ved bruk sist vintersesong og gjennom sommeren. Stoler 100% på de. Har syklet noen hardøkter inne nå og tror jeg ender opp med konklusjonen om at rulletrening må tilvennes og at formen ikke er like god som før. Selv om det ikke har vært opphold i treningen...
|
|
|
06/10/2021 09:49
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Og til Bjørnar, stol på resultatene dine fra en virkelige verden som viser god fremgang. Som flere sier så er det jo en liten overgang til rulla som jeg som ikke sykler wattbasert også merker. Bruker derfor også å starte forsiktig, med mye lavterskel(SS) første ukene for bare å kjøre meg inn. Håper dog å drøye innesyklingen til nærmere november. Det skal jeg gjøre Blir i overkant matematisk i tilnærmingen til watt og må akseptere at den logiske forklaringen ofte overgår svaret man trodde hadde 2 streker til og begynne med. Skulle vel burde vel startet med SS o.l. som du gjør, men ble jo det motsatte. Skal jobbes mer systematisk fra November. Kan komme tilbake til denne tråden med en konklusjon på om formen nå bare er rævva eller om det har noen andre forklaringer 
|
|
|
10/10/2021 06:04
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Liten oppdatering.
Kjørte ritt Tirsdag med dual recording. Kickr bike som hoved kilde. Sammenlignet watten etter økta og det ble forskjeller. 1 min watt på Kickr var vesentlig lavere enn pedalene. Det samme med 5 min watt. (20 watt forskjell).
Tipper det kan være rommet som er veldig varmt som gjør at svinghjulet på kickr bike leser lavere watt. Rittet i seg selv bar preg av det faktum at hodet ikke er 100% påskrudd for innetrening i seg selv og at formen er under peak som seg hør å bør. Totalt sett oppsumert:
Ja det er forskjeller men formen er uansett noe som må jobbes med. Husker nå at det man gjorde hele vinter og den belastningen man får på rulla «visner bort» på sommeren.
|
|
|
10/10/2021 07:49
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Og til Bjørnar, stol på resultatene dine fra en virkelige verden som viser god fremgang. Som flere sier så er det jo en liten overgang til rulla som jeg som ikke sykler wattbasert også merker. Bruker derfor også å starte forsiktig, med mye lavterskel(SS) første ukene for bare å kjøre meg inn. Håper dog å drøye innesyklingen til nærmere november. Sitter med verandadøra til loftstua oppe og vifta på fullt. Først da er det levelig å sykle zwift-ritt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
10/10/2021 09:23
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Liten oppdatering.
Tipper det kan være rommet som er veldig varmt som gjør at svinghjulet på kickr bike leser lavere watt.
Liten erfaring med wattpedaler selv, men konklusjonen må da være at wattpedaler i større grad tåler temperatursvingninger uten at det påvirker kalibreringen nevneverdig? Krankarm derimot føler jeg veldig følsom for dette, også ute. Husker et Birkenritt der en starten i 5 grader og kom i mål nærmere 20 - den wattberegningen jeg fikk da med krankarm skulle gjerne vært reell for å si det slik, men sett opp mot tiden så var den ikke akkurat det.
|
|
|
10/10/2021 10:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Liten oppdatering.
Kjørte ritt Tirsdag med dual recording. Kickr bike som hoved kilde. Sammenlignet watten etter økta og det ble forskjeller. 1 min watt på Kickr var vesentlig lavere enn pedalene. Det samme med 5 min watt. (20 watt forskjell).
Tipper det kan være rommet som er veldig varmt som gjør at svinghjulet på kickr bike leser lavere watt. Rittet i seg selv bar preg av det faktum at hodet ikke er 100% påskrudd for innetrening i seg selv og at formen er under peak som seg hør å bør. Totalt sett oppsumert:
Ja det er forskjeller men formen er uansett noe som må jobbes med. Husker nå at det man gjorde hele vinter og den belastningen man får på rulla «visner bort» på sommeren.
Hvordan vet du at det er pedalene som er riktig og ikke biken?
|
|
|
[Re: olechr]
10/10/2021 11:42
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Liten oppdatering.
Hvordan vet du at det er pedalene som er riktig og ikke biken? Har vært riktig sammenlignet med alt annet utstyr jeg har testet og i hele sommer. De viste faktisk nesten likt med Kickr bike når jeg satt opp sykkelen i Mai. 1 time på 300 watt viste favero nevnte 300 og Kickr Bike 298. Må sies og være innafor det. Nå derimot er det litt annerledes. Trolig noe «grums» av å ikke bli brukt på 5 mnd? Kommer til å stille ftp etter sykkelen for øvrig. BT forbindelse må til for steering og power ups.
|
|
|
|
|