|
Lønnsforventninger fra stat til privat sektor
|
Lønnsforventninger fra stat til privat sektor
28/09/2021 12:57
|
Iselilja
OP
|
OP
Jeg jobber i staten og har søkt på stilling i privat sektor innen et fagområde som ligger høyt lønnsmessig. Har fått beskjed om at jeg er aktuell og de ber meg svare på noen spørsmål, blant annet lønnsforventninger.
Jeg har sett på lønnsstatistikken for mitt eksamensår innen dette fagområde og snittet ligger høyt. Samtidig så er det vanskelig å bruke det snittet da det kun er lønn, grad og eksamensår som vises og ikke feks ansvarsnivå/ledelse. Stillingen jeg har søkt er en fagstilling uten ledelse.
Tar jeg utgangspunkt i gjennomsnittet kan jeg fort prise meg ut av stillingen. Kanskje det er helt urealistisk å be om også. Men jeg har ikke lyst til å selge meg selv billig om stillingen er verdt mer.
Dette ber de om før intervju, så jeg har ikke så mye å vurdere opp mot da jeg ikke kjenner til arbeidsoppgavene så alt for godt. De har lyst ut med bachelor/master med 5-10 års erfaring. Jeg har master og 15 års erfaring.
Dere mannfolk er vel flinkere til å ta slike lønnskamper (har jeg hørt), så derfor spør jeg dere om råd. Hva bør jeg svare?
|
|
|
Re: Lønnsforventninger fra stat til privat sektor
[Re: Iselilja]
28/09/2021 13:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Begrunn forventet lønn med din forståelse av lønnsstatestikken, hvis du bommer grovt så vil potensiell arbeidsgiver gi deg beskjed. Lønn vil alltid være ett diskusjonstema
du priser deg ikke ut ved å ta utgangspunkt i gjennomsnittslønna, legg deg heller over snittet - hvor mye styres av hvor dyktig du er. med femten års praksis behøver du ikke stå med lua i hånda
lønnsdiskusjoner skal ikke være en kamp men en saklig diskusjon, hvis det blir en kamp så gjør du som jeg gjorde og jeg fant meg en annen jobb. den diskusjonen der sier veldig mye om firmaet
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
28/09/2021 16:52
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Legger du deg for lavt kan vel det tolkes som at du ikke er jobben verdi?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
28/09/2021 18:07
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du svarer: Lønnsstatistikken for mitt eksamensår innen dette fagområdet ligger rundt kr XX. For øvrig forventer jeg å ligge på samme nivå som lignende medarbeidere i virksomheten. Hvis det er en god match mellom oss og dere kommer med et tilbud så skal vi nok bli enige om vilkårene.
Da antyder du både et nivå og forhandlingsvilje.
|
|
|
28/09/2021 18:08
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Når spørsmålet dukker opp så kan du spørre hvilket nivå de tenker. Så kan du argumentere for høyere hvis det ligger under forventning, basert på dine undersøkelser om erfaring og utdanningsnivå. Bordet fanger, så det er dumt å gå ut for lavt hvis de har mer å gå på. Dette er den største lønnsstigningen du får på potensielt lang tid. Derfor, få dem til å komme med sine tanker først. Og ikke glem å ta pensjonsordninger med i betraktningen.
|
|
|
28/09/2021 18:12
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Er du fornøyd med jobben du har nå? Hvor lyst har du på denne jobben?
Det er ganske uvanlig at man ber om lønnsforventing før man kaller inn til intervju. Det kan være du priser deg ut av jobben hvis du legger deg for høyt, men da er mitt utgangspunkt at jobben er for noen med mindre erfaring.
Både kona og jeg har vært i diskusjoner med potensiell ny arbeidsgiver i det siste, der vi begge takket nei etter et tilbud som var lavere enn det vi ba om. (Ingen av oss takket nei hovedsakelig på grunn av det) Vi måtte begge gå i oss selv for å tørre å være "grådige nok". Poenget er at du aldri får mer enn du ber om, og arbeidsgiver bør ikke bli overrasket om det lønnsstatistikken tilsier, i så fall har de bommet. Husk også at det hovedsakelig er ved bytte av jobb du får de store hoppene, det er mye vanskeligere utenom det.
Hvis det er slik at du mistrives der du er, eller har ekstremt lyst på akkurat denne jobben stiller saken seg muligens annerledes. Jeg blir litt usikker når de ber om det før i det hele tatt er tatt inn til intervju. Det er en uvanlig måte å gjøre det på. Nå aner jo ikke jeg hva slags bransje det er, eller hvor attraktiv du er som arbeidstager, så det er litt vanskelig å gi generelle råd utover betraktningene over.
Det spesifikke rådet er å ringe kontaktpersonen til stillingen og forhøre seg. Spør om det du lurer på og tenk nøye gjennom hva du synes du bør ha på forhånd. Det er jo vanlig å skrive noe om hva man kan forvente av lønn i stillingsannonsen feks "gode betingelser" eller "konkurransedyktig lønn", men det kan jo være greit å røyke ut om de ser for seg en med 5 eller 15 års erfaring når de tenker på lønn.
|
|
|
28/09/2021 20:11
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med Bøygen i at det er høyst uvanlig (og en uting) å be om lønnsforventning før første intervju.
Det tyder på umodne rekrutteringsprosesser eller en kjip arbeidsgiver.
|
|
|
28/09/2021 22:10
|
Iselilja
OP
|
OP
Petroleumsindustri med ekstern rekrutteringsfirma. Jeg oppga statistikken og formulerte et svar jeg er fornøyd med. Men ja, veldig rart at de ønsker å vite det nå. Samtidig forståelse for om de ikke ønsker å bruke tid på noen de ikke har råd til å ansette. Men regner jo med at når de skriver bachelor eller master så må de også lønne deretter om de velger å ansette en med master.
Jeg er egentlig fornøyd der jeg er, så bytter bare om noe veldig attraktivt skulle komme min vei.
Redigert av Iselilja; 28/09/2021 22:11.
|
|
|
28/09/2021 22:23
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vær obs på at lønnstatistikken kan være misvisende (for lav) med svært få NITO/Tekna medlemmer blant de ansatte.
Redigert av Syklist1; 28/09/2021 22:23.
|
|
|
28/09/2021 22:50
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ansatt noen medarbeidere de siste årene og er enig at det er spesiellt å be om forventninger før intervju. Vi bruker også statistikk som utgangspunkt, men da mer for å finne nedre nivå. Vi vil jo alltid ha de beste hodene og de beste ligger over snittet, og det er vi villige til å betale litt for. Nå er jo lønn en veldig samensatt greie, der du må se på det totale tilbudet og ikke bare fastlønn. Vær forsiktig med å selge deg billig i denne fasen, som arbeidsgiver hadde jeg ikke forventet et tall og hadde vært fornøyd nok med et ullent svar.
Normalt informerer vi grovt om rammene vi haddde tenkt oss på første intervju, og forventer at kandidater "selger seg opp". Kandiater med urealistiske forventninger ramler gjerne av her. Konkrete tall snaker vi om på 2.gang eller senere, da med HR tilstede.
Husk også at det ofte er en dynamikk ved setting av lønn hos tilbyder også. Hvis jeg finner en kandidat jeg føler meg sikker på, ønsker jeg å gå høyt ut. HR og min leder igjen ønsker ofte å moderere. Grunnen er enkel, jeg vil ha de beste hodene, og fornøyde folk skaper trivsel, yter bedre og blir i jobben. Jeg hadde nok derfor reagert mindre negativt på for høy lønnsforventning enn min leder hadde gjort. Kan være verdt å tenke på om du vet hvem som er leser av din søknad.
------------------------------- NOTS
|
|
|
29/09/2021 06:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har også vært med på begge sider av denne, og syns det er snodig. Men de ønsker vel da ikke å bruke tid på folk som har for høye forventninger. Gjør som runermm skriver øverst og sett standarden tidlig. Ikke pris deg ned, mange arbeidsgivere bruker jo slike spørsmål som en mulighet for å dra ned lønna ned nyansettelser så tett opp mot gammel lønn, men ikke for langt ned. Der er NITO og Tekna statistikken gull verdt å ha med seg. Husk også at du må forvente en relativt høy inngangverdi for så å bli "holdt igjen" lønnsmessig de neste årene, for å kompensere for at de har gitt deg en høy startlønn.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/09/2021 07:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Nito mener vel at en med bachelor uansett har lønn på feil side av millionen. Ikke det jeg ville anbefalt som utgangspunkt inn i petroleumsbransjen hvis det er på operatørsiden.
|
|
|
|
|