Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Internett i kjellerboden

Internett i kjellerboden #2682682 27/09/2021 15:43
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei! Trenger tips til hvordan jeg kan få internett ned i kjellerboden. Er åpenbart veldig teknisk analfabet på dette området og klarer ikke å Google meg fram til hvordan jeg kan løse dette på egen hånd.

Bor i blokk, boden min er 2 etasjer under bakken, og mobilsignaler/ 4g når ikke ned dit. I et tilstøtende rom på andre siden av kjelleren får jeg inn 4g på mobilen. (Telia) ryktene skal ha det til at Telenor har dekning i hele kjelleren. Har fått tillatelse av styret til å bore gjennom veggen (om det trengs) for å «hente internett». Hva trenger jeg? Hvordan går jeg fram. Kan jeg montere noen form for antenne som kan motta signal i en side av kjelleren og sende det videre? Enten via ledning eller trådløst.

Aller helst vil jeg slippe å bore gjennom veggen. Er det eventuelt mulig å sette opp en form for kraftigere mottaker i boden som er bedre egnet til å motta signal enn telefonen? Skal bare noen meter ut fra boden før jeg får dekning…

Trenger i utgangspunktet bare å kunne motta anrop og meldinger. Ikke snakk om heftig dataoverføring.

Re: Internett i kjellerboden [Re: Flo] #2682685 27/09/2021 16:43
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Er det et sted boden du får ok dekning med mobilen til det du trenger? Feks i et hjørne oppe ved taket.
Hvis så kan du prøve med et mobilt aksesspunkt som gir deg WiFi. Du kan bruke en gammel mobil, men et dedikert aksesspunkt med ekstern antenne er bedre mtp signal.

Re: Internett i kjellerboden [Re: Flo] #2682726 28/09/2021 07:53
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Hvis stikkontaktene i boden er på samme fase som stikkontakt i leiligheten kan du bruke en slik: Powerline Ethernet. Bruker du "åpnet kjøp" på Elkjøp eller tilsvarende, er det bare å levere tilbake hvis du ikke får det til å virke.

Jeg bruker denne løsningen mellom hus og garasje: Har i tillegg koblet på en gammel wifi-router som aksesspunkt i enden så jeg får både wifi-dekning og kablet internettt i smøreboden.

Oppnår rundt 35 Mbps og 4ms forsinkelse på den forbindelsen.

Redigert av vichingo; 28/09/2021 08:01. Rediger grunn: Rettet antall Mbps - husket feil

Moderator  support