Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stihund eller traildog...

Re: Stihund eller traildog... [Re: erijon] #2701545 14/03/2022 15:26
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: erijon
Ser ut som det er bra trøkk i det spannet der. Rått! Trenger ikke elsykkel du :-) Trenger du å hjelpe til i det hele tatt eller klarer de å trekke deg i motbakkene også?

De hadde nok klart å trekke uten at jeg hjelper til, men de blir jo slitne fortere om jeg bare henger med som dødvekt så tråkker endel selv og.
Men merker stor forskjell på hvor mye dem egentlig trekker nå vi ikke har dem med på tur. Det er da man finner ut at formen ikke var så bra som man føler når bikkjene er med. :-)

Vi kjører innimellom styrkeøkter på dem opp bakker som vi hjelper til minimalt, men det blir jo da kortere turer en slike vi hadde i hælja.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2731725 17/04/2023 12:15
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da er vi i gang med oppfrisking av kunnskapene igjen...tilbake til start.

På sikt er det fullstendig uaktuelt å ha 40kg med overivrig kenguru i bånd som er festet til meg eller sykkelen. Gleden hun ønsker å formidle over å være med på sykkeltur kan bli litt vel mye av det gode. For øyeblikket bruker vi langline mens Kengu løper/hopper/danser på eller ved siden av meg. Utfordringen akkurat nå er at langlinen kan surre seg opp i bakhjulet og kile seg ved tannkransen.

En løsning kan være å bruke krympestrømpe på langlinen slik at den blir stivere og ikke vikles inn i bakhjulet,
flere løsninger tas i mot !

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2731778 18/04/2023 08:12
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Langline hørtes skummelt ut, både for deg og eventuelt andre du møter i løypa. Lina kan raskt skade deg, hunden eller forbipasserende. I utgangspunktet blir ikke langline ansett som "innafor" med tanke på båndtvang, enda en grunn til å droppe den.

Nå kjenner ikke jeg din hund, men anbefaler heller å arbeide med stram sele i trekk og fokus fremover. Jeg har min Irsk setter festet med 3m strikkkobbel i stemèt. Så lenge vi har litt tempo har han godt fokus fremover og lar seg ikke forstyrre av andre elementer rundt. I lengre nedkjøringer kan det jo være greit å slippe hunden. Da er gjerne tempo såpass høyt at hunden trolig vil ha fokus på å følge med deg.

Video fra i fjor sommer, da var han ca. 1 år

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2732470 27/04/2023 09:54
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Kjører samme opplegg med trekksele og 3m strikkbånd festet i stem på fatbike.

Har vurdert "antenne" ut fra stem som holder båndet unna frem hjulet, men så langt funker vårt løsning greit for å lufte hund med sykkel, men ikke noen løsning for teknisk sykling.
Da må hunden være løs og det funker ikke under båndtvang.

AG

40+ and still climbing......
Re: Stihund eller traildog... [Re: Gullars] #2733029 05/05/2023 07:34
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: Gullars
Kjører samme opplegg med trekksele og 3m strikkbånd festet i stem på fatbike.

Har vurdert "antenne" ut fra stem som holder båndet unna frem hjulet, men så langt funker vårt løsning greit for å lufte hund med sykkel, men ikke noen løsning for teknisk sykling.
Da må hunden være løs og det funker ikke under båndtvang.

AG

Jeg kjører 4 m foran med ei lita pointer-tispe, og da kjører vi både blå og røde stier uten noe problemer. Selv enkle dropp går fint. Vi tok det rolig i starten, og utvidet vanskelighetsgraden gradvis, og nå er det enkeltturer hvor jeg kjenner at jeg får trening også. Skikkelig gøy!

Div. sportsremedier ...
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå