Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opel Ampera på vinterføre?

Opel Ampera på vinterføre? #2682308 24/09/2021 05:50
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det ser til slutt ut at jeg har landet på en Opel Ampera - batteritid, størrelse og pris som tilfredsstiller behovene.

Men er det noen som kan si noe om hvordan den er på vinterføre, typ skogsbilveier med litt snø på, bratte kneiker osv? Tenker ikke på kjørelengde, kun hvor god den er når forholdene er krevende.

Jeg har en Skoda Roomster i dag, som jeg oppplever som veldig god, selv med liten motor og tohjulstrekk.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682315 24/09/2021 06:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ingen erfaring med Ampera, men generelt er elbiler bra på vinterføre fordi de aksellererer raskt.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682316 24/09/2021 07:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke det du spør om, men har du sjekket at batteriene er byttet i amperaen dere kjøper? Dette er en aksjon som skal gjøres på alle Ampera, og det er anbefalt å parkere bilen ute før dette er gjort, og at man holder bilen under oppsyn når den lader (dvs ikke lading om natta)

"Krevende anbefalinger

Anbefalingene fra importøren frem til batteripakkene blir byttet ut, er temmelig inngripende for bileierne. Det dreier seg nemlig blant annet om å la være å lade bilen om natten uten oppsyn, og å parkere bilen utendørs og ikke tett inntil en husvegg.

Dessuten bør ikke batteriet lades til over 90 prosent ladetilstand og i tillegg til dette ber Opel kundene om å lade bilen etter hver gang den er brukt, og unngå at rekkevidden faller under 110 km når dette er mulig."

https://motor.no/elbil/opel-tar-dramatisk-grep-for-a-lose-ampera-e-problemene/205642

Redigert av Hoaas; 24/09/2021 07:04.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682319 24/09/2021 07:27
M
MariusB Offline
former marcopolo
former marcopolo
M
Ampera er ok på vinterføre. Selvfølgelig avhengig av dekk.
Lavt tyngdepunkt hjelper og god akselerasjon gir fordeler. Skulle ikke stå tilbake for en Roomster. Når det er sagt har jeg dratt den ut av trøbbel med Pajero'n ved et par anledninger. Har også utstyrt den med kjettinger ved ekstremt holkeføre eller halvløs snø på is. Bor på toppen av noen kjipe kneiker med sving. Du vet hvor. Testet gjennom tre vintre i Nordmarka.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: larsdx] #2682340 24/09/2021 09:37
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsdx
Har ingen erfaring med Ampera, men generelt er elbiler bra på vinterføre fordi de aksellererer raskt.
Hvordan bidrar rask akselerasjon til bra egenskaper på vinterføre? Det er jo godt dreiemoment ved lavt turtall som får deg gående om vinteren (med noen unntak), og det er jo der elmotorer er gode.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Jacobsen] #2682342 24/09/2021 09:45
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jacobsen
Sitat: larsdx
Hvordan bidrar rask akselerasjon til bra egenskaper på vinterføre? Det er jo godt dreiemoment ved lavt turtall som får deg gående om vinteren (med noen unntak), og det er jo der elmotorer er gode.

Hvis man bytter ut ordet aksellererer med regulerer så er man nok nærmere det Larsdx mener tror jeg.

- Stefan
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682352 24/09/2021 10:23
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enig Stefan. Spesielt el-drevne awd modeller er lynraske til å fordele riktig porsjon med krefter til hvert hjul og snø/terrengegenskaper er stort sett meget gode. Dette til tross for brede dekk. Tipper 2wd varianter med el drift er bedre enn tilsvarende med forbrenningsmotor.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682355 24/09/2021 10:24
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
På motsatt side så er det viktig å kunne justere, eller eliminere uten å være i nøytral, regenerering med elbil.For hard regenerering på glatt føre kan være skummelt.

Egentlig burde jo elbil være den optimale 4WD, med en elmotor separat mot hvert av de fire hjulene. Det kommer nok (håper jeg).

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682631 27/09/2021 10:52
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Har ikke hatt noen problemer med å komme fram med min Ampera de 3 vintrene jeg har kjørt den. Gode dekk som vaskes for salt hjelper mye. Rolig gasspådrag hjelper mye på grep. Generelt er den som å kjøre en gokart. Ett hjul i hvert hjørne og 50/50 vektfordeling gjør at den sitter godt på veien.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: AndreasLie] #2682638 27/09/2021 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: AndreasLie
Rolig gasspådrag hjelper mye på grep.

Justerer den ikke dette selv gjennom antispinn? På Tesla kan man tråkke så hardt man vil, men får ikke mer kraft enn underlaget klarer å støtte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682711 28/09/2021 04:28
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ja ja mange tips,tror vi skal holde oss til sykkel. Hilsen EL-bil fører i 10 år. Feks. Kjører som Go-kart.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: erik e] #2682719 28/09/2021 06:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er det du prøver å kommunisere her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682748 28/09/2021 09:33
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Justerer den ikke dette selv gjennom antispinn? På Tesla kan man tråkke så hardt man vil, men får ikke mer kraft enn underlaget klarer å støtte.

For å synse litt: Dynamisk friksjon er lågare enn statisk friksjon. Antispinn fungerer ved at elektronikken heile tida registrerer mikroskopiske spinn i eit drivhjul. Men spinn=dynamisk friksjon, og du vil derfor ikkje greie å overføre like mykje kraft til underlaget som viss du køyrer så roleg at hjula heile tida har statisk friksjon.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: -Jan] #2682763 28/09/2021 10:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: -Jan

For å synse litt: Dynamisk friksjon er lågare enn statisk friksjon. Antispinn fungerer ved at elektronikken heile tida registrerer mikroskopiske spinn i eit drivhjul. Men spinn=dynamisk friksjon, og du vil derfor ikkje greie å overføre like mykje kraft til underlaget som viss du køyrer så roleg at hjula heile tida har statisk friksjon.

Men det klarer du ikke kontrollere 100% heller. Den tilbakekoblingssløyfa er langt treigere og langt mindre nøyaktig.

Den syke aksellerasjonen jeg får på snøføre, ser jeg ikke for meg at jeg kunne klare å gjenskape uten elektronisk antispinn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682769 28/09/2021 11:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg er einig når det gjeld best mogleg akselerasjon, da vil elektronikken vera betre. Men når det er snakk om å ta seg opp bratte kneiker, så tenkjer eg at det kan vera tilfeller der ein manuelt vil kunne ligge under grensa for hjulspinn heile vegen opp (må kanskje prøve seg litt fram i starten), mens ein med "full gass" og antispinn der vil miste all kraft slik at du faktisk ikkje kjem opp kneika. Men som sagt så er dette synsing, eg har aldri køyrt elbil, og det er mogleg antispinn er betre enn eg trur.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: -Jan] #2682774 28/09/2021 11:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: -Jan
Eg er einig når det gjeld best mogleg akselerasjon, da vil elektronikken vera betre. Men når det er snakk om å ta seg opp bratte kneiker, så tenkjer eg at det kan vera tilfeller der ein manuelt vil kunne ligge under grensa for hjulspinn heile vegen opp (må kanskje prøve seg litt fram i starten), mens ein med "full gass" og antispinn der vil miste all kraft slik at du faktisk ikkje kjem opp kneika. Men som sagt så er dette synsing, eg har aldri køyrt elbil, og det er mogleg antispinn er betre enn eg trur.

Jeg kommer fra Q5 med ekte Quattro og det systemet kan bare gå og legge seg i forhold. Jeg har kjørt opp til den øverste parkeringen på Vassfjellet på veldig mye ulikt føre inkludert en dag flere biler skled bakover og bulket hverandre og har aldri vært i nærheten av bilen en gang har nølt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682778 28/09/2021 12:20
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg kommer fra Q5 med ekte Quattro og det systemet kan bare gå og legge seg i forhold. Jeg har kjørt opp til den øverste parkeringen på Vassfjellet på veldig mye ulikt føre inkludert en dag flere biler skled bakover og bulket hverandre og har aldri vært i nærheten av bilen en gang har nølt.

Jeg betviler ikke at du synes Teslaen er bedre enn Q5'en, men jeg tviler på at noen av de bilene som bare sklei den dagen hadde quattro, med mindre de hadde elendige dekk.

Det finnes føreforhold der spinn er bedre enn antispinn. Når det er 15cm slush, for eksempel. Man kan ikke liste seg oppå slush, det må aktivt jobbes. Det er kanskje et scenario der dynamisk friksjon er høyere enn statisk, -Jan? Man får mer fremdrift for hver liter slush man klarer å hive bakover. Men man kan vel skru av antispinn på elbiler, og?

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: kjerts] #2682784 28/09/2021 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: kjerts
Men man kan vel skru av antispinn på elbiler, og?

Jeg kan i alle fall ikke det.

bilene som bare sklei den dagen hadde quattro, med mindre de hadde elendige dekk.

De skled fordi de ikke kom opp og måtte begynne å rygge. Det kan godt hende at det hadde skjedd meg også dersom jeg haddet måtte stoppe av en annen årsak.

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682794 28/09/2021 13:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

bilene som bare sklei den dagen hadde quattro, med mindre de hadde elendige dekk.

De skled fordi de ikke kom opp og måtte begynne å rygge. Det kan godt hende at det hadde skjedd meg også dersom jeg haddet måtte stoppe av en annen årsak.

Sjekket du om de hadde gode vinterdekk? Kan det ha vært en medvirkende årsak?
Dårlige piggfrie dekk sklir bedre enn langrennski med fluor når de først begynner å skli.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Hoaas] #2682795 28/09/2021 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas

Sjekket du om de hadde gode vinterdekk? Kan det ha vært en medvirkende årsak?
Dårlige piggfrie dekk sklir bedre enn langrennski med fluor når de først begynner å skli.

Nei. Jeg gjorde ikke det, og det du sier, stemmer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682802 28/09/2021 13:48
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig

Rygging i nedoverbakke på glatt eller svært dårlig føre er en ganske håpløs øvelse. Du sitter feilvendt med både styring og mest bremsekraft på feil hjulpar.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682803 28/09/2021 14:11
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kjørte meg fast på et jorde med min modell X. Sjanseløs å komme ut av den gjørmesuppa det viste seg å være der. Fant en knapp i menyen hvor det sto mud (eller var det snow?). Dro seg rett opp med en gang. Så det er faktisk enda mer å gå på til tross for at X'n er den beste bilen på vinterføre jeg noen gang har hatt.

Jepp
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: GeirK] #2682806 28/09/2021 14:48
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Prøver og kommunisere at det er noe feil tips/svar på tema. Høyt dreiemoment fra start,lavt tyngdepunkt , Gokart følelse og rask aks. er vel ikke noe som skaper en god vinterbil. Tvert om. Skoda med liten motor og forhjulstrekk er vel det som kommer nærmest 4 WD. Men ellers vil en ny EL-bil bli helt supert. Lykke til 🚙🔌

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: erik e] #2682869 29/09/2021 07:55
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: erik e
Prøver og kommunisere at det er noe feil tips/svar på tema. Høyt dreiemoment fra start,lavt tyngdepunkt , Gokart følelse og rask aks. er vel ikke noe som skaper en god vinterbil. Tvert om. Skoda med liten motor og forhjulstrekk er vel det som kommer nærmest 4 WD. Men ellers vil en ny EL-bil bli helt supert. Lykke til 🚙🔌

Skulle tro det var sånn men det er det ikke all den tid iallfall noen elbiler har utrolig rask antispinn og henter grep/fart på en utrolig god måte.

Og GeirK, slip start i menyen din skrur av antispinn.

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Syklist1] #2682871 29/09/2021 08:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Syklist1

Og GeirK, slip start i menyen din skrur av antispinn.

Det stemmer. Husker det nå. Men ESP kan jeg ikke skru av.

- Robert Green Ingersoll
Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2682879 29/09/2021 08:18
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå er hvertfall bilen bestilt, så nå får resten gå av seg selv. Selv om jeg liker å se på meg selv som en liberalist, er jeg trolig i overkant bekymret for hva teknologien kan gjøre for en slik bil på vinterføre. I mitt hode er Roomsteren verdens beste. Gøy å lese om hva de dyrere bilene klarer sammenlignet med de bilene jeg har eid til nå, krysser fingrene for at Ampera ligger sånn cirka midt i mellom et sted.

Oppdatering følger, til helgen blir det rekkeviddetest til Bergen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Opel Ampera på vinterføre? [Re: Alpers] #2684147 08/10/2021 11:43
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde et kortvarig forhold til en Chevrolet Bolt, som er samme bilen som Ampera. Synes den var bedre på vinterføre enn tidligere forhjulsdrevne dieselbiler jeg har hatt (Peugeot 308 SW, Cïtroen C4 Picasso). Bolt'en opplevdes også som mer forutsigbar og ikke så understyrt på glatt føre som Kia E-Niro vi har nå.

Kvaliteten på dekk spiller selvsagt en siginifikant rolle.

Gratulerer med ny bil!

Redigert av Rednaskela; 08/10/2021 11:43.

Medlem av NOTS

Moderator  support