Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Piggdekk 2021/2022

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2691731 14/12/2021 13:16
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har noen godt brukte SMW som det egentlig ikke er verdt å montere igjen. Ser meg derfor om etter nye piggdekk, men står i hovedsak på ski vinterstid, så vil helst ikke bruke mer enn 600-700,- pr. dekk

Har plass til 700x50c. Vurderer derfor Routa i 38 mm, 42 mm eller 50 mm, alternativt Gravdal 33TPI i 38 mm. Tenker å bruke Aerothan-slanger, så tubeless er ikke så viktig.

Bruksområdet blir vel marka, vil unngå saltsørpe og drit så langt det lar seg gjøre. Vil jeg for noe utbytte av å gå for brede dekk, og er Gravdal 33TPI bedre enn Routa?

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2691756 14/12/2021 14:47
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Her får nesten markatraverne komme til unnsetning, men hvis jeg skulle syklet primært utenfor saltede veier, så hadde jeg definitivt gått for størst mulig volum.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2691871 15/12/2021 11:05
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Fikk ikke noen a-ha-opplevelse med Routa 50 foran og 42 bak, fortsatt sporer bakhjulet i slaps og "råtten"/ikke-komprimert snø. Det hadde vel blitt mer stabilt med 50mm bak også.

Men ISP er fortsatt kongen på haugen for meg, så hvis jeg skulle gått etter absolutt best grep i slaps og på holke, er de suverene og jeg ville sett på 650b-varianten.

Men i praksis velger jeg heller ski eller rulle (eller sofaen ICON_SMILE ) hvis det er såpass dårlige forhold, så da funker Routa/SMW 42+ bra når det er brøytede autostrada-veier i marka.

Create the problem and sell the solution
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: arekey] #2691878 15/12/2021 11:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: arekey
Har noen godt brukte SMW som det egentlig ikke er verdt å montere igjen. (...) Vurderer derfor Routa i 38 mm, 42 mm eller 50 mm, alternativt Gravdal 33TPI i 38 mm. (...) ...er Gravdal 33TPI bedre enn Routa?

Jeg vil jo gjerne mene noe bestemt og bombastisk om dette, men det blir et svar med forbehold.

Hva gjelder Gravdal versus Routa, håper jeg at redaksjonen tar ballen.

I Årets mest spennende piggdekk i 2017, gikk Gravdal av med seieren, men det var selvsagt før Routa ble lansert av Suomis nye eiere. Det var forresten versjonen i 33 TPI.

I år (eller var det i fjor) ble Marathon Winter og Routa testet, og Routa gikk av med seieren, men da var ikke Gravdal med.

Jeg har jo havnet på Gravdal, og synes det er det beste dekket jeg har hatt nettopp til Markabruk. Har ingen erfaring med versjonen i 33 TPI, men mønsteret er det samme. Routa ser lovende ut, men jeg har ingen erfaring med det heller.

Ellers flyter Finn over av piggdekk for tiden (har alle sluttet å sykle på vinteren?), og du kan få bl.a. Gravdal i 33 TPI for en rimelig penge.

(...) Vil jeg få noe utbytte av å gå for brede dekk?

Her burde jeg ikke si noe, siden jeg åpenbart er uenig med hele forumet og halve sykkelverdenen, og kan dermed ikke utelukke at jeg tar aldeles feil, men altså:

Min erfaring fra både sommerdekk og vinterdekk, er at hva gjelder grep på røft underlag, blir forholdet mellom dekkbredde og mønster slik:

- Smale dekk gir rimelig godt grep med intet eller lavt mønster
- Brede dekk gir mindre godt grep med intet eller lavt mønster, men derimot godt grep med grovere mønster

Brede piggdekk med lavt eller mindre grovt mønster gir etter min erfaring dårligere grep idet de lettere flyter og sporer i snøen. Smalere piggdekk med samme lave mønster graver seg ned i snøen og blir mer stabile. For alle dekkbredder er det viktig å ha et mønster der snøen ikke klabber seg lett, men klabbing gir etter min erfaring mer utslag i form av sporing på brede dekk enn smale.

Brede piggdekk med grovt mønster - les: terrengdekk - gir godt grep på variert føre. Det hender at jeg savner mine tidligere ISP, særlig på klink holke i Marka, men fremfor alt på usaltede småveier i tettbygd strøk med tilfrosne, harde, ujevne og dype spor der både grovt mønster og grove pigger kommer til sin rett. Heldigvis er forholdene på brøytede veier i Marka som regel betydelig enklere.

Så for piggdekk med lavt eller mindre grovt mønster, som omfatter både Marathon Winter, Routa og Gravdal, ser jeg det ikke nødvendigvis som en fordel å velge bredt. Hva som er den reelle forskjellen i opplevd grep mellom Routa i 35, 42 og 50 mm, vet jeg dog ikke.

(Men jeg synes likevel at karen jeg møtte i Marka i forfjor på 30 mm brede Xerxes og bukkestyre var rimelig tøff da han holdt følge med kamerater på digre, piggete terrengdekk, flate styrer og demping både her og der i en halsløs nedstigning mot Hammeren ICON_SMILE )

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2691891 15/12/2021 12:43
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Takk for gode innspill Duff og Sepeda! Mulig 50 mm foran og bak ville vært konge for alt slags føre, men skal jeg være ærlig kommer jeg i beste fall til å være en godværs-vintersyklist. Vil nok kun begi meg ut på Ring 4/marka når været er stabilt og veiene er brøyta og harde. Fått min dose med slaps, salt og drit etter tre vintre som sykkelbud.

Har faktisk avtalt å hente det paret med Gravdal som du linker til, Sepeda. Har også lagt inn en bestilling på bar-mitts og et par med Pirelli Cinturato Smartubes (orker ikke tanken på å besudle hjula mine med butyl-slanger noen gang igjen) hos Sykkelkomponenter, så satser på at det blir litt vintersykling til helga.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: arekey] #2691893 15/12/2021 12:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lykke til, arekey! Du skal se at du får smaken på vintersykling under både enkle og mer krevende forhold med Gravdal!

Og takk for tips om enda en punkteringsmotstandig slange. Jeg er altså fortsatt der selv, om enn med slangeløse dekk parat. Det er en lang historie.

Mulig 50 mm foran og bak ville vært konge for alt slags føre...

Med fare for å utsette meg for forumets vrede, er akkurat det i grunnen det eneste av de ovennevnte breddene jeg hadde valgt bort, på bakgrunn av mine nevnte subjektive villfarelser ICON_SMILE

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2691914 15/12/2021 13:56
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Takk! Kan jo hende jeg ender opp med å investere i hvassere vinterdekk til slutt, men vi får se, hehe. Har jo tross alt fått sansen for langrenn de siste åra.

Når det gjelder slanger så ville jeg egentlig ha Aerothan, men da måtte jeg bestille fra Bikesters lager nede på kontinentet, og så lenge vil jeg ikke vente. Er uansett naiv nok til at tru at vi er kommet dit at TPU-slanger med tilsvarende vekt yter ganske likt. Så da valgte jeg å heller bestille et alternativ fra et sted der pakken nesten alltid dukker opp ila. 24 timer. Bestillingen er jo allerede postlagt!

Når det gjelder dekkbredde på generell basis tror jeg at jeg er i ferd med å bli enig med deg. Har denne sesongen kjørt på med Rene Herse Oracle Ridge i 48 mm på min eneste sykkel med bukkestyre. Fantastiske dekk, men opplever de som litt uinspirerende på asfalt og «sportsgrus», antagelig pga. bredden. Neste år skal jeg heller prøve ut Strada Bianca i 36 mm. Blir kanskje enda mer givende å tilbringe tid på landeveien og hardpakkede grusveier da.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: arekey] #2691916 15/12/2021 14:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har denne sesongen kjørt på med Rene Herse Oracle Ridge i 48 mm på min eneste sykkel med bukkestyre. Fantastiske dekk, men opplever de som litt uinspirerende på asfalt og «sportsgrus», antagelig pga. bredden. Neste år skal jeg heller prøve ut Strada Bianca i 36 mm. Blir kanskje enda mer givende å tilbringe tid på landeveien og hardpakkede grusveier da.

Altså - jeg vet at ingen forstår meg her - men mitt poeng er et annet:

Brede dekk med intet eller lavt mønster synes jeg ikke er optimalt på røft underlag fordi de flyter på grus eller snø, og får dermed redusert grep. På landevei og helt hardpakket grus er brede dekk med intet eller lavt mønster derimot helt fint hva gjelder grep. Og brede slicks ruller som en drøm med rett lufttrykk.

Har Strada Bianca i 36 og 30 mm. Dekkene i 36 mm er topp på asfalt og fint underlag, men glipper gjerne i krappe svinger i fart på grus, mens 30 mm graver seg ned og holder sporet.

Hadde tidligere G-One Speed i 2,35" (!) som var konge på veien og i byen, men fløt fritt på løs grus. I motsetning til samme dekk i 30 mm, som gav betydelig bedre grep i fart på løsere underlag. Det var forresten før Schwalbe fikk den geniale markedsføringsidéen å betegne disse dekkene som gravel. G-One Speed kommer fra smalt vårklassiker-dekk og bredt strandritt-dekk ICON_SMILE

Har parallelle opplevelser på piggdekk. Gravdal i 38 mm fungerer, men skulle gjerne sett at det kom en litt smalere versjon.

Jada, helt motsatt av hva hele resten av verden synes å oppleve.

ICON_SMILE

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Sepeda] #2691922 15/12/2021 14:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Har parallelle opplevelser på piggdekk. Gravdal i 38 mm fungerer, men skulle gjerne sett at det kom en litt smalere versjon.

Jada, helt motsatt av hva hele resten av verden synes å oppleve.

ICON_SMILE

Enig med Sepeda her. Derfor liker jeg også følelsen av noe smalere 700c-dekk enn svømmende, store 650b-slicks. Det er mye bedre å skjære gjennom toppdekket på grusveier enn å sørfe oppå.
Synes også det fungerer godt med 40 mm piggdekk, både foran og bak. Er det løst og dypt vil det uansett svømme. Den lille ekstra bæreevnen man kan få med 50 mm dekk vil ikke hjelpe stort. Det er større sjanse for å finne grep ved å skjære gjennom snøen ned til fast grunn enn ved å flytte oppå.

Dette er også grunnen til at ganske så smale CX-dekk fungerer bra på gjørmete forhold, mens store dekk fort kan slite med å finne grep.

Syklet et realt gjørmeritt (terreng) i Danmark for mange herrens år siden. Vi urutinerte nordboere valgte brede, grove terrengdekk, mens danskene med CX-erfaring gikk for skikkelig smale terrengdekk, typ 1,5 tommer. De hadde mye mer kontroll og fraspark enn oss med breie dekk. De fant fast grunn under gjørma mens vi fløt rundt på toppen.

Med det sagt - brun, saltet snø uten hold er helt umulig å styre på uansett dekk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2692014 16/12/2021 11:34
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Eg ser poenget, men på den andre sida: når dekket fyrst skal glippe sidelengs på ruglete, våt is, så opplever eg at eg får ein meir kontrollert skrens på breie piggdekk. Terrengsykkel gir tryggare skrens enn racer, og fatbike gir endå meir (sjølv om grepet i seg sjølv kanskje er dårlegare).

Tor Hovland
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: torhovl] #2692020 16/12/2021 11:54
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det stemmer nok greit ja. Litt som på sommerdekk, der det kan være relativt dramatisk når dekket først slipper på racer, mens på mtb så går det som regel helt greit. Litt mer av/på med tynne dekk.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2692023 16/12/2021 12:06
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Der tror jeg vi er inne på noe. Jeg opplever bredere dekk som mye mer forutsigbare og stabile på ujevnt underlag. Mulig det absolutte grepet er bedre når forholdene er virkelig løse og du faktisk har noe å tjene på å grave deg litt ned, men alt i alt opplever jeg at bredere dekk "jevner ut" både ujevnheter i veien, grepforskjeller på underlaget og slippgrensen betydelig.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: torhovl] #2692033 16/12/2021 12:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torhovl
Eg ser poenget, men på den andre sida: når dekket fyrst skal glippe sidelengs på ruglete, våt is, så opplever eg at eg får ein meir kontrollert skrens på breie piggdekk.

Absolutt.

Og som jeg nevnte - på slikt føre savner jeg ISP.

Men mine kommentarer var svar på spørsmål om piggdekk for bruk i Oslomarka.

Ruglete, sporete og våt is forekommer sjelden på de brøytede veiene her, i hvert fall i Nordmarka, Bærumsmarka og Krokskogen, bortsett fra enkelte strekk i oppstigningene på enkelte tider av året. Og klink holke her og der under vårløsningen.

Langt oftere er det løst føre med fare for sporing.

Og mine kommentarer knyttet seg heller ikke til grove terreng-piggdekk versus smale blandeveis-piggdekk, men gjaldt forskjellige bredder av blandeveis-piggdekk med lavt eller mindre grovt mønster for bruk på blandeveissykkel.

Grove terrengdekk med markante knaster og solide pigger opplever jeg også som pålitelige under de fleste forhold, men det er kun et fåtall blandeveissykler som har dekklaring til det. Ref. hvilket forum vi er på ICON_SMILE

Både brede og smale dekk, med eller uten knaster, med eller uten pigger, har sine fordeler og ulemper. Det er og blir kompromisser knyttet til ethvert valg ICON_SMILE

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2692153 17/12/2021 13:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Om noen lurte på om det svarer seg å bytte til sommerdekk de dagene gjennom vinteren da asfalten er bar og isfri kan de lese denne testen:
https://www.landevei.no/sykkelutstyr/piggdekk-sykkel/sa-mye-taper-du-pa-piggdekk-pa-bar-asfalt

Alle som sykler gravel/grus/skogsbilveier gjennom vinteren vet selvfølgelig verdien av å beholde piggene på.

Redigert av sykkeloyvind; 17/12/2021 13:21.

Øyvind Aas
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2692188 17/12/2021 18:16
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Interessant artikkel! Dilemmaet kan jo løses med ulike hjulsett, men ser definitivt verdien av å safe gjennom vinteren. Men noen ganger er det så mildt at det er kjekt å ha et annet hjulsett (eller sykkel) å benytte seg av.

Min ringe erfaring tilsier omtrent samme resultat, selv om jeg har pleid å regne omtrent 5 min ekstra på en times jobbpendling. Men da kan sammenligningen være et tregere piggdekk (SMW) mot et raskere landeveisdekk. Og sikkert flere variabler (skjermer, andre klær, etc).

Det hadde vært morsomt med en sammenligning andre veien også - hvor mange watt må du produsere ekstra for samme fart? Det er gjerne lettere å relatere til watt enn tidstap på en gitt strekning.

Stusset litt på formuleringen om at rullemotstanden er lik uansett hastighet, og måtte Google litt. Finner da litt motstridende info:

"the Power needed to overcome the friction increases linearly with speed. The faster you go the more power you will have to produce.":

https://www.trainingpeaks.com/blog/understanding-rolling-resistance/

Samtidig står det andre steder som her at: "The force of rolling resistance does not change at higher speeds." (dog står det noe om varmetap også her).

https://www.sciencelearn.org.nz/resources/1341-rolling-resistance

Noen realister kan sikkert oppklare.

Redigert av Elmersen; 17/12/2021 18:18.
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2692225 18/12/2021 10:32
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Friksjon er en (tilnærmet) konstant kraft som virker mot fartsretningen. Effekten du bruker for å overvinne den er arbeid per tid og kan omregnes til kraft ganger hastighet, altså lineært avhengig av hastighet.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2695545 16/01/2022 20:47
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Lite erfaring på vinterføre, så lurer på: Legger man seg på samme dekktrykk med piggdekk som ellers? Hvilke forhold gjør at man går opp/ned? I mitt tilfelle blir det ca. samme bredde på dekk og felg, settes opp tubeless.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: BZE] #2695573 17/01/2022 08:23
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: BZE
Lite erfaring på vinterføre, så lurer på: Legger man seg på samme dekktrykk med piggdekk som ellers? Hvilke forhold gjør at man går opp/ned? I mitt tilfelle blir det ca. samme bredde på dekk og felg, settes opp tubeless.

Ta en kikk her for gode tips:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2695450#Post2695450
Sitat: Espen W
Tips ang. optimalt grep på isen, og dette gjelder alle typer piggdekk:
Eksperimenter med dekktrykk, noen forhold (f.eks kald, hard is) krever høyt dekktrykk, for å presse piggene ned i isen, mens på mykere is, og spesielt på ruglete is, gir lavere dekktrykk snillere slippvinkler, og langt mer kontroll.
Med en trykkmåler på baklomma får man etterhvert en god referanse på hva som funker på dine dekk, på din sykkel, under varierende forhold.
Hva som er optimalt vil variere mellom dekktyper, slange/slangeløst, ryttervekt, geometri, og såklart forhold/temp.

Stig

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: BZE] #2695587 17/01/2022 08:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: BZE

Som Espen W skriver i en annen tråd. Dekktrykk avhenger av dekktype. F.eks vil det med dekk som Continentals Contact Spike https://www.landevei.no/sykkelutstyr/piggdekk-sykkel/test-av-continental-contact-spike-piggdekk være fordelaktig med litt lavere trykk, hvis man ønsker at piggene skal gripe skikkelig også i fartsretningen, ikke bare i svinger.
Med piggdekk med pigger også mer sentrert i rullebanen som Suomi Routa og Schwalbe Marathon Winter (https://www.landevei.no/sykkelutsty...r-suomi-routa-tr-hvilke-piggdekk-er-best) kan det være lurt med noe høyere dekktrykk ved sykling på hard is. Dette for å sikre at piggene ikke forsvinner inn i dekket når dekket komprimeres.
Dekk som Suomi W240 er så harde i gummi og sidevegg at piggene står ganske stødig, samtidig er disse dekkene vesentlig mer kjipe i følelsen på bar asfalt enn Routa og Marathon Winter.

Redigert av sykkeloyvind; 17/01/2022 08:53.

Øyvind Aas
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2695594 17/01/2022 09:28
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Takk takk, blir Gravdal 700c 38mm 60 TPI tubeless for min del.

Redigert av BZE; 17/01/2022 09:28.
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: BZE] #2695604 17/01/2022 10:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med slangeløse Gravdal, BZE!

Ville egentlig ha overrasket meg om du valgte noe annet til den rosa bamsen, eller om du skulle bli fristet til å ta fartsvidunderet Exploro på en rask tur i Marka ICON_SMILE

Enig med Espen W, Furu og Øyvind at optimalt dekktrykk vil variere med dekktype (gummi, mønster, antall og plassering av pigger) og underlag.

Men som et utgangspunkt, synes jeg faktisk SRAMs kalkulator fungerer bra også for snø og is, om man velger Gravel og vått eller tørt føre. Om man velger Cyclocross, blir det for meg litt lavt trykk for generelt vinterføre, særlig om man må kjøre slange, men fint på ujevnt føre som harde vaskebrett i is, slik det til tider oppstår etter skogs- og brøytemaskiner i Marka. Uansett en morsom kalkulator å leke seg med.

Vinterføre opplever jeg som enda mer variert enn sommerlig blandevei. Derfor synes jeg også at det er synd at det tilbys så få piggdekk i myk, ettergivende gummiblanding. Særlig i bredden 30-45 mm. Med ettergivende sidevegger, kan man med samme trykk få både solid følelse på jevnt og raskt underlag, og demping og grep på ujevnt underlag. Med stivere sidevegger må man gjerne tilpasse trykket oftere for grep og vibrasjonsdemping.

Til sist kan jeg bekrefte at særlig på is og holke vil valg av lufttrykk variere etter hvordan piggene er plassert i dekket, slik Øyvind skriver. Ytterpunktene jeg selv har erfaring med, er Xerxes 30 mm, der piggene ved høyt lufftrykk altså tar kun i svinger, og terrengdekk som ISP 2,25", der piggene tar godt hele tiden, og man gjerne kan velge høyt lufttrykk på is. Hva gjelder Gravdal 38 mm med sitt plogmønster, er jeg ennå ikke helt enig med meg selv om hva som er best trykk på holke - jeg er uansett forsiktig.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Sepeda] #2696290 21/01/2022 14:04
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Mange gode poenger over. Dekktrykk må tilpasses kjøreforhold og de ulike dekkenes egenskaper. Mitt allround favorittdekk på treningsraceren vinterstid er Gravdal-dekkene til 45 NRTH som klarer seg fint både på is og når det er noe snø på veien. Har de siste årene rullet mye på 33TPI varianten, og har nettopp montert et sett av de nye 60 TPI slangeløst som skal testes i helgen. Har også en sykkel med de smalere Xerxes som brukes på dager med fint føre og i skuldersesongen når asfalten primært er bar med isete partier eller fare for frost. Sistnevnte har for få pigger til å duge når det skikkelig holke og har for lite volum til å kunne sykles trygt med når det blir ruglete og sporete.

Med Gravdal-dekkene i 33 TPI opplever jeg aldri at dekktrykket blir for lavt til at piggene biter i isen. Før det skjer blir dekkene uansett for myke sideveis. Dekktrykket blir da et kompromiss mellom rullemotstand og grep. Selv om et høyere dekktrykk kanskje gir et teoretisk noe bedre feste for piggene på blank is, vil et hardt dekk lettere miste grep når isen blir ujevn. Det mest kritiske på vei er å ha et dekk som ikke mister grepet når man skal krysse langsgående spor og ujevnheter. Et dekk med lavere trykk er langt mindre utsatt for å skrense langs en langsgående iskant med påfølgende velt.

Jeg er spent på hvordan 66 TPI-versjonen er sammenlignet med slangeversjonen. Håpet er at mykere sidevegger nettopp bidrar til at de "klatrer" enda bedre over langsgående ujevnheter og man samtidig kan gå litt ned på trykk uten at rullemotstanden går i været.

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2697478 31/01/2022 09:53
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
25% på gravdal for tida, BS/SK..
Men det er 33 TPI, ikke 60...
Kan noen være søte å oppsummere TPI, burde jeg hatt 60?

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: JoachimV] #2697488 31/01/2022 10:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV
25% på gravdal for tida, BS/SK..
Men det er 33 TPI, ikke 60...
Kan noen være søte å oppsummere TPI, burde jeg hatt 60?

TPI betyr som kjent treads per inch- altså antallet tråder per tomme i dekkstammen.
Høyere tpi-tall gir, kanskje litt forvirrende, mykere sidevegger og smidigere dekk. Dette fordi et høyere trådantall tillater bruk av tynnere og mer fleksible tråder i sideveggene på dekket. Lavere TPI-tall krever tjukkere og stivere tråder.

Dekk med høy TPI er derfor mer komfortable å sykle på, samt at de vil følge terrenget mer smidig. Om dette er veldig viktig på piggdekk er et litt åpent spørsmål, men det vil nok spille en følbar rolle på komfort når det kommer til sykling med ganske lavt dekktrykk.

Et dekk med lav TPI vil potensielt være mer motstandsdyktig mot punkteringer, i hvert fall hvis man sykler med slange.

60 TPI er allerede ganske så lavt, så 33 TPI byr på veldig grove tråder. Det kan fort hende at piggene får bedre tak i underlaget med 60 TPI enn med 33. Jeg har ikke personlig erfaring med Gravdal selv.

Øyvind Aas
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2697496 31/01/2022 10:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Takk for svar Øyvind, prisdifferansen tatt i betraktning så gir jeg disse et forsøk.
Det er ingen storsatning på vintersykling bare klør litt etter å få prøvekjørt min nye bruktkjøpte Orbea Terra H30 uten å risikere liv og lemmer.. ICON_TONGUE

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2697509 31/01/2022 11:51
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Fikk noen tak i Routa i 120tpi foldbare , eller har disse aldri rullet på norsk jord?

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2698703 09/02/2022 20:41
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Kjøpte et par Routa TLR. 42c, 60tpi utgaven. Fikk de i posten idag.
Var ikke akkurat noe hit så langt. På den ene hjulsettet mitt ville de ikke definitivt ikke poppe på tubeless. Selv ikke med kompressor med blåsespiss rett inn i hull med ventilkjerne fjernet OG stropp rundt dekket for å få det tight.
Prøvde på et annet sett felger og da fikk jeg det til å poppe på. Men, det er flere småhull i dekksiden, og bobler ut små bobler av gummien på dekksidene. Er det normalt? Har ikke opplevd det før. Mulig det er noe guffa vil tette, men bare ble litt overrasket likevel. Manglet også noen pigger i dekkene.

Spørs nok om jeg må ty til slange om disse skal brukes?

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Jamez] #2698721 10/02/2022 10:00
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
WTB sine store tanwall-dekk boblet tilsvarende for meg. Hjalp å bytte guffe (Stans->Efetto hvis jeg husker riktig).

Create the problem and sell the solution
Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: Parkert] #2700492 03/03/2022 21:49
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Forsvinner fort pigger fra Gravdal. Er det bare å alliere seg med reservepigger og monteringsvertkøy? Er vel flere grunner til at det selges.. ICON_TONGUE

Re: Piggdekk 2021/2022 [Re: DuffMcShank] #2700565 04/03/2022 12:10
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: DuffMcShank
WTB sine store tanwall-dekk boblet tilsvarende for meg. Hjalp å bytte guffe (Stans->Efetto hvis jeg husker riktig).

Bytta til Gravdal heller.
De har mye bedre grep på is og snø, ruller like bra. Men, grepet på asfalt var dårligere. Skal være litt forsiktig i svingene.
Måler lik bredde som Routa 42 også.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå