Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubeless

Tubeless #2682020 21/09/2021 17:36
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sikkert et typisk spørsmål, men ..

Jeg kjøpte en sykkel i fjor med et sett med dekk med slange og ett med tubeless (og masse ekstrautstyr). Greit nok. Punkterte på det slangesettet og så at dekket var sprukket en del opp så jeg tenkte bytte det ut. Hadde også fått med et sett tubeless-klare dekk og tenker at da kan jeg få begge på tubeless. Tenkte å slenge på det andre tubeless-settet mens jeg fant ut av dette men dekkene var tomme av luft og det ene holder ikke på luft så jeg føler det kanskje er på tide at jeg lærer meg dette.

Så jeg kunne selvsagt google dette, men greit å spørre så jeg kan stille oppfølgingsspørsmål. Hvordan fikser jeg det dekket som er på felg men slipper ut luften og hvordan bytter jeg fra tube-dekk til tubeless? Har både ventiler, guffe og masse duppeditter jeg formoder er relatert til dette så det er potensielt bare å kjøre på når jeg har funnet ut hvordan. ICON_SMILE

Den som slipper ut luft er en schwalbe-sak og den som skal på er en vittori corsa -sak.

Også, hva trenger man ha med seg på sykkelturer når jeg formoder ekstra slange ikke er optimalt?

Re: Tubeless [Re: GeirEivind] #2682062 22/09/2021 07:29
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Når det ikkje held på luft, så tenkjer eg i utgangspunktet to scenarie:

- Er det sånn at du får til å pumpe opp dekket, men det blir tomt etter nokre timar? Då kan det vere at guffa har tørka ut, og du må få inn meir. Ta av dekket litt og sjekk. Men det kan også hende at felgtapen er skadd, eller at holet til ventilen ikkje er bra, etc.

- Er det sånn at lufta du pumpar inn går ut med ein gong? Då har du ikkje fått dekket til å setje seg. Det må du prøve å få til på eit vis. For eksempel med luft på bensinstasjon, og/eller at du forsøker å pumpe luft når du har tatt ut ventilkjernen (så du får ein betre luftstraum inn). Ekstern lufttank mellom pumpe og hjul er også flott. Når du har fått til dette er neste utfordring å klare det med ventilkjernen på plass, men det er enkelt så lenge dekket heng riktig på plass i felgen også etter at lufta er ute.

Bytte til tubeless: Har du tubeless felgtape i riktig breidde? Ideelt ser den ein mm for brei ut. Legg på stramt, med bra overlapp der ventilen er. Lag eit rundt hol til ventilen, gjerne med oppvarma syl. Ikkje bruk kniv sånn at du får eit langt snitt. Skru på ventil, hiv på dekk og pump. Med litt flaks går det rett på plass, men vanlegvis må du ty til dei same tipsa som nemnt over. Når du veit at du får det til er det på tide å ta inn guffe. Ingen vits i å gjere det før dekket er 99% tett.

På tur: Mange opplever dette som så driftsikkert at det ikkje er nødvendig å ha med noko som helst. Du får vurdere kor enkelt det er å kome seg heim dersom du skulle vere uheldig. Når eg er på langtur som eg ikkje har lyst til å avbryte pga. noko så enkelt som flatt dekk, så tek eg med slange, pumpe, dekkspakar og lappesaker. Ein mellomting er å ta med eit tubeless punkteringssett og ein CO2-patron.

Tor Hovland
Re: Tubeless [Re: GeirEivind] #2682095 22/09/2021 11:24
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes en del tråder med mye og nyttig info om tubeless på landevei, her er en:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2632700&page=1

Og en til:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2630974&page=1

Som nevnt over er jo fordelen med tubeless at du ikke punkterer. Jeg har allikevel med et tubeless reperasjons-kit og en liten flaske med ekstra guffe. Jeg har valg å ha en rammemontert liten pumpe. Dekkspaker, multiverktøy (med kjedekutter), ventilkjerneverktøy og kjedelink har jeg også med.

Re: Tubeless [Re: GeirEivind] #2684277 09/10/2021 19:56
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
[Linket bilde]

Duger denne fabrikk-tapen? Eller er det bedre å tape over en runde med litt tjukkere tape?

Andre hjulsettet fungerte fint med ny guffe i, men var på tide å få dette hjulsett klart. Så måttte bare spørre.

Re: Tubeless [Re: GeirEivind] #2684360 10/10/2021 20:25
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ut som Effetto tape basert på farge og gjennomsiktighet.
Om det er rett så har jeg brukt den i mange år uten problemer.

AG

40+ and still climbing......

Moderator  support, Valentino