Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjuloppretting - Trenger en reality check

Hjuloppretting - Trenger en reality check #2681931 20/09/2021 22:37
D
DagT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Har rettet opp hjul tre ganger før. Den første gangen etter at noen eiker røyk og felgen så ut som den hadde smelta. Fikk hjulet fiksa hos Birk Sport Torshov i Oslo og de ble 100% igjen.
De to siste gangene har jeg levert hos to forskjellige verksted i Bergen, men ingen av dem har rettet opp hjulene slik at de er 100%, det på tross av at de har vært i mye bedre stand enn den gangen jeg røyk de eikene.Nå kan det virke som om det ene hjulsettet er i ferd med å bli litt verre, og det antar jeg er fordi at spenningen i eikene ikke var helt bra.

Er det noen ganger umulig å rette opp små skeivheter i hjulsett både på aluminium og karbon, eller er det slett arbeid fra verkstedet?
Hos det ene gikk jeg tilbake og klagde på jobben, men innehaver var uenig og mente det var bra nok, skyldte på dekket og ville ikke gjøre noe med det. Testet selvfølgelig teorien og det var bare tull...

Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: DagT] #2681935 21/09/2021 06:32
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Noen ganger kan det være umulig - men om det er tilfellet hos deg, kan jeg ikke vite. Et seriøst verksted bør imidlertid kunne svare på dette.
Alufelger kan ha fått en varig deformasjone (NB! karbonfelger har jeg ikke greie på). I slike tilfeller vil det ikke være mulig å rette hjulet ved å justere eikespenningen - alternativt, at man klarer å tvinge felgen på plass, men da med svært ujevn eikespenningen, som i seg selv gjør hjulet svakere og utsatt for ny skade eller skjevhet.
Det kan nok i noen tilfeller være mulig å hamre felgen tilbake til original stand - men om deformasjonen er beydelig vil jeg tro dette arbeidet ikke svarer seg, sammenlignet med å kjøpe ny felg (eller helt nytt hjul).

At verkstedet ikke klarer å redegjøre for dette, og bare tviholder på at de har gjort en god (nok) jobb, er etter min mening useriøst.

Hvis det er et dyrt og flott hjul, kan du sikkert prøve videre på å få fikset det (på et seriøst verksted) - eventuelt reklamere, om det skulle finnes grunnlag for det.
Om det er et billig, eller bare halvbra hjul, ville jeg degradert det til et reservehjul, rullehjul, eller emne til å øve på å rette hjul selv.
Sistnevnte kan komme godt med - og med litt øvelse du kan garantert matche kvaliteten som et "dårlig verksted" kan levere, og dermed spare penger, tid og frustrasjon.

Redigert av thamg; 21/09/2021 16:07.
Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: DagT] #2681972 21/09/2021 09:59
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Husker at jeg for en stund tilbake leverte inn et hjul som hadde fått kast etter et mindre elegant fall, og der fikk jeg klar melding tilbake fra verkstedet her i Bergen (nå avdøde Sykkelsenteret) at de kunne se på felgen at den hadde vært i et uhell og at det derfor ikke var mulig å rette opp en bøyd alu felg.

Så jeg stoler relativt ok på mekanikere at de vet hva de gjør, men er heller ikke usannsynlig at de har krav på seg på å bruke minst mulig tid på sånt arbeid og derfor gjør hastverksarbeid. Nå har jeg ikke prøvd selv, men mener det finnes hjulbyggere her i Bergen som sannsynligvis kan ting bedre enn lokale verksted som bruker 90% av tiden på å bytte bremser på bysykler.

Om man begynner å regne på hva man har brukt på sykkeldeler opp igjennom årene så er kanskje ikke et hjulrettestativ all verdens heller...

// Too many roads, too little time
Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: Trond Helge] #2682500 26/09/2021 10:50
D
DagT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: thamg

Hvis det er et dyrt og flott hjul, kan du sikkert prøve videre på å få fikset det (på et seriøst verksted) - eventuelt reklamere, om det skulle finnes grunnlag for det.
Om det er et billig, eller bare halvbra hjul, ville jeg degradert det til et reservehjul, rullehjul, eller emne til å øve på å rette hjul selv.
Sistnevnte kan komme godt med - og med litt øvelse du kan garantert matche kvaliteten som et "dårlig verksted" kan levere, og dermed spare penger, tid og frustrasjon.

Sparer mye penger på å gjøre ting selv! Kan være irriterende å vente på time verksted også.
Begge hjulsettene kostet over 10k ny, så å degradere de er ikke aktuelt.

Sitat: Trond Helge
Om man begynner å regne på hva man har brukt på sykkeldeler opp igjennom årene så er kanskje ikke et hjulrettestativ all verdens heller...

Det har du rett i!
Det er bare ikke en veldig spennede ting å bruke penger på. ICON_TONGUE

Redigert av DagT; 26/09/2021 10:59.
Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: DagT] #2682609 27/09/2021 08:53
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan være at du har fått en skade i felgen før oppretting nr 2. Hvis felgen har en skade og man prøver å rette opp dette ved å forandre på eikespennet rundt skadestedet, kan man ende opp med veldig forskjellig eikespenn på eikene i området.
Det kan også være at siste verkstedet har strammet eikene for stramt og at det dermed går utover felgen.

Er felgen ødelagt så kan du bytte felg?

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: DagT] #2682640 27/09/2021 11:11
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: DagT

Det har du rett i!
Det er bare ikke en veldig spennede ting å bruke penger på. ICON_TONGUE

Kan jo gi en deilig mestringsfølelse av å fikse ting selv

Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: Trond Helge] #2682660 27/09/2021 12:05
hinault Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg prøvde meg på det på 90 tallet da vi hadde 32 eiker i kryss, det ble OK men ikke mer. I dag med moderne fabrikkhjul, radial konstruksjon, færre eiker og høyt spenn høres det veldig optimistisk ut.

Re: Hjuloppretting - Trenger en reality check [Re: hinault] #2682681 27/09/2021 15:28
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hinault

Jeg prøvde meg på det på 90 tallet da vi hadde 32 eiker i kryss, det ble OK men ikke mer. I dag med moderne fabrikkhjul, radial konstruksjon, færre eiker og høyt spenn høres det veldig optimistisk ut.

Desto større grunn til ikke å forvente for mye av en ikke-profesjonell hjulbygger på bakrommet i en kjede-sportsbutikk ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå