Hei, jeg har et års tid somlet med å kjøpe ny lykt. Har den store Magicshine lykta med 4 pinners plugger og flere batterier. Lykta har vært innom XXL et par ganger de siste par årene og den er i ferd med å dø. Jeg ønsker ikke lenger å ha en lykt i et garminfeste (har brukket lykt og feste tidligere, også i et feste som står oppå/bak styret)
Jeg har blinket meg ut Gemini Titan eller duo men er usikker på hvilken. Uansett valg av modell har jeg behov for et ekstra batteri. Titan ser jo kul ut men tar mye plass på styret sammenlignet med Duo. Hvilken av disse (eller andre) ville du valgt og hvorfor. En Lupine til en milliard utgår. Har spurt om dette tidligere men verden går fremover og jeg fikk masse svar om å møte opp et eller annet sted for å lære å bygge sammen 18650 batterier og hva som kunne gå galt med dette.
Behov som følger: > Batterikapasitet > batterikapasitet > Batterikapasitet > Gummifeste på styret > Må ha plass på styret (terreng og krøllstyre) i tillegg til en liten backuplykt, garmin, styreveske og div bremse/gir-wire > Lys nok til en mørk desemberkveld på sti og mulighet til å justere styrken veldig lavt for eksempel i oppoverbakker på grus og asfalt pga batt.kapasitet > Løst batteri som kan legges i en toptube eller festes til rammen > Gjerne et batteri som også kan lade telefon, garmin etc > Noe som alltid virker, er solid og mulighet for reservedeler > Har en annen lykt til langrenn evt hjelm
.... og jeg leste den artikkelen på terrengsykkel som ble lagt ut nå
Redigert av EmilZipp; 16/09/202113:38.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Gemini Titan Oled 4000 på styret, Gemini Duo 2200 på hjelmen. Perfekt kombo, i alle fall om du skal ut på sti i mørket. Da har du god nytte av å ha sterkt lys som sprer og kaster skygger bak hindringer på stien, og en lykt på hjelmen som lyser opp i retningen du ser i, samt lyser opp skyggene bak hindringene på stien.
Har hatt begge disse lyktene selv en stund nå etter å ha byttet fra Lupine, og jeg digger dem. Føler ikke at jeg har gått ned noe som helst på kvaliteten og har ikke hatt et eneste tilfelle av hikke med hverken batteri, kontakter eller lyktehoder. Ikke rart disse har blitt populære.
Batteritid har aldri vært i nærheten av en utfordring for meg, jeg sykler stort sett med 70% styrke på dem og har batteri i timesvis selv i minusgrader. Skal du på lengre turer på rgus kan du skru ned styrken ytterligere uten problemer. Prisen på ekstra batterier er heller ikke avskrekkende, om du føler at du trenger det.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Hei Går mot første(i voksen alder) høst/vintersesong på sykkel. Har kjøpt komboen Gemini Titan og Duo. Funker knallbra sålangt. Også kjekt med trådløs fjernkontroll, som styrer begge lyktene samtidig! [img]https://ibb.co/Z2BJJkc[/img] [img]https://ibb.co/zrbZdtn[/img]
Jeg ville sagt duo på hodet og olympia på styret, men olympia er kanskje utgått? Uansett har jeg svært godt inntrykk av gemini. Nå har jeg Lupine stæsj, men livet hadde nok vært like lyst og mye billigere med gemini.
Enig. Har eldre Duo og Titan-kombo, og sliter med å rettferdiggjøre oppgraderinger fortsatt, til tross for dårlig mørkesyn.
Du kan like godt kjøpe nå. Mørkesynet er det første som ryker når man blir voksen. Jeg er ikke der at jeg har begge disse lyktene, og jeg er ganske sikker på at det begrenser muligheten for sykling utover fra disse dager.
Jeg er i en situasjon der jeg allerede har Gemini Titan , og vurderer å oppgradere. Ingenting i veien med den , det er bare det at det finnes en lykt som er priset likt , og er veldig mye kraftigere - MS Monteer 8000.
mtbr.com målte den til ca 7800 lumen.
2 bilder hentet fra Bikeradar: Monteer øverst , Titan nederst.
Jeg er i en situasjon der jeg allerede har Gemini Titan , og vurderer å oppgradere. Ingenting i veien med den , det er bare det at det finnes en lykt som er priset likt , og er veldig mye kraftigere - MS Monteer 8000.
2 bilder hentet fra Bikeradar:
Den var under beltestedet, ass!
Sitat: larsb
Sitat: baronKanon
Enig. Har eldre Duo og Titan-kombo, og sliter med å rettferdiggjøre oppgraderinger fortsatt, til tross for dårlig mørkesyn.
Du kan like godt kjøpe nå. Mørkesynet er det første som ryker når man blir voksen. Jeg er ikke der at jeg har begge disse lyktene, og jeg er ganske sikker på at det begrenser muligheten for sykling utover fra disse dager.
Husk du blir ikke yngre
LarsB
Jeg vet. Men likevel har jeg fortsatt ikke klart å få behov for nye lykter. Det har også litt med WAF å gjøre. Får kjeft for "stadig" utskifting av lykter jeg nesten ikke bruker.
Det er noen sesonger siden jeg ga opp Magicshine lykter, det var batteriene som var årsaken. Samme hvor billige de batteriene er, og hvor lettvint det var å få nye hos XXL så hjalp det ikke, det irriterte vettet ut av meg å stadig vekk ha rødblink og avkortede turer pga den elendige batterikvaliteten.
Nå er det mulig det har skjedd forbedringer der, men jeg vil i alle fall være sterkt kritisk til de batteriene der.
7800 lumen har du uansett ikke bruk for om det er den faktiske lysstyrken. Med mindre du sykler kun i åpent lende eller på brede stier uten for mange svinger. Det som skjer når vegetasjonen rundt deg kommer litt tettere på med såpass kraftig lys er at du blir blendet av lyset som reflekteres tilbake, altså at du f.eks ikke ser noe av hva som kommer bak den buska i svingen på noen sekunder.
Som nevnt over så sykler jeg stort sett med lysstyrke på 70% med Titan 4000 og Duo 2200, det gir hhv 2800 og 1540 lumen, noe som holder for meg selv om jeg ikke er en ungfole med det beste nattesynet lenger. Så hender det at jeg guffer opp på full styrke om jeg skal ta en nedkjøring, men de varer jo sjelden mer enn noen minutter og så er det ned på 70% igjen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Det er noen sesonger siden jeg ga opp Magicshine lykter, det var batteriene som var årsaken. Samme hvor billige de batteriene er, og hvor lettvint det var å få nye hos XXL så hjalp det ikke, det irriterte vettet ut av meg å stadig vekk ha rødblink og avkortede turer pga den elendige batterikvaliteten.
Nå er det mulig det har skjedd forbedringer der, men jeg vil i alle fall være sterkt kritisk til de batteriene der.
Er enig at det har vært elendig kvalitet på batteriene deres. Har hørt rykter om at de har brukt halvgode made in China batterier.
I Monteer 8000 har de satt inn 4 stk 21700 Samsung 50E batterier , som er noe av det beste som er mulig å få tak i ( de bruker NMC celler ). XXL oppgir de til 10 000 mah , men i praksis er det ca 9600 ( de er testet til ca 4800 mah).
Legger til et bilde av en test. Etter ca 700 ladesykluser har de knapt mistet kapasitet :
Ok, ja da har det skjedd litt. Og da har du bare igjen at etter min mening ikke trenger så mye lys. Men, du vil få en enorm batterikapasitet om du skrur ned styrken litt, lys i timesvis.
Hvordan er de fysiske målene og vekten på batteriet? På bildet av batteriet så ser det ikke så stort ut, omtrent som tilsvarende fra Lupine eller Gemini vil jeg tro? Jeg synes det også teller litt, at det er lett å få det til å sitte godt på ramma og ikke henger og dingler eller skrangler. Jeg har mitt batteri inni rammeveske og synes det har sine klare fordeler.
Roy
Re: Gemini Titan eller Duo
[Re: AGT]
#268160617/09/202111:13
Bildene til AGT viser det som etter min mening er hovedproblemet med Titan, jeg synes den sprer lyset for lite.
Det har jeg ikke merket eller tenkt over. Synes den sprer bra og gir fint lys.
Hvis MS er på full pupp og faktisk gir 7800 lumen så er det vel klart at den vil lyse bedre opp på sidene også enn Titan med 4000 lumen, det er nesten dobbelt så mye lys i MS lykta. Kanskje det hadde sett mer likt ut om begge leverte samme styrke og man tok bilde fra samme sted?
Roy
Har vært i akkurat samme situasjon. Har en MS 872 lykt som som sikkert er 12-15 år gammel. Batteriet tok kvelden etter en sesong. Batteri nr. 2 holdt heller ikke lenger.
Løste det ved å bygge en egen batteri pakke med kvalitets batterier til ca 300,- Både lykta ( brukes til bysykling) og batteripakken funker fortsatt.
Hvordan er de fysiske målene og vekten på batteriet? På bildet av batteriet så ser det ikke så stort ut, omtrent som tilsvarende fra Lupine eller Gemini vil jeg tro? Jeg synes det også teller litt, at det er lett å få det til å sitte godt på ramma og ikke henger og dingler eller skrangler. Jeg har mitt batteri inni rammeveske og synes det har sine klare fordeler.
Ifølge XXL : - Battericeller: 4 x 21700 Li-ion, 10,0 Ah, 7,2 V - Oppladbar: Ja - Mål (L x B x H) 185 x 50,4 x 34,4 mm - Vannsikret: IPX6 - Vekt: 410 gram
Hvis det er samme gode Samsung celler som jeg tror , og runde plugger , er det bare å løpe og kjøpe. Gjelder også for de som har andre lykter ( ikke nødvendigvis MS)
Iføge specs jeg har sett holder lysene i ca 30 timer på laveste styrke med batteripakken som medfølger.
Har hatt 2 stk Magicshine 1600 lumen i 4 år nå, med 4x18650 batteripakker. Ikke merket noe degradering av disse enda.
Ser ikke behovet for så fryktelig mye lys heller. Bruker 1600 lumen på styret og 800 lumen på hjelmen på nedoverstier, og halverer begge bortover og oppover. Da holder dem hvertfall et par timer.
Re: Gemini Titan eller Duo
[Re: AGT]
#268166518/09/202106:29
Ifølge XXL : - Battericeller: 4 x 21700 Li-ion, 10,0 Ah, 7,2 V - Oppladbar: Ja - Mål (L x B x H) 185 x 50,4 x 34,4 mm - Vannsikret: IPX6 - Vekt: 410 gram
Hvis det er samme gode Samsung celler som jeg tror , og runde plugger , er det bare å løpe og kjøpe. Gjelder også for de som har andre lykter ( ikke nødvendigvis MS)
Iføge specs jeg har sett holder lysene i ca 30 timer på laveste styrke med batteripakken som medfølger.
Ser bra ut, ca samme mål på batteriet som det til Titan.
Roy
Jeg var skråsikker for en del år siden på at jeg aldri skulle kjøpe Lupine fordi det helt åpenbart var og fremdeles er et overpriset produkt. Allikevel sitter jeg her nå på femte sesongen tror jeg det er med en lysrigg som består av Lupine både på styret og hjelmen og jeg er superfornøyd og batterihelsen er fremdeles på topp.
De har vært med meg på hundrevis av turer i all slags vær gjennom høst, vinter og vår. Det har blitt en og annen trynings, ledninger og lykehus har fått juling, men fremdeles er det ingen spor på at de begynner å merke tidens tann utover noen skraper i lyktehuset, så det er ingen tvil om at det er et kvalitetsprodukt.
På hodet har jeg Blika kombinert med hjelmfeste for batteriet. Veldig fint å slippe å ha ledning ned i sekken. På styret bruker jeg Betty. Jeg bruker til vanlig ca. 1.100 Lumen på hjelmen og ca. 4.000 Lumen på styret og synes det er helt passe til mitt bruk. På full guffe er det vel 2.100 på min Blika og 5.000 på Betty - begge finnes i dag i oppgraderte modeller med mer lys.