Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kanaridestinasjon for sedat mosjonist.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2695330 14/01/2022 12:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Fortsatt greit å være der? Neon med fersk rapport?
Skal etter planen dit to uker med to småunger 19.februar men litt usikker på hva vi gjør.

Har jeg forstått det riktig når det er omtrent sånn?
- Ikke testing ved ankomst (fullvaksinert og barn på 1 og 5)
- Munnbind til og fra leilighet/strand/restaurant
- Strandlivet ser normalt ut men med mye mindre folk
- Noen restauranter men ikke alle har registrering (vil vel uansett spise mest i leiligheten)
- Ikke testing ved avreise, men ved ankomst flyplass hjemme

Så virker greit å være der, det som taler i mot å dra er jo styret som blir om man blir smitta neppå der.
Sykdommen er jeg ikke redd (den har jeg konkluderty med at jeg får uansett med to unger i barnehage og bor sammen med en lærer i 1. klasse). Men upraktisk om den kommer der nede. Da blir det fort litt sirkus med karantene og kommer seg ikke med flyet hjem

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2695331 14/01/2022 12:58
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Redigert av JoachimV; 14/01/2022 12:59.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: JoachimV] #2695334 14/01/2022 13:09
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig

Til tross for de høye smittetallene, er Strømsnes glad for at de aller fleste ikke blir veldig syke. Det gledelige er at de fleste ikke blir alvorlige syke. Jeg har selvfølgelig mange pasienter som er pensjonister. De får også corona, selv om de er vaksinert tre ganger, men har nesten ikke symptomer. Det er veldig godt å se.

Livet må gå videre. Om man vaksinerer seg så kan man selvsagt bli smittet, men symptomene ser da ut til å være som en mild influensa.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: JoachimV] #2695335 14/01/2022 13:13
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Har lest denne. At det er hektiske dager til noen leger der nede ser jeg ikke på som noen skrell akkurat. Det gjelder vel overalt.

Spurte om hvordan det opplevdes å være der per nå..

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Kriss] #2695337 14/01/2022 13:21
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss

Har lest denne. At det er hektiske dager til noen leger der nede ser jeg ikke på som noen skrell akkurat. Det gjelder vel overalt.

Spurte om hvordan det opplevdes å være der per nå..

Drar på onsdag og blir ei uke, kan sende rapport etter turen.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: kaiost] #2695338 14/01/2022 13:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: kaiost

Drar på onsdag og blir ei uke, kan sende rapport etter turen.

Fint!

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2695347 14/01/2022 14:40
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Er der nede nå, har vært her i 10 dager og 8 igjen. Legger ikke merke til noe spesielt. Sykler avgårde og på de stoppene som er bruker alle servitører munnbind, mens alle syklister sitter uten for de spiser og drikker. Bor jo i en airbnb leilighet så frokosten spiser jeg her. Kveldsmat blir enkelte ganger ute, men ofte i leiligheten den og. Når det gjelder innkjøp så bruker jeg munnbind når jeg tusler til butikken og tilbake, det samme de gangene jeg spiser ute. Ellers bruker vel kanskje 3 av 4 munnbind når de er ute og tusler selv om en del av de bare dekker til munnen.

Er ganske mye syklister her nede, kanskje ikke like mange som normalt, men ikke langt i fra. Veien til Mogan er som kjent fortsatt stengt, noen tar visst tunnelen. Har ikke prøvd den, men heller tatt turen om Soria om jeg skulle den veien. Fortsatt dårlig ruglete asfalt de steder som det har vært tidligere, men nesten hele veien fra Ayacata mot Tejeda har silkemyk asfalt fått siden jeg var her sist for to år siden.

Edit:
Du må ha fyllt ut SpTH før du ankommer Spania/Granca. Du kan enten bruke den linken her eller laste ned SpTH app på mobilen. Husker ikke om det er tidligst 48 eller 72 timer før, men det går ut på å legge inn flyet ditt samt seteplass, hvor du skal bo og laste opp corona passet ditt. Ved 2 stikk trengte jeg ikke noe mer. Når den blir godkjent får du en QR-kode som de scanner på flyplassen.
https://www.spth.gob.es/

Ved hjemmreise er det innreise tilNorge som må fylles ut, feks denne.
https://www.helsedirektoratet.no/ve...gistreringsskjema-for-innreise-til-norge

Redigert av hrukin; 14/01/2022 15:23. Rediger grunn: linker

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: hrukin] #2695369 14/01/2022 19:15
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Takker!
Tunellen sykla jeg flere ganger sist og god plass på skuldra der, men kan sikkert bli dyrt om man har uflaks og blir tatt.

Redigert av Kriss; 14/01/2022 19:16.
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2695411 15/01/2022 13:02
Panda Offline
Besatt
Besatt
Så man må ha 2 stikk for å slippe inn i Spania?

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Panda] #2695413 15/01/2022 13:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Panda
Så man må ha 2 stikk for å slippe inn i Spania?

Var litt kjapp.

For fullstendig informasjon, se heller Spania - reiseinformasjon og Spain Travel Health ICON_SMILE

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2695414 15/01/2022 13:08
Panda Offline
Besatt
Besatt
Gracias Senor.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2697041 27/01/2022 09:13
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Tilbake etter ei uke på GC sammen med kona.
Reise med Ving fra Gardermoen. Etter å ha reist med sykkelkoffert gjennom mange år er det egentlig null stress fra vi ankommer Gardermoen Parkering og til vi er hjemme igjen. Bodde på Sunprime Atlantic View i Playa del Ingles (vårt favoritthotell på øya, fantastisk mat, god plass i spisesal og ute ved bassengene, flott leiligheter) som er et bra utgangspunkt for å sykle. Som et ledd i å gjøre det mer behagelig ved ankomst har vi de siste turene bestilt privat transfer via Las Casillas Bus. Begynte med det etter å ha "kranglet" med bussjåfør om sykkelkoffertene på den vanlige busstransfer. Det var krav om 20 euro pr .koffert selv om det var god plass i bussen, så istedenfor å betale 40 euro ekstra på bussen betaler vi heller 50 euro for egen transport.
Sjåføren står klar med navneskilt idet vi ankommer og 5 minutter etterpå sitter vi i en egen maxitaxi og på hotellet 25 minutter senere. (Sunprime er genialt ved hjemreise- lever all bagasje inklusive syklene på hotellet og det er bare å gå rett til sukkerhetskontrollen på flyplassen).
Syklene montert kl.15:00 og klar for første turen.
Hadde på forhånd printet ut coronasertifikat og qr kode for SpTH appen. Gjennom kontroll i Spania på et minutt.

Viste coronasertifikat på hotellet, bestilte tidspunkt for måltidene på forhånd og brukte munnbind. Etterhvert er det blitt en vane å bruke munnbind og brukte det med unntak av når vi var ute og syklet.

Det var en del proffsyklister ute på veiene. Imponert over svensken som syklet opp Soria på terrengsykkel med 426 watt på 17.28.

Ellers var det som vanlig der nede og merket ikke noen særlig forskjell fra tidligere. Obligatorisk coronatest ved ankomst Norge igjen, men regner med den blir avviklet i løpet av noen dager.

Hadde satt på 28" GP 4000S på sykkelen til kona for første gang og hun var meget fornøyd med forskjell i komfort. Det er mye dårlig asfalt fra Soria og rundt om Ayacata til San Bartolome, samt opp fra Ayacata mot toppen. Ifølge kona var det veldig stor forskjell i forhold til 23 og 25 som hun har brukt å kjøre på. (Det har ikke vært plass til så store dekk på tidligere sykler). Hun satte forøvrig pers opp Soria etter over 70 turer opp, og mente det var dekkene som vår medvirkende:-)

Alt i alt er det null stress å reise til GC etter min mening, følte meg minst like trygg der som hjemme.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: kaiost] #2697096 27/01/2022 13:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Og så vi fra blandeveisforumet som får skikkelig dårlig samvittighet om vi ikke sover i telt eller busskur og koker suppe på gassbrenner etter en lang dag på sykkelen i kulde og regn.

Men dere traff altså ikke Peter Sagan?

Cycling Weekly: Peter Sagan rescued stranded cycling tourist in GC who thought group of pros were a 'bunch of kids'

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2697108 27/01/2022 14:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har en hunch på at Kaiost og kona ikke er en 63 år gammel skotte ved navn Willie McColl ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 27/01/2022 14:06.
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2697110 27/01/2022 14:13
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Traff ikke han, men Lakata, Resell, Pinot, Colbrelli, Hvideberg, Kung, diverse team og landslag.

Hadde satt av et par dager for drag opp Soria og den ene dagen så var det to stykker som var ca 100 meter foran meg da jeg startet på bakken og jeg la meg på 280 watt som planen var (4w/kg). Ble litt usikker om jeg skulle sykle forbi for jeg bruker bestandig å slukne litt den siste halvdelen. Men de satt og pratet seg imellom og så ut til å skulle ta det med ro så jeg syklet forbi. Syns det gikk greit og hadde 286 watt halvveis. Så ble det litt mer motvind, og motivasjonen min sank i takt med den og jeg dabbet av noe skikkelig.
En km før toppen hørte jeg et par stykker som kom pratende bak meg uten antydning til å være andpustne, de syklet forbi og det var det.
Samme to jeg kjørte forbi i starten, så det hadde nok vært lurt å lagt seg på hjul med de gutta. Jeg kom opp med 261 watt og rett over 24 min. Så det er ingen tvil om at det er forskjell på norsk dølagamp og fullblods.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: kaiost] #2697902 03/02/2022 09:24
Dropout Offline
Fersking
Fersking
Kaiost, regner med du er trippelvaksinert, hvordan fylte du ut SpTh-skjemaet? Grunnen til at jeg spør er dette (sitert fra https://www.mynewsdesk.com/no/spani...sinering-ved-innreise-til-spania-3141511, litt gammel kilde, 3. november 2021):

"Når man fyller ut det digitale helseskjemaet for innreise til Spania via www.spth.gob.es, og kommer til punktet: "Select here if you are not able to upload your EU COVID Digital Certificate" i trinn 4 ("Health Questionnaire") må da de reisende som er trippelvaksinerte velge å fylle inn informasjonen fra koronasertifikatet manuelt.

Informasjonen de ber om her er fullt navn, fødselsdato, type vaksine, land hvor du mottok vaksinen OG DET VIKTIGSTE: dato for når du ble fullvaksinert. Her fyller du da ut datoen for når du mottok 2. vaksinedose.

Du er da som fullvaksinert å regne og oppnår etter å ha fullført steg 5 i skjemaet QR- koden for innreise til Spania."

Fylte du ut dato for andre dose? Jeg er trippelvaksinert og bekymret for å gjøre noe feil.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Dropout] #2697968 03/02/2022 16:04
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Trippelvaksinert ja. Jeg fikk ikke lastet opp dokument men fulgte oppskriften som Ving har lagt ut:
https://www.ving.no/reiser/safe-travel/innreisedokumenter/spania

Fylte ut via pc, gjorde det samme både i desember og januar da jeg var nedover, gikk helt fint og igjennom kontrollen på flyplassen på GC i løpet av et par minutter.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2698125 05/02/2022 17:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Covid på oss nå så da passa det egentlig ganske bra.. (Så uansett på det som bankers at vi fikk det med to barnehageunger og samboer som har 1.klasse)

Da blir det mindre å tenke på neppå det og bare glede seg til varmen!

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2700490 03/03/2022 20:54
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Status:
Vært her 12 dager nå, merker fint lite til covid. Munnbind på butikk og taxi og det er vel det..
Ellers godt med ferie og varme, men noe syklist er jeg ikke lenger.. Tidenes verste form, så bakkene har aldri vært så bratte her noen gang..
Men fint likevel, selv om det går jævlig seint.. ICON_SMILE

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2701677 15/03/2022 17:59
G
GaPav Offline
Fersking
Fersking
G
Noen som har tips til nettsider/facebook-grupper med førerapporter for GC? Ser på div nettaviser at det snødde på pico d.l.n. i helgen og flere veier er stengt. Hadde vært greit å vite mtp morgendagens planlagte tur🙃

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2701702 16/03/2022 08:15
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg så et snøbilde i går på facebookgruppen "Vi som trives på Gran Canaria". Uvanlig med snø så sent på året der nede.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2701707 16/03/2022 09:34
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra nå ? Hadde siste sykkeldag på lørdag, knallvær men utover dagen lett overskyet på sørsiden. Fredag var en lang dag på nordsiden og god temp på 17-1800 moh. Hadde flere turer på Pico de las Nieves (som jo betyr snø-"snøtoppen") i strålende temp/vær. Hadde egentlig sol hele tiden minus lett overskyet ettermiddag lørdag og på søndag når vi reiste. Kom på at det kom noen regndråper ved flyplassen søndag, mulig det var start på dårligere vær.
Når det kommer mye nedbør på GC så renner det jo masse jord og steiner på veiene så er nok derfor veiene stenges/ryddes. Har inntrykk dette ryddes kjapt unna. Hadde nok regnet dagen før vi kom og da var det rydding noen steder på nordsiden.

Ellers har jeg konkludert etter en uke i november og en nå i mars at ta klatringene på sørsiden og nedoverkjøringene på nordsiden (til Telde eller Ingenio) er å foretrekke mht det markant mye bedre asfalt på nordsiden + nydelige svinger og ikke mye trafikk heller. Asfaltkvaliteten på sørsiden, feks alle veier til/fra Ayacata minus Tejada er elendig, men går jo fint oppover. Nedover ikke fult så morsomt. Vet ikke om det er kommunene, lokalpolitikk som styrer asfaltleggingen på øya, men tror ikke det er turismen iallefall. Ikke alle har tid eller form til langturer over til nordsiden, men anbefaler de som har muligheten til å ymse lengre å legge utforkjøringen til nord-nordøst, og slik også få (sannsynlig) medvind hjem igjen på GC 500 (men noen ganger er det motvind der også så ikke gled dere for mye til medvind he he).

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2701753 16/03/2022 19:23
G
GaPav Offline
Fersking
Fersking
G

Tror det var stormen "Celia" som skapte problemer tidligere i uka:
snø på toppen av GC

Gikk også for tipset til Oddefa om GC-604, den var helt prima. Har med gravel, så syklet den hele veien opp til der den møter GC-60. takk for tips ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå