Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av piggdekk til vinter

Valg av piggdekk til vinter #2680861 14/09/2021 07:04
S
sveale Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei!

Jeg har akkurat startet å sykle. Har kjøpt en grussykkel på xxl, https://www.xxl.no/white-gx-ltd-2x10-21-black-blue/p/1179896_1_style, som fungerer fint til mitt bruk ICON_SMILE

Har i dag WTB Riddler 700x37c dekk på den. Tenkte jeg skulle bestille noen piggdekk slik at jeg er klar for vinteren.

Hvis jeg har forstått rett er dimensjonene på dekkene mine i mm - 700mm i diameter og 37mm i bredde - stemmer det?

https://www.bikester.no/deler/dekk/piggdekk/ virker det som om dimensjonene stort sett går i amerikanske enheter.

Er det noen som vil anbefale noen piggdekk? (kom gjerne med størrelses forslag også!) Det går stort sett i bysykling i det daglige pluss grusstier rundt Bergens byfjell.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2680893 14/09/2021 07:49
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det høres ut som du skal ha en variant av Schwalbe Marathon Winter. Dette har en rullebane uten pigger som er digg til bysykling. Om det er grusomt føre kan du slippe ut litt luft, så tar piggene også når du sykler rett fram på slett underlag.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2681110 15/09/2021 05:53
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Dine dekk, WTB Riddler, er nok med den bredden du antar. Ca 37 mm. Kan avvike noe fra dekkmerke til dekkmerke, men stort sett ganske spot on. Det er en god grunn til at mange vil anbefale Schwalbe Marathon WInter som Garpen viser til, mange som har god erfaring med de. Ser at de koster ca 480 pr stk på bikeshop.no (og er på lager). Ser også at Schwalbe har et dekk som heter bare Winter, som er nesten halvparten av prisen. Har ikke prøvd de.

Bredde: det kan være du får plass til Marathon Winther 700x40c (i teorien 3 mm bredere enn de du har) men det er ingen garanti. Kanskje noen her på forumet har dette dekket i 40 bredde og kan måle. Du bør selv måle mellom kjedestagene og mellom setestagene, og du bør vel ha noen mm klaring på hver side av dekket mot stagene for å ha rom for den lille fleks'en som blir i ramma ved tråkking.

Du får plass til 35c varianten
https://bikeshop.no/schwalbe/111264...gdekk-240-pigg-700-x-35c-smartguard-920g

Neste steg: skjermer! Jeg er blant de som ofte finner frem skjermene når det er snakk om sykling med piggdekk. Spesielt til jobbsykling. Sjekk at du har plass til både skjerm og piggdekk, ofte må du ned i dimensjon/bredde når skjermer er montert. Mange grussykler har festepunkt for skjermer, jeg aner ikke noe om din sykkel.

mvh Bjørn S
PS Velkommen til forumet, forresten.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2681115 15/09/2021 06:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ble på grusforumet anbefalt 45NRTH Gravdal også som piggdekk. De er vel 37c, og 45NRTH er vintereksperter, så funksjonen bør være god.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2681194 15/09/2021 09:17
S
sveale Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Tusen takk for svar! Heller mot Schwalbe Marathon Winter pga pris.

Jeg har sånn bitteliten skjerm under setet bak. Litt usikker på om jeg skal montere noe foran - får se hvor skoen trykker når høstværet kommer.

Har dere 2 sett hjul dere bruker? Ser for meg at det fort kan være praktisk å ha 2 sett så kan man litt enklere bytte ettersom været forandres, eller hvis man vil på en litt lang tur og det er varmt i været.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2681359 16/09/2021 06:22
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har montert sks bluemels på min white gx ltd, mener jeg valgte 45 bredden da den skal passe opp til 38 breie dekk. Usikker på hvordan det blir med vinterdekk med pigg. Men tror det skal gå fint med breiere skjermer også, som nevnt over så må man bare måle. Eneste utfordring med skjermene var at ingen av boltene passet gaffelfeste for toppen av skjermen.

Redigert av TørreSokker; 16/09/2021 06:23.
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2681405 16/09/2021 08:55
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: sveale
Tusen takk for svar! Heller mot Schwalbe Marathon Winter pga pris.

Jeg har sånn bitteliten skjerm under setet bak. Litt usikker på om jeg skal montere noe foran - får se hvor skoen trykker når høstværet kommer.

Har dere 2 sett hjul dere bruker? Ser for meg at det fort kan være praktisk å ha 2 sett så kan man litt enklere bytte ettersom været forandres, eller hvis man vil på en litt lang tur og det er varmt i været.

En Ass saver hjelper minimalt hvis du skal ut i sørpe og masse regn. Hvis du er ute etter å kunne ta raskt av og på, ville jeg heller kjørt en S-blade rear fender, som du kjapt fester til setepinnen med hurtigklemme.

Er absolutt mulig å droppe skjerm foran, men med en skjerm så sparer du beina for utrolig mye vannsprut som deretter renner nedover mot skoene.

Jeg kjører bare ett hjulsett, men her i Oslo er det kanskje litt mer forutsigbart med frost fra desember til mars, enn det er i Bergen.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2685544 19/10/2021 22:46
S
Solgull70 Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg er helt fersk med å bruke piggdekk, og skal sykle i det kalde Innlandet til og fra butikken, og det er ikke flatt så eg må kunne bremse godt, på asfalt for det meste. Regner med det vil bli tidvis både snø og is også, så jeg trenger bra med pigger.
Hva er forskjellen på Schwalbe Marathon Winter, og Scwalbe Winter Active Line?

Jeg har en gammel DBS Spinova hybrid som 42-622 passer til, det er alt jeg vet om dekkstørrelser. Må jeg ned i størrelse? Tror jeg har litt ekstra klaring til skjermen nå med sommerdekk.

Ser nå at Swalbe Marathon Winter har en rullerand uten pigger...vet ikke om det er så bra for meg her på landet..

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Solgull70] #2685588 20/10/2021 11:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Solgull70
Hva er forskjellen på Schwalbe Marathon Winter, og Scwalbe Winter Active Line?

Marathon Winter Plus, som det førstnevnte dekket nå heter, har i de aktuelle breddene 35 og 42 mm 240 pigger fordelt over selve rullebanen og på sidene av rullebanen. Dette er anerkjente dekk som har fått best i test flere ganger. "Plus" i den nyeste versjonen indikerer at dekket har et ekstra lag punkteringsbeskyttelse.

Schwalbe Winter (Active Line) er et enklere dekk med grovere gummiblanding, I de aktuelle breddene 35 og 42 mm, har dekket kun 120 pigger, og da kun i selve rullebanen. At det mangler pigger på sidene av rullebanen, vil bety noe mindre grep i svinger og på ujevnt underlag som ruglete holke.

Blant andre lett tilgjengelig og rimelige piggdekk, har du Suomi Routa i 35 eller 42 mm. Litt dypere mønster enn Marathon-serien.

45NRTH Gravdal 38 mm er et utmerket alternativ, men dyrere og ikke så lett tilgjengelig. Mønster som gjør at snøen i liten grad klabber seg.

Både Marathon Winter Plus, Routa og Gravdal er gode dekk som vil gjøre nytten. Du kan trygt kjøpe det som er enklest tilgjengelig for deg. Avhengig av erfaring, personlige preferanser, bruk og lokale forhold, vil den enkelte gjerne få sin egen favoritt.

Ser nå at Schwalbe Marathon Winter har en rullerand uten pigger...vet ikke om det er så bra for meg her på landet.

Ser at Garpen skriver at Marathon Winter har rullebane uten pigger. Usikker på hva han tenker på. Kanskje en misforståelse. Marathon Winter har pigger i rullebanen. Det eneste piggdekket jeg har erfaring med som ikke har pigger i rullebanen, er 45NRTH Xerxes 30 mm.

Jeg har en gammel DBS Spinova hybrid som 42-622 passer til, det er alt jeg vet om dekkstørrelser. Må jeg ned i størrelse? Tror jeg har litt ekstra klaring til skjermen nå med sommerdekk.

Hvis du vet at det er plass til 42 mm bredt dekk under skjermer, er det god sjanse for at du får plass til piggdekk i samme bredde. Kanskje må du regulere skjermene. Men ingen garanti for at du har plass. Forskjellige dekk har forskjellig reell bredde, uansett hvilken bredde som er oppgitt på dekket. Og skjermer har forskjellig utforming. Prøv å måle klaringen eller aller helst rådfør deg med forhandler, verksted eller bekjente som måtte ha greie på sykkel.

I tilfelle du er i tvil: 42-622 betyr at dekket er rundt 42 mm bredt og har en indre diameter på 622 mm, noe som er egnet for alminnelige hjul på landeveis-, hybrid- og bysykler. 622 er altså det samme som 700c eller 28". Det er litt tilfeldig hva de omtales som i butikkene.

Lykke til!

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Sepeda] #2685597 20/10/2021 11:46
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda

Ser nå at Schwalbe Marathon Winter har en rullerand uten pigger...vet ikke om det er så bra for meg her på landet.

Ser at Garpen skriver at Marathon Winter har rullebane uten pigger. Usikker på hva han tenker på. Kanskje en misforståelse. Marathon Winter har pigger i rullebanen. Det eneste piggdekket jeg har erfaring med som ikke har pigger i rullebanen, er 45NRTH Xerxes 30 mm.
Lykke til!

Marathon Winther har forsåvidt pigger i rullebanen, men de er såpass langt ut til siden at det bare er såvidt. Man er avhengig av medium-lavt dekktrykk for at de skal få tak i isen. Men er jo egentlig greit, på snø/is er det fint med litt lavere trykk uansett, samt at man på dager med bar asfalt kan pumpe opp til maks trykk og så tar piggene nesten ikke nedi asfalten rett fram.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: DesmoSkier] #2685600 20/10/2021 12:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DesmoSkier
Marathon Winther har forsåvidt pigger i rullebanen, men de er såpass langt ut til siden at det bare er såvidt. Man er avhengig av medium-lavt dekktrykk for at de skal få tak i isen.

Med all respekt, er ikke det min erfaring gjennom noen sesonger med Marathon Winter. Min erfaring er at piggene tar konstant, om enn opplevd og reelt grep varierer etter dekktrykk.

[Linket bilde]

Det er da også rimelig kort avstand mellom de to rekkene som piggene i rullebanen ligger i. Den midterste rekken av knaster mangler pigger, men med et så bredt dekk som 42 mm, er den reelle rullebanen bredere. Dekket hviler ikke kun på den sentrale rekken av knaster. Kanskje i 35 mm, det har jeg ikke erfaring med, men jeg tviler.

Kan med hånden på hjertet si at jeg dessverre aldri har opplevd Marathon Winter som "digg", for å bruke Garpens ord, hva gjelder rullemotstand ICON_SMILE Uten at det er noe galt med dekket av den grunn!

Noe ganske annet med Xerxes, som med sine 30 mm er betydelig smalere, og den midterste raden av knaster utgjør rullebanen ved høyt trykk. Da kan man oppleve at man reelt har null berøring mellom pigger og underlag. Det ruller da også betydelig bedre enn Schwalbe Winter. Men Xerxes er ikke et dekk jeg vil anbefale til Solgull70.

Kanskje er dette en sånn forskjellig-opplevelse-av-rullemotstand-og-grep-mellom-landeveissyklister-og-stisyklister-sak ICON_SMILE

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2685603 20/10/2021 12:09
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg brukte dekktrykk-trikset hele tiden da jeg syklet på Marathon Winter, og det fungerte utmerket. Det var på dimensjon 26x1.75.

Helge
Strava
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: DesmoSkier] #2685604 20/10/2021 12:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg brukte dekktrykk-trikset hele tiden da jeg syklet på Marathon Winter, og det fungerte utmerket. Det var på dimensjon 26x1.75.

Et bredt dekk på 45 mm føles selvsagt raskere og mer responsivt med høyt lufttrykk på noenlunde jevnt underlag. Rullemotstanden reduseres som kjent med redusert deformasjon av dekket. Og ved akselerasjon og retningsendring slipper man den vage følelsen som følger med lavt lufttrykk.

Mitt poeng er at de midterste radene av pigger på Marathon Winter er i berøring med underlaget. Selv med høyt lufttrykk. Selv om det føles raskt. Det er ikke en dårlig ting.

Meeen... i rettferdighetens navn må det sies at Øyvind i sin test av dekket i 35 mm også skriver at "stålpiggene er plassert slik at du kan unngå at de konstant tar nedi asfalten hvis du pumper opp dekkene med ganske hardt trykk". Det er altså ikke min opplevelse i årene jeg brukte dekket, og jeg kan ikke se at det lar seg gjøre i praksis. Jeg opplevde kun gradsforskjell. Men kanskje tar jeg feil shocked2

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2685606 20/10/2021 12:25
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Det var nå også det at lyden av pigg mot asfalt forsvant (nesten) ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: DesmoSkier] #2685609 20/10/2021 12:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det var nå også det at lyden av pigg mot asfalt forsvant (nesten) ICON_SMILE

Tror vår vennskapelige kontrovers koker ned til den parantesen og om man definerer rullebanen som kun den midterste raden av knaster ICON_SMILE

Poenget mitt - og det jeg forsøkte å svare - er at Solgull70 (pent navn!) slett ikke behøver å avstå fra å kjøpe Marathon Winter i frykt for dårlig grep bare fordi den midterste raden av knaster ikke har pigger. Det er et trygt kjøp. Tror vi er skjønt enige om det.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Sepeda] #2685667 20/10/2021 23:06
S
Solgull70 Offline
Fersking
Fersking
S
Takk takk! Jeg fant ut selv at jeg skulle bestille Marathon Winter, så det har jeg gjort nå! Fant jo på anmeldelsene at det bremser godt på is osv. og da er jo formålet oppfylt. Jeg skjønner heller ikke hva de mener med at det har rullerand uten pigger når jeg ser på dekket. Kanskje han bare var uheldig med ordvalget.

Blir spennende å sykle med piggdekk, det er noe jeg aldri har gjort før ICON_SMILE

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Solgull70] #2685673 21/10/2021 06:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg fant ut selv at jeg skulle bestille Marathon Winter, så det har jeg gjort nå!

Håper du blir fornøyd!

Men jeg må ile til og si at jeg slett ikke tviler på at Garpen, DesmoSkier og Øyvind har helt rett i at dekktrykket påviker grepet og piggenes berøring med underlaget.

På dekksiden av Marathon Winter Plus 42 mm vil du se at det er oppgitt 30-70 psi. For dekket i 35 mm er det 35-85 psi. Dette er nedre og øvre dekktrykk som er anbefalt ut fra industristandarder som skal sikre at dekket ligger trygt i felgen. Men hva som faktisk vil gi godt grep på det mest krevende føret, og minst rullemotstand på det enkleste føret, vil avhenge av ryttervekt, underlag, slitasje på dekket osv.

Som DesmoSkier skriver, velg gjerne medium-lavt trykk for grep på vanskelig føre, og høyt trykk for lav rullemotstand på enkelt og bart føre. En gulvpumpe med trykkmåler er alltid praktisk å ha, ellers er tommelen også et godt redskap.

Og husk at selv om tester oppgir godt grep på is, vil ethvert dekk ha begrenset grep på glatt føre som speilblank holke eller holke under et tynt snølag. Det er dessverre stadig syklister som brenner seg på det.

Likeledes vil du kunne oppleve at kram snø klabber til dekkmønsteret og gir redusert grep.

Sporing, manglende grep og kanskje et kontrollert fall eller to er del av vintersyklingen. Det går som regel bra om man bare er forsiktig, og er stor moro når man føler at man får grepet på det.

Og så håper jeg at de nevnte herrene tilgir mitt flisespikkeri.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Sepeda] #2685707 21/10/2021 09:17
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Og så håper jeg at de nevnte herrene tilgir mitt flisespikkeri.

Du er tilgitt, gå i fred og tjen herren med glede.

edit: Pass deg for kumlokk og bare steinheller! De er lite kompatible med piggdekk.

Redigert av Garpen; 21/10/2021 09:19.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2686391 26/10/2021 09:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har en elektrisk bysykkel som har plass til 2.0''/48mm dekk. ISP 2.25" er testet og passer IKKE.
Ganske bratte bakker med varierende måking, og kona ønsker seg maks grep for å sykle hele vinteren. Anbefaling?

Ser at Marathon Winter Plus 42 mm har 240 pigg, mens 2.0" har 208....

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: Garpen] #2686429 26/10/2021 13:35
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Garpen

edit: Pass deg for kumlokk og bare steinheller! De er lite kompatible med piggdekk.

Og parkeringshus!

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2686770 28/10/2021 08:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen som vil komme med en mening?

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2686781 28/10/2021 09:27
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
OK, då.

Snodig at den breiaste varianten har færre piggar. Maks grep? Teknisk sett har nok det smale med flest piggar best grep på blank is. Men skilnaden er neppe så stor, og i laus snø og på ruglete is vil nok det breie dekket opplevast som tryggare. Eg ville gått for det breiaste.

Tor Hovland
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: simenf] #2686788 28/10/2021 10:15
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: simenf
Vi har en elektrisk bysykkel som har plass til 2.0''/48mm dekk. ISP 2.25" er testet og passer IKKE.
Ganske bratte bakker med varierende måking, og kona ønsker seg maks grep for å sykle hele vinteren. Anbefaling?

Ser at Marathon Winter Plus 42 mm har 240 pigg, mens 2.0" har 208....

Jeg syklet tidligere CX med 33mm ish maraton winter. Aner ikke hvor mange pigger det var, men jeg syntes festet det ga var mer enn bra nok til jobbsykling. Tok det ene året også ofte snarvei over frossen innsjø, og det funka bedre enn billig-ISP'en på stisykkel som ikke beit i isen i det hele tatt.

De siste par vintrene har jeg vært på hardtail med 2.25 ISP, og savner CX og maraton w. Det trillet drøyt mye bedre, og lagde ikke så vanvittig mye bråk.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2687506 03/11/2021 12:07
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant en 28" 50 mm versjon med 248 pigger av Suomi Routa på XXL: https://www.xxl.no/suomi-tyres-spike-tyre-50-622-routa-w248-ebike-piggdekk-svart/p/1185822_1_style

Bestilte denne, har ikke fått dem enda.

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: simenf] #2687516 03/11/2021 12:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
Fant en 28" 50 mm versjon med 248 pigger av Suomi Routa på XXL: https://www.xxl.no/suomi-tyres-spike-tyre-50-622-routa-w248-ebike-piggdekk-svart/p/1185822_1_style

Bestilte denne, har ikke fått dem enda.

Sykla på dette på 27.5 i fjor vinter, på elpendler...og har det montert nå for andre sesong, liker det veldig godt, bedre enn maraton winter.
Ikke for dyp snø, men på brøyta, hardpakka snø og is funker det flott.
Også på slapsete salt-snø-greier, og miksen av alt dette.

Med litt ekstra trykk ruller det godt også, føles helt ok på "svart asfalt".
Gode sidevegger for tung sykkel. På akkurat min sykkel kunne jeg godt tenkt meg noe enda med volumiøst, den har plass til 2.4... men det er beste alternativet jeg har ramla borti til nå.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2687520 03/11/2021 13:47
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk - godt å høre at det fungerer!

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2711698 22/06/2022 17:02
S
Solgull70 Offline
Fersking
Fersking
S
Nå har ikke jeg noe å sammenligne med men Schwalbe Marathon Winter Plus fungerte fint for meg i vinter! Jeg var imponert over hvor godt grep jeg hadde, til og med på is. Når det ble helt klink-is, så mistet jeg litt grepet, men ikke slik at det ble "farlig". Og snø var ikke så greit å sykle i, men veiene er jo sjeldent nedsnødd så det gikk greit også. Det var også veldig fint å måtte ut med sykkelen istedenfor å ta bilen, da jeg var billøs noen måneder. Nesten litt kjipt at jeg har bil nå ICON_GRIN

Lurer på hvordan det gikk med TS?

Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2717511 22/08/2022 13:40
?
ÅsaB Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Hei! Jeg pendler til jobb på elsykkel. Har ca 14 km hver vei til jobb. Sykler på en landevei, uten sykkelbane, og med noen ganske bratte bakker og skarpe svinger, ofte i kombinasjon, og en del trafikk.. Jeg har ikke lappen, så om vinteren blir jeg veldig begrenset av det elendige busstilbudet der jeg bor. Jeg vurderer derfor å kjøpe meg en litt mer "fancy" elsykkel, som jeg også kan bruke om vinteren. Men, jeg er litt usikker på om det faktisk er mulig og trygt, å elsykle langs en slik vei om vinteren? Har googlet rundt og lest litt ulike erfaringer om vintersykling, men de fleste jeg lest om virker å sykle i by eller på sykkelvei..lurer på om noen har erfaring med å sykle på litt mer utsatte veier på landsbygda? Jeg bor på Sørlandet, og vintrene kan være milde her, men det kan også klinke til med masse snø og is i mange måneder…Jeg har skjønt at en terrengsykkel med god motor bak er det beste alternativet for vintersykling, pluss gode piggdekk selvsagt. Er klar for å bruke 30000 på dette, hvis det gir meg mulighet å sykle om vinteren, men skulle gjerne visst litt mer om hva jeg kan forvente.. Setter stor pris på alle svar!

Redigert av ÅsaB; 22/08/2022 16:36.
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: sveale] #2717529 22/08/2022 17:30
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Uproblematisk å sykle på vinteren så lenge det er litt brøyta vei. Er det dårlig brøyta så kan det bli ustabilt og litt som stisykling. Viktigste erfaring jeg har fra vintersykling (pendler 11km hver vei hele året) er at det må være plass til gode piggdekk på sykkelen. Med det mener jeg skikkelige knastedekk, favoritt av pret er Suomi Piikisiika, breiest mulig. Masse pigger som sitter på isen og godt mønster på de som klarer å grave seg ned i sneen. Schwalbe Marathon winter som mange benytter funker nesten bare på hardpakket snø eller «asfalt» vintervei med slett fin is uten for mye kuler og spor. Så for å få plass til gode piggdekk for å sykle litt rufsete vei mener jeg en terrengsykkel er tingen. Finner du en med plass til 2,6" dekk så er det det beste.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Valg av piggdekk til vinter [Re: svene] #2717616 23/08/2022 11:34
?
ÅsaB Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Hei! Tusen takk for ditt svar. Det var betryggende å lese noen erfaringer fra en ihuga vintersyklist! Jeg skal satse på terrengsykkel ja, med de feteste dekkene jeg kan finne! Veien er som regel godt brøyta, det er mest de bratte bakkene med skarpe svinger jeg er litt bekymret for, man må liksom bremse OG svinge samtidig mange steder, og det føles som en skummel kombo på isføre🙈 Men man får kanskje bedre grep en jeg tror hvis man har en god sykkel med skikkelige dekk.. Jeg prøvde å sette vinterdekk på den sykkelen jeg har sist vinter, men det var umulig å sykle på is likevel. Men så er den også den billigste sykkelen på Biltema.. med ganske pinglete motor og ikke plass til mange pigger på dekkene.. Den funker helt fint til sommeren, men må nok investere i kvalitet hvis jeg skal slippe busse om vinteren ja…Takk igjen for svar!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå