Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slå av varmtvannsbereder når jeg ikke er på hytta?

Slå av varmtvannsbereder når jeg ikke er på hytta? #2680660 13/09/2021 11:20
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Jeg bruker hytta lite i sommermånedene, og det eneste som trekker strøm er kjøleskap/fryser og varmtvannsbereder. Med sommerens høye strømpriser har jeg blitt lei av å betale rundt 600 kroner i måneden for strøm som stort sett går til å varme opp vann som jeg ikke bruker. Sløsing med ressurser og bortkasta penger. Berederen er på 200 liter og står i en bod med sluk.

Hva er ulempene med å skru av berederen etter påske og skru den på igjen de få gangene jeg er der fram til ca. høstferien? Hva med faren for bakterievekst etc? Må jeg tømme den for vann hver gang jeg skrur den av?

Re: Slå av varmtvannsbereder når jeg ikke er på hytta? [Re: Pennypacker] #2680663 13/09/2021 11:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi gjør dette på vår hytte, skrur den av hver gang vi drar, med mindre vi vet at vi skal dit helga etter.
Ulempen er jo at det tar ganske lang tid å få varmt vann når man kommer, og at det koster litt strøm. Her kan det gå mange uker mellom hver hyttetur, så vi trekker ut støpselet.
Er ikke så bekymret for bakterievekst, det som eventuelt måtte oppstå dør så fort temperaturen er oppe igjen.

Det man kan gjøre for å forebygge "slam oppbygning" og økt bakterievekst i bunnen av beholderen er å kjøre en "spyling" av beholderen. Man åpner alle varmtvannskraner på fullt trykk i ca 10min.

Redigert av Hoaas; 13/09/2021 11:29.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Slå av varmtvannsbereder når jeg ikke er på hytta? [Re: Pennypacker] #2680671 13/09/2021 11:46
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Hvis du har en varmtvannsbereder som koster deg oppimot 600 kr i måneden i strøm når den ikke brukes, så bør den snarest byttes ut.

I denne (forholdvis gamle) oversikten:

https://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/10/Varmtvannsberedere_2014_tabell.pdf

...ser vi at de fleste av berederne har et varmetap på 400-700 kWh per år, der snittet er 618 kWh. Hvis vi regner en strømpris på dagens nivå, som kanskje er halvannen krone ink avgifter og nettleie, så tilsvarer det 927 kr per år, eller knappe 78 kr per måned.

Nå kan det jo hende din bereder er mye dårligere enn snittet i testen, men jeg nekter å tro at du kommer i nærheten av 600 kr.

Når det er sagt, så kan du selvfølgelig slå den av, men da bør du nok også tømme den for hver gang. Tror (men er ingen ekspert) ikke det er gunstig å la vannet stå kaldt i berederen over lang tid.

Re: Slå av varmtvannsbereder når jeg ikke er på hytta? [Re: Pennypacker] #2680776 13/09/2021 18:45
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
600kr måneden høres mye ut hvis den ikke står i uisolert rom. Spørs om du ikke burde knalle til på en ny bereder. Men det er ingen problem å slå av berederen så lenge den ikke kan fryse. Den beste bakterieveksten skjer vel på høyere temperaturer enn romtemperatur, så jeg tror ikke det blir noe problem. Hvis du bruker overskuddsvarmen fra bereder til å varme rom/hytta, må du bruke mer strøm på varmovnen når du skrur av bereder.

Moderator  support