Spm ang NC cyclocross
|
Spm ang NC cyclocross
13/09/2021 10:58
|
Sigurd26
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Har lyst til å prøve cyclocross i år, og ser at de fleste rittene som blir arrangert inngår i NC. Er det egne klasser for mosjonister i disse rittene? Eller er det Master-klasser som gjelder isåfall? Hva er isåfall nivået i Master?
Takk for svar.
|
|
|
Re: Spm ang NC cyclocross
[Re: Sigurd26]
13/09/2021 13:12
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Noen ritt har en egen mosjonistklasse, eller sportsklasse. Nivået i Master-klassene er derimot så spredt at det er bare å hive seg med her. De beste er veldig raske, men det er mange mosjonister med også, som blir tatt igjen med en runde eller flere.
Ordene Norgescup og Master-klasser skremmer muligens bort en del mosjonister, men det er bare å bli med. Det er veldig gøy! Husk bare at du må ha helårslisens for å delta i master.
|
|
|
[Re: Sixtus]
13/09/2021 13:15
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Husk bare at du må ha helårslisens for å delta i master. Og klubbtrøye.
|
|
|
14/09/2021 06:39
|
Sigurd26
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Klubbtrøye har jeg, så da får jeg fikse lisens.  Enig i at Master og NC virker noe "skremmende", derav spørsmålene. Sett utenfra virker cyclocross i Norge litt utilgjengelig i så måte, men det er kanskje en nisje-sykkelgren uansett, jeg vet ikke.
|
|
|
14/09/2021 12:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener bestemt at NC-begrepet i norsk sykkelkross er uheldig for utviklingen av sporten. NC er en prestasjonsarena, ikke rekrutteringsarena. At nivået på nc i kross ikke er det samme som på landeveien er nå så, men jeg har mer tro på inkluderende og verdistyrte ritt navn og format, heller enn regelstyrte konkurranseformer der Arena standard osv fremstilles som viktig.
|
|
|
[Re: Alpers]
14/09/2021 13:25
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Nokså enig med Alpers her. Samtidig er det jo ikke så mange alternativer for de som ønsker å sykle ritt. Nå har NC utvidet til 12 runder + NM, så da er det ikke mange uavhengige ritt igjen. Regionscupen i Rogaland og Agder er et godt tilskudd, og fikk i fjor med veldig mange som aldri kunne tenke seg å bli med på NC/NM, eller kjøre i 8 timer for å sykle 45 min.
|
|
|
17/09/2021 08:52
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Usikker på om jeg helt skjønner hva du mener med utviklingen av sporten. Sporten i seg selv er vel ganske satt og trenger ikke mye utvikling? Er ikke mye av poenget med CX-ritt at det er noen bestemte regler som man må følge, ellers kunne man vel bare arrangert sykkelritt?
Jeg har troa på at å profesjonalisere rittene slik at det blir litt gjevt å vinne vil gjøre at flere landevei- og terrengsyklister velger å bruke penger på en CX-sykkel og stille til start. Uansett arrangeres det jo også mye lavterskel treningsritt både i NC-løypene og (før korona f.eks) Gardekross.
|
|
|
[Re: magnusc]
17/09/2021 09:20
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Usikker på om jeg helt skjønner hva du mener med utviklingen av sporten. Sporten i seg selv er vel ganske satt og trenger ikke mye utvikling? Er ikke mye av poenget med CX-ritt at det er noen bestemte regler som man må følge, ellers kunne man vel bare arrangert sykkelritt?
Jeg har troa på at å profesjonalisere rittene slik at det blir litt gjevt å vinne vil gjøre at flere landevei- og terrengsyklister velger å bruke penger på en CX-sykkel og stille til start. Uansett arrangeres det jo også mye lavterskel treningsritt både i NC-løypene og (før korona f.eks) Gardekross. Utvikling av sporten i Norge, mener jeg. Skal du ha profesjonelle ritt må du først ha en større gruppe utøvere. CX i Norge har i hovedsak bestått av en liten gruppe entusiaster, som har klart seg fint uten videre føringer. Det har tiltrukket mange nysgjerrige. Men mange av klubbrittene som har hatt NC-status har ikke hatt tid til å fokusere på opplevelser, all den tid de i stor grad må forholde seg til føringer for å kunne ha NC-status. Jeg mener tilveksten begrenses når en på kort dtid fjerner det som er moro for bredden, og forsøker å selge dem et rigid produkt profilert som en elitearena. De stramme rammene i NC legger ikke opp til rekruttering, heller rettferdige konkurransevilkår for de aller beste. Det siste er greit, forutsatt at rekrutteringsarenaen fortsatt finnes. Det har vært flere episoder der dommere har gjennomført regelhåndtering som de selv i Belgia ikke håndhever. Når nybegynnere etter mye om og men endelig tør å stille i et NC-ritt, og så får bot for pirk, da er vi på helt feil sted. Se til Superpokal - de er det eneste rittet der folk virkelig vil stille. Årsaken til det mener jeg er ganske enkel.
|
|
|
17/09/2021 09:43
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Utvikling av sporten i Norge, mener jeg. Skal du ha profesjonelle ritt må du først ha en større gruppe utøvere. CX i Norge har i hovedsak bestått av en liten gruppe entusiaster, som har klart seg fint uten videre føringer. Det har tiltrukket mange nysgjerrige. Men mange av klubbrittene som har hatt NC-status har ikke hatt tid til å fokusere på opplevelser, all den tid de i stor grad må forholde seg til føringer for å kunne ha NC-status.
Jeg mener tilveksten begrenses når en på kort dtid fjerner det som er moro for bredden, og forsøker å selge dem et rigid produkt profilert som en elitearena. De stramme rammene i NC legger ikke opp til rekruttering, heller rettferdige konkurransevilkår for de aller beste. Det siste er greit, forutsatt at rekrutteringsarenaen fortsatt finnes.
Det har vært flere episoder der dommere har gjennomført regelhåndtering som de selv i Belgia ikke håndhever. Når nybegynnere etter mye om og men endelig tør å stille i et NC-ritt, og så får bot for pirk, da er vi på helt feil sted.
Se til Superpokal - de er det eneste rittet der folk virkelig vil stille. Årsaken til det mener jeg er ganske enkel.
Jeg tenker det du her nevner muligens er en uting med sykkelsporten generelt i Norge. Utsendte fra NCF som virker mer opptatt av å "ta folk" enn at arrangementet skal være en god opplevelse for deltakerne. Jeg tenker problemet er rammene til NC, ikke at vi har NC. NC i sykkelkross kunne jo her i Norge startet på et mye mindre regelstyrt nivå hvor f.eks nummerlapper på ermene ikke kreves. Samme kunne man sagt om dekkbredde, så lenge ikke det er UCI ritt så lar man dekkbredde-regelen være litt løsere, så om felgen du bruker gjør at 33mm dekket blir til 34mm så gjør ikke det noe. Jeg selv observert juniorrytter i terreng-NC få beskjed av NCF representant om at sokkene er for lange og må dras ned, selv om de var langt lavere enn det som brukes i TdF og i verdenscupen i terreng. Superpokal sin suksess tror jeg handler mest om lokasjon og promotering av arrangementet.
|
|
|
17/09/2021 09:48
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Finnes det en (trenings)bane i Oslo-området man kan bryne seg på uten medlemsskap i klubb?
|
|
|
[Re: BZE]
17/09/2021 09:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Finnes det en (trenings)bane i Oslo-området man kan bryne seg på uten medlemsskap i klubb? Det finnes vel ingen faste crossbaner i det hele tatt. Disse merkes spesielt til ritt på kryss og tvers i en park eller tilsvarende. Det enkleste er å finne seg en park å lage sin egen løype - rundt treet der, benken på toppen av bakken, bort til lyktestolpen, opp trappa med sykkelen på skulderen osv. Crossløyper er veldig lett å lage på egen hånd og er god trening også for andre disipliner.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: BZE]
17/09/2021 10:27
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Finnes det en (trenings)bane i Oslo-området man kan bryne seg på uten medlemsskap i klubb? Løypa i Asker er nå merket og åpen for testkjøring og trening. Fellestreninger klokken 18:00 på tirs- og torsdager de neste ukene
Redigert av Juffe; 17/09/2021 10:34.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/09/2021 11:43
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Finnes det en (trenings)bane i Oslo-området man kan bryne seg på uten medlemsskap i klubb? Det finnes vel ingen faste crossbaner i det hele tatt. Disse merkes spesielt til ritt på kryss og tvers i en park eller tilsvarende. Det enkleste er å finne seg en park å lage sin egen løype - rundt treet der, benken på toppen av bakken, bort til lyktestolpen, opp trappa med sykkelen på skulderen osv. Crossløyper er veldig lett å lage på egen hånd og er god trening også for andre disipliner. +1. Skal ikke rare bakken til heller før man får svært reelle svinger som er "off-camber" (feildoserte?) også, og venter man til det regner en kveld blir det hele ekstra realistisk. Har gjort det med hell selv, funker som fjell. Og bare å legge inn mentale hindre som f.eks at man må løpe over grusveien eller hopper over noen steiner (aka barrierer) selv om det ikke er noe der. Min lokale park har og sandvolleyball-baner som er gull å bryne seg på også.
Redigert av knuthaug; 17/09/2021 11:45.
|
|
|
17/09/2021 11:57
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
18/09/2021 08:02
|
olechr
More than words
|
More than words
Asker arrangerer treningsfritt på Føyka og Gardecross pleier å har ritt i uken på Gardeleieren.
Ellers veldig enig med Alpers ang N-cup. Det har irritert meg siden jeg startet. Så fort noe heter Norges Cup er terskelen mye høyere for å bli med, noe som er veldig dumt. Man ser dette på CX også. Alle rittene som ikke er med N cup har like bra eller bedre deltagelse enn Ncup rittene.
Hadde vunnet mye mer på å kalt det CX cupen, pokalcupen, øl og rølp cupen eller tilsvarende, og hatt skikkelige nettsider som forklarer rittene og ikke minst grenen. Elite og junior er eneste klassene som går på nivå, resten er aldersklasser. Da uten master foran. Master, Ncup osv er jeg sikker på skremmer mange.
Til trådstarter så er tipset bli med i master. De som vinner klassene er gode, utover det så er det flest folk i midt segmentet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/11/2021 09:08
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
NC i Kristiansand til helgen, men hvor blir de lokale av? I masters er det én deltaker fra KCK. Det kan vel tyde på at Norges-cup ikke akkurat er en rekrutteringsarena, som nevnt i tråden tidligere. Slik kan det også gjøres: https://www.youtube.com/watch?v=5VX2WJr5jBsLokalt krossritt med lave skuldre og høy partyfaktor. Proffer, aktive og mosjonister om hverandre og gratis frietes til alle.
|
|
|
|
|