Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Prosjekt bli mindre treig på langrenn

Prosjekt bli mindre treig på langrenn #2680641 13/09/2021 10:55
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har som prosjekt å sykle mindre (!) og gå mer på ski om vinteren, hvertfall når det er bra forhold. Rett og slett fordi det ofte er enklere og krever mindre vedlikehold. Familien har hytte på fjellet og jeg er ofte i nærheten av kunstsnø. Grunnformen er OK, langt fra de sprekeste men også et stykke fra de treigeste.

Problemet er at jeg ikke har teknikk. Har kun gått langrenn som "tur" og farten er vanligvis lavere enn når jeg løper. Første mål må være at det går fortere på langrennski enn til fots.

Jeg har tenkt gjøre følgende:

Kjøpe noen PT-timer når snøen kommer.

Kjøpe ett eller to par nye ski (må jeg har smøreski?) Har i dag bare et par turski / felleski. Men de fungerer sikkert å trene med selv om de ikke er så raske.

Løpe mye i høst.

Trene litt styrke.

Jeg skal ikke:

Kjøpe / trene rulleski

Jeg skal kanskje:

Trene elghufs.

Andre ting jeg må tenke på?

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2680658 13/09/2021 11:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du kun gå klassisk, eller tenker du også skate?
Legger du glider og slik selv?

Et par gode felleski til klassisk funker veldig bra, og gir godt og trygt feste. Det hjelper på at man slipper å styre med festesmurning hver gang man skal ut. Med riktig spenn og køl på teknikken skal dette gli nesten like godt som gode smøreski.
Mye teknikk ligger i tyngdeoverføring mellom beina, ser alt for ofte folk som står midt mellom skia så de må ha doble feller eller ski uten spenn for å få feste, og så klager de på glia. Øving uten staver hjelper deg til å fokusere på dette.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2680668 13/09/2021 11:38
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: larsdx

Problemet er at jeg ikke har teknikk. Har kun gått langrenn som "tur" og farten er vanligvis lavere enn når jeg løper. Første mål må være at det går fortere på langrennski enn til fots.

La meg få anbefale skikurs, enten i regi av Skiforeningen, eller noen andre. Nivået de kaller for "litt øvet" tror jeg bør være rett nivå om man ønsker å øke hastigheten til over løpefart. Deretter er det kondisjonen det kommer til å stå på (det koster "litt" mer å løpe diagonalgang opp bakker enn å stabbe seg opp i fiskebein). Smøreski er nok bare nødvendig om du synes det er gøy å smøre (noen av oss gjør faktisk det...) ICON_WINK

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2680675 13/09/2021 12:00
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Er ganske langt unna proff, men kan gå 10km på 30 min på bra føre. Når jeg ser folk på det nivået du beskriver, er ofte tanken min at det er litt for mye stress. Dvs kaving i (bratte) motbakker som går ut over kreftene man har til rådighet i lett terreng. Derfor er mitt tips å gå veldig rolig (turisttempo) i bakker som er for bratte til å kunne gå skikkelig diagonal når du er på langtur, og heller gå fortere i lett terreng. Gode ski på trening er også noe jeg mener kan være lurt, da en får mer og lettere trening nær konkurransefart. Langrenn i dassetempo blir fort et annet bevegelsesmønster enn når man går på. Dobbeltak med fraspark er etter min mening den viktigste teknikken for mosjonister som vil gå fortere (ulikt for proffene som bortimot har slutta med det).

Å gå uten staver er et generelt teknikktips man kan ha stort utbytte av. Da er det viktig å gli lenge på hver ski for å lære balanse og tyngdeoverføring. Det er dessuten stor overføringsverdi mellom skøyting og klassisk, da skøyting krever at du kan stå på ei ski av gangen, men det er jo selvsagt en ekstra investering å gå begge stilarter. Skikurs har jeg ikke erfaring med, men ble i fjor kjent med en langrennstrener som hjalp meg veldig mye iløpet av noen få PT-timer.

Andre ting jeg må tenke på?

Kjøpe nye staver om du ikke har noen av karbon.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: boltzmann] #2680687 13/09/2021 12:39
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: boltzmann
Dobbeltak med fraspark er etter min mening den viktigste teknikken for mosjonister som vil gå fortere

Full tilslutning herfra. Å få inn riktig bevegelsesmønster for å bruke denne teknikken effektivt var virkelig en øyeåpner.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: boltzmann] #2680714 13/09/2021 13:28
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: boltzmann
Dobbeltak med fraspark er etter min mening den viktigste teknikken for mosjonister som vil gå fortere (ulikt for proffene som bortimot har slutta med det).

Veldig enig.

Og min prioritet nummer 2 ville vært:
Øv på å gå med fraspark i oppoverbakkene. Det kan være tungt og demotiverende hvor mye krefter man bruker, men om du bare klarer det i 30 meter av bakkene på første turen, så øker du til 40 meter til neste tur, osv.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Gekki] #2680744 13/09/2021 16:12
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gekki

La meg få anbefale skikurs, enten i regi av Skiforeningen, eller noen andre. Nivået de kaller for "litt øvet" tror jeg bør være rett nivå om man ønsker å øke hastigheten til over løpefart. Deretter er det kondisjonen det kommer til å stå på (det koster "litt" mer å løpe diagonalgang opp bakker enn å stabbe seg opp i fiskebein). Smøreski er nok bare nødvendig om du synes det er gøy å smøre (noen av oss gjør faktisk det...) ICON_WINK

Støttes.
Kona tok et kurs i regi av learn to ski for et par år siden, og syntes det var konge.
Legg gjerne noen ekstra kroner i det, og ta en privattime

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2680764 13/09/2021 18:03
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg gjorde mye av det samme for en del år siden. Det er morsomt og utviklingen går ganske fort. Raske ski ga meg mye glede. Med noen venner fikk jeg innspill fra en trener i en periode, men å lese seg opp og å bli bevisst på hva man gjør tar deg ganske langt det også.

Den største forskjellen på treig og rask er vel all tiden med dobbeltak (gjerne uten fraspark) i områder de treige går diagonalgang? Ikke så krevende teknisk, men mye kjernemuskulatur og kortere bevegelser enn folk gjerne tror.

Jeg er klar over at det ikke er pedagogikk for alle, men for egen del lærer jeg veldig mye teknikk av å smøre selv og føle hvordan forskjellig snø og forskjellig feste krever tilpasning av bevegelsen (kanskje mer bevisstgjør heller enn å lære).
Smører du selv finner du også ut om du foretrekker spikerfeste eller om du heller tyner overkroppen litt ekstra når du møter litt glatte forhold for å gli godt (jada, vet at det ikke må være motsetning mellom glid og feste, men det er dessverre ofte det i praksis). Noen ganger er det vanskelig å smøre, men at felleski er bedre som standard tror jeg mest gjelder skiGÅere.

Å gå uten staver gir veldig rask tilbakemelding på teknikken.

Og vanskelig med diagonalgang om stavene er for lange.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2680772 13/09/2021 18:19
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Felleski er fint det når man skal ha en rask tur ut, eller det er utfordrende smøreforhold. Men hvis du skal gå i fjellet hvor det holder seg jevnt på minusgradene, så er det enkelt å smøre og det er mye bedre enn felleski. Du får bedre glid og det er enklere å stake. Felleski subber lett, med mindre man har stive ski og da er det ikke sikkert man har god nok teknikk for å få feste i frasparket.
Kjøp et par gode kaldski med rett spenn for deg. Så har du felleskiene i bakhånd for de gangene det blir enklere.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2681599 17/09/2021 10:51
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mye bra råd her. Høres ut som jeg er på rett spor.

* Jeg skal gå klassisk, skøyting får bli i neste liv.

* Booker nok PT med learn2ski som jeg har godt inntrykk av straks det kommer snø.

* Høres ut som jeg skal begynne med med å investere i et par felleski type racing. Hadde et par før da jeg var litt tyngre som jeg rett og slett ikke fikk til å gå skikkelig med. Men antar det dreier seg om manglende teknikk. Staver type karbon og OK sko har jeg fra før.

* Gliding har jeg utstyr til og skal klare å lære meg.

* Jeg har et par smøreski stående på hytta. Det er ikke racing, men ikke helt tur heller. Mulig de kan bli ok om jeg får et skiverksted til å preppe de litt. Hvis ikke får jeg kanskje kjøpe et par som kan stå på fjellet.

* Ingen har nevnt elghufs, så da dropper jeg det. Motbakkeløping får holde

* Jeg er nok litt analytisk av natur, men også litt klumsete. Så det er nok en grunn til at skiteknikk utover trasking ikke kommer så naturlig. Mange av rådene som å gå uten staver og å øve på staking med og uten fraspark har jeg gjort og lærte på sett og vis å stake sånn halvveis i fjor. Men det går fortsatt ikke så veldig fort. Har en nesten runde på ca. 10km på hytta som jeg tenker jeg burde klare å gå på 40 min i minusgrader. I dag tar det vel fort 50-55 min...

Redigert av larsdx; 17/09/2021 10:51.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2681643 17/09/2021 14:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
En annan sak är att läsa lite om teknik. Finns en massa böcker. Jag tyckte Trude Dybendals teknik bok och video var bra men tror det varierar en hel del vad som får folk att förstå teknik. Finns också en väldigt massa teknik videor man kan se på.

För mig tror jag det skulle fungera bättre hvis jag först försökte lära mig själv med hjälp av lesing, videor och trening innan man får instruktion. Er ändå rätt begränsat vad man kan lära sig på några timmar och hvis man har en förståelse för vad man ska göra går det enklare.

Elghufs er bra trening men tvivlar på att man får så mye bättre teknik eller förståelse. Det tränar ju dokk överkropp.

Tycker väl också att du kan testa lite skøyting. Er gøy och man blir antagligen bättre på klassisk också.

Er mye öving som trengs men en grei förståelse av teknikken är en stor fördel.

edit: Föret spelar stor roll men i stabila minus grader med ganska ny snö skulle jag si att 40 min milen er helt ok och inte helt enkelt hvis det er kuperat.

Redigert av fredriks; 17/09/2021 14:11.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2681861 20/09/2021 10:15
kao Offline
Ivrig
Ivrig

* Ingen har nevnt elghufs, så da dropper jeg det. Motbakkeløping får holde

Jeg kan godt nevne elghufs. Det er fin trening, men det er jo en fordel med riktig teknikk, så å ha med seg noen som kan er supert. Jeg hadde et lignende prosjekt som deg for noen år siden, og da var jeg så heldig at jeg kunne hooke opp med en sykkelklubbkollega med bakgrunn som langrennsutøver og trener på veldig bra nivå. Det hjalp, og det var litt å jobbe med ICON_SMILE

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: fredriks] #2681872 20/09/2021 11:29
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks

Tycker väl också att du kan testa lite skøyting. Er gøy och man blir antagligen bättre på klassisk också.

Ulempen med det er imidlertid at prøve-turen fort kan koste 5'-10' å gjennomføre, hvis en ikke kan låne/få tak i noe brukt som passer.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Kjesk] #2681876 20/09/2021 11:38
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Kjesk

Ulempen med det er imidlertid at prøve-turen fort kan koste 5'-10' å gjennomføre, hvis en ikke kan låne/få tak i noe brukt som passer.

Masse skøyteski/utstyr på finn, behøver ikke koste nesten noen ting.

Men, det kan som du skriver bli kostbart ICON_SMILE

keo
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682042 21/09/2021 20:44
tron Offline
Besatt
Besatt
Mitt førstevalg av PT/kursarrangør ville vært Sindre Wiig Nordby. Selv har jeg lært mye av Trude Dybendahl, men tror jeg kan lære mye mer av Sindre. Sjekk Skikursoslo.no.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: ] #2682048 22/09/2021 06:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Byker

Tycker väl också att du kan testa lite skøyting.

Lærer du deg skøyteteknikk; alle kan det, tror jeg, så får du en annen opplevelse med skiturene: Med skøyteteknikk går du merkbart raskere en med klassisk, staking eller diagonalgang. Selv en seniorløper som meg går da raskere enn betydelig yngre personer, som synlig selv synes de er raske på ski...
På flatmark har skiskøytere en klar fordel.
(Det er en liten glede i å "flyte" forbi klassisk-skiløpere som tydelig oppfatter seg selv som raske ... ).

Har ikke samma erfaring. Sköyting går raskare men forskjellen er ikke väldigt stor tycker jag. Kan bero på föret å. Ibland er det klart raskare före i spåren än i sköytedelen.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682067 22/09/2021 07:43
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Har ikke prøvd det selv, men har kommet over https://skimentor.no/, som ser ut som en app med diverse instruksjonsvideoer og mulighet til å få hjelp til teknikken fra både trenere og andre brukere. Kanskje verdt å sjekke ut?

Forøvrig, et konkret tips som har hjulpet meg en del er å tenke på å gå med "spisse" albuer. Se for deg at stav-holkene henger i tau i fra oven og du skal henge i de.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682068 22/09/2021 07:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klassisk langrenn må bevares! Ingen annen langrennsgren gir deg samme mulighet til å daffe noen hundremeter i rolig tempo midt i treningsøkta. Skøyteski er helt umulig å hvile med :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682101 22/09/2021 12:07
Loki Offline
Besatt
Besatt
En fordel med klassisk er redusert avhengighet av løypekvalitet.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Loki] #2682110 22/09/2021 12:55
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Loki

Samt trasè-bredde. (Ref. skøyte-spor inn i klassisk-sporene.)

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Loki] #2682117 22/09/2021 13:13
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Loki
Eller omvendt. Ingenting som slår å gå på vidda eller store innsjøer på skareføre i skøyting!

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682120 22/09/2021 13:19
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Har full forståelse for at en velger å fokusere på en stilart, men personlig liker jeg veldig godt skøyting. Kjøpte meg skøyteski i 2012 og nå må jeg innrømme at jeg nesten bare skøyter. Om jeg bare skulle hatt ett par ski, hadde det vært skøyteski. Men det krever en investering i tillegg til selve utstyret. Med klassisk kan man ha det gøy og gå en fin skitur fra dag 1, men man må nok trene litt for å kunne gå en lengre skitur på skøyting uten hat. To-tre økter i uka første sesongen er nok lurt om man vil beherske skøyting ok.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2682146 22/09/2021 18:31
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Bli mindre treig er ikke lett. Er vel en Norsk VM og OL mester på ski som ikke har klart det,kommer aldri til finale i sprint. Men er jo en veldig god skiløper.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2690245 01/12/2021 17:17
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kunstsnøen er her og prosjektet må vel i gang så snart forkjølelsen gir seg.

Prøver egentlig å holde igjen og shoppe langrennsutstyr over jul. Men hva med denne pakken? Er litt redd for å kjøpe felleski som er altfor avanserte.

https://www.xxl.no/fischer-xc-set-t...XEeu9-xBuoaAtHWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2690246 01/12/2021 17:27
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Det der er nok samme ski som jeg har. Jeg opplever dem som stødige og har fungert bra i tre sesonger. Jeg er blitt bedre skiløper Ila de siste sesongene uten at jeg vil si jeg er god. Ser ut til at poden arver mine gamle, og jeg kjøper disse en gang til. Har ikke noe umiddelbart behov for smalere eller mer teknikkkrevende ski

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2690248 01/12/2021 18:05
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg ville handlet på sportslageret, milslukern, bull kajakk&kano etc.når det kommer til felleski. Ingen mulighet for å korrigere hvis spennet er litt feil. Tar et lite forbehold om at jeg kan undervurdere kompetansen hos xxl, men antar at det kan bli litt tilfeldig hvem du møter på der. (fikk utført demperservice hos han eminente på xxl Storo før han sluttet. Så kompetanse finnes der helt klart)

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2690254 01/12/2021 19:13
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Kunstsnøen er her og prosjektet må vel i gang så snart forkjølelsen gir seg.

Prøver egentlig å holde igjen og shoppe langrennsutstyr over jul. Men hva med denne pakken? Er litt redd for å kjøpe felleski som er altfor avanserte.

https://www.xxl.no/fischer-xc-set-t...XEeu9-xBuoaAtHWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jeg har bestilt disse etter å ha testet en kompis sine sist vinter;

https://www.xxl.no/rossignol-r-skin...inding-21-22-felleskisett/p/bp/1171372_b

1/2 pris er heller ikke feil, men jeg var i tvil om det virkelig var Comp-modellen kompisen hadde. Jeg synes nemlig teksten tilsier mere mosjon enn aktiv trening/konkurranse, mens testturen jeg hadde tilsa racing,. Jeg vil ikke ha en tur/mosjonsski da jeg har relativt god teknikk etter aktiv periode som junior. Jeg bestilte derfor de litt stivere en min vekt tilsier. Husk flyttbar binding så kan du enkelt justere når du er ute å går. Dette er mitt 3 eller 4 fellepar, og jeg har også flere vanlige klassiske og skøytemski som jeg bytter på med alt etter snø og tempraturforhold. Har også zeroski som jeg synes er bedre akkurat rundt 0 grader. De gamle felleskiene mine er vel 4-5 år nå og mye har skjedd siden. Bla har jeg blitt litt tyngre....:-)

Lykke til med valget!

Rettelse: Det er denne modellen jeg kjøpte til Cybermonday pris kr 1999, men ny pris nå ser jeg;

https://www.xxl.no/rossignol-r-skin...ng-21-felleskisett-unisex/p/bp/1186462_b

Redigert av Duck; 01/12/2021 19:43.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2690624 06/12/2021 10:16
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser at det neppe blir så stor forskjell fra skia jeg har fra før om jeg ikke går for racing. Bedre å få de jeg har skikkelig preppa og se litt på Finn og over nyåret.

Strengt tatt har jeg i vinter god tid til å smøre ski. Kan jeg få vesentlig bedre deals på smøreski over nyåret enn på felleski?

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2692258 18/12/2021 17:57
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hvor mye bedre er årets skimodeller kontra 10-12år gamle ski ?

Kjenner at det ene parret er "betydelig" tyngre enn nyere og dyrere modeller, regner med at det er en viss utvikling av såle og kjerne også.
Som ivrig men fullstendig talentløs skigåer som går opp mot 75mil på en god snøvinter, hvor mye bør jeg legge i nye ski ?. skal sies at jeg har mer penger enn vett, men er gjerrig ICON_SMILE kan selvfølgelig kjøpe toppmodell men jeg føler at det blir å kaste pengene veldig langt ut av vinduet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2692288 19/12/2021 08:59
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Var på teknikkurs med Learn2Ski og fikk klar beskjed om at jeg neppe hadde noe å tjene på nye ski. Så kommer til å fortsette bruke felleskiene jeg har. På hytta står et ca. ti år gammelt par med smøreski som jeg skal forsøke å få frisket opp, så får vi kanskje en fasit på spørsmålet til @Flamini. Men mulig det uansett blir et par smøreski til på nyttårssalg, greit å ha et skipar stående fast på fjellet.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå