Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White GX ltd eller GX lite

White GX ltd eller GX lite #2680294 10/09/2021 19:46
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg lurer litt på ovennevnte, og hva jeg får om jeg velger den ene, eller andre.
Er i utgangspunktet ikke opptatt av om GX lite har mekaniske bremser. Det resterende er mer i fokus. F.eks har begge 11-34 bak, men litt forskjell på krankutveksling. Lette gir prioriteres her i gården. Har lest at noen synes Claris ikke er helt oppe, og da er spørsmålet om GRX er vesentlig bedre. Altså smooth giring både opp og ned og enkelt vedlikehold er prioritert.
!80 høy og inseam 85,5cm.
Hvilken størrelse og Lite, eller LTD ? Hva ville du anbefale meg?

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680297 10/09/2021 20:04
Furu Offline
/Stig
/Stig
LTD har merkbart lettere giring enn lite, så da ville jeg gått for den var jeg deg.
Med en kadens på 80 er det over 1km/t i forskjell på hastigheten i bakkene (9 vs 10,5 km/t) . Du vil faktisk merke dette nå du er på marginene.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=30,34&RZ=34&UF=2185&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

(Nevnte jeg at du VIL ha hydrauliske bremser, selv om du ikke er så opptatt av det.)

Stig

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680299 10/09/2021 20:39
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Nja, har mest erfaring med felgbrems, men en av syklene mine har mekanisk skive og jeg er fortrolig med det på lengre turer og egeninnsats på justering og vedlikehold. Ingen erfaring med hydraulisk. Mest opptatt av at jeg greier å fikse forskjellige utfordringer underveis.

Forøvrig ligger jeg på en kadens rundt 80-85 og jeg er helt klart best på flatmark. Bakker er definitivt ikke min styrke så lette gir er jeg glad i.

Det er jo et par tusenlapper i forskjell på prisen så jeg lurer på om Lite kan være like bra for min bruk.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680323 11/09/2021 08:18
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Glemte jo helt å takke for svar Furu og ja, jeg VIL jo egentlig ha hydrauliske.

Nå er det jo solgt en mengde av disse syklene fra XXL. Kanskje noen her på forumet har kjøpt en av dem og kan gi meg noen tanker rundt størrelsen på sykkelen ut fra egen høyde og beinlengde? Jeg er som nevnt 180 og beinlengde 85,5cm.

Jeg er 66 og passe stiv i kroppen. Tiltenkt bruk er Bikepacking på asfalt og grus foruten de vanlige kveldsturer i nabolaget.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680344 11/09/2021 10:17
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Står litt om strl på denne her.

Har ikke erfaring med noen av systemene, men GRX 400 koster nesten mer enn sykkelen. Det gjør ikke claris og jeg tror det ligger noe bak det.
Pluss at du kommer til å sette pris på utvekslingen når du laster opp sykkelen for bikepacking.

Redigert av soeder; 11/09/2021 10:22.
Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680349 11/09/2021 10:31
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for det soeder, og det er lest, men det gir str tabellen til white et strøk av usikkerhet. Derfor tenkte jeg at noen som faktisk har GX Ltd i sin eie kan avklare litt om egen erfaring med størrelsen de har kjøpt.

Føler selv at M54 er riktig for meg (lengre bein, enn rygg), men kanskje er S52 riktig?

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680356 11/09/2021 11:00
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg kjøpte en GX LTD for noen uker siden, og har syklet ca 800km på den. Jeg er meget fornøyd. GRX-gruppen er kontant og god. Mer presis og og lettjustert enn Claris, og har en mye høyere verdi.
Mekaniske skivebremser er forlokkende mtp vedlikehold, som du selv påpeker MEN de hydrauliske er magisk mye bedre. (jeg har hatt begge deler). GRX kranken har lettere utveksling enn claris vesjonen.
Når det er sagt, så et lite-utgaven slett ingen dum sykkel i forhold til pris.
Jeg er 177cm og har setehøyde 73cm målt fra senter krank til overkant sete langs seterør.
Jeg gikk for en S/52 og føler den passer som et skudd. Har også prøvd en i M/54, og den kunne jeg også brukt. Jeg har også en Bianchi i 55 (som er en anelse for lang) og en Canyon Ultimate i str S som er helt perfekt.
Jeg sitter noe mer oppreist på GX enn på Canyon, men det er jo litt av vitsen med en grus-sykkel.
Jeg vil tro at du finner deg til rette på en white i M.
Lykke til!

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680357 11/09/2021 11:32
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for at du deler egenerfaring HobbyTom, settes veldig pris på. Nå har dere i tur og orden pekt i retning hydrauliske bremser og GRX så da tror jeg at jeg også skal se i den retningen. Litt mer oppreist sittestilling setter en gammel rygg pris på så det er helt greit.

Både terrengsykler og touringsykkelen min har 36 eiker. GX Ltd har vel 32, men det vil vel ikke være en utfordring for syklist på 78kg og oppakning på 10-12kg fordelt på styre, ramme og seterakett, eller? Sykkelstil heller mot det forsiktige så ingen hasardiøse utfordringer.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680369 11/09/2021 12:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg er 180 gikk for Small i GX Ltd. Happy med det så langt, men så har jeg vel også alltid likt meg på sykler som heller er litt små enn litt store. Prøvde en M i butikk, og tror jeg valgte riktig.

Skulle du bo sånn til at det er mulig å finne XXL med disse tilgjengelig i butikk (vet ikke om det finnes sånne steder..) har de jo åpent kjøp om du vil bytte.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680374 11/09/2021 13:52
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har GX LTD i str. 54. Er 181cm høy. Ville ikke hatt den mindre. Ser at den er marginalt større enn landeveissykkelen min, Cannondale Synapse som også er er str. 54.

Når det gjelder hjulene så bør de være solide nok. De har i hvertfall ikke spart på vekta... :-)
Jeg var uheldig og fikk et eksemplar med ca 4mm kast i forhjulet. Venter på nytt hjul etter at XXL prøvde å gi meg et (enda) tyngre hjul som erstatningshjul, hvor attpåtil lageret virket dårlig. Snurr hjulene når sykkelen hentes og se at det er noenlunde beint.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680380 11/09/2021 14:43
W
wannabe Offline
Fersking
Fersking
W
Jeg er 178 cm høy og inseam på 84 cm og har GX LTD i Medium. Prøvde først Small, men byttet da jeg slo knærne i styret når jeg reiste meg.
Pga leverandørutfordinger blir Medium levert med 175 mm krankarmer og ikke 170 mm som står på XXL sine sider og jeg har litt tåoverlapp på Medium.

Som nevnt over kan hjulene være dårlig skrudd sammen. XXL I Sandvika sa de hadde fått inn 6-7 hjulsett for retting.
Mine var dog ganske beine og, etter teiping av felg, satt opp slangeløst uten noe som helst problem.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680382 11/09/2021 15:03
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk igjen for mange fine inspill. Det blir å sjekke sykkel før avreise ja. Har fått med meg det med mulig kast i hjulene så det er jeg obs på. Nå er det vel ikke så lett å få tak i sykkel i skrivende stund (ca Oslo), men har ikke bråhast heller. Husker jeg ikke feil venter de vist på ca 240 sykler som de ikke vet helt når kommer.

Er triangelet i S52 og M54 tilnærmet lik, eller er det litt større på M54 ramma? Tenker da på størrelse av rammeveske.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680411 11/09/2021 19:34
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
På bildet er en M til venstre og min S til høyre. Overrøret fra setepinne til stem er 2cm lengre på M.
[Linket bilde]

Redigert av HobbyTom; 11/09/2021 19:37.
Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2680418 11/09/2021 21:08
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk HobbyTom, da ser det ut til at triangel på M er marginalt større, ingen dealbreaker egentlig. Tenker egentlig at jeg vil ha størst mulig rammeveske for å ha minst mulig seteveske. Vurderer også å bytte ut nåværende seteveske og skaffe seteveske med avstivning noe ala veska som Sepeda har vist i en annen tråd.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2688868 16/11/2021 22:12
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Og da har jeg vært på XXL og hentet en White GX Ltd. i str.M54

Jeg hadde opprinnelig tenkt å ta jomfruturen på vei hjem fra XXL, men det var noen dager etter mitt siste innlegg over. Slik gikk det ikke og i kveld var det både mørkt, vått og kaldt og i tillegg blåser det friskt fra sør. Det betyr sidevind hele veien, nei det fristet ikke.
Noen sykler fra København og hjem, jeg valgte" sykkel i bil" fra Alnabru og hjem. Sorterer vel under begrepet juks, men til mitt forsvar hadde jeg hverken pedaler, eller lykt med (vilje) med meg .
Nei, den første testen venter jeg med til veien en tørr og solen er framme. Og for å være ærlig jeg gleder meg skikkelig til første tur.

Takk til rådgiverne ovenfor for å ha geleidet en forvirret sjel i riktig retning.

Vedlegg
IMG_2738.jpg (4.1 MB, 112 nedlastinger)
Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2688870 16/11/2021 22:34
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Gratulerer. Men jøss, har de den modellen inne fortsatt? Noen som har sett den i str 54 i Oslo, utenom den saktetur plukket med seg :-)

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: Gråstein] #2688881 17/11/2021 08:05
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Gråstein
Gratulerer. Men jøss, har de den modellen inne fortsatt? Noen som har sett den i str 54 i Oslo, utenom den saktetur plukket med seg :-)

Det er noen slengere rundt omkring i butikkene, som ikke alltid kommer opp på nettsidene.
Jeg fikk tak i en GX Interceptor over disk i Sandvika. De ble visst utsolgt via nettbutikken lenge før de kom til landet.
Den jeg kjøpte var en retur på grunn av størrelse.

Stig

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2688883 17/11/2021 08:10
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: saktetur
Og da har jeg vært på XXL og hentet en White GX Ltd. i str.M54
...
Nei, den første testen venter jeg med til veien en tørr og solen er framme. Og for å være ærlig jeg gleder meg skikkelig til første tur.

Takk til rådgiverne ovenfor for å ha geleidet en forvirret sjel i riktig retning.
Gratulerer! Da har du litt tid til å stramme og justere det som trengs, så blir første tur helt sikkert en topp opplevelse.

Stig

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2688936 17/11/2021 14:55
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takker så mye ja. Om det finnes flere av disse i butikkene vet jeg ikke, men mitt eksemplar ble bestilt for lenge siden.

Her er en litt lang video om hva jeg opplevde i den forbindelse:

https://youtu.be/x2cpQqlI2VI

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2688957 17/11/2021 19:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med GX Ltd, saktetur! Godt kjøp som jeg håper og tror du får mye glede av!

Noen sykler fra København og hjem, jeg valgte" sykkel i bil" fra Alnabru og hjem.

ICON_SMILE

Takk for den, men jeg ville gjort det samme som du - tatt med ny sykkel hjem, tilpasset, skrudd, kjælt med den og tatt på beskyttelsestape på strategiske steder, før den rulles ut på små og store eventyr.

Du nevnte i en annen tråd at du ikke er så glad i høsten, men jeg må bare benytte anledning til å anbefale helårssykling, som slike blandeveissykler egner seg så godt for. I dag tidlig fikk jeg selv en solid dose av været jeg savnet forrige uke i Danmark - høstlig blåst og regn. Deilig å kjenne på elementene og glede seg over utstyr som fungerer. Hjemturen i tåke tjukk som suppe var både trolsk og forfriskende. En ganske annen opplevelse enn tørt sommervær. Føler meg også mye bedre enn når jeg må ta motorisert transport. Og snart kommer snøen!

Her er en litt lang video om hva jeg opplevde i den forbindelse: https://youtu.be/x2cpQqlI2VI

ICON_SMILE

Jo, ja, kanskje litt lang, men ekte sykkelglede. Kjekt når forhandlere og gode medarbeidere får ros.

Sitat: Gråstein
Gratulerer. Men jøss, har de den modellen inne fortsatt? Noen som har sett den i str 54 i Oslo, utenom den saktetur plukket med seg ICON_SMILE

Ikke fornøyd med din i 52?

Mener å ha sett GX Ltd rundt omkring i butikk i tigerstaden de siste månedene, men kan ikke si noe om hva som finnes i dag av modeller og størrelser. Prisingen har vært eventyrlig, så burde ha gått som varmt hvetebrød.

Som Furu skriver, kan man komme over sykler rundt omkring som ikke kan gjenfinnes på hjemmesidene, også til virkelig slående priser ("Må ut").

Gjelder å ikke se seg blind på hva som er på nettet. Den fysiske virkeligheten der ute er som alltid mye mer variert og spennende enn den digitale yes

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: Sepeda] #2688963 17/11/2021 22:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Sepeda

Ikke fornøyd med din i 52?

Her må jeg rett og slett ty til en god gammel: "Jeg spør for en venn" :-)

Aldri hatt en pendlersykkel jeg er mer fornøyd med. (Med unntak av de dagene der PCen står igjen på kontoret, klærene ligger i garderoben og turen til jobb blir en liiiiten omvei på Oltre XR3 Disc, men det teller kanskje ikke?)

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2689058 18/11/2021 20:19
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Takker så mye ja. Om det finnes flere av disse i butikkene vet jeg ikke, men mitt eksemplar ble bestilt for lenge siden.

Her er en litt lang video om hva jeg opplevde i den forbindelse:

https://youtu.be/x2cpQqlI2VI

Fin video. Forskjellen fra min ramme fra 2018 er kun de ekstra festene og at det er moderne akslinger. Ikke umulig at neste ultradistanse blir på den faktisk.

Re: White GX ltd eller GX lite [Re: saktetur] #2689060 18/11/2021 20:54
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for gode kommentarer Sepeda og for at du prøver å lure meg ut i høstmørket. He -he, og så må jeg få nevne at jeg sykler hele året, også om høsten, men med alderen er jeg bare enda mer glad i godt vær enn dårlig vær.

Og sun flyer, vist din sykkel fra 2018 holder til deg og dine turer, da har ikke jeg noen ting å frykte når jeg skal ut på tur. Jeg har fulgt deg og dine turer og dine dagsetapper er ca en ukestur for meg.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå