Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kjøpt elbil, hva nå?

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: tron] #2681893 20/09/2021 14:43
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tron
Så man kan man altså bruke hvilken som helst RFID-brikke til 25 kroner og få akkurat samme funksjonalitet som med Elbilforeningens brikke? Trodde liksom jeg nærmest MÅTTE melde meg inn i foreningen for å unngå hodepine med apper, SMS-er, betaling og ladekaos...

Hilsen noob som straks skal hente sin første elbil

Scan QR koden på ladepumpa. Følg anvisningene etterpå i nettleseren din (legge inn kort detaljer, det tar 5 sekunder siden du har lagret de på mobilen allerede) og trykk «start lading».

Hva er det som er fordelen med en brikke?
Blir ikke dette litt gammeldags? (Litt som Elbilforeningen også er!)

Finnes det også en dieselbilforening? ICON_SMILE

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2681894 20/09/2021 15:03
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Fordelen med brikke? Dei krasjer ikkje, og fungerar utan dekning.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: tron] #2681911 20/09/2021 18:15
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tron
Så man kan man altså bruke hvilken som helst RFID-brikke til 25 kroner og få akkurat samme funksjonalitet som med Elbilforeningens brikke?

Det trodde jeg også, kjøpte brikke fra Cirkle-K. Den har påtrykt id på utsiden, og dermed enkel å registrere. MEN ikke alle ladeaktører godtar ID'n. Men app og QR-kode kan brukes i stedet. Det er også mulig å starte lading, ved å manuelt skrive inn en kode fra ladestoplen i app.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: ] #2681940 21/09/2021 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Byker

En el-motor har høy virkningsgrad, over 90 %, en forbrenningsmotor grovt regnet 30%, selv om motorfabrikkanter påstår høyere tall?
Bensinprisen hopper opp og ned, mellom 16 kroner og 19 kroner pr liter, gjennomsnitt ca 17, hvis man fyller mest når det er rimeligst pris.

Hva kan strømpris kontra bensinpris være for at det skal bli like store kostnader med selve kjøringen? (Bompenger utelatt). Og varmeapparat i el-bil ikke påslått.

Komfort i el-bil? Midtvinters, i streng kulde, da går mye strøm til oppvarming, vil jeg anta. Noen som kan kvantifisere grovt hvor mye? Det kan el-bil brukere kvantifisere med å sammenligne forbruk over samme strekning vinter kontra sommer.
Varme i forbrenningsmotor vinterstid - overskuddsvarme fra kjølevannet i motoren, tar vel ikke energi når motoren har nådd driftstemperatur. Det er da en del av overskuddsvarmen, som ellers kjøleviften ville lede bort.

Jeg har gått fra en Audi Q5 TDi til Tesla Model S. Begge ga meg mulighet til å måle energiforbruket gjennom året.

Teslaen bruker 2,04 kWh/mil i snitt gjennom året. Audien brukte 0.72 liter diesel per mil.

Det gir en kostnad per mil på 10,1 kr/mil for diesel (antatt 14 kroner per liter)
Dersom vi antar et tap i ladingen på 5%, er reelt strømforbruk på Teslaen 2,15 kWh/mil.

Med andre ord må strømprisen bli rundt 4,70 kr/kWh inkludert nettleie og avgifter før Teslaen har samme energikost som Audien.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: ] #2681941 21/09/2021 07:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Komfort i el-bil? Midtvinters, i streng kulde, da går mye strøm til oppvarming, vil jeg anta. Noen som kan kvantifisere grovt hvor mye? Det kan el-bil brukere kvantifisere med å sammenligne forbruk over samme strekning vinter kontra sommer.
.

Nei. Det er flere faktorer som spiller inn her. Større indre motstand i batteriene og høyere luftmotstand vil også øke energiforbruket.

Elbilene med varmepumpe har det mest effektive varmesystemet, men her vil effektivitet variere med utetemperatur.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: ] #2681942 21/09/2021 07:37
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Tallene fra "Marøder" er 2,5 kw pr kjørt mil (han mener vel 2,5 kwh som er energi)? Dette er vel da forbruk av energien lagret i bilens batteripakke.
Før denne energien kommer på plass i batteriene er det energitap ved lading. Dette tapet varierer noe med utgaven av ladeutstyret, noen som har oversikt over dette, eller som kan grovt kvantifisere dette energitapet?

Han mener 2,5 kWh per mil, ja. Totalt energitap ved hjemmelading er nokså beskjedent, og ligger nok vanligvis et sted mellom 5 og 10%.

En el-motor har høy virkningsgrad, over 90 %, en forbrenningsmotor grovt regnet 30%, selv om motorfabrikkanter påstår høyere tall?
Bensinprisen hopper opp og ned, mellom 16 kroner og 19 kroner pr liter, gjennomsnitt ca 17, hvis man fyller mest når det er rimeligst pris.

Hva kan strømpris kontra bensinpris være for at det skal bli like store kostnader med selve kjøringen? (Bompenger utelatt). Og varmeapparat i el-bil ikke påslått.

Det blir jo litt unaturlig å ha varmeapparatet i elbilen avslått, da blir sammenligningen skjev. Og tallet som Marøder gav vil jeg tro inkluderte bruk av varmeapparat, så la oss bare bruke det tallet (altså 2,5 kWh/mil). Hvis en bensinbil bruker f.eks 0,8 liter per mil (vinter og bykjøring) og bensinen koster 17 kr per liter, så koster den 13,6 kr per mil i bensin. Om vi antar ladetap på 10% for elbilen, så må altså strømmen koste like under 5 kr per kWh for at elbilen skal være like dyr (men da altså med varme i bilen). Jeg håper virkelig ikke det blir så ille i vinter.

Varme i forbrenningsmotor vinterstid - overskuddsvarme fra kjølevannet i motoren, tar vel ikke energi når motoren har nådd driftstemperatur. Det er da en del av overskuddsvarmen, som ellers kjøleviften ville lede bort.

Elbil har suveren komfort fordi den generelt blir varm mye raskere enn fossilbiler, men det koster jo en god del energi. Om vi ser på en bil med rent elektrisk varmeelement (altså ikke varmepumpe) så vil den bruke 5-7 kW kun til oppvarming i en periode like etter kaldstart, og når den er varm så vil det kanskje gå 1-2 kW kontinuerlig til å opprettholde varmen (avhengig av forholdene utenfor bilen).

Så kommer dette med varmepumpe og energigjenvinning, som her er utelatt. De elbilene som er gode på dette oppnår jo bedre totaleffektivitet.

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: Panda] #2681944 21/09/2021 07:39
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Panda
....

Hva er det som er fordelen med en brikke?
Blir ikke dette litt gammeldags? (Litt som Elbilforeningen også er!)

Finnes det også en dieselbilforening? ICON_SMILE

Njaa, kalles ikke den "Senterpartiet"?? ICON_WINK

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: mroek] #2681945 21/09/2021 07:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har en benchmark fra det virkelige liv som illustrerer noe av forskjellen mellom sommer og vinter.

T/R Hjemme - Leiligheten vår i Åre er 356 km. Med en fulladet S75D kan jeg akkurat kjøre frem og tilbake på et fulladet batteri under ideelle forhold +15 grader, tørt og vindstille. Det er en kjøretur på 5 timer og 10 minutter om man kjører etter fartsgrensen.

Jeg har kjørt samme strekning på en skikkelig kald dag der mesteparten av strekningen holdt temperatur mellom -20 og -24 og det var hardpakket snø på det meste av veien (koronastengt grense, så ikke en gang saltet på mye av norsk side). Da trengte jeg to 10 minutter lange ladepauser hver vei for å komme hjem med like mye energi i batteriet som på sommeren. Kupétemperaturen var stilt inn på 19 grader.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2682053 22/09/2021 06:37
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Teknisk ukeblad har ein artikkel som blant anna omhandlar ladetap. tu.no

Legg merke til
Bilenes WLTP-forbrukstall sier noe om hvor mye strøm du må fylle på bilen for å lade batteriet helt opp.

Ladetap ihht artikkelen varierer mellom bilmodellar og ladestrøm, og ligg mellom 10 og 20 prosent.

Redigert av Arnebv; 22/09/2021 06:37. Rediger grunn: Skriveleif

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: ] #2682061 22/09/2021 07:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arnebv

Ladetap iht artikkelen varierer mellom bilmodellar og ladestrøm, og ligg mellom 10 og 20 prosent.

"mroek" kom i et innlegg ovenfor frem til at strømprisen måtte ligge omkring kr. 5 pr. kwh for å komme opp i samme kostnader mht drivstoff som bensin-biler. Tar vi 15 % ladetap med er vi da nede i omkring kr. 4,25 pr kwh.

Ladetap var med i mroek sin kalkulering. Dog et litt mer konservativt ladetap enn de 15% du regnet inn. Etron har f.eks 10% ladetap i følge TU sin artikkel, merk at det også er en del usikkerhet i beregningene deres. For å finne helt korrekt ladetap må man kjøre bilene helt tomme, så lade opp å se hvor mange kwt som går med til full lading av batteriet.

Redigert av Hoaas; 22/09/2021 07:26.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2682065 22/09/2021 07:36
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
~10% stemmer bra på ETRON etter hva jeg kan beregne selv når jeg lader.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: Hoaas] #2682070 22/09/2021 07:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas
For å finne helt korrekt ladetap må man kjøre bilene helt tomme, så lade opp å se hvor mange kwt som går med til full lading av batteriet.

Det finnes alternativer. Du kan ta en kjøretur der du starter med feks 70% SoC og se hvor mange Wh bilen bruker. Så parkerer du i garasjen og ser på tre parametre:

1. Gjenstående estimert ladetid
2. Spenning bilen mottar
3. Ladestrøm

Dette gir deg hvor mye energi du må tilføre for å kompensere for energien kjøreturen din forbrukte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: GeirK] #2682073 22/09/2021 08:10
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: GeirK

Jeg har gått fra en Audi Q5 TDi til Tesla Model S. Begge ga meg mulighet til å måle energiforbruket gjennom året.

Teslaen bruker 2,04 kWh/mil i snitt gjennom året. Audien brukte 0.72 liter diesel per mil.

Det gir en kostnad per mil på 10,1 kr/mil for diesel (antatt 14 kroner per liter)
Dersom vi antar et tap i ladingen på 5%, er reelt strømforbruk på Teslaen 2,15 kWh/mil.

Med andre ord må strømprisen bli rundt 4,70 kr/kWh inkludert nettleie og avgifter før Teslaen har samme energikost som Audien.

Jeg har en gammel elbil (ioniq 28kwt), og til tross for lite batteri har den lavt forbruk. Jeg tror at overall vil jeg lande på 1.5-1.7kWh/mil gjennom året, så selv om jeg ikke kommer meg langt på vinteren, skal det MYE strømpris til før det regnestykket går dårlig for meg.

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2682126 22/09/2021 14:08
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Synes forøvrig forslaget om avgift på elbiler burde være basert på strømforbruk (effektivitet) er interessant.

Harald

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2682136 22/09/2021 16:35
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hadde en Volvo xc90 med dieselvarmer. Enkelte mente at dieselvarmeren ikke ble tatt med i forbruk per mil, og at forbruket derfor var kunstig lavt om vinteren (men likevel høyt).

På elbiler tas vel oppvarmingskostnad med i forbruket? Kiaen vi hadde viste i hvertfall lengre rekkevidde hvis man skrudde av kupevarmer. Teslabjørn har vel også vist at varmepumpe slår inn på målt forbruk på Tesla.

Noen forvarmer bilene om vinteren, men det gjelder både el- og fossilbiler. Ikke noe godt minne med surstank og koksing fra varmer i volvoen som fyrte opp bare jeg skulle en liten tur på butikken.

Tror det blir opprør og statskupp dersom strømprisene blir mer enn 5 kr over tid...Norsk industri rasler allerede med sablene og vil ha mindre eskport. I tillegg kommer det vel ikke til å regne mindre fremover. Samt bra potensiale i å effektivisere vannkraftverk.

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: ] #2682182 23/09/2021 07:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
jeg lurer bare på hvilke kvalifikasjoner i forhold til klima hun har.

Sammenlignet med klimaet har hun nok mye kunnskap siden klimaet ikke vet noen ting om noe som helst ;-)

Hint: Elon Musk er heller ikke bilingeniør eller batteriekspert selv om han uttaler seg om disse tingene hele tiden.

Han er nemlig sjef for folk som HAR denne ekspertisen på samme måte som Halvorsen er sjef for folk som har høy klimakompetanse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: GeirK] #2682221 23/09/2021 11:01
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Sammenlignet med klimaet har hun nok mye kunnskap siden klimaet ikke vet noen ting om noe som helst ;-)

Akkurat det eg tenkte ICON_SMILE

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: Harald_D] #2682224 23/09/2021 11:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Harald_D
Synes forøvrig forslaget om avgift på elbiler burde være basert på strømforbruk (effektivitet) er interessant.

Harald

Er det ikke det som alt skjer?

Bruker du mye strøm betaler du mye, bruker du lite strøm betaler du lite. Strømmen blir jo ikke billigere fordi bilen din bruker 5 KWh/mil.

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: Arnebv] #2682225 23/09/2021 11:36
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Arnebv

Akkurat det eg tenkte ICON_SMILE

Samme her, men det er jo blitt en folkesykdom å bruke begrepet "i forhold til" i alle mulige situasjoner, og i de fleste tilfellene er det feil bruk. Byker er ikke alene, det går ikke en dag uten at jeg hører eller leser dette uttrykket brukt feil. Våre folkevalgte er ikke noe unntak heller, så det får bare mer og mer fotfeste i befolkningen. Snart blir det sikkert ansett som korrekt norsk...

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: mroek] #2682242 23/09/2021 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mroek
Snart blir det sikkert ansett som korrekt norsk...

Dessverre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: H.Iversen] #2682263 23/09/2021 13:10
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forfall!

I forhold til bakdeler og overforsvømmelser vil jeg si at i forhold til er likestilt. Å sånn er det!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Kjøpt elbil, hva nå? [Re: GeirK] #2682272 23/09/2021 14:45
Tex Offline
Besatt
Besatt

Endelig kan jeg få litt glede av den elendige drivstofføkonomien i Hondaen:

Jeg har gått fra en Honda CR-V til Tesla Model Y.
Teslaen bruker 1,47 kWh/mil (til nå, kun brukt på langkjøring under nær ideelle forhold). Hondaen brukte nøyaktig 1 liter bensin per mil.
Det gir en kostnad per mil på 18 kroner for bensinbilen.
Hvis jeg runder opp Tesalen til 1,6 kWh/mil, må strømmen koste 11,25 kr/kWt for at Teslaen skal ha samme energikost som Hondaen.

Bring it on.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå