Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Er Specialized overpriset i Norge?

Er Specialized overpriset i Norge? #2680086 09/09/2021 13:26
WAUOla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitter og glaner litt på erstatter for eldre Fuel EX 9 og gammel Big Sur, hvor tankene går i at en mer moderne 29" hardtail og 120mm vandring er kanskje det som passer dagens bruksbehov i en løsning.

Men så sitter jeg og sammenlikner litt da, og stusser litt over prisnivået på Specialized. Er de høyt/overpriset i Norge?

Jeg tenker da ikke forskjellen i pris mellom markeder, men hvordan prissettingen på "like" produkter i hjemmemarkedet i USA kommer veldig forskjellig ut her i Norge. Det gir en utfordring med å se seg ut neste sykkel, hjertet kontra hjernen...

Bakgrunnen for at jeg stusser er:
Trek X-caliber 9, 1899,99 USD veil. på hjemmemarkedet, og 17 499 NOK for norske markedet.
Specialized Chisel Comp, 1900,00 USD veil. på hjemmemarkedet, men 23 499 NOK for norske markedet.

Det kan selvfølgelig være forskjeller i antall ledd osv med påslag, men komparativt er jo da Specialized +34% over Trek. Noen med tanker ?

Føler jeg kunne tatt en Rockhopper *egentlig* og bare fått noe nyere som kunne hentes ut hver dag, men budsjett blir fort litt mindre oppgraderingsvennlig, og liker ikke tanken på "bruk opp og kast" etter noen år. Chisel virker som en teknisk fin pakke som ordner ankepunktene til Rockhopper, og jeg synes den ser veldig bra ut.. Ellers ser jeg Grand Canyon 9 med Fox 34 Rhytm som en sterk kandidat.

Noen med alternative 2022 kandidater for fornuftskjøp, antatt 29" + 120mm + tapered + akslinger?

Redigert av WAUOla; 09/09/2021 13:27.
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680175 10/09/2021 07:40
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mulig Specialized er noe overpriset ift USA, men på eksempelet ditt er også Trek gunstig priset ift USA.

Antar de amerikanske prisene er uten MVA (VAT), mens norske priser er med MVA.

Så Treken koster 14k NOK uten MVA i Norge, og 1900 USD tilsvarer ca 16k NOK.

Redigert av Mmar; 10/09/2021 07:41.
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680192 10/09/2021 08:29
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror heller at Specilized er overpriset generelt, mer enn bare i Norge. Selve forskjellen mellom USA og Norge ligger på ganske normalt nivå.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680195 10/09/2021 08:39
olechr Offline
More than words
More than words
Specialized er en av merkene som er lengst fremme og kan ta litt ekstra pga merkevaren. Er vel ingen merker som har en større merkevare på tvers av alle sykkelgrener.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: olechr] #2680347 11/09/2021 10:28
WAUOla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ut ifra "hva man får" må jeg jo si det virker slik at Trek er et mer gunstig kjøp. Og det kan selvfølgelig mye takket være sterk merkevare, slik Olechr skriver.

Men om man tenker seg markedsposisjonering med prissettingen man ser på de to modellene i USA, synes jeg det er overraskende at to prisreferanser (dog litt forskjellige objekter) spriker såpass på et annet marked. Hadde en gitt sykkel vært 30% dyrere på markedet i USA, er jeg litt nysgjerrig hvorfor prisen på et annet marked - når begge har samme hjemmemarked - er så vesentlig forskjellig.

Nå fikk jeg faktisk svar fra Specialize Nordic, som bekreftet at de var fullt klar over denne forskjellen. Fra mitt ståsted, virker det som de priser seg ut. Og sånn sett: jeg er privatperson og kommer til å handle ut fra et budsjett når alt kommer til alt. ICON_SMILE

Det er vel bare å mentalt innstille seg på å "hva passer innenfor mitt budsjett" og se på alternativer....

Redigert av WAUOla; 11/09/2021 10:29.
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680394 11/09/2021 17:30
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: WAUOla
Ut ifra "hva man får" må jeg jo si det virker slik at Trek er et mer gunstig kjøp. Og det kan selvfølgelig mye takket være sterk merkevare, slik Olechr skriver.

Men om man tenker seg markedsposisjonering med prissettingen man ser på de to modellene i USA, synes jeg det er overraskende at to prisreferanser (dog litt forskjellige objekter) spriker såpass på et annet marked. Hadde en gitt sykkel vært 30% dyrere på markedet i USA, er jeg litt nysgjerrig hvorfor prisen på et annet marked - når begge har samme hjemmemarked - er så vesentlig forskjellig.

Nå fikk jeg faktisk svar fra Specialize Nordic, som bekreftet at de var fullt klar over denne forskjellen. Fra mitt ståsted, virker det som de priser seg ut. Og sånn sett: jeg er privatperson og kommer til å handle ut fra et budsjett når alt kommer til alt. ICON_SMILE

Det er vel bare å mentalt innstille seg på å "hva passer innenfor mitt budsjett" og se på alternativer....

Jeg også synes en del av modellene er for dyre, men samtidig kan man vel ikke si de priser seg ut når de selger ut alt de produserer. ;-)

Redigert av olechr; 11/09/2021 17:34.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680419 11/09/2021 21:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ola, drit i Specialized og Trek. Begge er overpriset ift spec og har like mye apell som en papplate. Det finnes flere andre produsenter som leverer bedre pakker til bedre pris. Dette har jeg fortalt deg før.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680454 12/09/2021 08:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tipper alle sykkelmerker du har hørt om er overpriset. Jeg tror at merkene er mer konkurranseutsatt i usa og må derfor følge hverandre tettere på pris. I norge så er vi veldig merkelojale, og da er ikke prisen (eller andre detaljer) så viktig.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: Paulus] #2680473 12/09/2021 09:56
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Jeg tipper alle sykkelmerker du har hørt om er overpriset. Jeg tror at merkene er mer konkurranseutsatt i usa og må derfor følge hverandre tettere på pris. I norge så er vi veldig merkelojale, og da er ikke prisen (eller andre detaljer) så viktig.

Er vel ikke så sikker på om det stemmer, mulig det er slik innen de som sykler ritt, men blant de jeg kjenner er det ikke mye merkelojalitet å se. Min personlige historikk er alt fra Merida, Trek, Marin, Knolly, Spesh, Intense, Salsa, SantaCruz, Evil og Ibis. Neste sykkel kan godt bli en Orbea eller Yeti eller noe helt annet.

Lars-Erik
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: Ugla] #2680476 12/09/2021 10:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Ugla
Sitat: Paulus

Er vel ikke så sikker på om det stemmer, mulig det er slik innen de som sykler ritt, men blant de jeg kjenner er det ikke mye merkelojalitet å se. Min personlige historikk er alt fra Merida, Trek, Marin, Knolly, Spesh, Intense, Salsa, SantaCruz, Evil og Ibis. Neste sykkel kan godt bli en Orbea eller Yeti eller noe helt annet.

Det er aldri en regel uten unntak. Jeg har aldri kjøpt to sykler fra samme produsent. Men jeg kjenner flere som kjøper fra samme produsent enn jeg kjenner folk som kun har hatt sykler fra forskjellige leverandører. Kjærringa er et godt eksempel, hun har nå hatt tre sykler fra samme produsent. Det er vel også gjort undersøkelser av nordmenns handlevaner og ca. 1/3 av oss er merkelojale.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2680491 12/09/2021 11:48
O
obligor Offline
Medlem
Medlem
O
Bestilte faktisk ny Specialized fra butikk i Spania (ibkbike) på forsommeren og inkl frakt ble det vel snaue 20% billigere enn listepris i Norge. Dette var inkl en rabattkode som spratt opp på siden deres. Sykkel ble levert via DHL og alt var i skjønneste orden.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: baronKanon] #2682012 21/09/2021 16:15
WAUOla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: baronKanon
Ola, drit i Specialized og Trek. Begge er overpriset ift spec og har like mye apell som en papplate. Det finnes flere andre produsenter som leverer bedre pakker til bedre pris. Dette har jeg fortalt deg før.

Joda. Dvs, jeg liker godt designet på endel Specialized. Og behovet denne gangen er på lavt nivå, selv om jeg ønsker "mild sti" kapabilitet. Får se da hva det blir. Men om 2022 Rockhopper kommer med 15mm akslinger og tapered, så er det nok ganske dit jeg ønsker meg. ICON_LAUGH Tror jeg...

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2682124 22/09/2021 13:54
E
Egi Offline
Medlem
Medlem
E
Synes dette var en fin diskusjon. Generelt har både magasinet og forumet litt lite fokus på pris. Hva hjelper det om sykkelen har mer moderne geometri om den koster 50k ekstra... Derfor er mange av de amerikanske merkene mindre interessante. Mulig det er bare jeg som er en tørrpinn ICON_WINK

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2682128 22/09/2021 14:34
WAUOla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tja.
Jeg fant vel ut at selv Tyskland ligger på noenlunde identisk prisnivå, så har vel igrunnen parkert forundringen over Specialize sitt prisnivå og akseptert at slik er det.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689771 26/11/2021 13:55
L
Leopard Offline
Fersking
Fersking
L
Har dem siste årene lagt igjen mye penger på Specialized sykler, og ved flere tilfeller så gir Specialized Nordic helt og holdent blaffen i om kunde er fornøyd.Dem følger ikke norsk forbrukerkjøpslov og dem sørger for at norske forhandlere sitter alene igjen med ansvaret ovenfor kunden. Min sønn fikk en Levo SL denne sommeren og den har rullet 180km på Specialized appen før den fikk feilmeldinger på motoren. Lokal forhandler som har vært meget hjelpsom har levert claim og mail mottatt med at ny motor er på vei for 14 dager siden. I dag fikk jeg mail fra forhandler at motor ikke var tilgjengelig før i Januar. Specialized Nordic eier ikke respekt for sine kunder og forhandler, ved å følge forbrukerkjøpsloven å omlevere sykkelen som er på lager uten at kunde må bli fly forbanna før noe skjer. Forhandler har nå gitt klar og tydelig beskjed at han som forhandler må følge forbrukerkjøpsloven å omlevere Levo SL som kunde har krav på. Motor bekreftet dem at var sendt, men det var bløff. Ifølge butikken så er det svært mange kunder som venter på ny motor til Levo og er misfornøyde fordi dem må vente i måneder og noen 1år. Specialized har sykler på lager og skal omlevere sykkel til kunde om motor ikke kan byttes løpet av kort tid. Kunde har krav på tilsvarende lånesykkel i den perioden det tar å vente på nye motor. Specialized Nordic er klar på mail at dem følger norsk forbrukerkjøpslov, men forhandler sier noe annet. Om Specialized Nordic ikke forbedrer seg i Norge, så vil dem miste mange kunder fremover.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689786 26/11/2021 15:50
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ja!

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689792 26/11/2021 17:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er det noe nytt at Specialized ikke bryr seg om kunder?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689796 26/11/2021 18:45
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Nei!

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689808 26/11/2021 20:44
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hadde en fullkarbon Stumjumper med karbonhjul. Dyr. Tenkte det var verdt det med tanke på garanti, service osv.
Tok feil.
Sykler på noe annet nå.

-------------------------------
NOTS
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: WAUOla] #2689845 27/11/2021 19:28
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Siden 2012-ish har vi hatt 16 eller 17 Specialiized i familien. Alt fra Enduro til barnesykler og bukkestyre. Har for tiden 8. Utelukkende positive erfaringer gjennom min lokale sjappe. Har reklamert på ca samtlige RockShox-gafler på alle syklene som har vært mine, og har fått nye hver gang.

Utover det har jeg kun sprukket et kjedestag ('15 Camber Evo), havarert et nav på et Roval Traverse Fattie, samt drept en Command post. Fikk nytt asap, uten spørsmål, alle ganger. Tør påstå at alle syklene har blitt brukt mye, hardt og variert, hele året gjennom, og personlig er jeg ganske imponert over hvor mye deng, mishandling og til tider amatørmessig mekking de har tålt.

Jeg er ikke noen ekstremist hva angår merkelojalitet, det var tilfeldigheter som gjorde at jeg handlet Spec første gang, og fortsettelsen pga at den lokale sjappa er helt suverene på service og oppfølging av alt mulig. Syntes utvalget Spec har er bra, og mener ikke det jeg har handlet av det merket er noe mindre ran enn andre. SRAM bremser er like rævva uansett hva det står på ramma ICON_WINK

Har ny Spec-sykkel i bestilling, og er litt muggen fordi det tar så himla lang tid i disse dager ICON_LAUGH

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: knutspeed] #2690159 01/12/2021 09:23
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Har ny Spec-sykkel i bestilling, og er litt muggen fordi det tar så himla lang tid i disse dager ICON_LAUGH

Dette gjelder jo de fleste merker, som du sikkert veit. I tillegg får norske distributører tak i færre eksemplarer enn de gjorde for et par år siden.

Spådom og foreløpig inntrykk: Som resultat er det større rift om syklene, og vi sluttforbrukere kan ikke vente å handle til sterkt rabatterte priser. Til det er butikkenes marginer blitt for dårlige.

Gaute
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: gauter] #2690171 01/12/2021 09:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: gauter

Dette gjelder jo de fleste merker, som du sikkert veit. I tillegg får norske distributører tak i færre eksemplarer enn de gjorde for et par år siden.

Spådom og foreløpig inntrykk: Som resultat er det større rift om syklene, og vi sluttforbrukere kan ikke vente å handle til sterkt rabatterte priser. Til det er butikkenes marginer blitt for dårlige.

Ja, er klar over fenomenet. Men ifølge LBS har etterspørsel bråstoppet like etter sommeren. De har f.eks mange blandevei/landevei samt ymse hardtails som har stått i sjappa i mange måneder nå. Er mer over på spesifikke modeller som har høy etterspørsel, antar jeg.

Er litt interessant det at vi får færre sykler inn til landet. Litt rart system, burde jo være førstemann til mølla på europalageret.

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: gauter] #2690177 01/12/2021 10:42
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Synes det gikk fort jeg. Bestile Rocky Mountain Element den 10 oktober og 24 november var den i hus! ICON_SMILE

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: knutspeed] #2690185 01/12/2021 11:21
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er litt interessant det at vi får færre sykler inn til landet. Litt rart system, burde jo være førstemann til mølla på europalageret.

Ja. Mulig det primært gjelder helt spesifikke modeller, men min LSB har ikke kunnet bestille ønsket antall av alt, iallfall. Det er mer sånn, "vi får inn sju av den til Norge, dere kan få tre til deres butikk, skal dere ha dem eller ikke?"

Og det er en butikk som nok prioriteres relativt høyt fra distributørens side.

Gaute
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: knutspeed] #2690234 01/12/2021 15:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Ja, er klar over fenomenet. Men ifølge LBS har etterspørsel bråstoppet like etter sommeren. De har f.eks mange blandevei/landevei samt ymse hardtails som har stått i sjappa i mange måneder nå. Er mer over på spesifikke modeller som har høy etterspørsel, antar jeg.

Specialized har stoppet det prinsippet da de største butikkene i europa forhåndsbestilte "alt", så de små ikke fikk noe.
Visstnok kjører Spesh nå en "normalfordeling" basert på historikk de siste årene så alle får litt.

Lokal butikk har likevel ingen sikre datoer for den enkelte modell.

Har skjønt det slik at andre store merker kjører samme prinsipp.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: Red Devils] #2690236 01/12/2021 15:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Red Devils

Synes det gikk fort jeg. Bestile Rocky Mountain Element den 10 oktober og 24 november var den i hus! ICON_SMILE

RM fikk inn noen yderst få 2022-modeller i høst, du hadde flaks :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: RazeFaze] #2690253 01/12/2021 19:12
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: RazeFaze

Specialized har stoppet det prinsippet da de største butikkene i europa forhåndsbestilte "alt", så de små ikke fikk noe.
Visstnok kjører Spesh nå en "normalfordeling" basert på historikk de siste årene så alle får litt.

Lokal butikk har likevel ingen sikre datoer for den enkelte modell.

Har skjønt det slik at andre store merker kjører samme prinsipp.

Er fortsatt rart for meg. Bestilte jo sykkelen i sommer, en 22-modell, rett etter "launch". I mitt hode er jo det en forhåndsbestilling. Alle forhåndsbestilinger burde jo komme som en bordbestilling. Greit å vente på maten, men å vente 8 mnd for så å ikke få mat allikevel kan bli en spesiell opplevelse. Hvis det skjer så iler jeg til et gatekjøkken ICON_LAUGH

Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: gauter] #2690276 02/12/2021 07:08
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N

Ja. Mulig det primært gjelder helt spesifikke modeller, men min LSB har ikke kunnet bestille ønsket antall av alt, iallfall. Det er mer sånn, "vi får inn sju av den til Norge, dere kan få tre til deres butikk, skal dere ha dem eller ikke?"

Og det er en butikk som nok prioriteres relativt høyt fra distributørens side.

Samme har jeg fått opplyst av den importøren jeg forholder meg til. De får det som er tilgjengelig og kan ikke bestille spesifikke modeller. Det må være veldig vanskelig å forholde seg til, og lite forutsigbart for importør. Nå virker det jo uansett som at det meste blir solgt, men for meg som har helt klare ønsker rund modell og utstyrsvariant blir dette vanskelig. lærte vinteren 2019 at man ikke må finne på å selge før man har ny sykkel i huset.

Redigert av neistein; 02/12/2021 07:09.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: knutspeed] #2690288 02/12/2021 08:30
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er fortsatt rart for meg. Bestilte jo sykkelen i sommer, en 22-modell, rett etter "launch". I mitt hode er jo det en forhåndsbestilling. Alle forhåndsbestilinger burde jo komme som en bordbestilling. Greit å vente på maten, men å vente 8 mnd for så å ikke få mat allikevel kan bli en spesiell opplevelse. Hvis det skjer så iler jeg til et gatekjøkken ICON_LAUGH

Tja. Min lokale sjappe måtte allerede i våres sette bestillinger på en del Giant for 2023... Det sier jo sitt.
Men da kommer det jo en sykkel avsatt til deg på et eller annet tidspunkt.

Samtidig veit jeg at distributørene ikke en gang kan love at hardtsatsende syklister i norgestoppen vil ha sykler klare til sesongstart. Om jeg var ung, lovende og hardtsatsende, hadde jo det vært helt krise. Selv har jeg solgt årets rittsykkel og krysser fingrene for at ny er på plass til snøen går. Uten sportslige ambisjoner og med andre sykler i stallen skal jeg nok overleve det luksusproblemet.

Men dette er jo en klassisk avsporing fra trådens egentlige tema.

Gaute
Re: Er Specialized overpriset i Norge? [Re: RazeFaze] #2690300 02/12/2021 09:39
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: RazeFaze
Sitat: Red Devils

RM fikk inn noen yderst få 2022-modeller i høst, du hadde flaks :-)

Jeg kjøpte Canyon Lux til guttungen (rundbanesyklist) i høst. Bestilt 3. oktober og levert i forrige uke. Det er mulig å finne sykler, men man må lete mer og utvalget er ikke helt det samme.

Div. sportsremedier ...
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support