Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Verkstedtrøbbel bil...

Verkstedtrøbbel bil... #2680074 09/09/2021 12:43
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Ærede forum ICON_SMILE

Sitter i en litt vanskelig case.

Hadde bilen på service 25/8 for å bytte fjærer bak, bremseskiver og klosser bak, samt EU kontroll.

Dekkene har, etter dette, på mystisk vis blitt slitt helt i stykker på innsiden av begge dekk bak. Bilen har ikke blitt kjørt mye i perioden. Jeg har ikke rørt hjulene i siden verkstedtimebn/EU kontrollen. Bilverkstedet hevder de ikke rørte vinklingen på hjulene ved bytte av fjærer osv. Har et godt inntrykk av verkstedet og har gode erfaringer med de fra før.

Problemet er at jeg nå må kjøpe nye dekk bak. Disse var tilnærmet nye. Verkstedet var klare på at de ikke bemerket noe på dekkene ved EU kontroll og var derfor helt enig i at dette må ha skjedd etter service, men at de fortsatt ikke ser at de kan ha forårsaket dette.

Case: Hvem betaler for nye dekk? Dette verkstedet gjør ikke selv dekkskift, må da eventuelt betale noen andre for dette.

Som sagt har jeg gode erfaringer fra tidligere med verkstedet. Er det da jeg som er kjip som mener at de bør dekke nye dekk til meg? Hvor ligger bevisbyrden? Jeg har ikke kompetanse til å bevise at de har forårsaket dette, men må de bevise at de ikke har forårsaket det?

PS. bilen er en Skoda Superb

Takk for innspill.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680084 09/09/2021 13:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er det ikke greit å først finne ut hva som er årsaken til problemene?
Verkstedet må jo kunne se spor etter kontakt mellom dekkside og bil.
Vet ikke hva slags demper/fjærsystem bilen din har, men det må jo subbe et sted. Og det skal vel litt til at dette skjer av 'naturlige' årsaker på begge sider samtidig. Er vel først da man kan diskutere hvem som skal ta regningen

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680085 09/09/2021 13:17
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du bare bytter dekk blir det samme å skje igjen. Tenker det er åpenbart at eller annet har skjedd når "alt" har vært gjort med bakstilling. Det må verkstedet finne ut av. Er det montert korrekte fjærer?

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680091 09/09/2021 13:43
stosu Offline
Besatt
Besatt
Få et annet verksted til å gjøre en vurdering av bakstillingen din.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680095 09/09/2021 14:13
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Ut fra hva jeg har erfaring med, trenger man ikke gjøre en hjulkontroll om man skifter fjærer eller støtdempere. Men erfaringsgrunnlaget mitt er tynt (to forskjellige biler)

Jeg hadde sjekket youtube om jeg fant en video om noen som byttet fjærer bak og sett om de løsnet på noe annet enn fjærebein og fester.

F.eks kan det være at man kommer lettere til skruer og bolter, eller at man løsner noe for å kunne vri på andre ting. Da ‘sparer’ kunde og verksted en hjulstillingskontroll.

Det er fort gjort å tenke at man bare skrur sammen alt likt så holder hjulstillingen seg, men sånn er det bare ikke alltid.

Så enten har noe blitt skadet, eller så er noe ikke montert rett. Jeg har også slitt et sett med slitne dekk ned til ‘stria’ i dekkene på 5 km etter jeg hadde byttet understellsdeler hjemme og skulle på firehjulskontroll.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680100 09/09/2021 15:19
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Du må ha hjulstillingskontroll / justering før det er noe poeng å bytte dekk , hvis ikke forsvinner de i samme tempo , noe er helt tydelig feil i bakstillinga på bilen din.
Du kan jo velge å bruke det samme verkstedet å håpe de er ærlige med hva som er feil og hvem som er ansvarlig , eller bare velge et annet verksted.
Mistenker at du blir sittende med regninga på nye dekk og hjulstillingskontroll.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680101 09/09/2021 15:33
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Litt Googling ,så ser det ut som superb har flere ledd/stag i bakstillingen.Så da er det jo en mulighet for at du kan løsne feil bolt å få ujustert noe.Til verkstedets forsvar kan du ha kjørt med feil hjulstilling pga Brekt fjær å når høyden blir korrekt slites dekk anderledes igjen.Var begge fjærene Brekt .Å hvordan bilverksted kan ikke bytte dekk?Høres ut som nye dekk å så hjulstillingskontroll med en gang etter det.

Redigert av Kjetil307; 09/09/2021 15:53.
Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680110 09/09/2021 16:41
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Takk for mange gode innspill:

1. Svakt formulert av meg angående nye dekk og service. Ingen poeng i å bytte dekk uten å fikse problemet. Verkstedet skulle først fikse problemet, men var da uklart hva vi skulle gjøre med nye dekk.

2. Tagelli: Det var også poenget til verksted. Derfor de syns det var rart at dette skjedde i den sammenheng

Så en liten update:
Ser ut til at problemet er hjulstillingen. Verksted mener du burde ha sett på dette ved EU kontroll. De fikser dette derfor uten å ta betalt, samt at de ikke tok betalt for tiden de brukte på bilen i dag for å se etter andre potensielle forklaringer. De hevder derfor fortsatt at slitasjen ikke har oppstått når de byttet fjærer. Etter å ha googlet litt, samt at vi så på det sammen på bilen, så ser jeg poenget deres. Ender da opp med å betale for nye dekk selv, mens de fikser hjulkontroll osv. Alt i alt fortsatt fornøyd med verkstedet. Spesielt mtp at de tok tak i dette umiddelbart.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680125 09/09/2021 19:01
Panda Offline
Besatt
Besatt
Du sender bilen på verksted som føkker det til som igjen resulterer i at du må kjøpe to nye dekk (6000 kr?).
Verkstedet har delvis innrømmet skyld i og med de tar hjulstillingskontroll uten betaling, det sir jo litt.
Kan ikke skjønne du er fornøyd med dette!

Hadde det vært meg så hadde jeg stått på mitt og sagt verksted må ordne opp alt.
Nå er jeg også «customer from hell” typen, men jeg har tatt så mange butikker i å lyve og prøve å snike seg unna.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: Panda] #2680139 09/09/2021 21:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Panda
Du sender bilen på verksted som føkker det til som igjen resulterer i at du må kjøpe to nye dekk (6000 kr?).
Verkstedet har delvis innrømmet skyld i og med de tar hjulstillingskontroll uten betaling, det sir jo litt.
Kan ikke skjønne du er fornøyd med dette!

Hadde det vært meg så hadde jeg stått på mitt og sagt verksted må ordne opp alt.
Nå er jeg også «customer from hell” typen, men jeg har tatt så mange butikker i å lyve og prøve å snike seg unna.

Når jobben de har gjort i utgangspunktet ikke skal påvirke hjulstilling og de allikevel tar en kontroll så høres jo det ut som en levelig avtale for begge parter. Ser ingen grunn til å krangle om alt mulig.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680172 10/09/2021 07:17
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Hvis ingenting annet av innstillinger er rørt høres det jo nesten ut som nye fjærene er kortere enn de gamle.
Men skulle tro man så det visuelt og kjente det på bilen om den plutselig er blodsenket bak.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: Syklist1] #2680173 10/09/2021 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Syklist1

Når jobben de har gjort i utgangspunktet ikke skal påvirke hjulstilling og de allikevel tar en kontroll så høres jo det ut som en levelig avtale for begge parter. Ser ingen grunn til å krangle om alt mulig.

Vel. Hvis det viser seg at jobben HAR påvirket hjulstilling, er det ikke en god avtale. Og det handler ikke om å "krangle om alt mulig", men å slippe å sitte igjen med konsekvensene for andres dårlige utførte arbeid, hvis det er det som er tilfelle.

Jeg ville tatt en hjulstillingskontroll hos et uavhengig verksted og så konfrontert dem med resultatene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680178 10/09/2021 07:54
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Hva var grunnet til at du byttet fjærene? Hvis det var brudd så vil jo de nye fjærene være lenger enn de gamle. Fjærbrudd er overraskende vanlig etter min erfaring. Også om de gamle bare var seget sammen så vil det være forskjell, men bakstillingen bør jo takle noe variasjon. Men om forskjellen var stor mellom nye og gamle fjærer burde kanskje verkstedet foreslått en hjulkontroll, selv om det ikke var bestilt.
Har du forresten kontroll på historikken til bilen så du vet om det har vært gjort noe med bakfjærer og/eller øvrig bakstilling tidligere?

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680217 10/09/2021 09:58
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Rart uansett. Om dekkene har blitt slitt på innsiden (av mønsteret) på så kort tid er det sannsynligvis enten for mye spredning (hjulene peker utover i fremkant, som vill gitt en rar følelse av bakhjulsstyring), for mye negativ camber (hjulet står skjevt, som ved dramatisk senking eller bakhjul på eldre BMW - dvs synlig ved at toppen av hjulet er lenger inn en bunnen) eller en kombo av disse.

Normalt sett har moderne forhjulsdrevne biler spissing og litt negativ camber bak for å gjøre den mer safe/stabil. Er det noen type aktivt bakhjulsoppheng på disse som kan ha fått fnatt?

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680275 10/09/2021 15:59
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Å slite ut dekk på kun 2 uker med en privatbil hørtes da voldsomt ut selv med feil hjulstilling.

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680401 11/09/2021 18:22
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Har tatt alle kontrollane hos NAF, innbiller meg at det er mest "nøytralt".

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: Syklist1] #2680452 12/09/2021 07:58
Panda Offline
Besatt
Besatt
. [/quote]
[/quote]

Fakta er at bilen(hjula) fungerte før innlevering til verksted slik jeg tolker det. Etter henting så dukker det opp følgefeil. Kan jo ikke bli mer tydelig enn det.
Verksted har føkket opp eller de er i det minste under alvorlig mistanke

Men greit om TS ikke gidder diskutere og er konfliktsky da får han betale for verkstedets feil mens gutta på verksted ler hele veien hjem.

Skjønner ikke hvorfor TS spør om hjelp når han har tenkt seg ut svaret allerede. Rart.

Redigert av Panda; 12/09/2021 08:01.
Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: Panda] #2680488 12/09/2021 11:31
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Sitat: Panda
.

[/quote]

Fakta er at bilen(hjula) fungerte før innlevering til verksted slik jeg tolker det. Etter henting så dukker det opp følgefeil. Kan jo ikke bli mer tydelig enn det.
Verksted har føkket opp eller de er i det minste under alvorlig mistanke

Men greit om TS ikke gidder diskutere og er konfliktsky da får han betale for verkstedets feil mens gutta på verksted ler hele veien hjem.

Skjønner ikke hvorfor TS spør om hjelp når han har tenkt seg ut svaret allerede. Rart.
[/quote]

Beklager dersom min manglende respons var frustrerende for deg. Kombinasjon av småbarnslivet, trening og dialog med verksteder gjorde at jeg ikke fikk fulgt opp tråden.

For å være mer utfyllende.

Det var et dekkverksted som mente dekkene var totalt utslitt og farlig å kjøre med. Mente derfor at dette hadde skjedd på svært kort tid hvis ikke det hadde blitt registrert på EU kontroll.

Verkstedet jeg hadde service på bilen mente dekkene ikke var ødelagt og at jeg fint kunne kjøre med disse.
Dette verkstedet fant som sagt ut av feilen var hjulstilligen. For å sjekke hvem som hadde rett vedrørende status på dekkene kontaktet jeg derfor en nøytral tredjepart.

Denne parten hevdet at dekkene var langt fra ødelagt, kun litt skevslitt. De mente jeg burde ta forstillingkontroll og at dekke holde ca 2 år til.
De mente også at denne feilen fint kunne ha skjedd gradvis og at det ikke var uvanlig at såpass liten slitasje ikke bli oppdaget på EU kontroll.

Den nøytrale tredjepart mente derfor at det ikke var klart at feilen hadde skjedd etter EU kontroll/bytte av fjærer.
Denne parten mente også at det ofte kunne være et problem at dekkverksted hevdet dekkene var totalt utslitt lenge før dette var tilfelle kun for å selge flere dekk.

Så derfor ikke noe grunn til å ikke stole på verkstedet som hadde utført servicen. Gratis forstillingkontroll var jeg derfor fornøyd med

Re: Verkstedtrøbbel bil... [Re: hanedalen] #2680489 12/09/2021 11:33
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Uansett, takk for mange gode innspill.

Mulig jeg er naiv/konfliktsky, men virker som det e ganske solid spredning i hva folk mener er en levelig avtale.

Jeg er i allefall happy med å få fikset bilen før helgen slik at jeg fikk dette ut av verden.

Ha en fortreffelig søndag folkens ICON_SMILE

Moderator  support