Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lakkbehandling ny bil

Lakkbehandling ny bil #2679523 06/09/2021 20:23
T
torsteis Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
T
Har akkurat svidd av X antall sykler på ny bil, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å holde den pen så lenge som mulig..

Leser opp/ned/bortover/.. om keramisk coating, glasscoating, voks, sett det bort, dette kan du fikse sjæl, ikke gjør noe, ...

Så, hva anbefaler forumet av behandling lakken på ny bil? Er ikke veldig ivrig på vask mm, bil er primært et transportmiddel, ingen hobby.

Noen anbefalinger av behandling og firma i Oslo-området?

Takk!

Torstein
Re: Lakkbehandling ny bil [Re: torsteis] #2679526 06/09/2021 20:35
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du ikke er så gira på å gjøre noe så stikker du og får bilen ditec-behandlet, eventuelt tilsvarende behandling. Hvis du ikke ønsker å bruke penger på det så bruker du bilen og vasker den for hånd med tobøttemetoden en gang i blandt. Eller så kan du gjøre som meg og sparke et par bulker i bilen og knuse ei lykt, da avtar behovet for å holde bilen pen i lakken.

Redigert av Paulus; 06/09/2021 20:36.
Re: Lakkbehandling ny bil [Re: torsteis] #2679535 06/09/2021 21:55
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Du finner neppe noen "detailere" som anbefaler Ditec, det anses (så langt jeg har forstått) som litt underlegent kontra mange andre behandlinger. Det finnes jo etterhvert svært mange, og jeg kan ikke påberope meg å være noen ekspert. Jeg tror likevel det kan være fornuftig med en keramisk behandling, siden moderne lakk gjerne er myk og følsom. En keramisk behandling beskytter ikke mot riper og bulker, men ting som f.eks fugleskitt kan det gi ganske bra beskyttelse mot. Mange som opplever å få stygge skjolder i lakken etter at fugler har brukt bilen som toalett, og det ikke er vasket av umiddelbart.

Pluss at bilen er mye lettere å holde ren, og fremstår som nypolert i mye lenger tid. Jeg fikk min nye bil behandlet med Gtechniq Crystal Serum Ultra for nesten et år siden, og vannet preller like godt av enda (som på en nypolert bil).

Hvis du virkelig vil bruke mye penger, så kan du helfoliere bilen, enten med klar folie, eller du kan få en annen farge. Det beskytter lakken veldig godt, men koster svært mye.

Re: Lakkbehandling ny bil [Re: torsteis] #2679539 07/09/2021 06:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Gjør jobben selv en lørdagsformiddag,
kjøp premium pakken til Biltema så kommer du ganske langt for en drøytusenlapp og du får ett bra resultat.
såpe/clay/polish/wax, gummifornyer, felgpolish, kluter etc. Ett innkjøp holder til mange poleringer.

så kan du eventuelt handle på nett eller hos andre bilrekvisitaer, her kan du svi av mye penger, seriøst mye, på voks og wax og lurium.
uansett hva du kjøper, les bruksanvisningen først og du får ett bra resultat

men hvis penger ikke er ett tema, sett bilen bort til ett bilpleiefirma som du vet driver lovlig og gir gutta grei lønn.
det er en skikkelig luguber bransje

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Lakkbehandling ny bil [Re: torsteis] #2680102 09/09/2021 15:35
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
De fleste biler får en polering eller lakkforsegling før levering. Du har da 3-6 måneder til det trengs ny behandling.
Du kan bruke noe moderne nano voks som du påfører på selv. Sansynligvis ikke miljøvennlig, men veldig vannavisende. Målet er å hindre vannet og saltet å komme igjennom lakken.
Gjenta behandlingen to ganger i året.

Moderator  support